روابط

به رفتارهای ناخوشایند خانواده همسر چگونه پاسخ دهم؟

این منطقی است که هر زن و شوهری گاهی از افکار و رفتارهای خانواده همسر خود خوشش نیاید اما اگر این عدم خوشایندی با خودگویی‌هایی همچون «آنها نباید چنین رفتار غیرمنصفانه‌ای با من داشته باشند» همراه شود، موجب عصبانیت و رنجش فرد و در نتیجه موجب سست شدن روابط میان زن و شوهر می‌گردد.

با ویکی روان همراه باشید.

به طور کلی شما می‌توانید هنگام بروز اختلافات با خانواده همسر چنین عمل کنید:

  • رفتارهای ناخوشایند همسر و خانواده همسر خود که در حال حاضر قادر به تغییر دادن آنها نیستید را بپذیرید.
  • انتظار داشته باشید که همسرتان و خانواده همسر به شیوه خودشان و نه شیوه‌ای که شما دوست دارید عمل کنند. از خودگویی‌های غیرمنطقی مبنی بر اینکه آنها نباید چنین وحشتناک، غیرمنصفانه و غیرقابل تحمل رفتار کنند، پرهیز کنید و نخواهید که آنها مطابق میل شما رفتار کنند.
  • باور کنید که اگر وابستگان همسر شما غیرمنطقی عمل می‌کنند این مشکل آنهاست و شما نیز کاری برای حل مشکل آنها نمی‌توانید انجام دهید. بنابراین مشکل آنها را مشکل خودتان تلقی نکرده و خود را ناراحت نکنید. تنها مراقب افکار، احساسات و رفتار خودتان باشید در این صورت آنها نمی‌توانند کار زیادی بر علیه شما انجام دهند.
  • تا جایی که امکان پذیر است زیاد نزدیک به خانواده همسرتان زندگی نکنید اما اگر بنابر دلایلی لازم است که در نزدیکی آنها زندگی کنید و یا زیاد به دیدارشان بروید، فکر نکنید که صرف دیدار زیاد آنها به رابطه میان شما و همسرتان آسیبی وارد می‌شود. اگر آنها نسبت به شما بی‌احترامی‌می‌کنند به یاد داشته باشید که شما انسان محترم و ارزشمندی هستید و رفتار آنها نیز چندان وحشتناک و غیرقابل تحمل نیست.
  • هنگامی‌که توانستید خانواده همسرتان و مشکل رفتاری آنها را درک کنید، در صورت تمایل به تغییر دادن رفتار آنها اقدام کنید اما انتظار نداشته باشید چون شما دل‌تان می‌خواهد آنها رفتارشان را تغییر دهند. بیشتر سعی کنید وقایع را از دیدگاه آنها ببینید و به خاطر خودشان و خودتان به آنها کمک کنید تا رفتارشان را تغییر دهند. به یاد داشته باشید که تغییر رفتارهای آنها از طریق انتقاد، سرزنش و جنگ و دعوا یا کناره‌گیری و مظلوم‌نمایی حاصل نمی‌شود.

خانواده همسر

  • شما تنها وظیفه دارید که با خانواده همسرتان مثل سایرین محترمانه برخورد کنید و همواره به یاد داشته باشید که آنها همسر شما را بزرگ و تربیت کرده‌اند.
  • تا حدی که امکان پذیر است با رفتارهای خود مورد خوشایند آنها واقع شوید اما در عین حال بدانید که قرار نیست برخلاف میل خود و در جهت اهداف و منافع آنها حرکت کنید.
  • در نهایت اگر دیدید نمی‌توانید با خانواده همسرتان رفت و آمد داشته باشید بدون محکوم کردن آنها، مصممانه و در کمال خونسردی خود را کنار بکشید اما اگر همسر شما دوست دارد با خانواده‌اش رفت و آمد داشته باشد، آن را جزء حقوق اساسی او دانسته و بپذیرید. در این شرایط بهتر است شرایط موجود را به طور موقت بپذیرید. با خودتان بگویید اگرچه در شرایط بدی قرار دارم، اما این شرایط به هیچ وجه وحشتناک و غیرقابل تحمل نیست. با این روش حداقل شما به ناراحتی خود و آزار دیدن از جانب آنها شدت نمی‌بخشید.
  • هیچ قانونی مبنی بر اینکه شما با خانواده همسرتان نمی‌توانید سازگاری داشته باشید وجود ندارد. در واقع اگر شما حرف‌ها و رفتارهای ناراحت‌کننده آنها را زیاد جدی نگیرید و آنها را به گونه‌ای واقع‌بینانه درک کنید و انتظار نداشته باشید که آنها کاملاً براساس میل شما رفتار کنند، آنگاه متوجه می‌شوید که آنها نیز مثل بسیاری از مردم افرادی خوب و مهربان هستند که می‌توانید در بسیاری از موارد با آنها نقطه مشترک داشته باشید و از همنشینی با آنها لذت ببرید. هرچه شما بیشتر خودتان را بپذیرید و دوست داشته باشید، رفتارهای ناخوشایند آنها کمتر آزارتان خواهد داد.
  • این نکته را همواره به یاد داشته باشید که به احتمال زیاد شما خودتان علت ناراحتی‌های‌تان هستید و شما هستید که می‌توانید خودتان را خوشحال کنید. بنابراین بسیاری از آزارهایی که از جانب خانواده همسرتان احساس می‌کنید، از نگرش غیرمنطقی شما نسبت به رفتارهای آنها سرچشمه می‌گیرد. در نهایت این شما هستید که تعیین‌کننده رضایت یا عدم رضایت خودتان از زندگی زناشویی به شمار می‌روید.

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا