طلاقتربیت فرزند

طوفان جدایی و تاثیر طلاق بر فرزند پسر

آسیب های طلاق برای فرزند پسر را می شناسید؟

تاثیر طلاق بر فرزند پسر نگرانی اصلی پدر و مادر هایی می باشد که فرزند پسر داشته و در آستانه ی جدایی قرار گرفته اند. وقتی زوجین بنا به دلایل مختلف دیگر علاقه ای برای زندگی مشترک با یکدیگر را نداشته باشند اقدام به طلاق می نمایند. قبل از طلاق شاید هنوز راهی باقی مانده باشد و به کمک یک مشاوره قبل از جدایی معظل حل شود، اما اگر تصمیم شما قطعیست یا در بازه پس از طلاق هستد. مشاورین ویکی روان دغدغه شما در آسیب های طلاق برای فرزند پسر را درک می کنند و با مشاوره کودک تخصصی در کنار شما و فرزندتان برای جلوگیری از سو تاثیر طلاق بر فرزند پسر والدین گرامی و نگران ایستاده اند.

بررسی آمار طلاق در جهان و تاثیر طلاق بر فرزند پسر

دیگر نوشته های روانشناسی ویکی روان را بخوانید.

آمار بالای طلاق در جوامع مختلف نشان می دهد که زوجین تمایلی به ماندن در یک زندگی با انتخاب اشتباه را ندارند، هر چند این اتفاق موجب شود که تا آخر عمرشان مجرد بمانند یا فرزندان طلاق از خودشان به جای بگذارند. آمارها در کشور ایالت متحده نشان می دهد که 60 درصد زوجین در سال اول زندگی خود ناکامی و سرخوردگی را تجربه می کنند و در نهایت ازدواج آن ها به طلاق در سال اول زندگی ختم می شود.

در ایران نیز این پدیده در دهه های اخیر روند صعودی داشته است. در اوایل دهه 60 به ازای هر صد ازدواج 3/6 درصد طلاق ثبت شده است. در اوایل درهه 80 این نسبت به 8.3 درصد رسید و در سال 1393 تا 22.6 درصد افزایش یافته است در نتیجه پس آمار فرزندان طلاق نیز بیشتر شده است. این آمار یکی از نگرانی های مشاورین سایت ویکی روان در موضوع مهم تاثیر طلاق بر فرزند پسر یا دختر است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

شناخت دلایل طلاق زوجین

در فرایند طلاق هر دو زوج ابتدا یک جدایی عاطفی را تجربه می کنند و در پایان این فرایند سعی می کنند تعارض به وجود آمده را از راه ایجاد نقش ها و سبک زندگی جدید برای خودشان حل کنند.طلاق از تجربه های تلخ و سخت زندگی هر شخصی است که علاوه بر خود فرد روی اطرافیان بالاخص کودکان اثر سوء دارد. اکثر والدینی که تک فرزند پسر دارند نگرانی اصلی را تاثیر طلاق بر فرزند پسر که موضوع این بحث است؛ بازگو می کنند.

در نظر داشته باشید گاهی اطلاع از دلایل ایجاد یک موضوع می تواند موجب پیشگیری از آن شود، شاید شما هم بتوانید با شناخت و جلوگیری از ایجاد علت های زمینه ساز این مهم، باعث جلوگیری از طلاق شوید و زندگی مشترک بهتری را برای یکدیگر رغم بزنید تا از آسیب های روانی طلاق جلوگیری کنید. در ادامه با برخی از دلایل طلاق در بین زوجین بیشتر آشنا می شویم که عبارت اند از:

  • مشکلات روحی و روانی
  • شبکه‌های اجتماعی
  • اختلاف نظر در تربیت فرزندان
  • مسائل جنسی
  • عدم بهره‌مندی از آموزش‌های لازم
  • اختلاف سنی
  • اعتیاد
  • سطح تحصیلات
  • عدم داشتن ارتباط کافی با یکدیگر
  • ازدواج‌ های قبلی
  • خیانت
  • ازدواج زود هنگام
  • مشاجره و نداشتن مهارت گفت و گو

تاثیر طلاق بر فرزندان

طلاق باعث یک تغییر اساسی و اغب آسیب زا در دنیای کودک می شود. سن بد در کوکان طلاق باعث می شود وقتی در مورد طلاق با آن ها گفت و گو شود احساس غمگینی، عصبانیت و اضطراب کنند. به این فکر می کنند که زندگی آن ها چگونه تغییر خواهد کرد و اغلب به دنبال راهی برای جلوگیری از طلاق والدین هستند. سن و جنس کودکان در پاسخ به این تعارض ایجاد شده در زندگیشان تاثیر می گذارد. خلاصه ای از آنچه را که کودکان در سنین مختلف درک می کنند بیان می کنیم.

نوزادان می توانند تنش در خانه را احساس کنند، اما نمی توانند دلیل آن را درک کنند. ادامه تنش بین والدین ممکن است آن ها را وابسته و تحریک پذیر کند، باعث طغیان های عاطفی مکرر یا تاخیر در رشدشان شود. طلاق می تواند از نظر عاطفی و روانی بر کودکان 18 ماهه تا 3 ساله تأثیر بگذارد. در دوران کودکی، پیوند اصلی کودک با والدینش است، بنابراین پذیرش و درک هر گونه اختلال عمده در زندگی خانوادگیشان برای آنها سخت است. آن‌ها اغلب گریه می‌کنند و بیشتر از حد معمول توجه می‌خواهند.

درک طلاق برای کودکان 3 تا 6 ساله مفهومی دشوار است که عمدتاً به دلیل سطح بالایی از عدم اطمینان است. کودکان پیش دبستانی مفهوم طلاق را درک نمی کنند. مهم نیست که چقدر محیط خانه آنها متشنج است، نمی خواهند والدینشان از هم جدا شوند. آنها ممکن است خشم خود را در درونشان نگه دارند، افکار یا ایده های ناخوشایند داشته باشند یا گرفتار کابوس شوند. به این صورت تربیت فرزند در خانواده با چالش اساسی رو به رو می شود. جنس نیز مولفه بسیار تاثیر گذاری است در ادامه سایت ویکی روان به تاثیر طلاق بر فرزندان پسر صحبت می کنیم.

طلاق و تاثیر آن بر خانواده

نشانه های طلاق در زندگی

پژوهشگران متوجه شدند که در برخی از متغیرها بین فرزندان پسر خانواده های طلاق و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد و فرزندان پسر خانواده های طلاق از لحاظ این متغیرها در سطح پایین تری نسبت به خانواده های عادی قرار داشتند که در تربیت فرزندان طلاق دخیل هستند. این متغیر ها در تاثیر طلاق بر فرزند پسر عبارت اند از:

1- تاب آوری در فرزندان طلاق پسر

تاب آوری از جمله عواملی است که باعث می شود فرد در موقعیت های تنش زای زندگی سازگاری مناسبی داشته باشد و در برابر اختلالات آسیب شناختی و مشکلات زندگی از جمله طلاق مصون بماند. تاب آوری به عنوان یکی از سازه های اصلی رویکرد روانشناسی مثبت گرا در سال های اخیر جایگاه مهمی را در حوزه روانشناسی خانواده و بهداشت روان به خود اختصاص داده است.

در یک تعریف دیگر تاب آوری را به عنوان توانایی برای غلبه بر مشکلات، داشتن عزت نفس در کودکان، ثبات عاطفی و نیز ویژگی هایی که حمایت برای نیاز عاطفی را افزایش می دهد در نظر گرفته اند. با توجه به اینکه این متغیر در فرزندان پسر خانواده های طلاق در سطح پایین تری قرار دارد آسیب های طلاق برای فرزند پسر مانند: افزایش مشکلات روانی، تاثیر پذیری بیشتر از رویداد های مشکل زا و کاهش مقاومت در برابر استرس پیش می آید که آنها  را مهم ترین تاثیر طلاق بر فرزند پسر می دانیم.

2- حمایت اجتماعی ادراک شده مولفه ای در تاثیر طلاق بر فرزند پسر

در حمایت اجتماعی مولفه هایی مانند کسب کمک های اقتصادی، اطلاعات و توصیه های عاطفی و بهداشتی از طرف اشخاصی که برای فرد ارزشمند تلقی می شوند یا به آن ها علاقه مند است و بخشی از شبکه اجتماعی او به شمار می روند بررسی می شود.

حمایت اجتماعی به دو صورت دریافت شده و ادراک شده مورد مطالعه قرار می گیرد. در حمایت اجتماعی دریافت شده میزان حمایت اجتماعی دریافت شده توسط فرد بررسی می شود و در حمایت اجتماعی ادراک شده، ارزیابی فرد از در دسترس بودن روابط اجتماعی در مواقع ضروری و مورد نیاز در نظر گرفته می شود.

در تاثیر طلاق بر فرزند پسر با توجه به مشکلات فرزندان طلاق و نظر به اینکه سطح حمایت اجتماعی ادراک شده فرزندان پسر خانواده های طلاق پایین تر از خانواده های عادی است از جهت ذهنی کمک روانی کمتری برای مقابله با مسائل و مشکلات زندگی دارند و از بهزیستی روانشناختی پایین تری برخوردارند.

3- خود کارآمدی و تاثیر طلاق بر فرزند پسر

خودکارآمدی به عنوان قابلیت درک فرد در انجام وظایف لازم برای رسیدن به اهدافش در نظر گرفته می شود. پژوهش های بسیاری نشان داده اند که خودکارآمدی با انگیزش، موفقیت تحصیلی و یادگیری رابطه دارد. فرزندان پسر خانواده های طلاق با توجه به ضعفی که در متغیر خودکارآمدی دارند اغلب دچار مشکلات تحصیلی می شوند و در نتیجه تاثیر طلاق بر فرزند پسر، آنها نمی توانند به اهداف یادگیری تعیین شده دست پیدا کنند. به این آسیب های طلاق برای فرزند پسر توجه کرده و کمک از مشاوره روانشناسی برای طلاق را در اولویت قرار دهید.

4- تاثیر طلاق بر فرزند پسر و انگیزه های پیشرفت آنها

انگیزه پیشرفت نقش بسیار مهمی در یادگیری فرد دارد و در واقع موتور محرکی هست که فرد را به یادگیری بهتر و موثرتر در هر زمینه ای از جمله تحصیلی و شغلی وادار می کند. بنابراین ما همیشه به دنبال ایجاد انگیزه پایدار در زندگی هستیم. اما نقش این موضوع در تاثیر طلاق بر فرزند پسر چیست؟

کودکان خانواده های طلاق بالاخص فرزندان پسر که انگیزه پیشرفت پایین تری دارند، میل چندانی به موفقیت و پیشرفت ندارند و به خاطر ترس از شکست، آماده خطر کردن برای موفقیت نیستند!

در تاثیر طلاق بر فرزند پسر این کودکان حتی در صورت برخورداری از توانایی های ذهنی بالاتر علاقه ای به تلاش و پیشرفت بیشتر شغلی و تحصیلی ندارند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 112,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

از دیدگاه مشاوران روانشناسی ویکی روان طلاق موجب مشکلات روانی و اجتماعی برای همه اعضای خانواده می شود. در این مقاله در رابطه با تاثیر طلاق بر فرزند پسر به صورت مبسوط بحث کردیم. با توجه به موارد ذکر شده به نظر می رسد که ضروری است تا برنامه های مداخله ای ویژه توسط مشاوره روانشناسی کودکان طلاق برای این دلبندان در نظر گرفته شود تا بتوان مقداری از این آسیب ها و مشکلات بعدی ناشی از آن پیشگیری کرد.

مشاور تلفنی و آنلاین طلاق و پیش از جدایی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا