مدیریت

اهمال کاری چیست؟ چطور اهمال‌ کاری را درمان کنیم؟

اهمال‌ کاری یا همان پشت گوش اندازی از بزرگترین مشکلات افراد است، فرقی نداره دلایل زیادی برای انجام کاری دارید یا نه به هر حال اهمال‌ کاری میتونه به سراغ هر کسی بیاد و زندگیتون و نابود کنه. در ادامه بیشتر به بررسی جنبه های اهمال‌ کاری میپردازیم.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

تعریف اهمال‌ کاری چیست؟

اهمال‌ کاری نوعی بیماری فرد است. یعنی کاری را که تصمیم به اجرای آن گرفته می‎شود، بدون دلیل به آینده محول می‌شود و فرد خود را از این بابت سرزنش می‌کند چون فرد اهمال کار مجبور است در قبال تعلل ورزیدن و همزمان سرزنش کردن خویش از خود دفاع نماید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

دلایل اهمال‌ کاری

پشت گوش اندازی کارها میتواند دلایل بسیاری داشته باشد.

کمال‌گرایی اصلی ترین دلیل پشت گوش انداختن کارهاست

بسیاری از ما با این باور بزرگ شده‌ایم که باید همیشه کارهای‌مان را عالی و بدون نقص انجام دهیم و باور داریم که بهترین شدن اهمیت ویژه‌ای در نزد دیگران دارد.

داشتن معیارهای سطح بالا چیز بدی نیست اما کمال‌ گرایی وسواس‌گونه نیز راه مناسبی برای بالا بردن کیفیت کارها نیست.

باور نادرست یکی از دلایل اهمال کاری است

اهمال‌ کاران همیشه خودشان را دست کم می‌گیرند و در همان لحظه‌ای که به خود می‌گویند: «باید این کار را انجام دهم.» این فکر را در سر دارند که « اما حالا به انجام آن مجبور نیستم تا فرصتی دیگر صبر می کنم.»

نداشتن قاطعیت و جرات‌ ورزی در کارها

بسیاری اوقات چون فکر می‌کنید دیگران از شما توقعات نابجا دارند تن به مسامحه می‌دهید و چون دوست ندارید کار محول شده را انجام دهید، چون به هر دلیلی نتوانسته‌اید در برابر آن مخالفت کنید به هر نحو ممکن از زیر بار انجام آن کوتاهی می‌کنید. 

همچنین اضطراب، تنفر از انجام به موقع وظایف، ترس از شکست، ترس از ارزیابی منفی دیگران و عزت نفس پایین نیز از جمله موارد دیگری هستند که می‌توان به عنوان دلایل اهمال‌ کاری مطرح کرد.

دلیل‌ تراشی‌ها و افکار غیرمنطقی که فرد اهمال کار دارد:

  • به تأخیر انداختن کارها باعث عملکرد دقیق می‌شود و باعث می‌شود تحویل کار به بهترین نحو صورت پذیرد. 
  • تأخیر، بار روانی را از بین می‌برد و می‌توان آزادانه و هر وقت فرصت شد کار را  به موقع انجام داد اما همین موضوع اهمال کاری را به وجود میآورد.
  • انجام دادن کار در آخرین لحظات باعث صرفه‌جویی در وقت امروزم خواهد شد. 
  • امروز کار مهم‌تری در پیش رو دارم پس همان بهتر که کار امروز را به فردا موکول نمایم.

انواع اهمال کاری

به صورت کلی دو نوع اهمال کاری وجود دارد.

اهمال کار منفعل

 همین طور که از اسم این افراد بر می‌آید، آنها در مقابل وسوسه به عقب انداختن کارها کاملا تسلیمند و اساسا توانایی تصمیم گرفتن‌شان مشکل دارد.

اهمال کار فعال

 این آدم‌ها عمدا و آگاهانه کارهای‌شان را عقب می‌اندازند. آنها خودشان می‌دانند که اگر کارهای‌شان را عقب بیندازند می‌توانند در دقیقه نود انجامش دهند و هم آن را بهتر انجام می‌دهند و هم دست آخر از نتیجه کارشان راضی‌ترند.

اهمال کار
اهمال کاری

عواقب اهمال کاری

  1. افراد مسامحه کار از تأخیر در انجام کار خود و دیگران پشیمان و ناراحتند.
  2. اهمال‌ کاران در وجود خود احساس پوچی و بی‌ارزشی می‌کنند.
  3. افراد اهمال کار از بی اعتمادی به نفس خود گلایه می‌کنند.
  4. اهمال‌ کاری انسان را به وادی حیرت و سرگردانی سوق خواهد داد.
  5. افسردگی؛ این بیماری خود گواه و نشانه این است که اهمال‌ کار می‌خواهد خود را از رنج اهمال‌ کاری نجات دهد. افسردگی دارای نشانه‌هایی چون؛ خستگی، سر دردهای شدید، بی‌خوابی، فشارخون و زخم معده است.
  6. ترس همیشگی درونی، دلهره و تردید در انجام کارها
  7. عدم کنترل و بی ارادگی در کارها

 تنبلی با اهمال‌ کاری فرق می‌کند؟

ریشه تنبلی کردن، اهمال‌ کاری است. وقتی اهمال‌ کاری دست دست کردن، سهل انگاری و ساده‌انگاری به صورت یک عادت در می‌آید فرد تبدیل به یک آدم اهمال‌کار  می‌شود.

 اغلب آدم‌های تنبل، سهل انگار یا اهمال‌کار

کلا افراد اهمال کار و تنبل سه دسته هستند.

دسته اول افراد اهمال کار

این افراد در غفلت هستند، یعنی خبر ندارند که دارند سهل‌انگاری می‌کنند. مثلاً خانمی‌ که چند روز ظرف‌ها را نمی‌شوید و همه روی هم تلنبار می‌شوند. چنین شخصی ممکن است متوجه نباشد که دارد غفلت می‌کند.

دسته دوم افراد تنبل

 افرادی هستند که خبر دارند اهمال‌ کاری می‌کنند، خودشان می‌گویند من سهل‌انگارم، اما نمی‌دانند کارشان چقدر زشت است، مانند کسی که سیگار می‌کشد اما نمی‌داند سیگار کشیدن تا چه اندازه برای او خطرناک است.

دسته سوم افراد سهل انگار

 کسانی هستند که می‌دانند سهل انگاری می‌کنند و کارشان نادرست است اما راه حل مشکل را بلد نیستند و نمی‌دانند با این مشکل چگونه کنار بیایند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

نسخه‌ای برای درمان اهمال‌ کاری

برنامه پنج مرحله‌ای زیر می‌تواند به کم کردن اهمال کاری کمک کند: 

گام اول در رفع اهمال کاری

 فهرست کنید کدام کار است که مدام از انجام آن طفره می‌روید؟ آن را یادداشت و سود و زیان انجام ندادن آن را بنویسید. سپس مزایا و معایب انجام ندادن کار مورد نظر را با هم مقایسه کنید و به آنها امتیاز بدهید.

گام دوم غلبه بر سهل انگاری

 برای کارهای‌تان برنامه‌ریزی کنید. زمان شروع هر کاری را دقیقاً مشخص نمایید. سپس فهرست مواردی را که ممکن است شما را از شروع کار منع کند تهیه کنید و راه حل‌هایی را که طرز برخورد با این مشکلات را نشان می‌دهد، بنویسید.

گام سوم برای مبارزه با اهمال کاری

 کار سخت را ساده کنید. اگر به جای هدف‌های بسیار بزرگ و دست نیافتنی، هدف‌های واقعی و ساده انتخاب کنید، کار دشوار، آسان می‌شود.

به دو شکل می‌توانید این کار را انجام دهید و از اهمال کاری جلوگیری کنید: راهکار اول اینکه برای انجام هر کاری آهسته و پیوسته پیش بروید. راهکار دوم ساده کردن کار،تقسیم‌بندی زمان است.

زمان‌های کوتاه و محدودی را برای انجام کار انتخاب کنید تا کارهای بزرگ را به کارهای کوچک تقسیم و در مدت کوتاه بتوانید آنها را انجام دهید.

گام چهارم

 برای درمان اهمال کاری باید واقع بینانه فکر کنید. افکار منفی مرتبط با کاری را که مدام انجامش را به تاخیر می‌اندازید، یادداشت کنید. جای افکار غیرواقع بینانه را با افکار منطقی یا شناخت‌های کارآمد عوض کنید.

برای مثال اگر با خود می‌گویید باید تمام این کتاب را بخوانم. این تفکر همه یا هیچ است. می‌توانید به جای این جمله منفی به خود بگویید، مجبور نیستم همه را امروز بخوانم اما گر دست کم تعدادی از فصل‌ها را بخوانم، احساس بهتری خواهم داشت. 

گام پنجم

 بمنظور درمان اهمال کاری به خود پاداش بدهید. وقتی کاری را که از انجامش طفره رفته‌اید شروع می‌کنید، به جای بی‌ارزش جلوه دادن کار از خود به خاطر کاری که کرده‌اید سپاسگزاری کنید.

اگر به خواسته خود نرسیدید، می‌توانید از تجربه‌ای که کرده‌اید درس بگیرید و به جای آنکه خود را بازنده بدانید، زمینه را برای کسب موفقیت هموار سازید.

عطیه رضایی

اخذ مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی از دانشگاه خوارزمی فارغالتحصیل مقطع کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی از دانشگاه علوم پزشکی ایران کسب رتبه سوم در آزمون کارشناسی ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان پایاننامه کارشناسی ارشد: نقش میانجی ذهن آگاهی در ارتباط بین نظم جویی شناختی هیجان، مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی در نوجوانان مبتلا به اختلال بیش فعالی نقص توجه بررسی رابطه متغیرهای دموگرافیک، اعتقادات مذهبی و باورهای معنوی با رضایت جنسی در زنان دانشجوی متأهل تدوین الگوی رضایت زناشویی بر پایه دلبستگی با نقش میانجی ترس از صمیمیت و مؤلفههای همدلی تألیف، ترجمه و ویراستاری کتاب: رضایی، عطیه غلبه بر افسردگی رابرت لیهی انتشارات ارجمند طرحهای پژوهشی: عنوان: مقایسه روایی تشخیصی ابزار کامپیوتری IVA و چکلیست رفتاری کودک ) CBCL ( جهت تشخیص ADHD در کودکان. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. ارتباط ارزیابی شناختی مادران وسواسی با ارزیابیهای شناختی وسواسی و شدت علائم وسواس در نوجوانان سرآمد. سازمان: قطب علمی روانپزشکی و روانشناسی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان. همکار اصلی. https://www.wikiravan.com/consultation/adviser/arezaei

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا