پرسش و پاسخ های ازدواجروابطمطالب آموزنده درباره ازدواج در ویکی روان

در انتخاب همسر مشکل دارم

خانم لیلا از تهران: سلام. دختری ۲۵ ساله هستم با شخصیتی احساساتی و با یک خانواده کاملا سنتی. در موضوع انتخاب همسر و در برخورد با خواستگارانم گاهی در شرایط خاصی قرار می گیرم که در انتخاب همسر و همچنان درگیری بین احساسات و منطق دچار مشکل می شوم و یا گاهی توسط افکار سنتی خانواده ام که اصلا مطابق تفکرات من نیست همه چیز بهم می خورد. اگر امکان دارد من را در انتخاب صحیح همسر، ملاک های صحیح ، نوع برخورد و تفکرات منطقی درباره انتخاب بهتر به بنده کمک کنید. سپاس از وب سایت ویکی روان.

با ویکی روان همراه باشید.

خانم امیری عزیز

با سلام و تشکر از اعتماد شما.

آنچه که از بسیاری جهات در انتخاب همسر می تواند به شما کمک کند این است که آگاهی بیشتری در مورد خودمان داشته باشیم. آگاهی نسبت به اینکه شما چگونه فردی هستید؟ اهداف، ارزش ها و علایقتان در بیرون از زندگی زناشویی چیست؟ آیا به نوع رابطه ازدواج و خوشبختی واقف هستید؟

منظور اهداف، ارزش ها و علایقی است که به هیچ وجه نمی خواهید از آن صرف نظر کنید. اهدافی که شما در ازدواج دنبال می کنید چه رابطه ای با دیگر اهداف شما در بیرون از حیطه ازدواج دارد؟

و یا به گونه ی دیگری سوال فوق را مطرح می کنم: با برداشتی که از خودتان در موقعیت های مختلف زندگی داشته اید، آیا مطمعن هستید که در داخل حیطه ازدواج، انتخاب همسر و بیرون از آن چه نوع افکار و احساساتی درباره خودتان خواهید داشت؟ یا آنکه فقط دارای یک تصور سنتی، درباره اینکه یک فرد در داخل و خارج حیطه ازدواج باید چه نوع افکار، احساس و عملکردی داشته باشد، هستید؟

اگر مورد آخر در مورد شما صدق می کند، بدانید که هنوز در مورد اینکه از زندگی چه می خواهید و چه چیزی می تواند شما را خوشحال کند، چیز زیادی نمی دانید.

چنین چیزی در مورد تاثیر علایق بسیار با اهمیت شما در زندگی زناشویی تان هم صدق می کند. یک رابطه زناشویی رضایت بخش نیاز به قدری گذشت دارد. چنانکه شما می توانید از برخی علایق نه چندان مهم خود، صرف نظر کنید.

اما اگر قرار است حتی یکی از علایق اصلی خود را مانند اینکه هر هفته تا دیر وقت از طریق تلوزیون مسابقات ورزشی یا برنامه مورد علاقه خود را دنبال کنید، دیری نخواهد گذشت که شما در زندگی زناشویی خود با مشکلی جدی رو به رو خواهید شد. تا جایی که ممکن است از میان علایق مهم و حیاتی خود و زندگی زناشویی، یکی را انتخاب کنید.

هیچ کس بهتر از خودتان علایق شخصی شما را در قبل از آنکه تصمیم به انتخاب همسر بگیرید، نمی داند. همچنین شما بیش از هر کس دیگر می دانید که ممکن است همسر آینده شما مخالف سر سخت کدام یک ازعلایق اصلی و حیاتی شما باشد. بنابراین اگر شما این دو مورد را بدانید به احتمال زیاد در مورد مقوله انتخاب همسر و همسر آینده تان انتخاب مناسب تری خواهید داشت.

یکی دیگر از موارد آگاهی در مورد خود، این است که بدانیم تا چه حد به بلوغ عاطفی دست یافته ایم. یعنی از خود بپرسید تا چه حد دچار اختلال عاطفی هستید؟ آیا شما فردی واقع بین، صبور و اهل گذشت هستید؟ آیا به اندازه کافی شهامت پذیرفتن مسئولیت های ازدواج را دارید؟ این موضوع یکی از بزرگترین موانع شکل گیری یک رابطه زناشویی رضایت بخش، اختلالات عاطفی زن یا شوهر یا هر دو آنهاست.

پس اگرچه آگاهی نسبت به خود و بلوغ عاطفی حد و مرزی ندارد، با وجود این، شما می توانید قبل از اقدام به ازدواج تا حدی به خودشناسی بپردازید و از بلوغ عاطفی مطلوب برخوردار شوید. انتخاب همسر یکی از بزرگترین انتخاب های ما در زندگی میباشد.

پیشنهاد میکنم این مقاله همه خواستگارهایم را رد کردم را هم بخوانید.

محیا یزدانی

سابقه مشاوره تحصیلی برای دانش آموزان کنکوری، نویسنده مقالات روانشناسی و تغذیه ای در مجله مشاور خانواده، تحصیلات: کارشناس میکروبیولوژی، محقق در زمینه های: داروشناسی و روانشناسی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا