مطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

بررسی مزایا و معایب ازدواج با اختلاف سنی زیاد

ازدواج با اختلاف سنی زیادبرای عده زیادی ایده آل است اما عده ای دیگر آن را یک شرایط غیرقابل قبول می دانند. نمی توان به طور کلی ازدواج های با اختلاف سنی زیاد را موفق یا ناموفق دانست بلکه شرایط زندگی افراد است که در گذر زمان موفقیت یا عدم موفقیت آن را به اثبات می رساند. در هر صورت موضوع اختلاف سنی زیاد در ازدواج یکی از بحث های همیشگی در جلسات مشاوره آنلاین پیش از ازدواج در سایت ویکی روان است که توسط متخصص روانشناس به آن پرداخته می شود.

آیا ازدواج با اختلاف سنی زیاد خوب است؟

با وبلاگ روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

همانطور که گفتیم، سوالات زیادی در بخش مشاوره آنلاین ویکی روان دریافت می کنیم که:

  • آیا ازدواج با اختلاف سنی زیاد خوب است؟
  • تفاوت سنی زیاد در ازدواج در آینده مشکل زا می شود؟
  • اصلا مزایا و معایب ازدواج با اختلاف سنی زیاد چی هستند؟

این موارد نشان از دغدغه های فکری شما دارند، پس تمام و کمال آنها را مورد بررسی و نقد قرار می دهیم.

زوج‌ های عاشق با فاصله سنی زیاد اغلب با مشکل روبرو می‌ شوند. مطالعات روانشناسی و تجربیات جلسات مشاوره روانشناسی ازدواج نشان داده‌ اند زوج‌ هایی که بیش از ده سال فاصله سنی دارند معمولا عدم پذیرش اجتماعی را تجربه می‌ کنند.

اما وقتی صحبت از روابط می‌ شود، هر زن و مردی پارتنز هم‌ سن خود را ترجیح می‌ دهد، اما پیشنهاد شخصی که ۱۰ – ۱۵ سال از او بزرگتر هست را هم قبول می‌ کنند

اگرچه بین زوجهای دارای فاصله سنی زیاد از نظر فرهنگی اختلافات زیادی وجود دارد، در همه فرهنگها این پدیده وجود دارد. در برخی از کشورها، میانگین فاصله سنی بسیار بیشتر از کشورهای غربی است.

به عنوان مثال، در برخی از کشورهای آفریقایی حدود ۳۰٪ ازدواج‌ ها با فاصله سنی زیادی صورت گرفته است، به همین دلیل آنها با مشکلات ازدواج با تفاوت سنی زیاد روبرو هستند و از کیفیت زندگیشان کاسته شده است.

بنابراین آیا میزان اختلاف سنی در ازدواج اهمیت دارد؟ و آیا زوجین با فاصله سنی زیاد رابطه ضعیف تر (یا بهتر) نسبت به زوج‌ های هم‌ سن را تجربه می‌ کنند؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 100,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 112,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

آمار در مورد ازدواج با تفاوت سنی زیاد چه می گوید؟

روابط زناشویی بعد شصت سالگی

در سرتاسر کشورهای غربی، حدود ۸٪ از کل ازدواج زوج‌ ها با فاصله سنی زیاد (ده سال یا بیشتر) بوده است. این آمار معمولا شامل مردان مسن می‌ شود که با زنان جوان ازدواج می کنند. حدود ۱٪ از زوجین دارای فاصله سنی زیاد شامل یک زن مسن می‌ شوند که با یک مرد جوان ازدواج می‌ کند.

در مورد زوج های همجنس میزان شیوع بیشتر است. حدود ۲۵٪ ازدواج های مرد و مرد و ۱۵٪ ازدواج های زن و زن فاصله سنی زیادی داشته‌ اند.

اما آنچه این آمارها نشان می دهند این است که اکثر مردم با همسالان خود ازدواج می‌ کنند. این امر عمدتا مربوط به محافل اجتماعی بوده که به طور کلی شامل افراد هم سن و سال و جذب یکدیگر می‌ شود.

تشابه دو نفر شامل موارد زیادی می‌ شود از جمله:

  • شخصیت
  • علایق و ارزش‌ ها
  • اهداف زندگی
  • و ویژگی‌های جسمی (سن نشانگر شکل ظاهری است)

چرا اختلاف سنی برای برخی مهم نیست؟

بسیاری از دلایل ارائه شده برای زوج‌ های دارای فاصله سنی زیاد تا حد زیادی ریشه در توضیحات سیر تکاملی داشته و بیشتر به صورت ازدواج مرد مسن با زن جوان می‌ باشد که البته با رابطه شوگر ددی با شوگر بیبی متفاوت است.

از این منظر، تصور می‌ شود ترجیحات مردان برای زنان جوان و ترجیحات زنان برای مردان مسن به تناسب اندام  و باروری مربوط می‌ شود.

به این معنا که اگر آن شخص “ژن خوب” بیشتری داشته باشد دارای جذابیت و احساس انرژی بیشتری است (همچنین به عنوان سرزندگی نیز شناخته می‌ شود) و کسانی که “سرمایه‌ گذار خوبی” هستند با وضعیت و منابع مالی‌ شان و همچنین صمیمیت و حس اعتماد مشخص می‌ شوند.

در بررسی مزایا و معایب ازدواج با اختلاف سنی زیاد این نکته به دست آمد که، اگرچه زن و مرد به فرد صمیمی و قابل اعتماد اهمیت می‌ دهند اما زنان به موقعیت و منابع مالی همسر مرد خود اهمیت بیشتری می‌ دهند

به این دلیل که  زنان حامل کودک هستند و سرمایه‌ گذاری (وقت و تلاش برای بچه‌ داری و تربیت) برای آنها اهمیت دارد. بنابراین آنها به دنبال شریکی هستند که بتواند منابع خود را برای یک رابطه و خانواده نیز سرمایه‌ گذاری کند.

شواهدی وجود دارد که نشان می‌ دهد مردان بیش از زنان برای جذابیت و نشاط ارزش قائل هستند زیرا از نظر سیر تکاملی، جوانی شاخص باروری است. با توجه به اینکه مردان نمی‌ توانند بچه‌ دار شوند، سیر تکاملی نشان می‌ دهد که برای افزایش شراکت با شخصی که می‌ تواند بچه‌دار شود مانند زنان جوانتر، هماهنگ می‌ شوند.

اما توضیح سیر تکاملی به این دلیل محدود است که توضیح نمی‌ دهد چرا معکوس این اتفاق رخ نمی‌ دهد (یک زن بزرگ‌ تر – مرد جوان)، یا اینکه چرا شکاف سنی در زوج‌ های همجنس هم وجود دارد. برای این منظور، توضیحات فرهنگی – اجتماعی ممکن است بینشی در اینباره ارائه دهند.

باورهای اشتباه در مورد ازدواج های با اختلاف سنی زیاد چیست؟

بسیاری از افراد تصور می‌ کنند که زوجین دارای اختلاف سنی زیاد رابطه ضعیفی دارند!

اما برخی مطالعات در مورد ازدواج موفق با اختلاف سنی زیاد نشان می‌ دهد رضایت رابطه‌ در بین زوجین دارای فاصله سنی زیاد نیز بیشتر گزارش شده است. به نظر می‌ رسد این زوجین نسبت به زوج‌ های هم سن و سال اعتماد و تعهد بیشتر و حسادت کمتری دارند.

بیش از سه چهارم زوج‌ های زنان جوان با مردان مسن‌ تر، روابط عاشقانه رضایت بخشی دارند

عاملی که بر ازدواج و رابطه زوجین با فاصله سنی زیاد تأثیر می‌ گذارد، عدم تأیید اجتماعی است. به این معنا که افراد دارای اختلاف سنی زیاد اعتقاد دارند که خانواده، دوستان و افراد جامعه با ازدواج آنها مخالفت می‌ کنند، در این صورت تعهد در رابطه کاهش می‌ یابد و خطر جدایی بیشتر می‌ شود.

به نظر می‌ رسد این تأثیرات برای زوجین دگر جنس‌ گرا و همجنسگرا وجود دارد. بنابراین به نظر می‌ رسد که نتایج منفی برای زوج‌ های دارای شکاف سنی، نه در مشکلات زوج، بلکه در فشار و قضاوت دنیای بیرون وجود دارد.

عامل دیگر در مورد معایب ازدواج با اختلاف سنی زیاد که ممکن است مربوط به مرحله زندگی هر یک از شرکا باشد. به عنوان مثال، یک فاصله ده ساله بین یک جوان ۲۰ ساله و ۳۰ ساله ممکن است چالش‌ ها و مسائل مختلفی را ایجاد کند تا فاصله ده ساله‌ ای که بین یک فرد ۵۳ ساله و دیگری ۶۳ ساله وجود دارد

دلیل این امر آنست که زندگی ما از مراحل مختلفی تشکیل شده و هر مرحله وظایف زندگی خاصی را شامل می‌ شود که باید بر آنها تسلط داشته باشیم. ما تسلط بر کارهای مختلف طی این مراحل مشخص زندگی خود را در اولویت قرار می‌ دهیم.

بنابراین هنگامی که هر یک از زوجین، زن و شوهر در مرحله زندگی متفاوتی قرار می‌ گیرند، ممکن است سازگاری نیازهای مختلف زندگی و اهداف آنها دشوار باشد.

مهم ترین معایب و مشکلات ازدواج با اختلاف سنی زیاد

اختلاف سنی زیاد در ازدواج

بین دو پارتنر با فاصله سنی زیاد، ممکن است مشکلاتی بر اساس عدم تعادل قدرت و تقابل ‌ارزشهای شخصی وجود داشته باشد.

به عنوان مثال، یک همسر مسن ممکن است اعتقادات سنتی در مورد روابط داشته باشد در حالی که فرد کوچکتر دارای روابط متفاوت‌ تری است. یافتن زمینه‌ های مشترک و به روزرسانی ارزش‌ های خود به گونه‌ ای که برای هر دو شریک مفید باشد، امری ضروری است

اگر یکی از زوجین به دلیل قدرت بیشتر دیگری را تحت سلطه داشته باشد، روابطشان خیلی داوم نخواهد داشت. با توجه به ازدواج با اختلاف سنی زیاد، این قدرت می‌ تواند از وضعیت مالی (پارتنر مسن تمایل بیشتری به داشتن پول بیشتری دارد) یا وضعیت اجتماعی (پارتنر جوان مورد پسند بسیاری دیگر نیز هست) متغیر باشند.

شما نباید احساس کنید به دلیل مسائل مربوط به سن نادیده گرفته می‌ شوید یا کنترل می‌ شوید!

نظریه ‌مربوط به روابط و ازدواج با فاصله سنی زیاد بین مردان مسن و زنان جوان مبتنی بر سیر تکاملی است. این نظریه اینگونه مطرح می‌ شود که پارتنر مرد ثروت خود را برای تأمین هزینه خانواده جمع کرده که خیلی زمان‌ بر بوده و زن در سالهای اولیه باروری است.

اما مطالعات نشان می‌ دهند که این روابط ریشه در نقش‌ های سنتی دارد و شاید به طرز شگفت‌ انگیزی با رضایت بالای زندگی نیز در ارتباط باشد.

مزایای ازدواج با اختلاف سنی زیاد کدامند؟

در کنار مشکلاتی که بیان شد، اختلاف سنی زیاد در ادواج می تواند در شرایطی مزایای خاصی هم داشته باشد، اما باز هم تکرار می کنیم که تمام مزایا و معایب به سبک زندگی و شیوه فکری افراد مربوط می شود نه موضوع دیگری.

۱- بلوغ فکری در ازدواج هایی با اختلاف سنی بالا بیشتر دیده می شود

در ازدواج های با اختلاف سنی زیاد، معمولا یکی از زوجین به بلوغ فکری کاملی (یا حداقل بیشتر) رسیده است و توانایی بالاتری در مدیریت یک ازدواج موفق دارد. این افراد می توانند زندگی را به سمتی هدایت کنند که نیاز به آزمون خطاهای ابتدایی نداشته باشد.

۲- مشکلات مالی کمتر هم از مزایای ازدواج با اختلاف سنی زیاد

پول برای داشتن یک ازدواج شاد کافی نیست اما کمک زیادی به داشتن آن می کند.

در این حالت زوجی که از نظر سنی بزرگ تر است، به موفقیت های مالی بیشتری رسیده و احتمالا ازدواج آنها با مشکلات مالی بسیار کمتری مواجه خواهد شد.

۳- دیگر درگیر موضوعات جزئی نمی شوند

تفاوت سنی زیاد در ازدواج باعث می شود آنها دیدگاهشان به موضوعات عمیق تر و بزرگ تر زندگی معطوف شود تا مسائل پیش پا افتاده.

این اتفاق به خاطر این است که یکی از زوجین تجربیات بیشتری داشته و مسیر فکری رابطه را به سمت پیشرفت و تعالی می برد نه به سمت مشکلات پیش پا افتاده و مخرب.

آیا اصلا اختلاف سنی بالا در ازدواج مهم است؟

ازدواج با تفاوت سنی زیاد

موفقیت یک رابطه بستگی به میزان تفاهم زوجین در مورد ارزشها، اعتقادات و اهداف مشابه در مورد روابطشان دارد.

باید در رسیدن به اهداف شخصی از یکدیگر حمایت کنید، تعهد روابط، اعتماد و صمیمیت را تقویت و مشکلات را از راه‌ های سازنده‌ ای حل کنید. این عوامل ارتباط چندانی با تفاوت سنی کم یا زیاد در ازدواج ندارند

بنابراین واقعیت این است که گرچه ممکن است فاصله سنی چالش‌ هایی برای زوجین ایجاد کند، اما تا زمانی که زوجین روی روابط خود کار می‌ کنند، مانعی به نام سن وجود ندارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید، ازدواج با اختلاف سنی زیاد نه خوب است و نه بد، همه چیز به خودتان بستگی دارد، به اینکه چقدر آگاهانه قدم برداشته و چطور رابطه را مدیریت می کنید.

اگر قصد ازدواج با فردی را دارید و ازدواج با تفاوت سنی زیاد یکی از موضوعاتی است که ذهنتان را درگیر کرده، حتما با مشاور روانشناس قبل ازدواج صحبت کرده و نظر او را بپرسید.

متخصصین ازدواج، شرایط شما دو عزیز را بدون هیچ پیشینه فکری و قضاوت مورد بررسی قرار داده و بهترین راهنمایی را برایتان خواند داشت.

شما دوست عزیز و گرامی می توانید در بخش مشاوره غیرحضوری سایت ویکی روان، با بهترین مشاورین کشور به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره ازدواج با اختلاف سنی زیاد برگزار کرده و در مورد ازدواج موفق با اختلاف سنی زیاد اطلاعات بیشتری کسب نمائید:

مشاوره آنلاین پیش از ازدواج

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا