پرسش و پاسخ های فردی

نمیتوانم افکار مزاحم را از خود دور کنم

سوال: سلام. خیلی سعی می‌کنم که افکار مزاحم و منفی رو از خودم دور کنم اما متاسفانه مدام فکرهایی مثل بیماری‌های لاعلاج و سخت و مرگ عزیزان به سراغم می‌آید. لطفا راهنمایی کنید که چگونه می‌توانم از دست این افکار خلاص شوم؟

زهرا ن. از ساری

نمیتوانم افکار مزاحم را از خود دور کنم

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

پاسخ: در پاسخ به سوال شما دوست عریز باید بگویم آنچه ذهن شمازرا درگیر می‌کند در واقع اشتغالات ذهنی‌ای است که هیچ منبع منطقی ندارد و در واقع به نگرانی و ترس شما از آینده باز می‌گردد.

بنابراین شما باید از شیوه کنترل ذهن استفاده کنید و اجازه ندهید افکار مزاحم ذهن خود می‌کنید. باید به ذهن خود ایست بدهید و بگویید حالا زمان مناسبی نیست که به افکار غیرضروری بپردازم. در ضمن تقریبا اعتماد به نفس خوبی دارید ولی برخود مسلط نیستید.

همچنین شما میزان کمال‌ گرایی بالایی دارید؛ برای‌ تان مهم است که دیگران در مورد شما چه فکر می‌کنند و میزان مسئولیت‌ پذیری شما به خاطر کمال‌ طلبی خیلی بالاست.

شما به‌ جای همه افراد نمی‌توانید باشید و در نظر بگیرد نه تنها جامعه ما بلکه هیچ جامعه‌ای بدون کم وکاستی نیست و ما رابینهود نیستیم.

اگر جلوی این افکار مزاحم گرفته نشود و میزان کمال‌طلبی گسترش پیدا کند شما ممکن است دچار اختلال وسواس شوید.

سلامت و پایدار باشید.

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا