عشق

روانشناسی روابط عاطفی چیست؟

روانشناسی روابط عاطفی به بررسی دقیق معنی رابطه عاطفی از جنبه های مختلف می پردازد. روانشناسی رابطه عاطفی چیزی است که در جلسات مشاوره آنلاین روابط عاطفی به آنها می پردازند تا مشکلات زوجین به بهترین شکل حل شود. در این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که روانشناسی روابط عاطفی چیست و چطور  به ما کمک می کند.

تعریف روانشناسی روابط عاطفی چیست؟

با وبلاگ ویکی روان همراه باشید.

عشق یکی از عمیق ترین احساسات شناخته شده برای انسان است. همانطور که قبلا در ویکی روان گفتیم، انواع عشق در روانشناسی بسیار زیاد هستند، اما بسیاری از مردم به دنبال ابراز آن در یک رابطه عاشقانه با یک شریک (یا شریک) سازگار هستند.

برای این افراد، روابط عاشقانه یکی از معنادارترین جنبه های زندگی را تشکیل داده و منبع رضایت عمیق است

در حالی که به نظر می رسد نیاز به ارتباط انسانی ذاتی است، توانایی ایجاد روابط سالم و محبت آمیز آموختنی است!

برخی شواهد نشان می دهد که توانایی ایجاد یک رابطه پایدار در دوران نوزادی، در اولین تجربیات کودک با مراقبی که به طور قابل اعتمادی نیازهای نوزاد را برای

  • غذا
  • مراقبت
  • گرما
  • محافظت
  • تحریک
  • و تماس اجتماعی

برآورده می کند، شکل می گیرد.

چنین روابطی پایدار نیستند، اما برای ایجاد الگوهای ریشه دار رابطه با دیگران، تئوری شده اند. با این حال، پایان یک رابطه، اغلب منشأ بزرگ ناراحتی روانی است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

چگونه یک رابطه سالم بسازیم؟

از بین انواع روابط عاشقانه تنها تعدادی از آنها ویژگی های یک ارتباط سالم را دارند. چون ویژگی های عشق سالم در تمام روابط دیده نمی شود!

حفظ یک رابطه قوی مستلزم مراقبت و ارتباط مداوم است و مشخص شده که ویژگی های خاصی برای تقویت روابط سالم بسیار مهم است.

طبق روانشناسی روابط عاطفی، برای شروع هر فردی باید احساس اطمینان کند که شریک زندگی او مایل است زمان و توجه خود را به دیگری اختصاص دهد. آنها همچنین باید متعهد به کنار آمدن با اختلافات خود باشند، حتی اگر در طول زمان تغییر کنند

در قرن بیست و یکم، روابط خوب عموما با عدل عاطفی و جسمی مشخص می‌ شوند، به ویژه در اشتراک گذاری کارهای ضروری برای حفظ خانواده. پارتنرهایی با روابط قوی همچنین نسبت به یکدیگر احساس قدردانی می کنند، آشکارا محبت کرده و دریافت می کنند و در در مورد رابطه جنسی صادقانه صحبت می کنند.

در روابط خوب، پارتنرها شک و تردید نسبت به دیگری ندارند، که باعث ایجاد حس حضور در یک تیم می‌ شود. این احساس که در دراز مدت حفظ می شود، به زوج ها کمک می‌ کند تا بر چالش هایی که ناگزیر با آن مواجه خواهند شد، غلبه کنند.

چگونه عشق را پیدا کنیم؟

یافتن شریکی زندگی یا پیدا کردن عشق که بتوان با او زندگی مشترکی داشت، یک فرآیند شگفت انگیز اما اغلب دشوار است.

این فرایند چه به صورت آنلاین یا حضوری انجام شود، یک فرد با پارتنر احتمالی روبرو می‌ شود. برای موفقیت و دوری از مشکلات روابط عاطفی، اغلب لازم است که به خارج از منطقه امن خود بروید.

تعیین اینکه آیا یک فرد خاص به عنوان یک همسر مناسب است یا خیر و اینکه آیا یک رابطه منعکس کننده شیفتگی موقت یا عشق واقعی است، می تواند چالش برانگیز باشد.

اما تحقیقات در مورد روانشناسی روابط عاطفی نشان می دهد که سرنخ های آشکاری در رفتارها وجود دارد

جالب است بدانید که در موضوع روابط عاطفی در روانشناسی، یکی از شاخص‌ های احتمالا غیر شهودی، احساس فرد از خود است.

کسی که می تواند یک شریک خوب باشد، ممکن است فرد را به کشف فعالیت ها یا باورهای جدیدی سوق دهد که خودپنداره او را گسترش می دهد.

یکی دیگر از نشانه‌ های اولیه ممکن است استرس باشد و تعامل مکرر با کسی که برای ما اهمیت دارد، می‌ تواند به اضطراب دامن بزند

سایر شاخص های مثبت عبارتند از انگیزه زیاد برای دیدن فرد و سپری کردن زمان، احساسات و انرژی قابل توجهی برای برقراری رابطه.

چگونه روابط شکست می خورند؟

مشاوره روابط عاطفی و عشقی

هر رابطه ای نشان دهنده ایمان به حداقل یک پارتنر است و حتی در خوشبخت ترین زوج ها، همان ویژگی هایی که زمانی آنها را به یکدیگر جذب می کرد می تواند در نهایت موجب آزار بدیل شده و آنها را از هم جدا کند.

این یکی از رایج ترین مراحل شکست عشقی در روابطی است که هیچ کس فکر نمی کرد روزی پایان داشته باشد.

به دست آوردن مهارت هایی برای پایدار کردن یک رابطه کار سختی است و تهدیدها ممکن است بدون اطلاع قبلی ظاهر شوند

ممکن است در روابط کوتاه‌ مدت و گاه به گاه، هیچ یک از طرفین آینده‌ ای دراز مدت واقعی را با هم نبیند، اغلب یکی اقدامی انجام می دهد، در برخی موارد دیگری مانند یک شبح، بدون هیچ ارتباطی، حتی یک پیام کوتاه، از زندگی دیگری بیرون می‌ رود.

برای برخی از زوج‌ ها، خیانت کردن اولین و آخرین ضربه است، اما برخی رابطه‌ های شگفت‌ انگیز از خیانت جان سالم به در می‌ برند.

برخی فقط به دلیل تهدیدهای روزمره مانند از دست دادن علاقه به صمیمیت فیزیکی، یا کاهش احساس مثبت در رابطه و در پی انتقاد مداوم، تحقیر، یا حالت تدافعی از بین می‌ روند.

حتی با هم بودن برای چندین دهه تضمینی برای حفظ ارتباط زوجین نیست: میزان طلاق برای زوج های بالای 50 سال از سال 1990 دو برابر شده است.

در روانشناسی روابط عاطفی، برخی از افراد ممکن است یک ازدواج طولانی‌ مدت را کنار بگذارند و فورا احساس راحتی و سبکی کنند. برای برخی دیگر، پایان رابطه ای که فقط چند قرار به طول انجامید، می تواند باعث آسیب های عاطفی شود که سال ها باقی می ماند.

جدایی در هر دو مورد، می‌ تواند یک محرک استرس‌ زای بزرگ با تأثیر بر نفس و عزت نفس باشد که نمی‌ توان آن را نادیده گرفت.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

اگر به هر دلیل روابط عاطفی شما دچار مشکلاتی شده است، پیشنهاد می کنیم حتما با مراجعه به بخش مشاوره روانشناسی آنلاین سایت ویکی روان، با بهترین روانشناسان روابط عاطفی جلسه مشاوره اینترنتی برگزار نمائید:

روانشناسان روابط عاطفی

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا