روانشناسی کودک و نوزاد

دزدی در کودکان؛ علائم و درمان دزدی کودکان

دزدی در کودکان پدیده ای است که موجب شگفتی اطرافیان می شود و هیچ توجیهی برای آن ندارند! اینکه علت دزدی کودکان چیست به عوامل بسیاری مربوط می شود و هیچ ارتباطی با سطح رفاه اقتصادی خانواده ها ندارد، بلکه عوامل روانشناختی در پیدایش جنون دزدی در کودکان نقش دارند. این موضوع یکی از مواردی است که در جلسه های مشاوره حضوری و غیرحضوری کودک و نوجوان توسط والدین مطرح می شود و مشاور کودک سعی می کند تا با مطالعه علائم دزدی در کودکان، راهکارهای عملی برای آن پیشنهاد دهد. در ادامه این مطلب سایت ویکی روان، به بررسی علل دزدی در بچه ها و راه های درمان آن می پردازیم.

علت دزدی در کودکان از لحاظ روانشناسی چیست؟

با بخش مقالات رایگان روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

اگر به هر شکل یک یا چند مورد از نشانه های دزدی کردن بچه ها را در فرزندتان مشاهده کردید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تعریف دزدی در کودکان چیست؟

آموزش نظم به کودک
آموزش نظم به کودک

شاید ندانید تعریف دزدی در کودکان چیست و چطور انجام می شود؟

هر گونه دزدی، سرقت، مخفی کردن مال غیر، در بچه ها را دزدی کودکان می گویند. این کار می تواند با وسایل افراد خانواده، فامیل ها و اطرافیان یا حتی سرقت از فروشگاه ها و مکان های عمومی انجام شود.

دزدی کردن بچه ها یک عادت بد و مخرب است که از سنین کم شروع شده و در صورت عدم درمان صحیح، به سنین بالاتر هم کشیده می شود.

چرا بچه ها دزدی می کنند؟

روانشناسی دلایل زیادی برای دزدی در دوران کودکی آورده است که فرد به فرد می توانند متفاوت باشند.

اگر کودک شما دزدی می کند، باید قبل از برنامه ریزی برای مقابله با رفتار، انگیزه عملش را مشخص کنید. در ادامه چند دلیل متداول برای دزدی کردن بچه ها ذکر شده است.

۱- عدم آگاهی و درک یکی از علل دزدی در دوران کودکی است

معمولا بچه های پیش دبستانی وسایل دیگران را بر می‌ دارند. در این سن، آنها درک روشنی از تأثیر سرقت بر دیگران و مضر بودن آن ندارند.

همچنین ممکن است به سادگی چیزی را از یک فروشگاه بردارند، زیرا آنها اقتصاد را درک نمی‌ کنند و مفهوم خرید را به درستی نمی دانند.

این زمان بسیار مناسبی است که به کودک خود در مورد همدلی آموزش دهید و بداند چرا دزدی اشتباه است، بنابراین یاد می‌ گیرند به اموال دیگران احترام بگذارند. در مورد اهمیت رها کردن وسایل دیگران مرتب با او صحبت کنید.

پس یکی از ابتدایی ترین دلایل دزدی کودکان به عدم درک آنها از کاری که انجام می دهند مربوط می شود.

۲- کنترل ضعیف تکانه‌ ای

کودکان در دوره ابتدایی و راهنمایی اغلب با کنترل تکانه دست و پنجه نرم می کنند. آنها ممکن است به سرعت شی مورد نظر خود را بدون در نظر گرفتن عواقب آن در جیب خود می گذارند. برای جلوگیری از سرقت، کنترل تکانه را به کودک خود بیاموزید.

۳- فشار دوستان و اطرافیان میتواند دیگر علت دزدی در کودکان باشد

دانش آموزان دبیرستان و راهنمایی ممکن است دزدی کنند چون آن شی به نظر “باحال” است! معمولا برای برداشتن کالا از فروشگاه یا دزدیدن پول از یک کیف دستی در رخت‌ کن تحت فشار قرار می گیرند.

در زمان‌ های دیگر، نوجوانان به این دلیل دزدی می‌ کنند که می ‌خواهند چیزهای خوبی داشته باشند که در غیر اینصورت توان مالی خرید آن را ندارد. برخی نوجوانان به عنوان راهی برای شورش علیه مقامات دزدی می‌ کنند.

در این سن، به احتمال زیاد با قانون مواجه خواهند شد.

۴- بهداشت روانی

روانشناسی دزدی در کودکان به موضوعات بسیار عمیقی اشاره دارد، یعنی اختلالات رفتاری اساسی و یا مشکلات سلامتی ذهنی هم می‌ تواند منجر به مشکلات رفتاری مانند دزدی شود.

کودکی که در تلاش برای مقابله با طلاق والدین خود می باشد ممکن است این عمل را تکرار کند. بچه هایی که با افسردگی در کودکان دست و پنجه نرم می کند، ممکن است از سرقت به عنوان راهی برای کنار آمدن استفاده کند.

فرقی ندارند دزدی کودک از والدین باشد تا غریبه ها، به هر حال این کار آنها را در خطرات روانی بسیاری قرار می دهد که حتی در آینده (ایام بزرگسالی) می تواند به اختلال جنون دزدی تبدیل شود که عواقب بسیار تلخی به همراه دارد!

استراتژی‌ های نظم و انضباط در مقابل دزدی کردن بچه ها

علت دزدی کودکان چیست
علت دزدی کودکان چیست

اگر فرزندتان کالای مشکوکی را از مدرسه به خانه آورده باشد که ادعا می کند هدیه بوده یا در زمان برداشتن چیزی از فروشگاه مچ او را گرفتید، نحوه رسیدگی به این مشکل در احتمال وقوع دوباره سرقت او تأثیر می گذارد.

در ادامه چند استراتژی انضباطی ذکر شده است که می توانید برای جلوگیری از سرقت استفاده کنید.

۱- بر صداقت تأکید کنید

مکالمه های مکرر در مورد صداقت می تواند کمک زیادی به جلوگیری از دروغ و سرقت کند. وقتی فرزندتان واقعیت را می گوید، کمتر سخت بگیرید و وقتی صادقانه در مورد کار ناشایست صحبت می کند، او را بسیار ستایش کنید.

بهتر است مقاله دلایل دروغ گفتن بچه ها را در ویکی روان مطالعه کنید تا دید بهتری به این موضوع پیدا نمائید.

۲- احترام به اموال را بیاموزید

یکی از راههای درمان دزدی در کودکان این است که به آنها آگاهی و مسئولیت بدهید تا متوجه کار بد خود بشوند.

به این منظور، با دادن مسئولیت نگهداری وسایل به کودک، می توانید به او کمک کنید تا معنی مالکیت را درک کند. افزایش مسئولیت پذیری در کودکان یکی از بهترین روش های درمان کردن عمل دزدی در بچه ها است.

به عنوان مثال، در مورد اهمیت رفتار درست با اسباب بازی ها صحبت کنید. قوانینی برای احترام ایجاد کنید که مطمئن شود همه قبل از قرض گرفتن وسایل از صاحب آن اجازه می گیرند. در مورد اهمیت مراقبت خوب از اشیای قرض گرفته شده و برگرداندن آنها به صاحبشان صحبت کنید.

۳- کالاهای دزدیده شده را برگردانید

روانشناسان در جلسات مشاوره تربیت کودک تاکید زیادی بر این موضوع دارند که باید عکس العملی صحیح از شما به نمایش گذاشته شود. اگر کودک خود را با وسایل دزدیده شده دیدید، اصرار کنید که کالاهای دزدیده شده را بلافاصله پس دهد و از طرف مقابل عذرخواهی کند.

ممکن است مجبور شوید به کودکتان کمک کنید تا نامه عذرخواهی بنویسد یا برای بازگرداندن وسایل به سرقت رفته به فروشگاه او را همراهی کنید.

۴- برای درمان دزدی کودکان، عواقبی را برای این عمل تعیین کنید

به عنوان مثال، کودکی که مدام اسباب بازی های مورد علاقه خواهر و برادران خود را بدون اجازه بر می دارد، باید اسباب بازی های خود را به خواهر و برادرش بدهد.

سلب امتیازات نیز منطقی است. یک کودک بزرگتر ممکن است مجبور به انجام کارهای اضافی شود تا بتواند پول باز پرداخت کالاهای دزدی را به دست آورد.

۵- راه حل های حل مسئله را پیدا کنید

برای درمان دزدی کردن کودک باید با برنامه پیش بروید و وقت بزارید.

یعنی با هم کار کنید تا استراتژی های حل مسئله را به کار گیرید و احتمال سرقت بیشتر را کاهش دهید. ممکن است لازم باشد برای مدتی آنها را وسوسه نکنید.

به عنوان مثال، اجازه ندهید که کودک ۱۳ ساله شما با دوستان خود به فروشگاه رود. شاید لازم باشد قبل از رفتن به بازی، مهارت‌های خودداری یا کنترل نفس را آموزش ببیند.

۶- مواردی که ممکن است پس بگیرید را به فرزند خود ندهید

به عنوان مثال فرزند شما گوشی همراه می خواهد، اما بدیهی است که به دلیل سنش نمی تواند آن را داشته باشد. می توانید برایشان تهیه کنید، اما باید مشخص کنید که گوشی را برای انجام کارها گرفتید نه اینکه طبق میلشان عمل کنند.

این محدودیت استفاده باید برایشان روشن شود و نیازی به محدود کردن دسترسی آنها نباشد.

۷- مجازات های منطقی برای رفتار بد تعیین کنید و آن را فرصتی برای آموزش بدانید

درمان عدم تمرکز کودکان

این روش یکی از شیوه های تنبیه کردن بچه ها است که بسیار موثر بوده و تاکید زیادی بر آن می شود.

فرض کنید فرزندتان از کیف پول شما پول برداشته است. به جای مخفی کردن کیف پول، آن را در معرض دید همه افراد روی پیشخوان آشپزخانه قرار دهید و مسئولیت ایمن بودن آن را به آنها بسپارید.

به آنها بگویید که اگر پول مفقود شود، صرف ‌نظر از اینکه چه کسی پول را برداشته، عواقبی برای پرداخت وجود خواهد داشت. عواقب بعدی باید به شرح زیر باشد:

بگویید:

“۱۰ هزار تومان از کیف پول گم شده ‌است، مسئولیت شما این بود که کیف پول در امان باشد. مجازات شما شستن سه پنجره و تمیز کردن دو دریچه است. اما اگر می خواهید عذرخواهی کنید، به من بگویید برای اطمینان از ایمن بودن کیف پول باید چه کاری انجام می دادید. در این صورت فقط باید یک پنجره را بشویید و سینک ظرفشویی را تمیز کنید.”

همانطور که تاثیر تشویق کردن بر بچه ها بسیار زیاد است، باید بتوانید به صورت صحیح و منطقی آنها را تنبیه کنید.

۸- برای پیشگیری از دزدی در کودکان، ثابت قدم بوده و پشتکار داشته باشید

اگر شما و افراد مهم دیگر مدام این نوع فعالیت ها را با کودک خود انجام دهید، بسیاری از کینه هایی که از جنگ برای کسب قدرت با والدین ایجاد می شود، از بین خواهند رفت.

۹- از متخصص روانشناس کمک بگیرید

اینکه چطور جنون دزدی در کودکان را درمان کنیم یک بحث است، اینکه علل دزدی در کودکان از لحاظ روانشناسی چیست موضوعی دیگر!

در بیشتر مواقع وجود یک اختلال روانی یا مشکل روحی موجب بروز اختلال دزدی در کودکان می شود، به همین خاطر بهتر است برای درمان قطعی دزدی کردن بچه ها از مشاور متخصص کودکان کمک بگیرید.

مشاور روانشناس کمک تان می کند موضوع را به صورت ریشه ای تحلیل کرده و روش های درمان کاربردی را برای درمان این اختلال انجام دهید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
صديقه فنائی صديقه فنائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

چه موقع به دنبال کمک حرفه ای باشید؟

سرقت می تواند پیامدهای حقوقی، اجتماعی و عاطفی زیادی برای کودک داشته باشد، از جمله اخراج از مهد کودک یا مدرسه و حتی اتهامات کیفری برای نوجوانان.

اگر استراتژی های آموزش نظم و انضباط به بچه ها برای جلوگیری از سرقت موثر نیست، مهم است گام دیگری بردارید. اگر سرقت به یک مشکل مداوم تبدیل شده باشد، ممکن است لازم باشد از متخصص کمک بگیرید.

یک مشاور کودک حرفه ای می تواند دلایل اصلی سرقت را شناسایی کند. گاهی اوقات، نگرانی های مربوط به بهداشت روان، مشکلات رفتاری یا اختلالات رفتاری ریشه این مشکل است.

یک مشاور روانشناس خوب می تواند با راهکارهایی به شما و فرزندتان کمک کند تا جلوی سرقت را بگیرید.

شما دوست گرامی می توانید در بخش مشاوره آنلاین سایت ویکی روان، از سراسر دنیا به صورت صوتی و تصویری جلسه مشاوره برگزار کرده و برای درمان دزدی در دوران کودکی اقدام نمائید:

لیست روانشناسان کودک و نوجوان آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا