انگیزه

معنی اشتیاق چیست؟ (15 فایده اشتیاق)

بررسی تعریف شور و اشتیاق در روانشناسی

معنی اشتیاق (اشتیاق به انگلیسی = passion) دقیقا مانند دیگر مفهوم های زندگی نیاز به بررسی و دارد، چون قابل درک کردن است، اما برای خیلی از ما تعریف اشتیاق ممکن نیست. دقیقا مانند تعریف انگیزه که آن را درک می کنیم اما بیانش دشوار است. البته در جلسات مشاوره خودشناسی اینترنتی در ویکی روان، توضیحات زیادی درباره ریشه شور و اشتیاق داده می شود تا مراجعین توان ادامه مسیر را پیدا کنند. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی کامل اینکه معنی اشتیاق چیست می پردازیم.

معنی اشتیاق چیست؟

با مطالب جذاب روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

می‌توان کلمه اشتیاق را به جای کلماتی مانند عزم، اعتقاد و عشق به کار برد. اشتیاق یک میل قوی است که می تواند شما را به انجام کارهای شگفت انگیز وادار کند. به همین خاطر شناخت ریشه اشتیاق بسیار مهم است.

تعریف اشتیاق در روانشناسی احساسی است که باید به آن عمل کرد. بدون عمل، اشتیاق هیچ نتیجه ارزشمندی به همراه نخواهد داشت. اشتیاق سوخت آتش عمل است، وقتی به چیزی علاقه دارید، آن را دوست دارید حتی وقتی از آن متنفر باشید

پس اشتیاق چیست؟ چگونه اشتیاق خود را تشخیص می دهید و چگونه از آن به خوبی استفاده می کنید؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تعریف اشتیاق چیست؟

میل برافراشته از اشتیاق، بزرگترین نتایج را در زندگی به همراه خواهد داشت. من دوست دارم دوچرخه سوار شوم، اما اراده لازم را ندارم و به شکستگی استخوان ها و مراجعه به بیمارستان فکر می کنم. به همین دلیل اشتیاقی به آن ندارم.

احتمالا حالا متوجه تفاوت اشتیاق و انگیزه شده باشید. در مثال بالا انگیزه وجود دارد، اما خبری از اشتیاق واقعی نیست!

اشتیاق می تواند شما را در زمان های سخت تحت فشار قرار دهد، تا عملکرد بهتری داشته باشید. همه ما این توانایی را داریم که برای رسیدن به موفقیت هر نوع زندگی را خلق کنیم. راز زندگی در رویا در احساسات ما و کارهایی که به خاطر آنها انجام می دهیم پنهان است.

چگونه بفهمیم به چه چیزی علاقه داریم؟

یکی از نکاتی که در جلسات مشاوره روانشناسی به آن پرداخته می شود این است که برای ایجاد عشق به زندگی باید علاقه واقعی خود را پیدا کنید.

پیدا کردن چیزی که به آن علاقه دارید خود یک سفر است. اگر احساس می کنید که هنوز نمی دانید چه چیزی را دوست دارید اصلا ناامید نشوید! به تلاش برای به دست آوردن تجربه های جدید ادامه دهید، حتی اگر مجبور شوید آن را بسازید. اگر اشتیاق خود را پیدا کردید، یا خود را مشتاق آن دیدید، رهایش نکنید.

اگر بدانید به چه چیزی علاقه دارید اما کاری برای آن انجام ندهید چه؟ این مشکل اصلی نداشتن اشتیاق است

شما می توانید تمام اشتیاق دنیا را برای چیزی داشته باشید، اما اگر هرگز کاری برای آن انجام ندهید و آن اشتیاق بی فایده است. اینجاست که شناخت معنی اشتیاق اهمیت پیدا می کند.

شاید شما کار خوبی داشته باشید که با درآمدتان تمام صورت حساب ها را می پردازید، اما به شما اجازه نمی دهد که واقعا علایق خود را دنبال کنید. ممکن است از این بترسید که اگر اوضاع را تغییر دهید چه اتفاقی می افتد.

چرا داشتن اشتیاق واقعی مهم است؟

 

معنی اشتیاق چیست؟

شما چه چیزی از معنی اشتیاق درک کردید؟ داشتن اشتیاق مهم است؟ آیا به وجود آوردن اشتیاق سخت است؟

بله، تغییر ترسناک است، اما تا زمانی که منطقه امن خود را ترک نکنیم، چیزی را که از دست داده‌ایم پیدا نمی‌ کنیم. شما نویسنده زندگی خود هستید فقط به این دلیل که در حال مشغول کار هستید، به حداقل ها بسنده نکنید.

شما هرگز متوجه نمیشوید که واقعا چه توانایی هایی دارید مگر اینکه به خودتان فشار بیاورید. به دلایل بی انگیزگی خود فکر نکنید، به چیزی که می خواهید فکر کنید

اما حتی زمانی که به دنبال اشتیاق خود می‌روید، با شکست‌ ها و موانع دیگر زمین می‌ خورید. این مورد  برای هر کسی در مسیر پیروی از اشتیاق خود اتفاق می افتد.

آبراهام لینکلن علاقه شدیدی به ساختن یک کشور بزرگ داشت. فکر می کنید او اجازه داد چند شکست مانع از آن شود؟ خیر، پس اجازه ندهید موانع شما را پایین بیاورند که وقتی با اشتیاق زندگی می کنید موارد شگفت انگیزی اتفاق می افتد.

این بزرگ ترین درسی است که از شور و اشتیاق به دست می آید.

قدرت اشتیاق چیست؟

حالا که متوجه شدیم تعریف اشتیاق در روانشناسی چیست، باید به قدرتی که در زندگی ما دارد هم اشاره کنیم.

در حالی که جامعه از شما می‌ خواهد فکر کنید که زندگی کردن با اشتیاق غیرمسئولانه و احمقانه است، ما بر 14 مورد شگفت‌ انگیز تمرکز می‌ کنیم که وقتی شما با اشتیاق زندگی می‌ کنید اتفاق می‌ افتند.

1- افزایش اعتماد به نفس

حقیقت ناشناخته‌ ای وجود دارد و آن اینست که همه می‌ خواهند همان‌ طور که هستند پذیرفته شوند.

همه دوست ندارند بیان کنند که چه کسی هستند. وقتی نظرات دیگران را نادیده می گیرید و با اشتیاق خود زندگی می کنید، در بیان این مورد راحت تر می شوید.

یکی از خوبی های داشتن اشتیاق این است که موجب بالا رفتن میزان اعتماد به نفس می شود. به همین خاطر باید برای به وجود آوردن اشتیاق کارهای زیادی انجام دهیم.

2- کاهش استرس

استرس شغلی منبع اصلی استرس در بزرگسالان است و با افزایش میزان حمله قلبی، فشار خون بالا و سایر اختلالات مرتبط است.

اجازه دهید با رد این تصور غلط شروع کنیم که همه استرس ها بد هستند. کسانی که از علایق خود پیروی می کنند و آنهایی که این کار را نمی کنند، هر دو با استرس روبرو می شوند. تفاوت در نوع استرسی است که با آن مواجه می شوید.

در کل داشتن اشتیاق واقعی باعث کم کردن استرس می شود.

3- تکمیل کار شما

همانطور که عنوان کردیم، هیچ چیز خسته کننده تر از “کار برای زندگی کردن” نیست. شما احساس می‌ کنید گیر افتاده‌ اید، زیرا صورتحساب هایی برای پرداخت دارید و شغل شما قبض ها را پرداخت می کند.

حتی با وجود کمی عدم اطمینان در مورد اشتیاق، نمی توانید ارزش دوست داشتن کاری را که انجام می دهید دست کم بگیرید.

حالا که می دانید ریشه اشتیاق چیست پس اهمیت تکمیل کارها به داشتن اشتیاق مربوط است.

4- تسلط بر تعادل کار و زندگی قدرت اشتیاق را نشان می دهد

ضرب المثلی وجود دارد که می گوید اگر با علاقه خود زندگی کنید، دیگر نیازی به تعادل بین کار و زندگی ندارید. فرض این است که تعادل کار و زندگی تنها زمانی مورد نیاز است که کار شما در زندگیتان اختلالی ایجاد کرده باشد.

5- پشیمانی کمتر در آینده

در نهایت، با داشتن اشتیاق واقعی بیشتر مردم از کارهایی که انجام داده اند و کارهایی که انجام نداده اند، پشیمان نخواهند شد.

تصور کنید اگر تمام رویاها و علایق خود را دنبال می کردید، زندگی شما چگونه بود. حالا تصور کنید مجبور شوید برای شخصی توضیح دهید که چرا به دنبال علاقه خود نبودید. این مکالمه واقعی است که بیشتر مردم انجام می دهند ام خیلی دیر.

درک صحیح این موضوع با شناخت از معنی اشتیاق بر میگردد. اشتیاق سوخت حرکت کردن و ایجاد تغییر در انسان است.

6- اشتیاق موجب رشد شخصی می شود

دلیل اینکه بیشتر مردم با اشتیاق خود زندگی نمی کنند، عدم اطمینان در مورد شناخت اشتیاق آنهاست. ممکن است در مورد توانایی خود برای موفقیت مالی، حرفه ای یا حتی عاطفی شک داشته باشید، اما اشتیاق سبب می شود حرکت کرده و برای تتغییر وضعیت کای انجام دهید.

در بهترین جملات برای موفقیت ردپای ریشه اشتیاق دیده می شود.

7- جاذبه مثبت ایجاد می شود

گاهی اوقات می ترسید که اشتیاق شما مورد استقبال دیگران قرار نگیرد! شاید در زندگی افراد نامناسبی را جذب کنید. وقتی زندگی خود را ادامه داده و از علایق خود پیروی می کنید، افراد همفکر خود را جذب خواهید کرد.

8- گسترش منطقه امن خود با اشتیاق ممکن است

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

در دام این باور نیفتید که برای دنبال کردن اشتیاق و علایق خود باید همه چیز را رها کنید. این نوع از باورهای محدود کننده باعث می‌ شود بسیاری از مردم سفر خود را برای تغییر زندگی آغاز نکنند.

اما با درک تعریف اشتیاق، می توانیم از آن برای ایجاد تغییرات بزرگ تر استفاده کنیم.

9- داشتن اشتیاق باعث می شود سپاسگزار باشید

کمتر کسی به این جنبه از معنی اشتیاق فکر می کند. سپاسگذار بودن زندگی را زیباتر خواهد کرد و برای بهبود سطح کیفیت زندگی ضروری است.

درست است که می توانید و باید همیشه شکرگزار باشید. همیشه چیزی برای شکرگزاری در زندگی شما وجود دارد. مثلا حتی اگر در راه خانه از محل کار لاستیک پنچر شده باشد، حداقل هنوز وسیله نقلیه دارید.

10- دوباره با درون خود ارتباط برقرار کنید

زمانی بود که احساس آزادی می کردی. احساس می کردی هر کاری می توانی انجام دهی و همه چیز ممکن است.

هنگامی که با اشتیاق زندگی می کنید، به احتمال زیاد با چیزهایی که در کودکی دوست داشتید دوباره ارتباط برقرار می کنید. این خاصیت داشتن اشتیاق است

با یک لحظه وقت گذاشتن و پیدا کردن چیزهایی که دوست داشتید البته قبل از اینکه جامعه به شما بگوید چه چیزی را دوست داشته باشید، یک تکه گمشده از خود را پیدا خواهید کرد.

11- فرد مهربان‌ تری شوید

معنی اشتیاق یعنی تبدیل به فرد بهترین خواهید شد.

در واقع اشتیاق شما به احتمال زیاد به نفع بسیاری از مردم خواهد بود. اگر مشکلی در دنیا وجود دارد، فکر می کنید می توانید به بهبود آن کمک کنید

اگر افراد بیشتری با اشتیاق خود زندگی کنند، شکی نیست که دنیا جای بهتری خواهد بود.

12- خلاقیت خود را به کار گیرید

همانطور که در مقاله تعریف خلاقیت چیست در ویکی روان گفتیم، چیزی که در مورد زندگی بدون علاقه و اشتیاق شما وجود دارد این است که به احتمال زیاد در مسیری زندگی می کنید که معمولا پیموده شده است. امنیت در زندگی اغلب فقدان خلاقیت است.

13- می توانید داستان را تغییر دهید

شما یک صدای درونی دارید که به شما می گوید که کی هستید، چه کاری می توانید انجام دهید و لیاقت چه چیزی را دارید.

گاهی اوقات در مورد داشتن اشتیاق خود دچار دوگانگی می شوید. از طرفی هم، به خاطر زندگی که دارید سپاسگزار هستید و از هر چیزی که به دنبال دارد راضی هستید. یا میل شدیدی دارید که به دنبال اشتیاق خود بروید و ریسک کنید.

بر اساس معنی اشتیاق در روانشناسی، داشتن اشتیاق باعث می شود داستان زندگی خود را تغییر دهید و دنبال اتفاقات بسیار بزرگ باشید.

14- با شور و اشتیاق بر ترس های خود غلبه می کنید

ترس به تعویق می انجامد و اهمال کاری منجر به مرگ میل شما و اشتیاق می شود. تا زمانی که تجربه بیشتر، زمان بیشتر و نفوذ بیشتری ندارید، از وسوسه قبول همه چیز به همان شکلی که هستند اجتناب کنید.

همیشه چیزی وجود خواهد داشت که می تواند بهتر باشد. اگر تسلیم ترس های خود شوید، آنها فقط به رشد خود ادامه می دهند.

15- اشتیاق به بهبود سلامت روان کمک می کند

یکی از مهم ترین مزایای داشتن اشتیاق این است که تبدیل به آدم بهتری می شویم. این تکنیک زمانی موثرتر می شود که مشاوران زیادی اذعان می کنند مراجعینی که انگیزه و اشتیاق بالا دارند کمتر درگیر بیماری های روانی مزمن شده و خیلی سریع روند درمان را طی می کنند.

در واقع روانشناسی می گوید افرادی که از اشتیاق سوزان و پایدار برای بهبود خود استفاده می کنند دید بهتری نسبت به مسائل دارند و از متخصصین راحت تر کمک می گیرند. اگر برای تجربه اشتیاق نیاز به حضور متخصص در کنارتان دارید می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان از سراسر ایران و جهان استفاده کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که درباره معنی اشتیاق اطلاعات خوبی کسب کردیم، باید از آن برای پیش برد اهداف خود استفاده کنیم.

اگر به هر دلیل در زندگی خود انگیزه کافی برای ادامه مسیر یا ایجاد تغییر ندارید، حتما از مشاور روانشناس کمک بگیرید تا شور و اشتیاق کافی در شما شکل بگیرد.

مشاور روانشناس کمک می کند با داشته های فعلی خود بهترین تصمیمات را بگیرید و برای به وجود آوردن اشتیاق قدم بردارید:

مشاوره آنلاین خودشناسی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا