عشق

نظریه مثلث عشق رابرت استرنبرگ چیست؟

بررسی مثلث عشق در روانشناسی، چرا مثلث رابطه عاطفی مهم است؟

مثلث عشق استرنبرگ یکی از نظریه های جالب در علم روانشناسی برای روابط عاطفی است. روان‌شناسان متعددی در رابطه با عشق نظریاتی ارائه داده‌اند، که منعکس‌ کننده گرایشات نظری آنها می‌ باشد. مثلا فروید عشق را از دیدگاه روان‌ پویشی بررسی کرد و آبراهام مزلو آن را در رابطه با سلسله نیازهای انسان به سوی خودشکوفایی مطرح کرد. رابرت استرنبرگ (Robert Sternberg) روان‌ شناس دیگری است که نظریه مثلث عشق را مطرح کرد که دربرگیرنده پیچیدگی‌هایی است که در شکل‌گیری و تداوم رابطه‌های عاطفی پیش می‌آید، این نظریه با عشق در یک نگاه مغایرت دارد. در این مطلب دکتر پروانه صفایی مقدم روانشناس و مشاور سایت ویکی روان به بررسی تعریف مثلث عشق در روانشناسی می پردازند و آن را از دید علمی شرح می دهند.

نظریه مثلث عشق رابرت استرنبرگ

با مطالب روانشناسی در ویکی روان همراه باشید.

 

نظریه مثلث عشق استرنبرگ

پیشنهاد می کنیم پیش از شروع مقاله تعریف عشق در روانشناسی را در ویکی روان مطالعه کنید چون به درک مثلث عشق استرنبرگ کمک می کند. بر طبق این نظریه عشق از 3 عنصر تشکیل شده است که وجود این سه عنصر برای عشق کامل ضروری است.

این سه مؤلفه عبارتند از:

  1. صمیمیت
  2. تعهد
  3. شور و اشتیاق (شهوت)

در نظریه مثلث عشق از نظر استرنبرگ صمیمیت به معنای نزدیک بودن است که شامل:

احساس همدلی، وابستگی، درک متقابل، حمایت عاطفی، ارج‌ گذاری و اعتماد است. تعهد به معنای تصمیم‌ گیری جهت تداوم رابطه موجود و برنامه‌ ریزی جهت ادامه بلند مدت آن است. شور و اشتیاق (شهوت) بر مبنای انگیزش‌ های شهوانی و جذابیت‌های جسمانی است.

بدین ترتیب بر مبنای نظریه مثلث عشق استرنبرگ عشق کامل یا آرمانی را عشقی می‌داند که شامل این 3 مؤلفه باشد. بسیاری سه ضلع مثلث عشق را کامل ترین نظریه برای عشق میان مردم و زن می دانند. البته انواع عشق ها زیاد است اما آن چیزی که در نظریه مثلث عشق استرنبرگ می خوانیم کامل ترین آنهاست.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

چرا نظریه استرنبرگ اهمیت دارد؟

افراد زیادی درباره روانشناسی عشق نظر دارند و برای آن تعاریف زیادی بیان می کنند، اما یادتان باشد چیزی که از تحقیقات و جلسات مشاوره روانشناسی روابط عاطفی بین زن و مرد به دست آمده است، روابطی پایدار و طولانی با حفظ شرط کیفیت باقی خواهند ماند که خواسته یا ناخواسته مثلث رابطه عاطفی در آنها رعایت شده باشند.

همین نشان دهنده اهمیت مثلث عشق در روانشناسی است. چون در آن نیازهای عاطفی، روانی و جسمانی هر دو طرف تامین شده و انگیزه بالا جهت ادامه مسیر را دارند.

نظر رابرت استرنبرگ در مورد عشق

در صورت فقدان هر یک از این سه مؤلفه، عشق حاصله در مرتبه‌ای پائین‌ تر از عشق کامل خواهد بود.

مثلا استرنبرگ عشقی را که شامل دو مؤلفه صمیمیت و اشتیاق و فاقد تعهد باشد را عشق رمانتیک معرفی می‌کند. این عشق بر اساس دو جنبه جذابیت فیزیکی و عاطفی استوار است. امکان تداوم چنین عشقی در صورتی که مؤلفه تعهد به آن اضافه نشود زیاد نیست.

مطالب مشابه با نظریه مثلث عشق استرنبرگ در ویکی روان:

عشق ناقص در مثلث رابطه عاطفی

تشخیص عشق از هوس
تشخیص عشق از هوس

مثال دیگر در بیان مثلث عشق رابرت استرنبرگ، عشقی است که دارای مؤلفه شور و اشتیاق و تعهد است ولی فاقد صمیمیت است. چنین عشقی در این تئوری، «عشق ابلهانه» یا عشق افلاطونی معرفی شده است.

به این دلیل که زوج متعهد به ادامه رابطه‌ای می‌شوند که صرفاً بر مبنای جذابیت شهوانی و فاقد شناخت و مهر است. بر این اساس عشق رفاقتی شامل مؤلفه صمیمیت و تعهد و بدون شور و اشتیاق شهوانی است.

عشق خواهر – برادری با این نوع عشق قابل قیاس است

همچنین زندگی زوجی که صرفا به خاطر فرزندان‌شان یا به دلایل مالی ادامه پیدا می‌‌کند فاقد شور و اشتیاق و صمیمیت می‌ باشد. ولی مؤلفه تعهد همچنان برجاست، چنین عشقی عشق پوچ معرفی شده است.

تحقیقات در مورد مثلث عشق نشان می‌دهد که برداشت عشاق از تعهد، صمیمیت و اشتیاق شهوانی در نسل‌های مختلف یکسان است. همچنین نقدهایی نیز بر این نظریه وارد است، مثلا در آن زمان‌ بندی بروز و ظهور مؤلفه‌های مذکور مسکوت مانده.

همیشه سعی کنید این سه عنصر مثلث عشق استرنبرگ را در رابطه عاشقانه خود نگه دارید و به تعادل برسانید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای استفاده از نظریه مثلث عشق استرنبرگ چیست؟

اگر به هر دلیل در روابط عاطفی خود دچار بحران می شوید یا رابطه از کیفیت مد نظرتان برخوردار نیست، پیشنهاد می کنیم موضوع را با مشاور روانشناس درمیان بزارید. متخصص روانشناس کمک می کند از دید دیگری به رابطه نگاه کرده و شرایط را فورا بهبود ببخشید.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر ایران و جهان در سایت ویکی روان مشاوره روانشناسی آنلاین و تلفنی تهیه کرده و با دکتر پروانه صفایی مقدم یا دیگر اعضای تیم مشاوره جلسه غیرحضوری روانشناسی برگزار کنید. برای مشاهده لیست مشاورین روابط عاطفی روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره روابط عاشقانه و عاطفی

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا