مطالب روانشناسی درباره استرس در ویکی روان

راه های غلبه بر استرس والدین را بشناسید

خانواده ها معمولا با انجام و مدیریت کار های مختلفی سر و کار دارند مانند وظایف مربوط به محیط کار، وظایف خانه و تعامل با فرزندان. این شرایط باعث ایجاد استرس در پدر و مادر می شود و این استرس را فقط یک پدر و مادر می تواند تجربه کند. استرس والدین به رفتار خود آن ها و سازگاری فرزندان بستگی دارد. اما برای غلبه بر استرس والدین چه کارهایی باید انجام شود.

با ویکی روان همراه باشید.

بررسی راه های غلبه بر استرس والدین

بررسی های بسیاری نشان داده اند که پدر و مادر هایی که میزان بالای استرس شان را گزارش کرده بودند، حس سلطه طلبی، پرخاشگری و رفتار نامناسب با فرزندان در آن ها بیشتر دیده می شود. بعلاوه، استرس والدین باعث کاهش کیفیت رابطه با فرزندان می شود. منشاهای این استرس پدر و مادر شامل پایداری شرایط و تشخیص، عدم رضایت از فرزندان در جامعه و اعضای خانواده و عدم حمایت کافی هستند.

بررسی ها درباره غلبه بر استرس والدین نشان داده اند که طبق گزارشات، خانواده هایی که جزء اقلیت های نژادی یک جامعه هستند، بیشتر دارای این نوع استرس می باشند؛ دلیل این مسئله می تواند مشکلاتی همچون درآمد پایین، تنهایی پدر و مادر و عدم پذیرش فرهنگی باشد.

پدر و مادرانی که دارای فرزند هستند و مشخص شده است که به اختلالات رفتاری و عدم توانایی در کنترل رفتار خود مبتلا هستند، بیشتر مستعد استرس والدین می باشند.

حتما بخوانید: راه های درمان سریع استرس کدامند؟

امروزه، بررسی های بسیاری در موضوع غلبه بر استرس والدین نشان داده اند که طبق گزارشات، پدر و مادرانی که کودکان مبتلا به اوتیسم و یا دیگر مشکلات اینچنینی دارند، در مقایسه با دیگر خانواده ها، بیشتر دچار این نوع استرس می شوند. در اینجا به چند نکته ای که به کاهش استرس پدر و مادر کمک می کند، اشاره می کنیم:

برای غلبه بر استرس والدین از یک متخصص کمک بگیرید

اگر احساس بی حوصلگی و تشویش دارید، باید از یک روانشناس و یا روانپزشک متخصص کمک بگیرید. روانشناس می تواند استراتژی هایی را به شما آموزش دهد تا بتوانید خود را با چالش ها و مشکلات زندگی وفق دهید. بعلاوه، او می تواند راهکار هایی را به شما نشان دهد تا عملکرد فرزندان تان را نیز بهبود ببخشید و مشکلات رفتاری شان که باعث ایجاد استرس در شما می شود را کاهش دهید.

استرس والدین

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان

کیفیت مدت زمانی که با خانواده سپری می کنید را افزایش دهید

برای غلبه بر استرس والدین و آسیب کمتر به خودتان راهکار هایی را پیدا کنید تا با فرزندان و خانواده فعالیت های جالب و خلاقانه ای انجام دهید. با صرف وقت با خانواده، می توانید روابط تان را بهبود ببخشید. بعلاوه، این کار به تمرکز بر روی مسائل و مشکلاتی که فرزندان تان دارند نیز کمک بسیاری می کند.

با این که شاید گنجاندن این فعالیت های اضافی در برنامه ی خانواده اندکی مشکل باشد، اما با ایجاد این فضای مثبت و انجام فعالیت ها و بازی های خلاقانه با فرزندان تان می توانید به روابط خود با آن ها کمک زیادی کنید.

مقاله مرتبط: با انواع استرس آشنا شوید

زمانی را صرف خودتان کنید

بسیاری از پدر و مادر هایی که فرزند دارند، نیاز دارند تا زمانی را نیز صرف استراحت دادن به مغزشان کنند. این کار باعث می شود تا بتوانید با فکر باز و آرامش به مسائل فرزندان تان رسیدگی کنید و برای آن ها بیشتر مفید باشید. بنابراین باید زمانی را نیز صرف خود کنید. این مسئله که زمانی را جدا از فرزندان تان باشید، هم برای شما و هم برای سلامت و رشد فرزندان تان مفید است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

از سیستم های حمایتی استفاده کنید

استفاده و کمک گرفتن از سیستم های حمایت خانواده ها اهمیت بسیار زیادی در روال غلبه بر استرس والدین دارد. داشتن یک حامی اجتماعی می تواند به کاهش استرس پدر و مادر کمک بسیار زیادی کند. مثلا اگر شما دارای یک خانواده ی بزرگ باشید، می تواند فرزند تان را در هفته چند ساعتی نزد آن ها بگذارید و زمانی را صرف کار های خود کنید.

این حامی ها می توانند به شما کمک کنند تا مشکلات تان را با آن ها در میان گذاشته و از تجارب شان استفاده کنید. چنین تجربه ای همیشه خوشایند است که فردی را پیدا کنید که مشکلی همچون شما داشته است و توانسته است آن را برطرف کند؛ آن گاه متوجه می شوید که تنها نیستید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا