روانشناسی

ویژگی های یک فرد عصبی و مبتلا به اختلال های عصبی

خیلی از ما انسان ها حالت های مختلف افراد عصبی را قائدتا از نزدیک دیده ایم و خیلی اوقات هم خود ما دچار همین اختلالات عصبی شده ایم. عصبی شدن یک فرد میتواند ناشی از خیلی حالت و شرایط روحی و روانی باشد که اول باید ریشه یابی کرد و در نهایت در جهت درمان قدم جدی برداشت. عصبی شدن از رفتار های بسیار خطرناک میباشد که میتواند در زندگی انوع افراد تاثیر منفی گذاشته و حتی در بین همسر ها منجر به جدایی و طلاق آنها شود. لذا در اینجا به این بحث مهم پرداخته و راهکار های مناسبی برای حل این بحران روانی را در کنار ویژگی های یک فرد عصبی ارائه داده ایم.

با ویکی روان همراه شوید.

انعطاف پذیری فرد عصبانی

مطابق ویژگی های یک فرد عصبی برای وی انعطاف‌پذیری چالش برانگیز است. آنها برنامه‌ریزند چون مایلند ازشگفتی‌های ناخواسته پرهیز کنند. هرچند به نفع‌شان است که یاد بگیرند کمی بیشتر با جریان هماهنگ شوند اما آمادگی قبلی‌شان همیشه هم چیز بدی نیست. برای برنامه‌ریزی دورهمی جشن تولد همکارتان به چه کس دیگری می‌توانید اعتماد کنید؟

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

میشود دوستان دوآتشه باشند

یکی از ویژگی های یک فرد عصبی این است که اشخاص عصبی می‌خواهند مطمئن شوند مراقب همه چیز هستند و دوست دارند از این‌که دیگران چه‌نظری درموردشان دارند بیش ازحد آگاه باشند. چنین شخصی یادش نمی‌رود روز تولدتان را تبریک بگوید و یا وقتی ارتقا شغلی گرفتید برای‌تان کارت تبریک بفرستد. این سطح از رفتار هشیارانه چیزی است که محققان به آن ” اختلال عصبی سالم ” می‌گویند.

عصبانیت می‌تواند به نفع سلامتی‌شان باشد

آنهایی که دقت و مو شکافی را با عصبی بودن به خوبی ترکیب می‌کنند ممکن است بهره‌های خوبی از تندرستی ببرند. دانشمندان نشان می‌دهند این افراد سالم عصبی کمتر به بیماری‌های مزمن دچار شده، وزن متعادل‌ تری دارند و التهابات کمتری در آنها رخ می‌دهد.

اختلال عصبی

از ویژگی های یک فرد عصبی این است که گرایش به اضطراب دارند

پوشیده نیست که اضطراب لزوما یک احساس مثبت نیست، اما افراد عصبی سالم، می‌توانند از استرس به نفع خود استفاده کنند. آنهایی که دقت و هشیاری بالایی دارند شاید اضطراب داشته باشند اما وقتی به مشکلات و مسائل زندگی‌شان فکر می‌کنند این اضطراب بی‌حرکت و ناتوان‌شان نمی‌کند. آنها اضطراب‌شان را تحت کنترل و تنظیم گرفته و همین انگیزه‌ای می‌شود تا بفهمند اضطراب‌شان به چه چیزی مربوط است.

روابط رومانتیک به آرامش‌شان کمک می‌کند

آیا تا کنون شخص مضطربی را دیده‌اید که با دیدن شخص خاصی به‌وضوح آرام شود؟ شاید سحرانگیز به‌نظر برسد، اما تصادفی نیست. تحقیقاتی که نتایجش در مجله ای امریکایی درباره ویژگی های یک فرد عصبی منتشر شده نشان داده رابطه عاشقانه و رمانتیک می‌تواند روی فرد عصبی تاثیری متعادل‌کننده و بادوام داشته باشد و نشانه های رابطه عاشقانه و سالم با همسر خود را بهبود میبخشد.

هر تصمیمی سرنوشت‌ساز می‌شود

فرقی نمی‌کند انتخاب یک شغل جدید باشد یا انتخاب غذا برای سفارش شام، هر انتخابی مهم است و هر تصمیمی پیامدهایی دارد.

عادات عصبی‌شان می‌تواند منجر به هوش بالاتر شود

این را به‌ عنوان یک جنبه مثبت در دل یک ویژگی منفی حساب کنید. استرس در حداعتدال، می‌تواند عملکرد را بهتر کند. یک تحقیق کوچک از  مرکزی درمانی در نیویورک خبر می‌دهد که نگرانی و اضطراب می‌تواند موجب کسب امتیازات بهتری در تست‌های آی کیو شود(نسبت به آنهایی که علائم اضطراب درآنها شدت کمتری داشته). و اگر یک چیز وجود داشته باشد که افراد عصبی در آن استثنا باشند، اضطراب است.

اختلال های عصبی

همه چیز را بیش از حد تحلیل می‌کنند

یک پیام متنی منفعل – تهاجمی یا یک تعریف و تحسین دوپهلو برای یک فرد عصبی، نقطه ضعف است. او برای فکر کردن به این‌ که چه چیزی اشتباه است وقت صرف می‌کند و حتی وقت بیشتری هم برای پیداکردن راه‌حل می‌گذارد. این از ویژگی های یک فرد عصبی و مبتلا به اختلا های عصبی میباشد.

معمولا به بدترین نتیجه ممکن می‌رسند

افراد عصبی بیشتر مایلند نیمه خالی لیوان را ببینند. براساس مقاله‌ای که در مجله ای فرانسوی منتشر شده، این اشخاص گرایش دارند تا نسبت به ترس و تهدید، ناکامی یا شکست با احساسات منفی واکنش نشان دهند. تحقیقات نشان داده هرچند این ویژگی، کاملا ایده‌آل نیست اما کمی بدبینی می‌تواند درست باشد. همه چیز در تعادل!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
شیلا توکلی شیلا توکلی
مشاور روانشناس
از 160,000 هزار تومان

بی‌نهایت خودآگاهند

افراد عصبی نسبت به افکار، کلام و اعمال خودشان بیش از اندازه حساسند. این اندازه از هشیاری می‌تواند هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه‌ای بی دردسر باشد اگر تعادل داشته باشد.

درست مانند هر ویژگی شخصیتی دیگری، ضعف‌ها وقوت‌هایی وجود دارد. تفاوت اینجاست که یک فرد عصبی با نقاط ضعف و قوتش بسیار آشناست چون خیلی درموردشان فکر می‌کند و این لزوما یک صفت بد نیست.

ویکی روان

ویکی روان محیطی صمیمی و مطمئن برای کسب اطلاعات کاربردی مرتبط با رشته روانشناسی میباشد. میتوانید سوالات و مشکلات شخصی خود را با ما در میان بزارید تا روانشناسان ما در کمترین زمان پاسخ گوی شما باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا