روابط زناشوییطلاق

چگونه با درد جدایی پس از اتمام رابطه کنار بیاییم؟

ما معمولا به دو روش اشتباه سعی می‌کنیم با سختی‌های بعد از اتمام رابطه و جدایی کنار بیاییم. یکی از راه «ایده‌ال سازی» معشوق از دست‌ رفته در ذهن‌مان و یکی از راه «دیو سازی» او.

وقتی ما از معشوق سابق دیو سازی می‌کنیم و تمام بدی‌ها و نقص‌های او را مدام مرور می‌کنیم و به آن در ذهن‌مان نسبت‌های منفی می‌دهیم، این به ما کمک می‌کند که تسکین موقتی بر درد از دست دادنش پیدا کنیم و همینطور تمرکزمان را از تقصیرات و نقش خودمان دور کنیم.

درد جدایی پس از اتمام رابطه

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

وقتی معشوق سابق رو ایده‌آل سازی می‌کنیم، تمام خوبی‌های او را مدام مرور می‌کنیم و او را شخصیت کاملی در ذهن‌مان تصویر می‌کنیم که هیچ موقع نبوده و خودمان را بدون او کم ارزش می‌بینیم.

این خیلی دردناک است چون هروقت آن شخص را در نور طلایی می‌بینیم، خودمان را در تاریکی و حقیر می‌بینیم. ایده‌آل‌سازی هم مثل دیو سازی تمرکزمان را از روی اندوه و پذیرش واقعیت ماجرا دور می‌کند و تمرکز ذهن را از دنیایی که در این ایام به نظر می‌رسد چیزی جز درد و بدبختی در آینده ندارد، دور می‌کند.

اما در حقیقت هر دوی این روش‌ها، فقط درد و دوران اندوه را طولانی‌تر می‌کنند. باید در شرایط بعد از جدایی از این مساله آگاه باشیم و هر موقع داشتیم به دام یکی از این دو دیدگاه می‌افتادیم، توجه‌مان را برگردانیم به احساس خودمان از جدایی. به خودمان یادآوری کنیم که ایده‌ال‌سازی و دیو سازی فقط روش‌های انحراف تمرکز هستند و ذهن ما را در حالت پشیمانی نگه می‌دارند.

هر وقت احساس کردیم که به سمت این دو روش کشیده شدیم، برگردیم و رابطه را کالبدشکافی کنیم و با دید منطقی، حقایق رابطه و نقش خودمان و پارتنر سابق‌مان را بررسی کنیم و آنها را بنویسیم، با این هدف که رابطه را به شکلی سازنده و واقع‌بینانه ببینیم. این بهترین راه برای کنار آمدن با درد جدایی پس از اتمام رابطه است.

خوبی، بدی و زشتی نقش خودمان و معشوق سابق‌مان و داستان آنچه که واقعا اتفاق افتاد را بنویسیم تا بتوانیم به شکلی سالم در موردش سوگواری کنیم و بعد از آن عبور کنیم.

بدون یک نگاه سرد و سخت به واقعیت آن رابطه و تجربیات و احساسات مرتبط با آن، در افکار غیرسازنده راجع به پارتنر سابق گیر خواهیم کرد. فقط با آزمودن و بررسی واقعیت‌ها می‌توانیم از آن افکار وسواس‌گونه آزاد شویم.

پس داستان رابطه‌تان را بنویسید که احساسش کنید. این به شما کمک می‌کند که رهایش کنید.

نیایش مسلمیان

نیایش مسلمیان، کارشناس ارشد روانشناسی عمومی،مشاوره خانواده ، ارتباط موثر ، روابط عاطفی عضو تیم تحریره روانشناسان ویکی روان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا