روانشناسی

تعریف خشونت در روانشناسی چیست؟ (ریشه خشونت)

خشونت چیست و چرا اینقدر زیاد شده است؟ اینکه علت خشونت چیست به عوامل زیادی بستگی دارد پس باید آن را بسیاردقیق مورد بررسی قرار دهیم. دقیقا همانطور که در جلسات مشاوره آنلاین روانشناسی به آنها پرداخته می شود. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی معنی خشونت از دید روانشناسی می پردازیم تا بتوانیم راهی برای کنترل آن بیابیم.

معنی خشونت چیست؟

با مقالات روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

خشونت یک پدیده جهانی است که هر سال منجر به مرگ بیش از ۱٫۶ میلیون نفر می شود و آن را به یکی از علل اصلی مرگ و میر در سراسر جهان تبدیل می کند.

اگرچه هیچ کشوری تحت تأثیر خشونت قرار نگرفته، اکثر مرگ و میرهای ناشی از آن در کشورهای کم درآمد تا متوسط رخ می دهد که بسیاری از آنها دچار درگیری های داخلی هستند

با این حال، باید در نظر داشت که مرگ‌ های خشونت‌ آمیز را نمی‌ توان صرفا به جنگ نسبت داد و بیش از ۸۰ درصد از این مرگ‌ ها خارج از درگیری‌ های مسلحانه رخ می‌ دهد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
رویا قشقائیان رویا قشقائیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان

تاثیر خشونت بر جهان چیست؟

مدیریت-کردن-خشم-و-عصبانیت

همچنین ثابت شده که خشونت موضوعی بسیار پرهزینه است و فقط در سال ۲۰۱۵ کل تأثیر خشونت و پرخاشگری بر اقتصاد جهانی ۱۳٫۶ تریلیون دلار تخمین زده شده، رقمی که معادل ۱۳٫۳ درصد تولید ناخالص داخلی جهان است.

خشونت بین فردی بسیار افزایش پیدا کرده و با فعالیت های مجرمانه به ویژه در مناطق شهری مرتبط شده است. طبق مطالعه جهانی سازمان ملل در مورد قتل، قتل عمدی عامل مرگ تقریبا نیم میلیون نفر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۲ بوده است.

همچنین توجه به این نکته مهم است که مرگ و میر تنها بخشی از مشکلات سلامتی و اجتماعی را تشکیل می دهد که می تواند به معنا و تعریف خشونت نسبت داده شود! همچنین منجر به آزار غیر کشنده، جنسی و روانی می شود.

علاوه بر این، خشونت بار سنگینی را بر سیستم های بهداشتی و قضایی، خدمات رفاهی اجتماعی و اقتصاد جوامع تحمیل می کند.

سطوح بالای خشونت و جنایت در مناطقی مانند آفریقای جنوبی اغلب نشانه‌ های چالش‌ های اساسی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مانند نابرابری اجتماعی، شهرنشینی سریع، فقر، بیکاری و کاستی‌ های سازمانی است.

بدترین اثرات خشونت چیست؟

اثرات نامطلوب خشونت بر یک کشور نه تنها برای شهروندان آن، بلکه برای رفاه جامعه و کشور به عنوان یک کل مضر است!

در بسیاری از کشورها، تأثیر خشونت به طور مستقیم و قابل توجهی رشد اقتصادی را کاهش داده و مانع کاهش فقر می‌ شود، در حالی که خشونت باعث آسیب‌ های روحی و جسمی عمیق می‌ شود و کیفیت زندگی کل جامعه کاهش را می‌ دهد.

اگرچه خشونت اغلب به عنوان بخشی اجتناب ناپذیر از شرایط انسانی در نظر گرفته شده و به آن پاسخ داده می شود، اما چنین فرضیاتی در حال تغییر هستند و تاکید فزاینده ای بر پیشگیری از رفتار خشونت آمیز و پیامدهای آن است

به منظور دستیابی به اقدامات پیش‌ گیرانه، باید درک خود از این پدیده پیچیده را افزایش دهیم. قوانین اخلاقی ممکن است در سراسر جهان بسیار متفاوت باشد و پرداختن به موضوع حساس خشونت، علل و پیامدهای آن را به چالش بیشتری تبدیل می‌ کند.

با این حال برای محافظت مؤثر از جان و کرامت انسان، باید به نوعی درک مشترک دست یافت.

ریشه خشونت چیست؟

روانشناسی عوامل خشونت را موارد بسیاری می داند اما بدن هیچ شکی مهم ترین ریشه و دلیل خشونت به عوامل درونی و سلامت روان افراد باز می گردد.

البته منظور از این گفته این نیست که انسان نباید خشونت را تجربه کند یا خشمگین شود، بلکه انواع خشم باید در بازه زمانی کوتاه بروز کرده و موجب آسیب رساندن به فرد و اطرافیان نشوند!

به همین دلیل امروز استفاده از خدمات گفتار درمانی و در مواردی دارو درمانی اهمیت بسیار زیادی در دوری از خشونت داشته و افراد را از دورن در وضعیت پایدار و صلح آمیز قرار می دهد. همچنین در جلسات مشاوره روانشناسی ریشه خشونت تماما به درون افراد و محیط اطراف مربوط می شود!

با این حال اگر افراد بتوانند از دروندر وضعیت پایدار قرار بگیرند، تاثیرات دیگر مسائل بسیار کم خواهد بود.

تعریف خشونت در روانشناسی

به دلیل اینکه خشونت و پرخاشگری پدیده پیچیده ای است، تعریف روشنی برای آن وجود ندارد. بنابراین، اغلب توسط افراد مختلف در زمینه های مختلف مانند کسانی که از کشورها، فرهنگ ها، یا سیستم های اعتقادی مختلف هستند، متفاوت درک می شود.

در حالی که هیچ تعریف استانداردی از خشونت ارائه نشده، هنگام توسعه راهبردهای پیشگیری موثر، داشتن درک روشنی از خشونت و زمینه ای که در آن رخ می دهد، مهم است

سازمان جهانی بهداشت (WHO) در گزارش جهانی خود در مورد خشونت و سلامت در سال ۲۰۰۲، تعریفی از خشونت ارائه می‌کند که از آن زمان به عنوان یک اصطلاح کاربردی برای بسیاری از سازمان‌ های بین‌ المللی و آفریقای جنوبی که در این زمینه کار می‌ کنند، تبدیل شده است:

تعریف خشونت از دید سازمان بهداشت جهانی

شاید این بهترین تعریف خشونت و پرخاشگری باشد:

«استفاده عمدی از زور یا قدرت فیزیکی، تهدید شده یا واقعی، علیه خود، شخص دیگر، یا علیه یک گروه یا جامعه که منجر به جراحت، مرگ، آسیب روانی، توسعه نادرست یا محرومیت می‌ شود را خشونت می گویند!»

متضاد خشونت چیست؟

خشم بعد از شکست عشقی

همانطور که اشاره شد، خشونت تاثیرات مخرب بسیاری دارد که همین عوامل باعث می شوند شناخت متضاد خشونت بسیار آسان شود. در ادامه به متضادهای خشونت اشاره می کنیم:

  • صلح و آرامش درونی و بیرونی
  • میل به مذاکره
  • دوری از خشونت های ذهنی و خانوادگی
  • دوری از خشونت علبه زنان و بچه ها
  • ادب و نزاکت
  • خودباوری و ایمان به صلح و ذات بشریت

اصلی ترین انواع خشونت کدامند؟

حالا که متوجه شدیم معنی خشونت چیست باید به انواع آن هم اشاره کنیم:

خشونت مستقیم و غیرمستقیم (ساختاری) از اصلی ترین خشونت ها هستند

گونه‌ شناسی خشونت به وضوح بین عاملان خشونت در سطوح مختلف تمایز قائل می شود.

با این حال، موقعیت‌ هایی وجود دارد که خشونت را نمی‌ توان به یک بازیگر خاص نسبت داد، بلکه به ساختارهایی تعبیه شده که خشونت (در هر یک از اشکال آن) را بر افراد یا جوامع اعمال می‌ کنند، نسبت داده می‌ شود.

در این زمینه، Johan Galtung، جامعه شناس نروژی، تمایز مفیدی را ارائه می دهد:

۱- خشونت مستقیم

در این تعریف خشونت یک عامل به وضوح قابل شناسایی است. همه اشکال خشونت خودگردان و خشونت بین فردی و همچنین بسیاری از اشکال خشونت جمعی، می توانند به عنوان خشونت مستقیم نیز درک شوند.

۲- خشونت غیرمستقیم یا ساختاری

اینجاست که هیچ بازیگر مستقیمی وجود ندارد. معنی خشونت بیشتر در ساختارها جای می گیرد و به عنوان روابط نابرابر قدرت و در نتیجه به عنوان فرصت های نابرابر ظاهر می شود.

پیشنهاد ویکی روان درباره خشونت چیست؟

مشاوره آنلاین بهبود شخصیت

آشنایی با تعریف خشونت در روانشناسی اولین قدم در جهت مدیریت آن است.

اگر ندانیم ریشه خشونت چیست چطور می توانیم آن را کنترل کنیم. خشونت در دید کلی از خشم درونی هر فرد سر چشمه می گیرید، پس برای مدیریت آن باید درونی سرشار از صلح و آرامش داشته باشیم.

اگر احساس خشم درونی می کنید، بهترین کار برای درمان و مدیریت خشم، کمک گرفتن از متخصص روانشناس است تا کمکتان کند بتوانید به احساسات ناخواسته خود کنترل داشته باشید.

پیشنهاد می کنیم در سایت ویکی روان، با مشاور مورد نظرتان در جهت درمان خشونت های درونی و بیرونی جلسه مشاوره برگزار نمائید تا این موضوع به صورت ریشه ای درمان شود:

مشاوره روانشناسی غیرحضوری

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
فرشته علی هاشمی فرشته علی هاشمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بابک ساسانی بابک ساسانی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان

سوالات متداول درباره معنای خشونت:

آیا خشونت قابل کنترل است؟

بله، باید از خودمان شروع کرده و توانایی مدیریت احساسات بد را پیدا کنیم؟

چه چیز باعث خشونت میشود؟

احساسات بد، عدم وجود عزت نفس، عدم توانایی در مدیریت احساسات، خودمحوری مهم ترین عوال خشونت هستند

خشونت در جهان نشانه چیست؟

موضوع بسیار گسترده ای است اما مهم ترین دلیل خشونت جهان را میتوان باورهای اشتباه مردم نامید

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

یک دیدگاه

  1. خشونت همه جارو گرفته و نمیشه کاریش کرد
    اما درست گفتین که خشونت از درون شروع میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا