اعتماد به نفس

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست؟

بررسی فرق اعتماد به نفس و عزت نفس در روانشناسی

فرق اعتماد به نفس و عزت نفس یکی از پرسش های اساسی و همیشگی بازدیدکنندگان سایت ویکی روان در بخش مشاوره اعتماد به نفس است. این پرسش برای مردم مثل سوال فرق استرس و اضطراب چیست است که همه می پرسند اما عده کمی جواب علمی آن را می دانند. اصطلاحات عزت نفس و اعتماد به نفس که اغلب تبادل پذیر هستند، برای بیان چگونگی احساس در مورد خودتان مورد استفاده قرار می گیرند. به همین خاطر باید بدانید تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست و هر کدام چه ویژگی دارد؟ اگرچه خیلی شبیه هم هستند اما دو مفهوم متفاوت دارند. برای درک فرق عزت نفس و اعتماد به نفس مهم است هنگام جستجو برای بهبود احساسات خود، نقش آنها را درک کنید. در ادامه این مطلب سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان قصد بررسی دقیق تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس را از دید روانشناسی داریم.

فرق اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟ 

اعتماد به نفس کاذب

با مطالب علمی سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

به نظر شما عزت نفس همان اعتماد به نفس است؟ روانشناسی پاسخ دقیقی برای این سوال دارد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان

تعریف عزت نفس چیست؟

پیش از شروع پیشنهاد می کنیم حتما مقاله عزت نفس چیست را در ویکی روان مطالعه کنید. کمک می کند دید بهتری درباره پرسش تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس پیدا کنید.

حتما این مطلب را چند بار مطالعه کنید تا تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس برایتان خوب شفاف شود. شناخت صحیح این دو مفهوم بزرگ در زندگی تغییرات زیادی را برایتان به همراه خواهد داشت. بیشتر مشکلات روزمره زندگی ما به خاطر عدم اطلاع از مفاهیم اولیه مانند فرق عزت نفس و اعتماد بنفس نشات می گیرد که در ادامه این مقاله تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس به آنها می پردازیم:

به طور کلی، عزت نفس اشاره به این دارد که چه احساسی نسبت به خودتان دارید

چه مقدار احترام و عزت، اعتقاد مثبت و عشق نسبت به خود دارید.

عزت نفس از تجربیات و شرایطی که امروزه شخصیت شما را شکل داده اند ، ایجاد می شود

در بیان اینکه تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس چیست باید بگوییم که عزت نفس چگونگی احساس شما نسبت به توانایی هایتان است و نسبت به شرایط نیز تغییر می کند.

من ممکن است عزت نفس خوبی داشته باشم، اما اعتماد به نفسم در شرایط ریاضی پایین باشد (این درست است). اگر شما خودتان را دوست داشته باشید، عزت نفس شما هم بهبود پیدا می کند که اعتماد شما را بیشتر می کند.

هنگامی که شما در حوزه زندگی خود اعتماد داشته باشید، حس عزت نفس در شما بیشتر خواهد شد. در واقع اصلی ترین تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس به احساس تان در مورد شخص خودتان و ریشه این احساسات بر می گردد.

آیا عزت نفس همان اعتماد به نفس است؟

پاشخ به اینکه فرق عزت نفس و اعتماد به نفس چیست نیازمند دقت بسیار است چون شما در یک زمان می توانید روی هر دو کار کنید! یعنی این دو موضوع جدا از هم نیستند و از کودکی با ما هستند.

اعتماد به نفس در رابطه با اعتماد به خود و توانایی شما برای موفقیت در چالش ها و وظایف و فرصت های جدید است

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس این است که:

اعتماد به نفس شما باعث تجربیات موفق آمیز می شود که اعتماد به نفس شما را در آن نواحی افزایش می دهد. پس در زمینه شناخت تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس این موضوع را در ذهن داشته باشید که هر دوی این مفهوم ها با هم در ارتباط هستند وابستگی بین آنها وجود دارد.

پیشنهاد می کنیم مطلب نشانه های اعتماد به نفس پایین را در سایت ویکی روان مطالعه کنید. در این مطلب به ابعاد دیگری از اینکه اعتماد به نفس با عزت نفس چه فرقی دارد از دید روانشناسی پرداختیم.

تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس با مثال

فرضا اگر شما فروشنده هستید هر چه بخش های بیشتری را در دست بگیرید، چیزهای بیشتری یاد می گیرید و در آنها بهتر نمایان می شوید.

رزرو شما بیشتر خواهد شد و هر ماه فروش بیشتری خواهید داشت و اعضاء جدیدی را به تیم خود اضافه می کنید. همه اینها باعث می شود تا اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید.

دیگر تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس این است که امکان دارد در بعضی از بخش های زندگی اطمینان داشته باشید و نه در کل آن. به عنوان مثال من در توانایی صحبت کردن عمومی، اطمینان دارم اما تجربه و یا دانش حسابداری ندارم.

اکثر مردم به جای کار بر روی عزت نفسشان، بر اعتماد به نفسشان تکیه می کنند که به آنها لحظه های توام با شادی و موفقیت میدهد

آنها بجای مواجه شدن با نواقص و شکست ها و نحوه شناخت خود، پشت فضیلت ها و توانایی هایشان پنهان می شوند. مشکل اینست که موفقیت در این بخش ها، موقتی است.

بر اساس فرق عزت نفس و اعتماد به نفس ما تنها زمانی احساس موفقیت و رضایت می کنیم که به چیزهای عالی غلبه کنیم و به یک چالش جدید دست پیدا کنیم. این احساسات معمولا درونی هستند و به رضایت شخص از عملکرد خودش برمی گردد.

حالا که درباره فرق عزت نفس و اعتماد به نفس صحبت کردیم، باید در مورد شباهت آنها هم صحبت شود. هر دوی این احساسات از درون شما نشات می گیرند و قابل القا به صورت دائمی نیستند.

حتما مقاله تعریف علمی اعتماد به نفس چیست را در سایت مشاوره روانشناسی ویکی روان مطالعه کنید. فهم بهتر فرق اعتماد به نفس و عزت نفس نیازمند شناخت دقیق معنی اعتماد به نفس است.

در زندگی روزمره فرق اعتماد به نفس و عزت نفس چیست؟

در بررسی تفاوت عزت نفس و اعتماد بنفس باید بگوییم که افراد معمولا اعتماد به نفس خود را راحت تر نسبت به عزت نفسشان می سازند.

آنها با داشتن یک لیست طولانی از توانایی ها و دستاوردهای خود، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند و در زمان مواجه شدن با نواقص و شکست ها، پشت گواهینامه ها و جوایز خود پنهان می شوند!

اما لیست طولانی از توانایی ها و دستاوردها نه تنها برای عزت نفس کافی نیست بلکه ضروری هم نیست

اما مردم در حال کار کردن بر روی لیست دستاوردهایشان هستند و امیدوارند که روزی به اندازه کافی طولانی شود و سعی می کنند که درون آنها را با وضعیت درآمد، اموال، روابط، جنسیت و غیره پر کنند.

از سوی دیگر فرق اعتماد به نفس و عزت نفس این است که:

عزت نفس در رابطه با اینست که چه احساسی نسبت به خود دارید و برای توانایی های خود چقدر ارزش قائل هستید. بیشتر از آن عزت نفس واقعی، به ایجاد چگونگی تفکر، احساس و عمل ما کمک می کند

عزت نفس ما بیشتر بر اساس ارتباطی که با هم داریم و افرادی که ما را احاطه کردند، شکل گرفته است.

باید اطراف خود را با افرادی که می توانند به ایجاد عزت نفس و باور به خودتان کمک های مثبتی کنند، احاطه کنید

بررسی تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس می گوید عزت نفس به شما فشاری وارد می کند که بیشتر یاد بگیرید و به دنبال فرصت های جدید و ارتباط با دیگران باشید.

افراد با عزت نفس بالا احساس نیاز به تمجید و اموال مادی نمی کنند

آنها از دانستن قدر خود و ارزش خود خارج از اعتماد به نفس، خرسندند. به افرادی که با شما بد و منفی صحبت می کنند نزدیک نشوید. بیشتر با افراد الهام بخش را مراوده داشته باشید و با آنها باشید.

اطراف خود را با افراد مثبتی احاطه کنید که موفق هستند و به شما انگیزه برای کسب موفقیت بیشتر در کسب و کار و زندگی می دهند. اما چه زمانی با این افراد نشست و برخواست خواهید داشت؟ وقتی زمان کافی برای شناخت راه های افزایش عزت نفس خود صرف کرده باشید و به معنای واقعی از آن بهره مند باشید.

ویژگی های عزت نفس سالم کدامند؟

تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس
تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس

قبلا در ویکی روان درباره اثرات عزت نفس پایین صحبت کردیم و گفتیم چه آثار مخربی به همراه خواهد داشت. در ادامه بررسی علمی فرق اعتماد به نفس و عزت نفس می خواهیم به ویژگی های عزت نفس سالم بپردازیم.

  • مهارت های خود آموزی خوب ِاحساسی، فیزیکی، فکری و مالی. این به این معنی است که ما به دنبال بدنمان هستیم – به عنوان مثال خوردن غذاهای مناسب و خوابیدن به اندازه کافی. هنگامی که احساس غم و اندوه می کنیم، می توانیم به راحتی روشهای سالمی را در پیش بگیریم. ما از پول خود مراقبت می کنیم و به مقدار زیاد بدهکار نمی شویم
  • ارزیابی و مدیریت زمان خود
  • روشن بودن اینکه چه می خواهیم و برای دیگران نمی خواهیم انجام دهیم
  • توانایی گفتن بله و خیر هنگامی که می خواهیم
  • توانایی تعریف و هدایت خود
  • مرزهای بین خود و دیگران را پاک کنید
  • قابلیت تجربه لذت های مختلف
  • پذیرش کمبودهایمان – ارزیابی واقع بینانه از خود
  • پذیرش مهارت ها و صلاحیت های ما
  • تمایل به پذیرش احساساتمان
  • چه احساسی نسبت به خودمان داریم بدون در نظر گرفتن ظاهر، ثروت، وضعیت یا روابط
  • بدون اتکا و وابستگی (مثلا نوشیدنی، مخدر، غذا، جنسیت)

همانطور که در جلسات مشاوره آنلاین اعتماد به نفس گفته می شود، رابطه عزت نفس پایین و افسردگی بسیار در جامعه دیده می شود و برای غلبه بر این وضعیت افراد باید از متخصص روانشناس کمک بگیرند. در کنار شناخت تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس باید راهی برای بهبود آنها در نظر بگیرید که روانشناسی تخصصی بهترین گزینه است.

ویژگی های اعتماد به نفس سالم چیست؟

مشاوره-افزایش-اعتماد-به-نفس-در-ویکی-روان

برای درک بهتر تفاوت عزت نفس و اعتماد بنفس باید بدانید فردی با اعتماد به نفس کافی چه خصوصیاتی دارد؟

در ادامه به علائم اعتماد به نفس بالا اشاره می کنیم:

  • تمایل به انجام کارهای جدید، گرفتن فرصت ها، ریسک کردن
  • توانایی شایسته به نظر رسیدن و کنترل شرایط چالش بر انگیز
  • اعتماد زیاد به توانایی ها و مهارت های خود
  • قابلیت پذیرفتن انتقاد
  • توانایی گفتن بدون ترس آنچه دیگران فکر می کنند و احساس می کنند
  • توانایی خودگردانی در زندگی که اتفاقا در تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس هم دیده می شود
  • توانایی تصمیم گیری و پذیرش مسئولیت و عواقب آن
  • توانایی جهش به عقب در مواقع شکست
  • سازگاری و انعطاف پذیری که در تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتر معنی پیدا می کنند
  • تمایل به احساس ترس و انجام آن به هر حال

شما برای کسب شناخت بیشتر از خود و توانایی هایتان می توانید پرسشنامه شخصیت شناسی آنلاین پروفسور حسین باهر را در سایت ویکی روان انجام دهید.

پس چه چیزی در مورد فرق اعتماد به نفس و عزت نفس یاد گرفتیم؟

حالا بهتر می دانیم تفاوت اعتماد به نفس و عزت نفس در چیست و با علم بیشتر برای بهبود آنها قدم برداریم. در نهایت روانشناسی در تفاوت عزت نفس و اعتماد بنفس به ما می گوید که:

عزت نفس در مورد چگونگی ارزیابی خودمان در داخل است (حسی درونی)، اما اعتماد به نفس در رابطه ما مقدار اعتماد و ایمان به خودمان است (حسی نشات گرفته از اتفاقات بیرونی)

همچنین تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس می گوید، اعتماد به نفس می تواند در رابطه با این باشد که ما خودمان را در دنیا چگونه برجسته می کنیم و می خواهیم که دیگران چطور ما را درک کنند.

اگر احساس می کنید اعتماد به نفس یا عزت نفس بالایی ندارید و این موضوع بر مسائل روزمره و کیفیت زندگی شما تاثیر می گذارد، می توانید از مشاور اعتماد به نفس برای افزایش آنها کمک بگیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

فارغ از تفاوت عزت نفس و اعتماد به نفس هر دوی آنها در زندگی ضروری هستند. پس نباید به حال خودشان رها شوند، یادتان باشد یک متخصص روانشناس به خوبی می تواند شرایط را بررسی کرده و بهترین راهکار برای بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس را ارائه دهد.

یک مشاور روانشناس خوب می داند چطور به شما در بهبود اعتماد به نفس و عزت نفس کمک کند و با ارائه راهکارهای اختصاصی شما را به مسیری که باید در آن قرار داشته باشید هدایت می کند:

بهترین مشاور اعتماد به نفس

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

‫5 دیدگاه ها

  1. مقاله شوکه کننده ای بود ویکی روان چون من اصلا فکر نمی کردم اعتماد به نفس و عزت نفس اینقدر فرق داشته باشند.
    خیلی جالب بود واقعا استفاده کردم

  2. عزت نفس یک چیز درونیه اما اعتماد به نفس حاصل عوامل خارجی هم می تواند باشد به همین خاطر عزت نفس خیلی مهمه و کسی که عزت نفس واقعی داشته باشد بدون شک اعتماد به نفس هم دارد اما عکس این موضوع صادق نیست.

    1. در واقع هر دو به نوعی به ذات شخص مربوط میشن یعنی نمیشه گفت کسی که عزت نفس داره اعتماد به نفس نداره اما عکسش می تواند صدق کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا