روانشناسیروانشناسی فردی

تعریف هوش معنوی چیست؟ (7 راه افزایش)

راههای تقویت هوش معنوی در روانشناسی چیست؟

هوش معنوی یا spiritual intelligence یکی از پرکاربردترین انواع هوش ها در نظریه هوش گاردنر است که به افراد و به خصوص مدیران کمک می کند تا از پس موقعیت های سخت کاری و شخصی به بهترین شکل ممکن بر بیایند. هوش معنوی در روانشناسی اهمیت بسیار زیادی دارد، به طوری که در جلسات مشاوره روانشناسی آنلاین و تلفنی تاکید زیادی بر شناخت مزایای آن و راههای تقویت هوش معنوی می شود. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی دقیق هوش معنوی و سلامت روان پرداخته می شود.

تعریف هوش معنوی چیست؟

با بخش مقالات روانشناسی در سایت ویکی روان همراه باشید

زمانی افراد آگاهی چندانی از دنیا خود و اتفاقاتی که در آن رخ می دهد ندارند. آنها در واقع توجه چندانی به این ندارند که چطور باید نسبت به رخدادهای به ظاهر ساده زندگی و چیزهایی که در اطراف آنها رخ می دهد واکنش نشان دهند، چون از هوش های معنوی کمی برخوردار هستند.

در تعریف هوش معنوی باید گفت که نوعی ارتباط بین دنیای درون که شامل افکار و رویاهای فرد می باشد با دنیای بیرون او برقرار می کند. زندگی یک بعدی بدترین اتفاق برای انسان امروز است، به همین خاطر باید یک ارتباط بسیار قوی بین آن چیزی که در درون او وجود دارد یا دنیای خارج برقرار شود.

به همین خاطر ابعاد هوش معنوی یکی از مهم ترین انواع هوش در روانشناسی هستند و باید برای بهبود آن تلاش زیاد صورت گیرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان

راههای تقویت هوش معنوی چیست؟

در دنیای مدرن امروزی انسان ها ارتباطات خود را به اینترنت محدود کرده اند. این محدودیت باعث ضعف افراد در زمینه هوش میان فردی و تضعیف روابط اجتماعی می شود. اما در زمینه ارتباط با قدرت والاتر می تواند نابود کننده باشد، زیرا هیچ انسانی نمی تواند از طریق اینترنت با پروردگار خویش ارتباط برقرار کند.

از نظر علم روانشناسی پایین آمدن هوش معنوی باعث ضعف سلامت روانی و همچنین اخلاقیات می شود. در این مقاله به بررسی ۷ راهکار عملی جهت افزایش هوش معنوی می پردازیم:

۱. برای افزایش هوش معنوی سحرخیز باشید‌

بهترین زمان برای ارتباط با خداوند قبل از طلوع آفتاب می باشد. تماشای طلوع آفتاب می تواند ذهن انسان را به سمت خالق آفتاب هدایت کند‌. سحرخیر بودن کمک می کند تجربه متفاوتی از شروع روز داشته باشید و بتوانید انواع هوش های معنوی خود را بهبود ببخشید.

۲. برای تقویت هوش معنوی کتاب های معنوی بخوانید

کتاب هایی که زندگی انسان را از نگاه کلی بررسی می کند تاثیر بسزایی در هوش دارند. مطالعه این کتاب ها و کسب آگاهی های بیشتر باعث می شود مولفه های هوش معنوی در ما زنده شده و بهتر با اتفاقات اطراف خود ارتباط برقرار کنیم.

۳. خودتان را بنویسید

یک دفترچه خودشناسی درست کنید و از بیرون به تحلیل صفات شخصیتی خود بپردازید. خودتان را از بیرون نگاه کنید. همانطور که قبلا در ویکی روان گفتیم، با تقویت هوش معنوی آگاهی شما در مورد خودتان، نقاط ضعف و قوتتان بیشتر می شود.

این همان چیزی است که در جلسات مشاوره روانشناسی افزایش هوش بر آن تاکید می شود.

۴. تنفس شکمی را یاد بگیرید

انواع هوش در روانشناسی
انواع هوش در روانشناسی

تنظیم ریتم تنفس و مدیریت آن باعث بالا رفتن سطح اکسیژن مغز شما می شود. عملکرد درست مغز باعث افزایش هوش معنوی شما می شود. یادتان باشد طرز صحیح نفس کشیدن باعث می شود مغر همواره میزان کافی اکسیژن در اختیار داشته باشد. بد نیست نگاهی به مقاله تکنیک تنفس برای استرس در ویکی روان بیندازید.

۵. نسبت به اعتقاداتتان نگاه انتقادی داشته باشید

از زیر سوال بردن عقاید قدیمیتان ترس نداشته باشید. تشنه حقیقت باشید. باید باورهایی بسیازید که به شما نیرو می دهند، نه باورهایی که از ابتدا داشته اید. از تغییر هراس نداشته باشید و برای ایجاد تغییرات مثبت و جدید تلاش کنید.

۶. هیچگاه خداوند را در بیرون از وجودتان جستجو نکنید

یکی از مهم ترین مولفه های هوش معنوی ایمان داشتن به چیزی است که نیروی برتر نامیده می شود. شاید این تعریف در ذهنتان خدا یا هر چیز دیگر باشد. اما در هر صورت وجود آن باعث آرامش شده و کمک می کند بهترین خود باشید.

ایمان به خداوند از درون انسان شروع شده و در درون انسان پایان می پذیرد. باید به رسمانی چنگ بزنید که درون شما ایجاد آرامش کند. شاید استفاده از تمرینات ذهن اگاهی و انجام مدیتیشن کمک کند ذهنتان را از افکار مخرب و انرژی بر خالی کنید.

۷. خلقت خودتان را بی هدف ندانید

به دنبال هدف خداوند از خلقت خود باشید و رسالت خود را در این دنیا کشف کنید.

به یاد داشته باشید زندگی شما می تواند با کمی تلاش و کوشش در جهت مثبت بهتر شود و اتفاقات خوبی را تجربه کنید. زندگی چیزی جز تغییرات کوچک اما همیشگی نیست که شما را به سمت کمال هدایت می کند. هوش معنوی نیز یکی از انواع موثر هوش است که می تواند زندگی شما را متحول کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جمیله احمدپور جمیله احمدپور
دکترای روانشناسی
از 250,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد هوش معنوی

راه های زیادی برای تقویت هوش معنوی وجود دارد، تمام روش های بالا را برای حداقل 3 ماه اجرا کنید و نتایج درخشان آن را در زندگی خود مشاهده کنید.

حالا که می دانیم هوش معنوی چیست و چطور می توانیم از آن در زندگی خود بهره ببریم، باید سریع تر اقدام کرده و از روش های عملی بهره ببریم. یکی از راه های بالا بردن میزان هوش معنوی کمک گرفتن از مشاور روانشناس خوب و باتجربه است تا با استفاده از علم و تجربه ایشان میزان هوش های معنوی را در زندگی خود افزایش دهیم.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره تلفنی و آنلاین روانشناسی ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان به صورت غیرحضوری جلسه مشاوره برگزار نمائید. کافیست برای مشاهده لیست مشاورین روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاورین روانشناس برای افزایش هوش

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا