روابط

چگونه با افراد سرسخت برخورد کنیم؟ (رفتار با افراد قلدر)

چگونه با افراد سرسخت برخورد کنیم و رابطه خوبی داشته باشیم؟ این سوالی است که بسیار زیاد در بخش مشاوره روانشناسی غیرحضوری و آنلاین ویکی روان دریافت می کنیم چون نحوه برخورد با افراد سرسخت چیزی نیست که همه بتوانند انجام دهند! مشاورین روانشناس شیوه رفتار با افراد قلدر در موقعیت های مختلف را به خوبی شرح می دهند چون نرم کردن افراد سرسخت تکنیک هایی دارد که همه می توانند یاد بگیرند. در ادامه این مطلب سایت مشاوره و روانشناسی ویکی روان، به بررسی بهترین شیوه های تعامل با انسان های سرسخت از دید علم روانشناسی می پردازیم.

چگونه با افراد سرسخت برخورد کنیم؟

با بخش مقاله های روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

نکات مربوط به اینکه چگونه با افراد سرسخت برخورد کنیم ممکن است در ابتدا غیر طبیعی به نظر برسند، اما در عمل اینطور نیست.

وقتی با فردی که به طور غیر منطقی رفتار می‌ کند برخورد می‌ کنید، مرکز واکنش ترس در مغز شما فعال خواهد شد. این قسمت از مغز نمی تواند بین مشتری که بر سر شما فریاد می زند یا سگی شرور که قصد حمله به شما دارد، تفاوتی قائل شود!

این به شما بستگی دارد که ذهن خودآگاه خود را درگیر کرده تا بتوانید موقعیت را خنثی کنید. برخی از این نکات کلی هستند. معمولا دیگران نیز به شما توصیه می کنند که در لحظه چه کار کنید. همانطور که در مقاله تعریف عصبانی بودن در ویکی روان گفتیم، توصیه می کنیم بارها تکنیک های نحوه برخورد با افراد سرسخت را مطالعه و تمرین کنید تا در آنها استاد شوید:

۱- آرام باشید و گوش کنید

گوش دادن اولین گام در برخورد با افراد غیر منطقی و سرسخت است. بیشتر افراد دوست دارند که شنیده شوند. تا زمانی که طرف مقابل احساس تأیید نکند هیچ پیشرفتی حاصل نمی شود.  هنگام گوش دادن، واقعاً بر آنچه طرف مقابل می گوید تمرکز کنید، نه آنچه که می خواهید بعد از آن بگویید.

۲- در تعامل با انسان های سرسخت باید آرامش خود را حفظ کنید

وقتی موقعیتی احساسی می شود، به راحتی می توان در موقعیت آن لحظه گرفتار شد. تنفس خود را زیر نظر داشته باشید. سعی کنید چند نفس عمیق و آرام بکشید تا کنترل خود را از دست ندهید. بدترین کار در رفتار با افراد قلدر مقابله به مثل است!

۳- سعی کنید قضاوت نکنید

قضاوت نکنید شما نمی دانید طرف مقابل در چه شرایطی است و دلیل عصبانیت زودهنگام او چیست؟ به احتمال زیاد، اگر شخصی غیرمنطقی رفتار کند، احتمالا نوعی آسیب پذیری یا ترس را احساس می کند.

۴- در مواجه با آدم های سرسخت با وقار باقی بمانید

نشان دادن احترام و وقار نسبت به طرف مقابل در نرم کردن افراد سرسخت بسیار مهم است! می دانم کار سختی است اما بر خودتان مسلط باشید، مهم نیست که چگونه یک فرد با شما رفتار می کند، تحقیر کردن به حل مشکل کمک نمی کند.

۵- به دنبال نیاز پنهان او باشید

این شخص واقعا در تلاش برای بدست آوردن چیست؟ این شخص سعی دارد از چه چیزی دوری کند؟ این نوع دیدگاه بدون هیچ شکی باعث می شود اینکه چگونه با افراد سرسخت برخورد کنیم برایتان آسان تر شود.

۶- هیچ مشکلی ندارد کمک بگیرید

به دنبال اطرافیان خود باشید که ممکن است بتوانند به شما کمک کنند. اگر در محل کار هستید و مشتری عصبانی وجود دارد، سریع بررسی کنید تا ببینید آیا یکی از دوستان یا همکاران شما در این نزدیکی هست تا کمکتان کند؟

۷- در رفتار با افراد قلدر درخواست موافقت نکنید

برای مثال، در هنگام صحبت با فردی که ناراحت است ساکت و آرام باشید در غیر اینصورت او را عصبانی می کنید. در عوض از فرد بپرسید از چه چیزی ناراحت است و به او اجازه دهید نفس بکشد تا حالش بهتر شود.

۸- بی جهت او را همراهی نکنید

گفتن “من می فهمم” معمولا اوضاع را بدتر می کند. در عوض بگویید: “بیشتر صحبت کن تا بتوانم بهتر درک کنم.” یادتان باشد در تعامل با انسان های سرسخت و قادر باید به نوعی آنها را مدیریت کنید تا اوضاع کمی بهتر شود.

۹- لبخند نزنید!

زیرا ممکن است به نظر برسد که شما آن شخص را مسخره می کنید. البته شوخ‌ طبعی گاهی اوقات باعث تقویت روحیه می شود، اما بیشتر اوقات خطرناک است و ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد.

۱۰- در رفتار با افراد قلدر اصلا دفاعی عمل نکنید

نحوه برخورد با افراد سرسخت
نحوه برخورد با افراد سرسخت

قبول داریم سخت است. شما به طور طبیعی از گفتن چیزهای زننده یا چیزهایی که می دانید درست نیستند، لذت نمی برید. شما می خواهید از خود دفاع کنید اما طرف مقابل آنقدر احساسی شده است که هیچ کمکی نمی کند.

به یاد داشته باشید، این مربوط به شما نیست. آن را به خود نگیرید (می دانم، گفتنش راحتتر از انجامش است.)

۱۱- عصبانیت را با عصبانیت جواب ندهید

در برخورد با افراد سرسخت بالا بردن صدا، اشاره با انگشتان دست یا بی احترامی به طرف مقابل، به وضعیت بد فعلی می افزاید. از صدایی آرام و یکنواخت استفاده کنید. سعی نکنید با شخص مقابل صحبت کنید. صبر کنید تا فرد نفس بکشد و سپس صحبت کنید.

۱۲- از بحث کردن دوری کنید

بحث نکنید یا سعی نکنید طرف مقابل را در مورد هر چیزی متقاعد کنید. افراد سرسخت به هیچ وجه در زمان عصبانیت دنبال متقاعد شدن نیستند.

۱۳- فاصله بین خود و طرف مقابل را حفظ کنید

ممکن است بخواهید برای حفظ آرامش طرف مقابل را لمس کنید اما اگر او از قبل ناراحت است، از لمس کردن اجتناب کنید، زیرا ممکن است سوء تعبیر شود. بهتر است از شیوه های جدید درمان استرس استفاده کنید.

۱۴- در نحوه برخورد با افراد سرسخت بیان خود را مدیریت کنید

گفتن “متاسفم” یا “سعی می کنم این مشکل را برطرف کنم” می تواند راهگشای زیادی در رفع بسیاری از موقعیت ها باشد.

۱۵- مرزها و محدودیت ها را تعیین کنید

در حالی که برخی از نکات فوق در راستای رفتار با افراد قلدر و سرسخت باعث تشویق و رها کردن فرد عصبانی می شود، شما همچنین حق دارید قاطع باشید و بگویید: “لطفا اینطور با من صحبت نکن.” اگر از این رفتار او عصبانی شدید می توانید از تکنیک های مدیریت خشم و عصبانیت استفاده کنید.

۱۶- در رفتار با افراد قلدر به غریزه خود اعتماد کنید

اگر حسی به شما می گوید، آماده باشید تا برای ایمن ماندن کاری انجام دهید. به دنبال استراتژی خروج از بحث باشید. در لحظه تصمیم گرفتن یک هنر است پس بهتره به غریزه و حستان اطمینان کنید.

۱۷- یک پاسخ برای همه مناسب نیست

بهترین پاسخ برای سوال چگونه با افراد سرسخت برخورد کنیم این است که باید انعطاف پذیر باشید. اگرچه این دستورالعمل ها در کاهش تنش های شدید موثر بوده اند، اما هر کسی منحصر به فرد است و ممکن است واکنش متفاوتی داشته باشد.

۱۸- موضوع را خلاصه بندی کنید

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

پس از پایان وضعیت و انجام تمام کارهای مربوط به نحوه برخورد با افراد سرسخت ، با کسی در مورد آنچه اتفاق افتاده صحبت کنید تا کمی آرام تر شوید. از افکار منفی و نشخوارهای ذهنی دور بمانید.

۱۹- استرس خود را تخلیه کنید

شما مجبور شدید که واکنش های طبیعی خود را برای مدتی متوقف کنید. اکنون زمان تخلیه مقداری آدرنالین متوقف شده است. به پیاده‌ روی بروید، اجازه ندهید احساسات خفته بماند. اما بهترین کار استفاده از روش های کم کردن استرس و نگرانی است.

۲۰- سخت نگیرید و به خودتان فرصت دهید

برای عبور از شرایط ناخوشایند به خود فرصت دهید. وقتی شخص دیگری رفتار بدی انجام می دهد، انرژی زیادی لازم است تا مانند یک احمق رفتار نکنید. این نکته را فراموش نکنید!

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان در مورد چگونگی رفتار با افراد سرسخت و قلدر چیست؟

اگر هر روز با افراد قلدر و بی منطق سر و کار دارید و اوضاع از دستتان خارج می شود، بهترین کار مشورت گرفتن از یک متخصص روانشناس در مورد شیوه رفتار با افراد بی منطق و سرسخت می باشد.

مشاور روانشناس بر اساس ویژگی های شخصیتی خودتان راهکارهایی جهت نرم کردن افراد سرسخت ارائه می دهد که بدون شک می تواند کمکتان کند:

مشاوره صوتی و تصویری روانشناسی

منبع: تیم تحریریه سایت ویکی روان + سایت psychologytoday

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا