Uncategorized

8 راه کسب موفقیت بعد از شکست خوردن

یافتن مسیر بازگشت به مسیر موفقیت پس از شکست خوردن

موفقیت پس از شکست یکی از کارهایی است که شاید همه از عهه آن برنیایند! اما چرا؟ چون کسب پیروزی بع داز شکست های متوالی تکنیک هایی دارد که همه از آن مطلع نیستند. با این حال در مشاوره روانشناسی آنلاین و حضوری افراد تلاش می کنند راز موفق شدن بعد از شکست خوردن را بیابند و در کنار یک مشاور روانشناس خوب به مقصود خود برسند. اگر شما هم دنبال کسب موفقیت بعد از شکست خوردن هستید، حتما با این مطلب سایت ویکی روان همراه باشید.

موفقیت پس از شکست چیست؟

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

بارها درباره راه های رسیدن به موفقیت صحبت کردیم و افراد و متخصصین زیادی تکنیک هایی را بازگو کردند. اما چطور بعد از شکست موفق شویم و به مسیری که می خواهیم بازگردیم؟

موفقیت بعد از شکست به روندی گفته می شود که فرد بر ناراحتی و حالت های روحی بد خود غلبه کرده و با برنامه ای مدون در مسیر رسیدن به انواع موفقیت قرار می گیرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
سیما حداد سیما حداد
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان

راز موفقیت بعد از شکست چیست؟

شاید فکر کنید هیچ رازی وجود ندارد، اما اینطور نیست.رسیدن به موفقیت بعد از شکست راه های زیادی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. اما قبل از شروع پیشنهاد می کنیم مقاله تعریف موفقیت در روانشناسی چیست را حتما در ویکی روان مطالعه کنید.

1- وضعیت را تشریح کرده و درک کنید که چه اشتباهی رخ داده است

در اغلب موارد، شکست به طور ناگهانی اتفاق نمی‌ افتد.

شکست نتیجه مستقیم کاری است که انجام دادید یا نتوانستید انجام دهید یا به اندازه کافی آماده نبودید، برخی عوامل مهم را نادیده گرفتید، ریسک زیادی کردید یا شاید به کسی اعتماد کردید که نباید اعتماد می‌ کردید

در هر صورت، دلیلی برای شکست شما وجود داشت. درک دلیل شکست، اولین قدم برای مقابله با شکست و بازگشت به موفقیت است.

شرایطی که منجر به شکست شده را بررسی کرده و سعی کنید بفهمید که دقیقا چه اتفاقی افتاده است. به هر یک از مراحلی که طی کردید نگاه کنید و ببینید کدام یک از آن‌ها در شکست نقش ‌داشته‌ اند.

وقتی شکست را تجربه می کنیم، واکنش طبیعی اغلب ما این است که خودمان را سرزنش و قضاوت کنیم. ما خود را سرزنش کرده و خود را متقاعد می کنیم که سرنوشت ما شکست است.

با این حال، وقتی وضعیت را تشریح می کنید تا بفهمید چه اتفاقی افتاده است، ذهنیت خود را از مقصر دانستن اقدام یا انفعال خاصی که منجر به شکست شده، تغییر می دهید. این کار مقابله و غلبه بر شکست را برای شما بسیار آسانتر می کند.

پس برای کسب موفقیت بعد ازشکست باید از وضعیت فعلی خود اطلاع داشته باشید تا بتوانید آن را بهبود ببخشید.

2- برای کسب موفقیت بعد از شکست باید خودتان را ببخشید

تصور کنید فردی نزدیک به شما، مانند یک خواهر یا برادر یا یک دوست بسیار نزدیک، اشتباهی مرتکب شده که به قیمت از دست دادن یک معامله تجاری بزرگ یا از دست دادن پول شده است. در حالی که شما قطعا از آن ها عصبانی خواهید شد، همچنین درک خواهید کرد که هیچ کس کامل نیست و همه گاهی اوقات اشتباه می کنند.

در نهایت، آن‌ ها را به خاطر اشتباهشان می بخشید؛ زیرا متوجه می شوید اشتباهشان تعریفی از آنها نیست. این هم روندی از مسیر موفق شدن بعد از شکست است و باعث بروز شور و اشتیاق واقعی می شود.

جالب است با اینکه می توانیم دیگران را ببخشیم، اما خودمان را به سختی می‌بخشیم. وقتی اشتباه می کنیم، به جای اینکه خودمان را ببخشیم مثل زمانیکه دیگران را می بخشیم، خودمان را با اشتباهمان تعریف می کنیم.

3- ببینید از شکست خود چه چیزی می توانید یاد بگیرید

در حالی که شکست عموما منفی تلقی می شود، اما نکته مثبتی نیز در شکست وجود دارد!

نتایج به دست آمده از جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی نشان می دهد که شکست یک مکانیزم بازخوردی است. به ما می گوید در رویکرد یا استراتژی ما موردی وجود دارد که کارایی ندارد. با فهمیدن اینکه شکست می‌ خواهد چه چیزی به شما بگوید، می توانید آن را به یک فرصت یادگیری تبدیل کنید.

بررسی کنید از شکست خود چه درس هایی می توانید بگیرید، آیا شما را از تکرار اشتباهات مشابه در آینده باز می دارد و شانس موفقیت شما را در تلاش های مشابه در آینده افزایش خواهد داد؟

به عنوان مثال، فرض کنید کسب و کار خود را تعطیل کرده اید، زیرا اشتباه کرده اید با کسی هم کاری کردید که به کسب وکار متعهد نبوده و در عوض به تعطیلی آن کمک کرده است.

دفعه بعدی که کسب و کاری را راه اندازی می کنید، یا تنهایی به سراغ شروع کرده یا هنگام انتخاب شریک، احتیاط بیشتری به خرج می دهید و در نتیجه احتمال اینکه با شریک غیر متعهد دیگری مواجه شوید که به ضرر بیزینس شما باشد، کمتر هست. این نوعی احتیاط لازم برای رسیدن به موفقیت بعد از شکست است که همه از آن تبعیت نمی کنند.

4- برای موفقیت بعد از شکست، روی توانایی‌ های خود تمرکز کنید

وقتی ما شکست های بزرگی را تجربه می کنیم، طبق غریزه‌ مان شکست را بر برخی احمال‌ کاری خود تحمیل کنیم. اگرچه این موضوع تا حدودی درست است و شکست احتمالا ناشی از کاری بوده که درست انجام نداده اید اما به این معنی نیست که شما در همه جنبه های زندگی بی کفایت هستید.

شما هنوز هم نقاط قوت کلیدی خود و چیزهایی که در آن ها خوب هستید را دارید و با تمرکز بر این نقاط قوت می توانید مسیری را ترسیم کنید که شما را از شکست بازدارد

استیو جابز بنیانگذار اپل مثال خوبی از اهمیت تمرکز روی نقاط قوت پس از یک شکست بزرگ است، چون به راحتی راه موفقیت بعد از شکست خوردن را می دانست. جابز زمانی که از اپل اخراج شد و شرکتی که با دوستش استیو وزنیاک تاسیس کرده بود، به آخر خط رسیده بود.

با این حال، جابز به جای تاسف خوردن به حال خود، به سرعت روی نقاط قوت خود تمرکز کرد. او مخترع با استعدادی بود که در ارائه ایده های جدید برای کامپیوترها و دستگاه های نسل بعد عالی عمل می کرد و این همان نقطه قوتی است که روی آن تمرکز کرده بود.

5- از افراد مورد اعتماد حمایت کرده و الهام بگیرید

بازگشت به مسیر موفقیت

یکی از چیزهایی که بعد از شکست، حرکت به جلو را برای افراد سخت می کند، این واقعیت است که اغلب ما پس از تجربه یک شکست بزرگ، از دنیای خارج فاصله می‌گیریم.

با این حال، هیچ دلیلی وجود ندارد که شما به تنهایی شکست را تجربه کنید. صحبت کردن با کسی که به او اعتماد دارید به شما این امکان را می دهد کمی سبک شده و از شر احساسات منفی ناشی از شکست خلاص شوید

یکی دیگر از مزایای صحبت کردن و جلب حمایت دیگران این است که شخص ثالث به شکست شما به صورت عینی نگاه می‌کند، بدون اینکه تحت تاثیر احساسات قرار بگیرد. بنابراین، تشخیص چیزی که ممکن است از دست داده یا تشخیص اشتباهی که ممکن است منجر به شکست شما شده باشد، برای آن ها بسیار آسانتر هست؛ زیرا تحت تاثیر تعصب شخصی قرار نمی گیرند.

6- برای رسیدن به موفقیت بعد از شکست باید اقدام کنید

مشکل شکست این است که انرژی شما را می گیرد و شما را بی انگیزه می کند. بعد از تجربه یک شکست بزرگ، احساس نمی کنید که دوباره باید چیز جدیدی را امتحان کنید. شما از تجربه یک شکست دردناک دیگر می ترسید. با این حال، اکنون زمان بی تحرکی نیست.

اگر قبلا نقاط قوت خود را شناسایی کرده و برنامه ای برای چگونگی سرمایه گذاری روی این نقاط قوت برای حرکت رو به جلو تهیه کرده اید، اکنون زمان عملی کردن این برنامه است

در برابر وسوسه به تعویق انداختن مقاومت کنید و گرفتار فلج تحلیلی نشوید. پس از تجربه شکست، ممکن است بخواهید قبل از حرکت مطمئن شوید که همه چیز عالی است. با این حال، کمال یک افسانه است و اگر منتظر کمال بمانید، هرگز پیشرفت نخواهید کرد.

بنابراین، بهترین برنامه ای که می توانید داشته باشید را تهیه کنید، مطمئن شوید که درس های آموخته شده از شکست خود را در آن گنجانیده اید و شروع به اقدام کنید.

7- به خودتان باور داشته و رویاهای بزرگ در سر داشته باشید

مسیر بازگشت به مسیر موفقیت همیشه پیچیده نیست! بر اساس قوانین روانشناسی موفقیت، حتی اگر به تازگی یک شکست بزرگ را تجربه کرده اید، ایمان خود را از دست ندهید.

قبل از این شکست، شما چندین برد و موفقیت دیگر داشتید و بینید که چه چیزی را تجربه کرده اید، حتی اگر شکست را تجربه کرده باشید، باز هم همان کسی هستید که به تمام آن بردهای قبلی دست یافته اید و هنوز استعداد، دانش و مهارت هایی دارید که به شما در رسیدن به آن ها کمک کرده است.

بنابراین، ایمان خود را تنها به این دلیل از دست ندهید که چیزی درست از آب درنیامده است. زمانی که کودک راه رفتن را یاد می گیرد، چندین بار زمین می خورد. با این حال، هرگز نخواهید شنید که کودکی بگوید «شاید این راه رفتن برای من نباشد». آن‌ ها به خودشان ایمان دارند و به تلاش خود ادامه می‌ دهند تا سرانجام بر این مهارت مهم مسلط شوند.

به همین ترتیب، شما باید باور داشته باشید که هنوز آنچه برای موفقیت لازم است را در خود دارید و سپس به دنبال آن بروید. در واقع پشت کار و اراده برای پیروزی یکی از ویژگی های اساسی کارآفرینان موفق است. در نهایت در مسیر موفق شدن بعد از شکست حتی اگر از ناامیدی شکست گذشتید، اجازه ندهید رویای‌ تان کمرنگ شود.

8- برای بازگشت به مسیر موفقیت از متخصص کمک بگیرید

گاهی ما یک یا چند اشتباه را همیشه تکرار می کنیم.

این تکرارها آنقدر زیاد هستند که کم کم به آنها عادت کرده و بخشی از زندگی ما می شوند. برای کسب موفقیت بعد از شکست باید به این نکات ریز دقت کنید، که گاهی یک فرد دیگر می تواند ما را به مسیر موفقیت بعد از شکست بازگرداند.

به همین دلیل می توانید از یک مربی موفقیت، مشاور روانشناس، مشاور کسب و کار یا هر زمینه ای که در آن نیاز به کمک دارید استفاده کرده و مسیر صحیح را پیدا کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
نیلوفر رستگاری نیلوفر رستگاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه روحی فاطمه روحی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

نتیجه گیری درباره موفقیت پس از شکست

شکست بخشی اجتناب ناپذیر از زندگی است. (البته همیشه اینطور نیست) با این حال، نباید اجازه دهید شکست شما را عقب نگه دارد یا مانع از دنبال کردن رویاهایتان شود. در عوض، اجازه دهید به شما انگیزه دهد که به عقب برگردید و آرمان خود را دنبال کنید.

اگر به هر دلیل نیاز به صحبت با یک مشاور روانشناس خوب برای بازگشت به مسیر موفقیت دارید، می توانید در بخش مشاوره روانشناسی خارج از کشور و داخل ایران در سایت ویکی روان شرکت کرده و با بهترین مشاورین کشور جلسه مشاوره برگزار نمائید.

دکتر روانشناس به خوبی شرایط شما را بررسی کرده و پیشنهادات کاربردی برای رسیدن به موفقیت بعد از شکست ارائه خواهد داد:

مشاوره روانشناسی غیرحضوری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا