روانشناسی

فاصله بین جلسات مشاوره چقدر باشد؟ (5 حالت)

فاصله بین جلسات مشاوره روانشناسی چقدر باشد؟

چند وقت یکبار به مشاوره نیاز دارم یا هفته ای چند بار باید به روانشناس مراجعه کنم؟ این سوالات زیاد در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان پرسیده می شوند. یا بعضی مراجعین اصرار دارند هر روز با مشاور خود صحبت کنند! برای روشن تر شدن موضوع در این مطلب قصد داریم فاصله بین جلسات مشاوره روانشناسی را از دید علمی بررسی کنیم.

چند وقت یکبار به مشاوره نیاز دارم؟

با بخش مقاله های روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

مردم دیگر مانند قبل، روان درمانی را یک انگ منفی تلقی نمی‌کنند. به این ترتیب، بیشتر افراد در حال دریافت کمک مورد نیاز برای حفظ سلامت روان خود هستند. اگر برای اولین بار است که به یک روان درمانگر مراجعه می کنید، احتمالا سوالات زیادی در ذهنتان شکل می گیرد، مثلا مشاوره روانشناسی چند جلسه است یا فاصله بین جلسات مشاوره چقدر باشد؟

بله، یکی از شایع‌ترین سوال‌ها این است که، چند وقت یکبار باید برای درمان مراجعه کنم؟ در حالی که هیچ پاسخ مناسبی برای این سوال وجود ندارد، چند دستورالعمل کلی وجود دارد که می توانید آن ها را دنبال کنید. خوشبختانه، ما همه سوالات را در این مقاله سازمان دهی کرده ایم، بنابراین با این ایده که چند بار باید درمانگر خود را ببینید، شروع می‌کنیم!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 225,000 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان

هر چند وقت یکبار باید برای درمان مراجعه کنم؟

پاسخ به این سوال به عوامل مختلفی بستگی دارد. عوامل مانند:

  • بیماری که در حال درمان آن هستید
  • شدت بیماری
  • اتفاقات شخصی که در زندگی شما رخ می دهد

همگی در فاصله بین جلسات مشاوره روانشناسی تاثیر دارند. برخی از انواع درمان، جلسات طولانی تر یا گروه / زوج درمانی را ارائه می دهند. برخی دیگر از جلسات مکرر در طول هفته استفاده می کنند.

رایج ترین نوع مدل درمانی به عنوان رفتار درمان شناختی شناخته می شود. این نوع مدل معمولا شامل جلسات هفتگی و چهل و پنج دقیقه ای تا یک ساعت است که چند ماه به طول می انجامد. با این حال، رایج ترین گزینه همیشه بهترین نیست. بسته به نیازها و امکاناتی که انتخاب می کنید، ممکن است به موردی شخصی‌ سازی شده نیاز داشته باشید. بیایید برخی دیگر از گزینه های محبوب در مورد گزینه های زمان بندی درمان را بررسی کنیم.

برخی از روش های برنامه ریزی درمان محبوب کدامند؟

مهم است به یاد داشته باشید که لازم نیست در اولین دیدار خود در مورد گزینه زمان بندی درمان تصمیم بگیرید. پس از یک فرآیند ارزیابی و غربالگری، اولین قرار ملاقات خود را خواهید داشت.

اولین قرار ملاقات شما این است که درمانگر خود را بشناسید، در مورد سلامت روان خود بحث کنید و تصمیم بگیرید که آیا در مورد آن ها احساس راحتی می کنید یا خیر؟ اگر روند خوب به نظر می رسد، می توانید در مورد زمان جلسات بعدی صحبت کنید. در ادامه برخی از گزینه های محبوب در رابطه با فاصله بین جلسات مشاوره با مشاور روانشناس آورده شده است:

  • جلسات هفتگی
  • جلسات هفته‌ای دو بار
  • برگزاری چند جلسه در یک هفته
  • جلسات مورد نیاز

۱- جلسات هفتگی

مشاوره آنلاین در سایت ویکی روان

جلسه هفتگی برای شروع درمان مناسب است و محبوب ترین فاصله بین جلسات مشاوره بین مشاورین است. به طور کلی، اغلب بیماران با این شیوه شروع می کنند، سپس در صورت نیاز جلسات افزایش یا کاهش می یابند. یک جلسه هفتگی برای افرادی که می خواهند مهارت های مربوط به چیزهایی مانند ذهن آگاهی، مقابله و ارتباط را ایجاد کنند، ایده آل است.

همچنین برای افرادی که با نوع خاصی از مشکل درگیرند مناسب است. به عنوان مثال تروما، انواع اضطراب، افسردگی، اندوه و انواع طلاق از جمله دلایل محبوب جلسات هفتگی هستند. در نهایت، جلسات هفتگی برای شکستن رفتارهای قدیمی و برنامه ریزی مجدد مغز مهم هستند. برگزاری جلسات با یک فرد بی طرف به شما این امکان را می دهد که الگوها را در رفتار و افکار خود تشخیص دهید.

تجربه ثابت کرده یک هفته فاصله بین جلسات مشاوره برای بیشتر موضوعات مناسب و کافی است.

2- جلسات دو بار در هفته‌

جلسات دو بار در هفته ای شاید زیاد به نظر برسند، اما این چنین نیست! واقعیت این است که گاهی اوقات جلسات هفتگی می تواند به جای یک رابطه اکتشافی، مانند یک مشاوره باشد. اغلب شما تنها قادر به بحث در مورد یک حوزه یا چیزی هستید که برای شما اتفاق افتاده است. از سوی دیگر درمان دو بار در هفته به شما اجازه می دهد که بسیار عمیق تر مشکلات خود را کشف کنید.

ما این فاصله بین جلسات مشاوره روانشناسی را به افرادی توصیه می کنیم که می خواهند مهارت هایی که در درمان یاد گرفته اند را به شیوه ای عملی تر در زندگی خود به کار گیرند. همه جلسات در مورد کار روی احوالات درونی‌ و کاربردی کردن آن در دنیای واقعی است.

۳- برگزاری چند جلسه در یک هفته

جلسات متعدد در یک هفته معمولا برای افراد در وضعیت بحرانی استفاده می شود. این جلسات به شکل های مختلفی انجام می شوند. یکی از دلایل شایع این است که سلامت روان شما مانع از رفتن به دانشگاه و کار می شود. همچنین برای افرادی که امنیت آن ها زیر سوال است، مهم است مثلا جلوگیری از خودکشی فردی که افکار ناسالم در ذهن دارد.

به یاد داشته باشید که جلسات متعدد صرفا برای افرادی که در شرایط بحرانی قرار دارند، در نظر گرفته نمی شوند. همچنین برای افرادی که یک انتقال یا تغییر بزرگ را در زندگی خود تجربه می کنند نیز ایده آل است. جلسات متعدد به افراد در این شرایط کمک می‌کند تا سالم بمانند و حمایت شوند.

۴- جلسات بر اساس شرایط مراجع

مشاوره طلاق آنلاین در ویکی روان

جلسات مورد نیاز معمولا برای افرادی که مدتی تحت درمان بوده اند، در نظر گرفته می شود. آن ها به بسیاری از مشکلات اولیه ای که هنگام شروع درمان رخ می داد، رسیدگی می‌کنند. با این حال، آن ها همچنین رابطه نزدیکی با درمانگر خود ایجاد کرده اند که نمی خواهند به آن پایان دهند. این نوع جلسات انعطاف پذیری بیشتری دارند.

این جلسات به شما اجازه می دهند در هر زمان به مسائل زندگی خود رسیدگی کنید. با این حال، مراقب باشید که به جلسات مورد نیاز متعهد شوید. وقتی هر هفته جلسه‌ای ندارید، سخت است که روی مسائل جدی سلامت روان کار کنید.

5- چند جلسه پشت سر هم

در موضوعات خاص مانند زوج درمانی یا مشاوره شکست عشقی تقاضی چند جلسه پشت سر هم با روانشناس برگزار می کند. بعضا جلسات تا دو یا سه ساعت در روز ادامه دارند، چون در این جلسات درمان صورت نمی گیرد و تنها تبادل اطلاعات و تجربه مشاور به مراجع جهت رفع مشکلی اساسی انجام می شود.

از مزایای مشاوره آنلاین این است که نوبت دهی جلسه آسان انجام می شود و کاربر و مشاور می توانند برای مدت طولانی در جلسه حضوری داشته باشند.

روند درمان چقدر طول می‌کشد؟

بسیاری از بیماران مشتاق هستند بدانند که درمان آن ها چقدر طول خواهد کشید. همانطور که در مقاله مشاوره خانواده چند جلسه است گفتیم، متاسفانه پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. چون به شدت شرایط شما و وضعیت پیشرفت شخصی بستگی دارد. در واقع، برخی افراد فارغ از فاصله بین جلسات مشاوره روان درمانی، تا آخر عمر به درمان منظم نیاز خواهند داشت و این هیچ مشکلی ندارد.

طبق تحقیقی، عنوان شد که بین 12 تا 20 جلسه معمولا برای افراد کافی است تا تغییر مثبتی را در زندگی خود تجربه کنند. با این حال، افرادی که شرایط زیر را دارند ممکن است به زمان بسیار بیشتری نیاز داشته باشد:

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
آنیتا کشاورز کرمانی آنیتا کشاورز کرمانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

نتیجه گیری ویکی روان درباره فاصله بین مشاوره ها

همانطور که بارها اشاره کردیم، مهم ترین کار اقدام برای مشاوره گرفتن از روانشناس است. اینکه چند وقت بکبار به مشاوره نیاز دارم موضوعی است که در جلسه اول یا نهایت دوم مشاور به شما پاسخ خواهد داد. فاصله بین جلسات مشاوره به عوامل زیادی ارتباط دارد که باید توسط مشاور بررسی شوند. اگر پیشنهادی برای فاصله زمانی بین جلسات مشاوره دارید با روانشناس درمیان بزارید.

با این حال پیشنهاد می کنیم برای استفاده از خدمات مشاوره روانشناسی تلفنی، تصویری و چتی با بخش مشاوره ویکی روان مراجعه کرده و با بهترین مشاوران ایرانی از سراسر جهان جلسه روان درمانی برگزار نمائید. طبق روال فاصله بین جلسات مشاوره بعد از اولین جلسه برای شما تعیین می شود.


منبع: تیم تحریریه ویکی روان + solaramentalhealth

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا