روانشناسی کودک و نوزادخودارضایی

علت خودارضایی کودکان چیست؟ (13 دلیل)

چرا بچه ها خودارضایی می کنند؟

شاید به ظاهر عجیب باشد، اما در واقعیت اینچنین است که خودارضایی کودکان وجود دارد و والدین با نگرانی به مشاور کودک مراجعه می کنند تا علت خودارضایی کودکان را مطلع شوند. هر چند خیلی ها نمی دانند دلیل خودارضایی کردن کودکان چیست، ولی یک سری عوامل جنسی و تربیتی در خودارضایی دخیل هستند. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان به بررسی دلایل خودارضایی کردن بچه ها می پردازیم.

بررسی علت خودارضایی کودکان از دید روانشناسی

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
محمد جواد اسکندری محمد جواد اسکندری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

علت خودارضایی کودکان

آشنایی با دلایل خود ارضایی در کودکان کمک می کند والدین از رفتارهای بچه ها متعجب نشوند و حتی انها را گناهکار ندانند! همانطور که در مقاله دلایل خودارضایی نوجوانان در ویکی روان گفتیم، بعضی رفتارها در سنین پایین به منزله شناخت جسم و ناآگاهانه صورت می گیرد. به همین دلیل نباید عکس العمل های عجیب از شما سر بزند.

آیا خودارضایی بچه ها طبیعی است؟

خیر این موضوع طبیعی نیست، چون در سنین پایین نیازهای جنسی آنطور که در بزرگسالی معنا پیدا می کند وجود ندارد. پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف خودارضایی چیست را در ویکی روان مطالعه کنید تا دیدگاه جامع تری نسبت به خودارضایی بچه ها پیدا کنید.

البته خودارضایی کودکان یکی از رفتارهای جنسی خطرناک در کودکان است که باید ریشه یابی و در جلسات مشاوره کودک درمان شود. در ادامه بیشتر به دلایل خودارضایی کردن بچه ها می پردازیم.

۱) وجود انگل های روده ای

بعضی از کودکان انگل روده ای مثل کرمک دارند. هنگام شب کرمک از داخل روده به خارج از مقعد حرکت می کند و سبب التهاب و خارش ناحیه مقعد و اطراف دستگاه تناسلی کودکان می شود.

کودکان با خارش این ناحیه، سبب تحریک ناحیه تناسلی شده و احساس لذت می کنند که خود می تواند مقدمه ای جهت شروع خودارضایی شود. در مقاله راه های ترک خودارضایی در ویکی روان توضیح دادیم بمنظور دوری از استمنا نباید آلت جنسی مالیده شود چون باعث تحریک جنسی خواهد شد.

۲) عفونت های ادراری می توانند علت خودارضایی کودکان باشند

کودکان خصوصا دختران، به علت کوتاهی مجرای ادراری، مستعد عفونت های ادراری هستند.

یک علت خودارضایی کودکان این است که عفونت باعث التهاب و احساس سوزش و خارش ناحیه تناسلی می شود و ممکن است کودکان با خاراندن این ناحیه به احساس لذت برسند. تکرار این مسئله ممکن است ایجاد خود ارضایی در کودکان کند.

البته والدین می توانند با تربیت جنسی کودکان از این اقدامات پیشگیری کنند.

۳) عدم رعایت بهداشت پس از دفع مدفوع

کودکان و خصوصا دختران به علت نزدیکی مقعد و قسمت تناسلی در صورتی که پس از دفع مدفوع، شستشو و نظافت کامل صورت نگیرد، ممکن است باقیمانده مدفوع، باعث ایجاد التهاب، سوزش و خارش این ناحیه را فراهم کند.

در جلسات مشاوره جنسی ویکی روان توضیحات کامل درباره این مشکل داده می شود، چون بزرگسالان هم به آن مبتلا هستند.

۴) نوازش های بی مورد و غلط

بعضی از مادران و بزرگترها برای خنده کودکان، شدیدا آنها را قلقلک می دهند.

نوازش زیاده از حد ناحیه شکم، ناحیه تناسلی و کشاله ران ها می تواند ایجاد تحریک ناحیه تناسلی و احساس لذت در کودک شود و زمینه را برای شروع خود ارضایی فراهم کند. دکتر بازی کودکان هم دیگر علت خودارضایی بچه ها است چون می تواند ایجاد لذت جنسی در آنها باشد.

۵) مالش دادن بدن دیگر علت خودارضایی کودکان است

حرکاتی مانند خوابیدن روی شکم و مالیدن خود به زمین یا روی اشیای سخت مثل عروسک، تشک و بالش در کودکان امری عادی و معمولی است.

هر چند این حرکات بیشتر اتفاقی و جهت سرگرمی و بازی انجام داده می شود ولی در صورت عدم ممانعت والدین و اصطکاک و مالش افراطی ناحیه تناسلی، کودکان ممکن است به تحریک جنسی برسند و تشویق به تکرار این کار شوند و نهایتا منجر به خود ارضایی شود.

مشاوران سکسولوژیست در تحقیقات مربوط به عوارض خودارضایی مردان پی برده اند که لمس کردن های بی مورد در دوران کودکی زمینه ساز خودارضایی در بزرگسالی می شود!

۶) دستکاری آلت تناسلی اصلی ترین دلیل خودارضایی کودکان میباشد

بعضی از کودکان به صورت ناخودآگاه دست در شلوار خود می کنند و دائما با آلت تناسلی خود بازی می کنند.

در صورت عدم پیش گیری والدین از این کار، استمرار و دستکاری مکرر آلت تناسلی توسط کودکان، می تواند باعث تحریک آن ها و خودارضایی شود. علت خودارضایی مردان هم به این عادت ناپسند در کودکی بر میگردد.

۷) بیماری پوستی و قارچی ناحیه تناسلی

وجود بیماری های پوستی مثل کهیر روی اعضای تناسلی یا وجود ناراحتی های قارچی در ناحیه تناسلی، می تواند ایجاد التهاب و خارش و در صورت عدم درمان و استمرار، ایجاد خود ارضائی کند. در واقع بیماری های پوستی دیگر علت خودارضایی بچه ها هستند.

این نکته را در ذهن داشته باشید که کودکان مانند بزرگسالان نمی دانند خودارضایی چیست و چطور انجام می شود. بلکه مشکلات پوستی، عادت های نامناسب و رفتارهای اطرافیان زمینه ابتلا به خودارضایی کودکان را فراهم می کند.

۸) شست و شوی افراطی ناحیه ی تناسلی یک عامل خودارضایی کودکان است

عامل خودارضایی کودک

بعضی از والدین، خصوصا آنهایی که وسواس دارند، ممکن است جهت شست و شوی کودکان در دست شوئی یا حمام، بیش از حد وسواس به خرج دهند.

تماس و لمس بیش از حد دست با آلت تناسلی کودکان ممکن است باعث تحریک جنسی آنان شود. البته وسواس کودکان در شستشو می تواند علت خودارضایی کودکان در سنین کم باشد.

۹) مواجه شدن با صحنه های جنسی

در بررسی علت خودارضایی کودکان میتوان گفت که کودکانی که شاهد رابطه جنسی والدین هستند یا صحنه های جنسی را از طریق دیدن فیلم مشاهده می کنند و همچنین کودکانی که مورد سوء استفاده جنسی،
توسط کودکان دیگر یا بزرگسالان قرار می گیرند، بیشتر مستعد انجام دادن خودارضایی هستند.

پیشنهاد می کنیم مقاله فرق خودارضایی با رابطه جنسی را در ویکی روان مطالعه کنید.

۱۰) محرومیت از محبت والدین

اگر به عنوان والد بدانید بایدها و نبایدهای تربیت فرزند چیست، بدون شک از خودارضایی بچه ها پیشگیری خواهید کرد.

کودکانی که به هر دلیل، مثل فوت والدین، جدائی و طلاق، غیبت های طولانی والدین در منزل، بیماری های جسمی و روحی شدید آن ها از عاطفه، عشق و محبت والدین، خصوصا مهر مادری محروم باشند و منزوی و تنها می شوند.

این کودکان، عشق و محبت را در خود جست و جو می کنند و دچار خود دوستی می شوند و برای تسکین و آرامش خود، راهی جست و جو می کنند که یکی از این راه ها، خودارضایی است.

دانستن نکات مربوط به تربیت فرزند 3 تا 14 سال کمک می کند رفتار حساب شده تری با فرزندان خود داشته باشید.

مشاوران پیشنهادی ویکی روان:

۱۱) کودکان منزوی و تنها

کودکانی که نتوانند با اجتماع ارتباط برقرار کنند یا نتوانند با کودکان هم سن و سال خود رابطه دوستی برقرار کنند و از بازی با دوستان و اسباب بازی های خود، به لذت و شادی نرسند یا به نوعی هم بازی ندارند، احساس ناکامی و طرد شدگی و سربار و زائد بودن می کنند و فکر می کنند کسی آن ها را دوست ندارد.

برای این که این کودکان، رنج ناشی از تنهائی را کاهش دهند به دنبال راهی جهت کسب لذت بر می آیند که آسان ترین راه کسب لذت خود ارضایی است.

۱۲) اضطراب دیگر علت خودارضایی کودکان است

کودکانی که به هر دلیل دچار اضطراب جدائی، اضطراب امتحان، ترس از مدرسه، ترس از جمع و انواع فوبیا و ترس های بیمارگونه می شوند، برای رهائی از این انواع اضطراب ها و ترس ها و رفع تسکین آلام خود، ممکن است به خودارضایی روی آورند.

۱۳) مشکلات روانی و عصبی بودن دلیل خودارضایی بچه ها است

در مطالعه و بررسی علت خودارضایی کودکان میتوان گفت که کودکانی که با هر مسئله ای، عصبی و ناگهان دچار انفجار هیجانی می شوند. برای این که از زیر بار فشار این هیجان رهائی پیدا کنند، به گفته فروید، دچار خودارضایی اضطراری می شوند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعیده حسنی سعیده حسنی
مشاور روانشناس
از 300,000 هزار تومان
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

چطور مانع خودارضایی بچه ها شویم؟

همانطور که متوجه شدید دلیل خودارضایی کودکان بسیار خاص و بعضا ناخواسته است.

اگر به هر دلیل متوجه خودارضایی فرزند خود شدید، خونسردی خود را حفظ کرده او را توبیخ نکنید و به فکر درمان باشید. یادتان باشد رویکرد بچه ها به خودارضایی با بزرگسالان متفاوت است. بهترین تصمیم برای یافتن علت خودارضایی بچه ها کمک گرفتن از متخصص روانشناس در جلسات مشاوره آنلاین کودک در ویکی روان است.

شما می توانید از سراسر ایران و جهان در ویکی روان مشاوره روانشناسی غیرحضوری برگزار کنید و متوجه شوید چرا کودکاتان خودارضایی می کند؟

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا