اعتیاد

با همسر معتاد به کار چکار کنیم؟ (۱۴ پیشنها ویژه)

این روزها بسیاری از زوجین از اشتغال زیاد همسرشان به کار شکایت دارند. نارضایتی همسران وقتی بیشتر می ‌شود که همسران علاوه بر محیط کار در منزل نیز مشغول فعالیت کاری خود هستند و یا دغدغه فعالیت ‌های روز بعد خود را دارند. این موضوعی است که در بسیاری از جلسات مشاوره زوج درمانی در ویکی روان مطرح می شود. به همین خاطر در این مطلب به بررسی شیوه صحیح رفتار با همسر معتاد به کار می پردازیم.

با همسر معتاد به کار چکار کنیم؟

کسب-و-کار-خانگی-برای-خانم-ها

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشکلات اقتصادی، ایجاد بحران در یک شغل و یا تغییر شغلی در برهه‌ ای از زمان می‌ تواند باعث اشتغال زیاد همسران به فعالیت کاری آنها شود، اما فرد معتاد به کار به صورت مدام و بدون هیچ وقفه ‌ای مشغول کار است و هرگونه استراحتی را برای خود منع می‌ کند، این کار او در نهایت باعث نارضایتی همسر و اطرافیان می شود و مشکلاتی به همراه خواهد داشت.

پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف اعتیاد به کار چیست را حتما در سایت ویکی روان مطالعه کنید تا بیشتر با مفهوم اعتیاد به کار همسر آشنا شوید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم محبوبی مریم محبوبی
مشاور روانشناس
از 0 هزار تومان

نشانه ‌های اعتیاد یک فرد معتاد به کار چیست؟

فرد معتاد به کار قادر نیست از کار صرف ‌نظر کند. او پیوسته در این فکر است که وقت بیشتری را در شبانه‌ روز آزاد کند و به کار اختصاص دهد. در حالت افراطی شخص معتاد به کار چنان به کار وابسته است که مرخصی و یا بیماری برایش عذاب ‌آور می ‌شود.

او ۱۲ ساعت از شبانه ‌روز را در دفتر کارش سپری می ‌کند، همواره از طریق تلفن و ایمیل در دسترس است و حتی طی تعطیلات کوتاه‌ مدت خود از فکر کار غافل نمی‌ شود. اعتیاد به کار فقط به معنای این نیست که یک نفر شبانه ‌روزی در محل کارش باشد.

اعتیاد به کار می ‌تواند به این شکل باشد که یک نفر خودش را غرق در کار و تنش‌ های کار نشان دهد، یا حتی واقعاً خودش را غرق در کار و تنش بکند تا بتواند در مقابل بقیه، چهره‌ ای خسته و نگران به خود بگیرد و توضیح دهد که شرایط چقدر برای او دشوار است و چقدر باید زحمت بکشد.

معتاد به کار بودن صرفاً به معنای معتاد به شغل بودن نیست، بلکه معتاد بودن به هر نوع اشتغال و فعالیت است. حتی معتاد بودن به ورزش، معتاد بودن به فعالیت‌ های هنری و معتاد بودن به موسیقی هم، در نظر بسیاری از روان‌ شناسان در همین گروه قرار می‌گیرند.

به طور کلی افراد معتاد به کار نشانه ‌های زیر را دارند:

  1. یک فرد معتاد به کار تمام فکر و ذکرش معطوف به فعالیت کاری‌ اش است
  2. کار برای آنها نوعی رهایی از تنش‌ های روزانه است
  3. همیشه زمان زیادی را در دفتر کارش می‌ماند
  4. زمانی که بیکار است از حالت روحی و جسمی ‌خود شکایت می‌ کند
  5. نسبت به خانواده خود و گذراندن اوقاتی با آنها بی ‌توجه است
  6. حتی در زمان بیکاری و استراحت هم کار انجام می ‌دهد
  7. به وضعیت سلامتی خود بی‌ توجه است

آیا هر فعالیت زیاد کاری، اعتیاد به کار است؟

معتاد به کار
معتاد به کار

 

 

در کل برای شناخت پدیده اعتیاد به کار باید به خاطر داشته باشیم که رفتار ما انسان‌ها، شبکه‌ پیچیده‌ای از ویژگی‌ها و عادات رفتاری است، اگر هم ما نام‌ها و عناوین متفاوت روی آنها می‌گذاریم،‌ صرفاً برای انتقال ساده‌تر مفاهیم است.

پرکاری و سخت ‌کوشی تحسین ‌برانگیز است اما در برخی به اعتیاد بدل می‌شود

مسئله مهم در اعتیاد به کار که باعث نارضایتی همسران می‌شود این است که این افراد قادر نیستند به چیزی غیر از کار فکر ‌کنند و وقتی را برای استراحت خود و گذراندن وقت با خانواده اختصاص نمی‌دهند.

به خصوص خانم ها از مشتریان دائمی جلسات مشاوره خانواده در ویکی روان هستند و با اعتیاد به کار همسرشان مشکل دارند و می پرسند با همسر معتاد به کار چکار کنیم؟؟؟

پیامد اعتیاد به کار برای فرد و خانواده چیست؟

واقعیت این است که شرایط سخت کاری واقعه‌ ای است که همه ما آن را در زندگی تجربه می ‌کنیم اما زمانی که به دفعات اتفاق بیفتد، می‌تواند به رابطه ویرانگر تبدیل شود و پیامدهای ناگواری را برای فرد و اطرافیانش رقم بزند.

این اتفاق مانند انواع مختلف اعتیاد می تواند آسیب رسان باشد و زندگی فرد را تحت شعاع قرار دهد.

به طور کلی عوارض «اعتیاد به کار همسر» در زیر دو عنوان کلی پیامدهای جسمانی و روانی تقسیم ‌بندی می ‌شود:

۱- در نشانه‌های جسمانی معتاد به کار ، فرد همیشه دچار سردرد، خستگی، سوء هاضمه و یا تیک‌های عصبی است همین علائم باعث بر هم خوردن خواب و برهم خوردن ریتم شبانه‌روزی آن می‌شود که خود همین مسئله در درازمدت باعث می‌شود که کیفیت کاری پایین بیاید و با این که شخص زمان زیادی را صرف کار خود می‌کند ولی عملا هیچگونه بازدهی در فعالیت کاری خود ندارد.

حتما بخوانید

۲- پیامدهای روانی و رفتاری معتاد به کار عوارض به مراتب ناخوشایندتری را شامل می‌شود، چراکه این عوارض نه فقط خود فرد بلکه خانواده و اطرافیان به ویژه همسر و فرزندان را نیز مورد صدمه قرار می‌دهد.

عوارض روانی و رفتاری معتاد به کار مانند زود از کوره در رفتن، حساس شدن، بی‌قراری، فراموشکاری و خستگی طولانی‌مدت که حتی با استراحت هم برطرف نمی‌شود شامل این دسته از پیامدها می‌شود

  • تحمل بی‌خوابی
  • وسواس فکری برای انجام کامل کارها و مرور چندباره کارها در ذهن
  • ترس از وجود نقص یا مشکلی در کار
  • هراس از عملکرد نامناسب در انجام امور و پیشداوری درباره هر اتفاقی که قرار است در آینده دور یا نزدیک در حوزه کاری ایجاد شود
  • قطع ارتباط با دیگران به بهانه کار
  • جایگزینی کار برای فکر نکردن به جدایی
  • مشکلات خانوادگی به جای مراجعه به متخصص اعصاب و روان
  • احساس اضطراب در شرایطی که کاری برای انجام ندارید
  • از دست دادن سلامت جسمی ‌یا روانی به دلیل گرفتاری ذهنی یا جسمی ‌با کار و امور و افکار مرتبط به آن همگی از عواقب ناخوشایند پدیده اعتیاد به کار است

چطور می ‌توانیم اعتیاد به کار را در همسرمان کاهش دهیم؟

مشاوره-آنلاین-درمان-خیانت

همسر ما جزئی از وجود و هویت ماست. دنیای زنانه و مردانه به خاطر تفاوت ‌های طبیعی که دارد، ممکن است برای هر کدام از زن و مرد، مشکل‌ساز شود.

بسیاری از رفتارهایی که ما زن‌ها نامطلوب می‌دانیم، برای مردان طبیعی است و بر عکس. زمان می‌برد تا به این تفاوت‌ها عادت کنیم و بپذیریم که او مثل ما نیست و بجز این موضوع، تفاوت‌های فردی هم اثرگذار است.

اما گاهی رفتار مثل اعتیاد به کار از حد معمول خارج شده و آرامش زندگی را مختل می‌ کند.

راه های درمان اعتیاد به کار همسرتان چیست؟

اگر قصد بازگرداندن آرامش را به زندگی خود و همسرتان دارید تا او را از شر اعتیاد به کار خلاص کنید موارد زیر را در نظر داشته باشید، البته قبلا در ویکی روان در مقاله راه های درمان اعتیاد به کار مفصل در اینباره صحبت کردیم اما توضیح مجدد آن خالی از لطف نیست:

۱- با همسرتان شفاف و روشن گفتگو کنید و او را بدون قید و شرط حمایت کنید. می ‌توانید در زمان آرامش او، کمی ‌در این باره صحبت کنید. البته مراقب باشید که نحوه گفتگوی‌تان به صورتی نباشد که فکر کند محاکمه می‌شود وگرنه بیشتر عصبی شده و به نتیجه‌ای نمی‌رسید.

۲- -بگذارید حس کند وارد یک گفتگوی دو طرفه شده است. بگذارید او هم مشکلات خود را بیان کند و صادقانه گوش دهید. زمانی که نوبت به شما رسید، در مورد رفتار ناخوشایند او حرف بزنید. آثار رفتارش را به او گوشزد کنید.

۳- -برای درمان اعتیاد به کار همسرتان نگذارید همسرتان درگیر استرس شغلی خود گردد. اگر دیدید عصبانی است، او را تنها نگذارید. اگر فکر می‌کنید که مسئله خاصی باعث عصبانیت همسرتان می‌شود، از طرح آن موضوعات اجتناب نکنید.

۴- برای درمان یک فرد معتاد به کار اصلا لجبازی نکنید. در عوض سعی کنید راه‌هایی برای درک و حمایت او بیابید.

۵- شما باید درون همسرتان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. باید به این فکر کنید که چرا همسرتان ساعات زیادی از زندگی خود را به کار اختصاص می‌دهد. غر نزنید، زیرا نتیجه‌ای جز انفجار عصبانیت و بد‌تر شدن شرایط ندارد.

۶- طوری رفتار کنید که همسرتان با شما احساس راحتی کند. شما می‌توانید “اعتیاد به کار” همسرتان را با برقراری ارتباطی درست با وی، خنثی کنید. گفتگو با همسرتان به هیچ وجه او را ناراحت نخواهد کرد. پس از اینکه با او گفتگو‌ کردید، درخواهید یافت که همه چیز به حالت عادی بازگشته است. این زمان مناسبی است تا با شریک زندگی خود روبه رو شوید. این کار حتی باعث کم شدن اثرات انواع اعتیاد بر خانواده نیز می شود.

۷- همسرتان را درک کنید. درک شما از او فشار کاری را کمتر می‌کند. در ضمن شنونده خوبی باشید.

۸- مثل تمام مشکلات زندگی، نیم نگاهی به علت آن بیاندازید.کمک می‌کند تا نگاه جامع‌تری به مشکل‌تان پیدا کنید. با خودتان بگویید: چرا همسرم معتاد به کار  است؟ علت اعتیاد به کار همسرتان را پیدا کنید، چه بسا در بعضی موارد علت کار زیاد همسر، خود شما و نحوه برخورد شماست. بسنجید ببینید که “اعتیاد به کار” همسرتان تا چه حدی به عکس ‌العمل‌ های شما مربوط است.

۹- تأثیر مشکلات را شوخی نگیرید. گاهی شکست‌ها و مشکلات زندگی، تأثیر زیادی بر روحیه فرد می‌گذارد. مخصوصاً اگر اعتیاد به کار همیشگی نبوده و به تازگی بیشتر شده باشد. ممکن است همسرتان یک مشکل شغلی دارد که نمی‌تواند با شما مطرح کند. سعی کنید بفهمید پشت این رفتار نامناسب چه چیزی نهفته است. بهترین راه برای درمان این است که از مشاور روانشناس برای درمان اعتیاد کمک بگیرید تا موضوع به صورت ریشه ای درمان شود.

۱۰- به نکات مثبت او فکر کنید؛ به زمان‌ هایی که همسرتان دچار این مسئله نبوده و کارهایی که برای شما انجام داده است. از خداوند کمک بگیرید و به این ترتیب، با صبر و مقاومت خود، آرام آرام او را تغییر دهید.

۱۱- احساس منفی خود را بیان کنید. نکته مهم این است اگر ناراحتی خود را به زبان نیاورید کسی نمی‌داند که شما چه احساسی دارید. به جای نمایش خشم و پرخاشگری (به طور مثال اخم کردن، سخن نگفتن، داد و فریاد زدن، فحاشی و بددهنی) با استفاده از کلمات مناسب احساس خود را بیان کنید. یشنهاد می کنیم مطلب روش های مدیریت احساسات در زندگی مشترک را در ویکی روان مطالعه کنید.

۱۲- همسرتان که معتاد به کار است را متوجه پیامد رفتار خودش کنید. پیامدهایی که هم گریبان خانواده و هم خودش را می‌گیرد. استرس، ناامیدی و ترس، مردان را عصبانی می‌کند. می‌توانید به همسرتان بگویید که با اینکه می‌دانید او این روز‌ها چه استرس فراوانی دارد و این مسئله او را عصبی کرده است، اما این موضوع باعث شده که رابطه زناشویی ‌تان نیز تحت تأثیر قرار گیرد.

۱۳- به همسرتان احساس امنیت بدهید و شرایطی را فراهم کنید که او از بودن در خانه هراسی نداشته باشد. تقویت رابطه عاطفی می‌تواند این امنیت لازم را به وجود آورد.

۱۴- گاهی میزان اعتیاد مرد به کار به حدی بالاست که باید از یک مشاور و متخصص روانشناسی کمک بگیرید. اگر همسرتان راضی شد با شما به مشاور مراجعه کند، کارتان ساده‌تر می‌شود.

در غیر این صورت باید تنها مراجعه کنید و راهکارهایش را انجام دهید. برای برخورد با یک شوهر معتاد به کار فراموش نکنید که درجه صبر و تحمل خود را بالا ببرید. در هر صورت طرف مقابل شما دچار این مشکل است پس اگر شما هم اینگونه باشید، انفجار در خانه‌تان حتمی ‌خواهد بود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

سعی کردیم در این مطلب به سوال همیشگی شما که “با همسر معتاد به کار چکار کنیم؟” پاسخ دهیم اما بهترین راه برای درمان کردن این نوع اعتیاد کمک گرفتن از افراد متخصص است چون در بیشتر موارد همسرتان یا کمک اطرافیان را قبول نمی کند یا به آن پایبند نخواهد بود.

یک متخصص روانشناس ترک اعتیاد یا مشاوره خانواده آنلاین یا حضوری موضوع را ریشه یابی و پیشنهادات کاربردی ارائه می دهد تا به نتیجه برسید.

شما می توانید در سایت ویکی روان جلسات مشاوره روانشناسی غلبه بر اعتیاد از سراسر دنیا برگزار و با مشاور دلخواهتان در تماس باشید.

مشاوره خانواده درمانی در ویکی روان

عطیه رضایی

اخذ مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی از دانشگاه خوارزمی فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران کسب رتبه سوم در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد: نقش میانجی ذهن آگاهی در ارتباط بین نظم جویی شناختی هیجان، مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بررسی رابطه متغیرهای دموگرافیک، اعتقادات مذهبی و باورهای معنوی با رضایت جنسی در زنان دانشجوی متأهل تدوین الگوی رضایت زناشویی بر پایه دلبستگی با نقش میانجی ترس از صمیمیت و مؤلفههای همدلی تألیف، ترجمه و ویراستاری کتاب: رضایی، عطیه غلبه بر افسردگی رابرت لیهی انتشارات ارجمند طرحهای پژوهشی: عنوان: مقایسه روایی تشخیصی ابزار کامپیوتری IVA و چکلیست رفتاری کودک ) CBCL ( جهت تشخیص ADHD در کودکان. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. ارتباط ارزیابی شناختی مادران وسواسی با ارزیابیهای شناختی وسواسی و شدت علائم وسواس در نوجوانان سرآمد. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. https://www.wikiravan.com/consultation/adviser/arezaei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا