مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

۲۱ راه ابراز عشق در خانواده (محبت در خانواده)

ابراز عشق در خانواده می تواند اعضا را به هم نزدیک تر کند و محیط خانه را به محیطی شاد و سالم تبدیل نماید. اما راه صحیح ابراز عشق و محبت در خانواده چیست و چطور باید انجام شود؟ میزان ابراز علاقه در خانواده چقدر است و توسط چه فردی باید صورت بگیرد؟ تمام این سوالات در جلسات مشاوره روانشناسی خانواده پاسخ داده می شود اما در این مطلب سایت ویکی روان هم اشاره ای به آنها خواهیم داشت.

راه ابراز عشق در خانواده چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

اهمیت خانواده در جامعه و آینده افراد آنقدر زیاد است که بدون هیچ شکی خدمات مشاوره خانواده به صورت آنلاین و یا حضوری یکی از مهم ترین خدمات علم روانشناسی به مردم است.

عبارت “دوستت دارم” یک احساس شیرین است که ما اغلب به خواهر و برادر، والدین و کلا عزیزان می گوییم.

شما ممکن است عزیزان خود را دوست داشته باشید اما این سوال را از خود بپرسید “آیا من به آنها نشان می دهم که چقدر آنها را دوست دارم؟” مردم همیشه این جمله دلگرم کننده را به کار می‌ برند زیرا گفتن آن بسیار آسان است و در عین حال تاثیرگذاری بالایی به همراه دارد.

اما، بسیاری از افراد فراموش می کنند که کلمات بدون عمل معنی ندارند. اگر به جای نشان دادن، فقط به دیگران گفتید که آنها را دوست دارید، در ادامه این نکات درباره ابراز عشق در خانواده را مطالعه کنید.

در ادامه به معرفی بهترین روش های ابراز عشق در خانواده از نظر روانشناسی می پردازیم، این روش ها را بارها تکرار کنید تا در آنها استاد شوید 🙂

۱- وقتی اشتباه می کنید آن را قبول کنید

ابراز عشق در خانواده

برای اعضای خانواده، به ویژه بچه های شما مهم است که بدانند شما با اشتباهاتتان هم خوب هستید. به آنها نشان دهید که وقتی مرکتب اشتباهی می‌ شوید آن را قبول داشته  و سپس تلاش کنید تا کارها را درست انجام دهید، این راهی عالی برای مدل سازی یکپارچگی است!

۲- وقتی فرزندانتان وارد اتاق و خانه می شوند به آنها لبخند بزنید

نشان دادن عشق به خانواده به معنای این است که به آنها بگویید از دیدن آنها خوشحال هستید.

با لبخند و چهره ای بشاش به آنها نشان دهید از دیدنشان خوشحال هستید، این روشی عالی برای ابراز محبت در خانواده شما است.

۳- فرزند خود (و شریک زندگی) خود را درگیر انجام کاری خوب کنید و او را در جمع بخاطر آن تحسین کنید

هیچ چیز مانند شناخته شدن و تحسین شدن روز فرد را عالی نمی کند!

پس دست و دلباز باشید و از کلام شیرین خود به خوبی استفاده کنید، به آنها بگویید چقدر از داشتن آنها راضی هستید و افتخار می کنید. در واقع خلاقیت کلامی یکی از راه های ابراز ابراز عشق در خانواده است.

۴- در طول هفته بیشتر وعده های غذایی را با هم بخورید

شاید همیشه نتوانید شام با هم باشید، اما شروع یک روز با هم با لذت بردن از صبحانه به عنوان یک خانواده به همان اندازه مهم است.

همینکه سر یک سفره غذا میل می کنید احساس نزدیکی و علاقه را بین شما افزایش می دهد، فقط باید برای آن برنامه ریزی کنید نه اینکه هر چه پیش آید خوش آید!

۵- عزیزان خود را با دیگران مقایسه نکنید

هر فردی منحصر به فرد است و باید بدانید که شما او را به خاطر آنچه که هست حمایت می کنید. اگر دنبال ایجاد آرامش در محیط خانه هستید به هیچ وجه پاسمقایسه کردن را به میان نکشید که اوضاع خراب می شود.

مقایسه کردن یک راه تحقیر کردن بچه ها در دوران کودکی است و تا سنین بزرگسالی اثرات مخرب بسیاری به همراه دارد، پس فکرش را هم نکنید.

فردی که با اصول مدیریت کردن خانواده آشنایی داشته باشد می داند هر فرد ویژگی خاص خود را دارند و بدترین راه ابراز عشق به خانواده و انگیزه دادن به آنها مقایسه کردن است.

۶- هر روز به اعضای خانواده خود بگویید که آنها را دوست دارید

ممکن است تصور کنید که خانواده شما می‌ دانند چقدر آنها را دوست دارید، اما ارزش این دوست داشتن درک نشده باشد.

برای ابراز علاقه در خانواده باید حس مثبتتان به آنها را کلامی بیان کنید، نگویید آنها خودشان می دانند من چقدر دوستشان دارم، بگویید تا بشنوند، مشاورین خانواده تاکید زیادی بر این تکنیک دارند.

با استفاده از این راه ابراز عشق در خانواده دیگر اعضای خانواده شما تشنه شنیدن محبت کلامی از افراد غریبه نیستند.

۷- کودکان و اعضای خانواده خود را هر روز در آغوش بگیرید

جدا از احساس خوب بودن، تجربیات مشاورین در جلسات مشاوره خانواده حضوری و آنلاین نشان می‌دهند که در آغوش کشیدن می‌ تواند باعث تسکین استرس شده و ما را از مریض شدن دور نگه دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله مهم ترین مزایای بغل کردن را در سایت ویکی روان مطالعه کنید تا بهتر از این تکنیک ابراز عشق در خانواده استفاده نمائید.

۸- تا آنجا که برنامه کاری شما اجازه می دهد، در محیط خانه حضور داشته باشید

حل مشکلات خانوادگی با کمک مشاور خانواده

به اعضای خانواده خود نشان دهید که با درگیر شدن با چیزهایی که بر زندگی و آموزش آنها تاثیر می‌ گذارد مانند شرکت در جلسات والدین و معلمان و حمایت از آنها در فعالیت های فوق برنامه و ورزش، به آنها اهمیت می دهید.

در واقع یکی از راه های نشان دادن عشق به اعضای خانواده این است که در محیط های خارج از خانه که به بودن شما نیاز دارند حضور پیدا کنید.

۹- با گفتن لطفا و تشکر، رفتارهای خوب را الگوی خود قرار دهید

مودب بودن و ابراز سپاسگزاری روشهای ظریف اما قدرتمندی برای ابراز عشق در خانواده است. همه ما از اینکه کسی با احترام با ما برخورد کند لذت می بریم پس احترام را از آنها دریغ نکنید.

۱۰- یاد بگیرید که شنونده بهتری شوید

وقتی بچه ها و همسرتان می خواهند احساسات خود را بازگو کنند، با پرسیدن سوالات روشن و صحبت نکردن یا هدایت مکالمه، به آنها نشان دهید که آنها را دوست دارید.

یادگیری هنر گوش دادن نه تنها در ابراز ابراز محبت در خانواده بسیارموثر است بلکه یک تکنیک بسیار کاربردی جهت ارتباطات اجتماعی است.

۱۱- با هر یک از اعضای خانواده در طول ماه قرار ملاقات بگذارید

قبلا در ویکی روان گفتیم که تعریف خانواده شاد خانواده ای است که اعضای آن به تنهایی برای هم وقت می گذارند و از بودن با هم لذت می برند.

برقراری ارتباط و قرارهای عادی برای شما و همسرتان مهم است، اما برای فرزندانتان نیز این احساس خاص بودن به همان اندازه مهم است.

می توانید یک روز با هم به شهر کتاب بروید، در پارک با فرزندتان تنهایی قدم بزنید یا دوچرخه سواری کنید، در هر صورت وقت گذاشتن به صورت تنهایی با آنها بهترین راه نشان دادن عشق و علاقه به آنها است چون این کار حس خاص بودن را در آنها زنده می کند. 🙂

۱۲- به طور روزمره به فرزندان و همسرتان یادداشت های عاشقانه و کارت های تقدیر بدهید

همانطور که قبلا در ویکی روان در مقاله آشنایی با تعریف خانواده گفتیم، یک خانواده متشکل از اعضایی است که برای شاد کردن همدیگر برنامه ریزی می کنند و به هم اهمیت می دهند.

پیش خودتان نگویید این کارها دیگه قدیمی شده این موارد کوچک تاثیر گذارند و به یاد می‌ مانند.

اگر دادن کارت سخت است حتما در واتساپ یا تلگرام پیغام های زیبای عاشقانه برایشان ارسال کنید تا متوجه توجه و علاقه شما شوند.

۱۳- برای ابراز عشق در خانواده باید اول با خودتان مهربان باشید

به خانواده خود نشان دهید به مراقبت از خود اهمیت می دهید و به آنها اجازه خواهید داد که همان کار را برای خود انجام دهند.

اگر حتی یک نفر در محیط خانواده به خودش واقعا اهمیت بدهد در نهایت این حس به دیگر اعضا نیز منتقل خواهد شد و زمینه داشتن خانواده سالم محیا می شود.

۱۴- به تهیه وعده های غذایی و میان وعده های سالم کمک کنید

ویژگی های خانواده شاد

تعهد به تغذیه خوب یک عمل عاشقانه است!

اینکه اعضای خانواده ببینند شما برای داشتن وعده غذایی سالم تلاش می کنید و بهترین ها را انتخاب می کنید باعث افزایش اعتماد به نفس جمعی آنها خواهد شد.

۱۵- به بچه خود اجازه دهید یک شب از هفته او برای شام تصمیم بگیرد

این کار باعث ایجاد آزادی در خانواده می شود. با برنامه ریزی وعده های غذایی، به فرزند خود نشان دهید که برای نظرات و انتخاب های آنها ارزش قائل هستید.

حتی می توانید برای افزایش ارتباط بیشتر با اعضای خانواده در آشپزی کردن آنها را سهیم کنید و نظراتشان را اجرایی کنید، این روشی برای نشان دادن عشق و محبت در خانواده است و مطمئنا همه اعضا آن را احساس می کنند.

۱۶- شام را با هم بخورید

همانطور که گفتیم، خوردن یک وعده غذایی با اعضای خانواده می تواند روابط بهتری ایجاد کند و مهارت های اجتماعی استثنایی ایجاد کند.

خوردن یک وعده غذایی با هم می تواند به اعضای خانواده اجازه دهد در مورد چگونگی روزشان بحث کرده یا در مورد موضوعی در ذهنشان بحث کنند.

۱۷- هدیه دادن را فراموش نکنید

خرید هدیه برای عزیزانتان نشان دهند عشق شما نسبت به آنهاست که چقدر خارق العاده هستند. خرید کالایی که آنها دوست دارند باعث خوشحالی آنها خواهد شد و یک یادآوری است که آنها را دوست دارید.

نیاز نیست خیلی هزینه کنید، اما خلاق باشید و از هدایای خاص برای ابراز عشق در خانواده استفاده کنید.

۱۸- جنبه های خاصی از زندگی خود را با عزیزانتان به اشتراک بگذارید

آنها را در زندگی خود سهیم کنید. حتی اگر مراسمی کاری دارید، آنها را دعوت کنید. اگر سرگرمی دارید آنها را هم شرکت دهید. این روشی عالی برای شناخت و درک شماست.

۱۹- برای ابراز محبت در خانواده نباید تشکر کردن را فراموش نکنید

تشکر از شخص نشانه احترام و تحسین است.

تشکر ساده از یکی از اعضای خانواده می تواند پاسخی به بسیاری از موقعیت ها باشد. می توانید به آنها بگویید که به دلایل در زندگی من بودن، کمک به شما، وقتی به شما تعارف می کنند و وقتی تصمیم می گیرند احساسات خود را به شما ابراز کنند، از آنها متشکر هستید.

۲۰- شما از فعالیت های گروهی لذت می برید

مشاوره خانواده آنلاین صوتی و تصویری

خانواده هایی که از فعالیت های گروهی لذت می برند عشق خانوادگی قوی تری ایجاد کرده‌ اند. خواه یک گردش باشد و یا شب را به بازی های رومیزی اختصاص دهید، تعاملات شما را به یکدیگر نزدیکتر می کنند و باعث می شوند یک خانواده موفق و پیشرو را تشکیل دهید.

۲۱- به اشتراک گذاشتن تاریخچه خانوادگی اهمیت زیادی دارد

اگر واقعا دنبال ابراز عشق در خانواده هستید این نکته را فراموش نکنید، خانواده های متشکل از والدین و فرزندانشان تاریخچه‌ ای دارند که به نسل های قبل بر می گردد.

حتی اگر کودکی به فرزندی قبول شود، آنها داستان خانوادگی خود را تعریف می کنند

تاریخچه خانواده بر روابط فعلی بین اعضای خانواده تأثیر می گذارد، بنابراین مهم است که همه برای داشتن یک عشق خانوادگی سالم، آسیب های قدیمی و سو تفاهم ها را برطرف کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعیده حامد سعیده حامد
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

نتیجه گیری درباره روش های ابراز عشق در خانواده

خانواده بزرگ ترین سرمایه شماست، قدر آن را بدانید و برای بهتر شدن شرایط آن تلاش کنید.

اما منظور از بهتر شدن شرایط تنها مربوط به جنبه مادی نیست، بلکه باید شرایط روحی روانی آنها هم در وضعیت پایدار قرار داشته باشد. اگر به هر دلیل شرایط خانودگی شما در وضعیت دلخواه قرار ندارد بهتر است با متخصص و مشاور خانواده بمنظور بهبود شرایط در تماس باشید و از او کمک بگیرید.

دوست عزیز شما می توانید از سراسر ایران و جهان در سایت ویکی روان جلسه مشاوره آنلاین خانواده به صورت صوتی و تصویری با بهترین مشاورین کشور برگزار نمائید:

لیست مشاورهای خانواده را ببینم

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا