روانشناسی

راه های درمان شک و بدبینی

شک و بدبینی می تواند یک حس بسیار ناراحت کننده و بازدارنده باشد. این حس شما را از شانس ها و موقعیت های خوب زندگی دور نگه می دارد و باعث می شود کار ها را بسیار سخت تر از چیزی که واقعا هستند شروع کرده و به پایان برسانید. قطعا شک می تواند گاهی مفید باشد و شما را از ایده های بد نیز دور نگه دارد. اما در اغلب مواقع بازدارنده است. بنابراین چگونه می توانیم با آن مقابله کنیم و چگونه می توان با درمان شک و بدبینی به سمت شانس و موفقیت حرکت کنیم؟

این ها موضوعاتی هستند که در ادامه به آنها میپردازیم.

راه های درمان شک و بدبینی

با مطالب روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

به او نه بگویید

ابتدا باید زمانی که شک و بدبینی در شما ایجاد شد، سریعا کار مورد نظر را انجام دهید. اجازه ندهید که نجوا های منفی در ذهن و قلب تان، شما را از آن کار دلسرد کنند.

برای درمان شک و بدبینی در دل خود یک “نه” محکم بگویید یا فریاد بزنید تا آن حس دوباره آشکار نشود. با انجام این کار افکار منفی تان را مختل کرده اید و دیگر به سراغ شما نمی آیند.

به گذشته فکر کنید و در افکار خود غرق شوید

با خود صادق باشید و از خود بپرسید:

چند بار پیش آمده که من با وجود شکی که داشته ام، به کاری خود ادامه داده و ضرر کرده ام؟

جواب قطعا چنین است: تقریبا هیچ وقت.

بدبینی مانند یک هیولایی در مغز ما است که باعث می شود نتوانیم خود را تغییر دهیم و در آن محدوده ی امنی که هستیم تا ابد باقی بمانیم.

بدانید که شما تنها نیستید

ابتدا بدانید که همه ی انسان ها دچار شک و دودلی می شوند. شاید شما فکر کنید که تنها کسی هستید که از عدم اطمینان کافی رنج می برید. اما این گونه نیست.

اصلا به این که دیگران چه فکر می کنند اهمیت ندهید

اگر تمام وقت و انرژی خود را صرف افکار و نظرات دیگران کنید، همیشه در یک محدوده ی نامناسب قرار می گیرید.

همیشه یک فردی وجود دارد که کار بهتر را انجام می دهد و موفق تر است. پس نباید دیگران را معیار دستاورد های خود قرار دهید.

با شخص دیگری مشورت کنید

اگر افکار تان را درون خود نگه دارید، آزار دهنده تر و اغراق آمیزتر از آن چیزی که واقعا هستند، می شوند. هنگامی که شک و دودلی به سراغ تان آمد، برای درمان شک و بدبینی با یکی از نزدیکان تان در مورد آن مشورت کنید.

اگر این افکار را بیرون بریزید متوجه می شوید که به نظر خیلی اغراق آمیز تر از واقعیت بوده اند. همچنین با مشورت در مورد این احساسات خود می توانید آن ها را نیز تغییر دهید.

خود را در تله ی مقایسه نیاندازید

اگر شما دائما خود را با دیگران به جهت موفقیت ها و یا چیز هایی که از آن ها در شبکه های اجتماعی می بینید مقایسه کنید، به سرعت خسته و ناامید می شوید.

دوست عزیز برای درمان شک و بدبینی بهترین کار این است که خود را با خودتان مقایسه کنید. ببینید چقدر نسبت به خودتان پیشرفت کرده و چه موفقیت هایی داشته اید.

دست به قلم شوید

نوشتن می تواند به دلایل زیادی عادت خوبی محسوب شود. بمنظور درمان شک و بدبینی این کار می تواند به شما کمک کند:

یک دید واقعی از زندگی خود داشته باشید. این کار باعث می شود موفقیت ها و چیز های مثبتی که در زندگی بدست آورده اید و چگونگی غلبه کردن بر افکار منفی را بهتر ببینید.

در راه درمان شک و بدبینی درونی خود اگر افکار تان را روی کاغد بنویسید و یا در کامپیوترتان تایپ کنید، راحت تر می توانید با آن کنار بیایید تا زمانی که در ذهن با آنها کلنجار بروید.

با ایجاد فهرستی از جوانب مثبت و منفی افکار و ایده هایتان، نوشتن و جست و جو کردن حوادث و احساسات مشابه در گذشته و آشکار ساختن جوانب مختلف مسئله می توانید راه حل مناسب تری برای آن پیدا کنید.

به خاطر داشته باشید: مردم به کاری که شما انجام می دهید و حرف هایتان چندان توجهی ندارند

هنگامی که شما نگران حرف دیگران در مورد کار هایتان هستید و شک به دل راه می دهید، اگر آن کار را انجام دهید بسیار قوی تر خواهید شد.

هنگامی که چنین اتفاقی می افتد به این حرف می رسید و متوجه می شوید که واقعا دیگران اهمیتی به کارهای شما نمی دهند. این یکی از مهم ترین راه های درمان شک و بدبینی است که باید در ذهن داشته باشید.

راه های درمان شک و بدبینی

حرفی که دیگران می زنند یا کاری که انجام می دهند ممکن است اصلا ارتباطی با شما نداشته باشد

وقتی فردی از شما انتقاد می کند، به سرعت شک و بدبینی به سراغ تان می آید. هنگامی که فردی شما را نادیده می گیرد و اولین قرار تان به مرتبه ی دوم نمی رسد، شما به راحتی در هم می شکنید.

اما اگر چیزی که کسی گفته یا کاری که انجام داده است اصلا ارتباطی با شما نداشته باشد چه؟ شاید برای مثال همکار تان که با شما بد صحبت کرده و بر سر شما فریاد کشیده، اصلا روز، ماه یا ازدواج خوبی نداشته است.

خوش بین باشید

اجازه دهید شور و نشاط، تحرک و انگیزه ی دیگران بر روی شما تاثیر بگذارد. حداقل در روز ۲۰ دقیقه را به گوش دادن به کتاب های صوتی و پادکست ها اختصاص دهید.

فایل های صوتی بسیار کمک میکنند و کتاب های صوتی بریان تریسی نیز بسیار مفید هستند و با استفاده از آن ها در خود پیشرفت را مشاهده کردم.

همین ۲۰ دقیقه ها می توانند برای شما نیز بسیار مفید باشند و بدبینی هایتان را به خوش بینی تبدیل کنند. از خواندن کتاب های روانشناسی غافل نشوید.

عواقب عقب کشیدن را در نظر بگیرید

هنگامی که به شک های خود بها دادید و عقب کشیدید، می بینید که همه چیز منفی است و شرایط خوبی نخواهید داشت. برای درمان شک و بدبینی باید سر سخت و قوی باشید.

مهارت های خود را تقویت کنید

مثلا اگر همیشه قبل از ارائه ی مطلبی در کلاس درس دچار شک و تردید می شوید، مهارت ارائه ی خود را تقویت کنید.

کتاب هایی در این باره بخوانید و مطلب خود را چندین مرتبه در خانه مقابل آینه یا دوستان نزدیک خود ارائه دهید تا تمرین کرده باشید.

بدین ترتیب بیشتر احساس ارامش و اطمینان خواهید داشت.

احساس خود را نادیده نگیرید

یکی از راه های رایج برای درمان شک و بدبینی این است که به خود پرخاش کنید تا آن احساسات از شما دور شوند.

این کار باعث می شود به سمت جلو حرکت داشته و پیشرفت کنید. البته من به شخصه این تجربه را نداشته ام.

من دریافته ام که در زمان شک و بدبینی، مهربانی می تواند انتخاب بهتری باشد. بنابراین سعی می کنم با خود مهربان باشم و احساسات خود را درک کنم.

یک گام کوچک به سمت جلو و رو به موفقیت چه چیزی است؟ سپس سعی می کنم با گام های کوچک و قدم به قدم پیش بروم تا موفق شوم.

گام ها و پیشرفت های کوچک در مسیر درمان شک و بدبینی را جشن بگیرید

اگر توانستید هر چند یک قدم کوچکی به سمت موفقیت بردارید -مثلا توانستید وبسایت خود را راه اندازی کنید-، می توانید بگویید که برنده شده اید.این شاید یک قدم کوچک باشد اما برنده شده اید و می توانید آن را جشن بگیرید.

می توانید غذای مورد علاقه تان را درست کنید، سرگرمی و بازی مورد نظر تان را انجام دهید و یا چیزی که مدت ها بوده دوست داشته اید را برای خود خریداری کنید.

اهداف فوری و سریع برای خود تنظیم کنید

علاوه بر داشتن اهداف بلندپروازانه، گاهی لازم است اهداف کوتاه مدتی نیز داشته باشید.

هنگامی که اهداف طولانی مدت شما دیر بدست می آیند باید احساس ترس و شک خود را طور دیگری کنترل کنید. بنابراین با بدست آوردن موفقیت های کوچک در مسیر اصلی، احساسات خود را کنترل کنید.

موفقیت های قبلی تان را به خود یادآوری کنید

برای درمان شک و بدبینی بجای دامن زدن به آن احساس، سعی کنید موفقیت های قبلی را به خود یادآوری کنید. پس به حفظ موفقیت و پیروزی های آتی خود اعتماد داشته باشید.

با انسان های خوب معاشرت کنید

واضح است که انسان نمی تواند در یک جزیره به تنهایی زندگی کند. به افرادی که مثبت هستند و برای زندگی شما مفید می باشند اجازه دهید اطراف تان را پر کنند.  و افراد بدبین و ترسو را از خود دور کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پروفسور حسین باهر پروفسور حسین باهر
پروفسور
از 1,200,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

به تردید های خود شک کنید

چرا گاهی به شک های خود شک نمی کنید؟ آیا این احساسات به قدری مهم هستند که ایمان شما را تضعیف می کنند؟ بمنظور درمان شک و بدبینی تردید های خود را نیز نقد و بررسی کنید. شک و تردید اغلب اوقات کار را درست نمی کنند.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا