فوبیا

بهترین راه درمان ترس چیست؟ (15 روش قطعی)

درمان ترسیدن چیه؟ آیا از بین بردن ترس ممکن است؟

راه‌ های مقابله با ترس در علم روانشناسی بسیار زیاد است، اما باید بهترین آنها را انتخاب کنید چون تمام راه های درمان ترس برای هر نوع ترسی کاربرد ندارد. یکی دیگر از موارد که شیوه غلبه بر ترس را تعیین می کند سن فرد است. به همین خاطر توصیه می شود برای از بین بردن ترس و فوبیا حتما از مشاور روانشناس خوب برای درمان فوبیا کمک بگیرید. یادتان باید در بیشتر موارد خود درمانی کار را بدتر کرده و نتیجه عکس می دهد. در ادامه این نوشتار از سایت مشاوره تلفنی ویکی روان، به بررسی دقیق روش های درمان ترس و اضطراب می پردازیم.

راه‌ های مقابله با ترس و اضطراب چیست؟

با مطالب روانشناسی روز در ویکی روان همراه باشید.

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که درمان ترسیدن چیه و چطور باید از آن رهایی پیدا کرد؟

در مطلب تعریف ترس در روانشناسی چیست توضیح دادیم که ترس یکی از قدرتمندترین احساسات است و تاثیر بسیار زیادی بر ذهن و بدن شما دارد. ترس می تواند سیگنال های قوی از واکنش در مواقع اضطراری ایجاد کند. برای مثال اگر در آتش سوزی گرفتار شویم یا مورد حمله قرار بگیریم.

همچنین زمانی که شما با رویدادهای غیر خطرناک مانند امتحانات، سخنرانی عمومی، شغل جدید، قرار ملاقات، ترس از مرگ یا حتی مهمانی مواجه می شوید، موثر واقع می‌ شود.

احساس اضطراب واژه‌ای است که ما برای برخی از انواع ترس ها استفاده می‌کنیم که معمولا مربوط به فکر تهدید یا مشکلی در آینده است، نه در حال حاضر

ترس و اضطراب ممکن است برای مدت کوتاهی دوام بیاورند و سپس از بین بروند، اما شاید بسیار طولانی‌ تر نیز ادامه داشته باشند و درگیرشان شوید چون معمولا درمان ترس کامل انجام نمی شود. در برخی موارد می توانند زندگی شما را تحت تأثیر قرار دهند و بر توانایی شما برای خوردن، خواب، تمرکز، مسافرت، لذت بردن از زندگی یا حتی ترک خانه یا رفتن به محل کار یا مدرسه تأثیر بگذارند. می تواند شما را از انجام کارهایی که می خواهید یا باید انجام دهید باز دارد و همچنین بر سلامت شما تأثیر می گذارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

چه چیزی باعث ترس شما می شود؟

قبلا در ویکی روان درباره دلایل ترس در روانشناسی توضیح دادیم، اما باید اشاره کوتاهی به آن داشته باشیم.

خیلی چیزها باعث می شود احساس ترس کنیم. ترس از برخی موارد مانند آتش سوزی می تواند شما را ایمن نگه دارد. ترس از شکست باعث می‌شود سعی کنید خوب کار کرده تا شکست نخورید، اما اگر این احساس بیش از حد قوی باشد، می تواند شما را از خوب کار کردن باز دارد.

اینکه شما از چه چیزی می ترسید و چگونه عمل می کنید و زمانی که از چیزی می ترسید می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. دانستن اینکه چه چیزی شما را می ترساند می تواند اولین گام برای درمان ترس ذهنی باشد. به همین خاطر مشاوره ترس می تواند کمک کند موضوع را ریشه ای درمان کنید.

چه چیزی شما را مضطرب می کند؟ (اولین قدم برای مقابله با ترس)

از آنجا که انواع اضطراب نوعی ترس است، مواردی که در بالا برای ترس توصیف کردیم نیز برای اضطراب درست هستند.

کلمه اضطراب معمولا برای توصیف نگرانی استفاده می شود، یا زمانی که ترس آزار دهنده است و در طول زمان ادامه می یابد. این روش زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که ترس در مورد چیزی در آینده باشد نه چیزی که در حال حاضر اتفاق می افتد

اضطراب کلمه ای است که اغلب توسط مشاورین روانشناس در هنگام توصیف ترس مداوم استفاده می شود. ترس و اضطراب را مانند هم احساس می کنید و بسیار شبیه به هم هستند، چرا که احساس اصلی یکسان است.

ترس و اضطراب چه حسی دارند؟

هنگامی که احساس ترس یا اضطراب شدید می کنید، ذهن و بدن شما به سرعت کار می کند. اینها برخی از مواردی هستند که ممکن است اتفاق بیفتند:

  • قلب شما خیلی سریع می تپد، شاید احساس می کنید نامنظم است.
  • خیلی سریع نفس می کشید. (ترس از جمعیت زیاد به طور ناگهانی)
  • عضلات شما احساس ضعف می کنند.
  • زیاد عرق می کنید. (مثل ترسیدن از ارتفاع زیاد)
  • احساس تهوع دارید.
  • برای شما سخت است که روی هر چیز دیگری تمرکز کنید.
  • احساس سرگیجه می کنید.
  • احساس سرما می کنید.
  • نمی توانید غذا بخورید.
  • عرق سرد و گرم دارید.
  • دچار خشکی دهان می شوید.
  • عضلات بسیار منقبض می شوند.

این اتفاقات به این دلیل رخ می دهند که بدن شما، ترس را حس کرده و شما را برای شرایط اضطراری آماده می کند، بنابراین جریان خون را به سمت عضلات می برد، قند خون را افزایش می دهد و به شما توانایی ذهنی می دهد تا بر چیزی که بدن شما به عنوان یک تهدید درک می کند تمرکز کنید.

پس قدم بعدی برای درمان ترس و این است که بدانید دلیل ترس شما چیست و از چه چیزهایی هراس دارید.

چگونه بر ترس غلبه کنیم؟ (بررسی راه های درمان ترس شدید)

در ادامه به بررسی راه هایی از درمان ترس می پردازیم که خودتان هم می توانید انجام دهید. اما همانطور که در بالا اشاره شد، بهترین روش غلبه بر ترس استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی درمان فوبیا و ترس می باشد.

مطالب مربوط به درمان ترس و اضطراب در ویکی روان:

1- اگر می توانید با ترس خود روبرو شوید

اگر همیشه از موقعیت هایی که شما را می ترساند اجتناب می کنید، ممکن است از انجام کارهایی که می خواهید یا نیاز دارید دست بکشید. شما نمی توانید آزمایش کنید که آیا وضعیت همیشه به همان اندازه که انتظار دارید بد است یا خیر، بنابراین این فرصت را از دست می دهید که چگونه ترس های خود را مدیریت کرده و اضطراب خود را کاهش دهید.

اگر وارد این الگو شوید، مشکلات اضطرابی افزایش می یابد. قرار گرفتن در معرض ترس هایتان می تواند راهی موثر برای غلبه بر این اضطراب باشد. بد نیست نگاهی به مقاله راه های روبرو شدن با ترس ها در سایت ویکی روان بیندازید.

2- سعی نکنید کامل باشید

زندگی پر از استرس است، با این حال بسیاری از ما احساس می کنیم که زندگی مان باید بی نقص باشد. روزها و عقب ماندگی های بد همیشه اتفاق خواهند افتاد و مهم است که به یاد داشته باشیم که زندگی آشفته است. برای درمان ترس های خود دست از کمال گرایی بردارید.

3- خودتان را بشناسید

سعی کنید بیشتر در مورد ترس یا اضطراب خود یاد بگیرید. یک دفترچه خاطرات اضطراب یا سابقه فکری داشته باشید تا به زمان و اتفاقاتی که می افتد توجه کنید.

سعی کنید اهداف کوچک و قابل دستیابی برای مقابله با ترس های خود تعیین کنید. شما می توانید فهرستی از موارد کمک‌ کننده را در زمانی که احتمال دارد ترسیده یا مضطرب شوید، همراه داشته باشید

این می تواند یک روش موثر برای پرداختن به باورهای اساسی باشد که در پس اضطراب شما قرار دارند. سعی کنید بیشتر در مورد ترس یا اضطراب خود یاد بگیرید. زمان وقوع آن و اتفاقاتی که می افتد را ثبت کنید.

4- ورزش کنید

برای غلبه بر ترس باید میزان ورزش خود را افزایش دهید. ورزش کردن نیاز به تمرکز دارد که می تواند ذهن شما را از ترس و اضطراب دور کند.

5- بدترین ها را تصور کنید

سعی کنید بدترین چیزی که ممکن است اتفاق بیفتد را تصور کنید؛ شاید ترس و حمله قلبی باشد. سپس سعی کنید خود را در معرض حمله قلبی قرار دهید. این امکان پذیر نیست. هر چه بیشتر آن را تعقیب کنید، ترس از بین خواهد رفت.

به همین خاطر تصور بدترین حالتی که ممکن است رخ دهد روشی معقول برای درمان ترس شدید و فوبیا است.

6- برای درمان ترسیدن باید آرامش داشته باشید

یادگیری تکنیک های تمدد اعصاب به شما در درک احساسات ذهنی و فیزیکی ترس کمک می‌کند. این کار می تواند به رها کردن شانه ها و نفس کشیدن عمیق شما کمک کند. یا خودتان را در یک مکان آرامش‌بخش تصور کنید. همچنین می توانید یادگیری چیزهایی مانند یوگا، مدیتیشن یا ماساژ را امتحان کنید.

7- در این باره صحبت کنید

به اشتراک گذاری ترس ها، بسیاری از آن ها را از بین می برد. اگر نمی توانید با یک شریک، دوست یا عضو خانواده و تیم مشاوره درمان ترس در ویکی‌ روان صحبت کنید تا بر ترس خود غلبه کنید. بارها گفته ایم بهترین روش برای درمان ترس ذهنی کمک گرفتن از متخصص این رشته است.

8- تغذیه سالم برای مقابله با ترس ضروری است

مقدار زیادی میوه و سبزی بخورید و سعی کنید از مصرف قند زیاد پرهیز کنید. کاهش قند خون می تواند به شما احساس اضطراب بدهد. سعی کنید از نوشیدن زیاد چای و قهوه خودداری کنید، زیرا کافئین می تواند سطح اضطراب را افزایش دهد.

9- از مصرف مشروبات الکلی در حد اعتدال خودداری کنید

نوشیدن مشروبات الکلی در افرادی که احساس اضطراب می کنند بسیار رایج است. برخی از افراد نوشیدن مشروبات الکلی را شجاعت می نامند، اما اثرات جانبی الکل باعث می‌شود که شما حتی بیشتر احساس ترس یا اضطراب کنید.

به همین خاطر توصیه مشاورین برای درمان ترس و اضطراب به حداقل رساندن مصرف نوشیدنی های الکلی است.

10- به خودتان پاداش دهید

در نهایت، به خودتان یک هدیه بدهید. وقتی این تماس را برقرار کردید، به عنوان مثال، موفقیت خود را با یک ماساژ، یک پیاده روی، یک وعده غذا، یک کتاب، یک دی وی دی یا هر هدیه کوچکی که شما را خوشحال می کند تقویت کنید.

باید روند از بین بردن ترس را لذت بخش کرده و برای خودتان انگیزه ایجاد کنید.

11- درمان های مکمل

برخی افراد دریافته اند که درمان های مکمل یا تمریناتی مانند تکنیک های تمدد اعصاب، مدیتیشن، یوگا یا تاکی چی، به آن ها کمک می کند تا بب ترس و فوبیای خود مقابله کنند.

12- داشتن ایمان و معنویت برای غلبه بر ترس ضروری است

چه مذهب و چه معنویت، می تواند به شما احساس ارتباط با چیزی بزرگتر از خودتان را بدهد. ایمان راهی برای مقابله با استرس های روزمره فراهم کرده و حضور در مکان های با انرژی بالا یا گروه های مذهبی و عرفانی شما را به یک شبکه پشتیبانی ارزشمند متصل می‌کند.

13- استفاده از روان درمانی برای درمان ترس ناگهانی

روش های درمانی، مانند مشاوره یا درمان رفتاری شناختی، برای افراد مبتلا به مشکلات اضطرابی بسیار موثر هستند، از جمله درمان رفتاری شناختی کامپیوتری، که انجام یک سری تمرین های خود مراقبتی را روی صفحه نمایش می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش مشاوره روانشناسی تلفنی برای ترس و فوبیا در سایت ویکی روان مراجعه کنید.

14- دارو درمانی برای درمان ترس شدید توصیه می شود

درمان های دارویی برای ارائه کمک کوتاه مدت به جای توجه به ریشه مشکلات اضطرابی استفاده می شوند. داروها ممکن است هنگامی که با درمان ها یا حمایت های دیگر ترکیب می شوند، بسیار مفید باشند. اما پیش از مصرف دارو برای درمان ترس های خود، حتما موضوع را با مشاور روانشناس درمیان بزارید. در بیشتر موارد استفاده از خدمات روان درمان (مشاوره روانشناسی) می تواند برای درمان ترس ها کافی باشد.

15- از گروه های حمایتی برای درمان ترس و اضطراب کمک بگیرید

شما می توانید با پرسیدن از کسانی که اضطراب را تجربه کرده اند، چیزهای زیادی در مورد مدیریت اضطراب یاد بگیرید. گروه های پشتیبانی محلی یا گروه های خودآموز، افرادی را با تجربیات مشابه دور هم جمع می کنند تا بتوانند داستان های یکدیگر را بشنوند، نکاتی را به اشتراک بگذارند و یکدیگر را تشویق کنند تا راه های جدیدی را برای غلبه و درمان ترس امتحان کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای غلبه بر ترس چیست؟

بسیاری از روش های بالا می توانند درمان ترس های روزانه ما باشند. اما گاهی ترس ها تبدیل به بیماری فوبیا می شوند یا اختلالات زیادی در زندگی پدید می آورند که در آن صورت باید از روش های درمان حرفه ای تر استفاده کرد. برای مثال ترس از نور باید توسط متخصص درمان شود.

به همین خاطر اگر روش های بالا در روند درمان ترس و اضطرابتان کافی نبودند، حتما موضوع را با مشاور روانشناس مربوطه درمیان بزارید. یادتان باشد از بین بردن ترس یک روند است که باید تمام و کمال طی شود.

مشاوره برای درمان در ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا