عشق

عاشق شدم نمیتونم درس بخونم، چکار کنم؟

عشق و عاشقی در سال کنکور و مدرسه

عاشق شدم نمیتونم درس بخونم چکار کنم بتونم تمرکز داشته باشم؟ از این دست سوالات در بخش مشاوره روانشناسی آنلاین ویکی روان زیاد دریافت می کنیم که مروبط به عشق و عاشقی در سال کنکور یا موضوع عاشق شدن و درس خواندن است. اگر شما هم با عدم تمرکز به خاطر عاشق شدن دست و پنجه نرم می کنید، حتما این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.

عاشق شدم نمیتونم درس بخونم چکار کنم؟

با مطالب روانشناسی روز در ویکی روان همراه باشید.

عاشق شدن سن و سال نمی شناسد! اما گاهی انواع عشق می تواند مشکلاتی در زندگی ایجاد کند و ما را از مسیری که در آن قرار داریم خارج کند. عاشقی در سال کنکور دقیقا همین بلا را سر افرادی می آورد که خود را برای قبولی در این آزمون درسی آماده می کنند.

به همین خاطر یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره تحصیلی آنلاین در ویکی روان مربوط به عدم تمرکز در درس خواندن به خاطر عاشقی است که توسط مشاور روانشناس مورد بررسی قرار می گیرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تاثیر عشق بر درس خواندن چیست؟

تجربه عشق واقعی همیشه خوب است، اما باید به زمان عاشق شدن هم فکر کنید. عشق در دوران مدرسه می تواند تمام تمرکز دانش آموز در جهت تحصیل را از بین ببرد و حتی زمینه ساز مشکلات عاطفی بسیاری شود. به همین خاطر تاثیر عاشق شدن بر درس خواندن می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • عدم تمرکز در درس خواندن
  • رویا بافی های بی پایان و همیشگی
  • افت تحصیلی
  • بی انگیزگی و عدم تمایل به درس خواندن
  • منزوی شدن
  • دوری از خانواده
  • پرخاشگری و تغییر در رفتار از عواقب عاشق شدن در دوران مدرسه و قبل کنکور است
  • عذاب وجدان به خاطر نتایج ضعیف
  • تصمیمات اشتباه و کارهای غلط
  • احتمال خودکشی و افکار مخرب دیگر می تواند نتیجه عاشقی در سال کنکور و قبل آن باشد

اما هستند دانش آموزانی که از شرایط ناراضی هستند و با وجود ایجاد علاقه قلبی مدام سوال می پرسند عاشق شدم نمیتونم درس بخونم و نتایج ضعیف به همین دلیل است، چکار کنم؟ در ادامه به روش هایی می پردازیم که راهکار عدم تمرکز به خاطر عاشقی در سال کنکور یا دوران مدرسه است.

1- اهداف آکادمیک خود را تنظیم و به فعلیت برسانید

برای رسیدن به هر چیزی در زندگی، باید اهداف روشنی داشته باشید. تعیین هدف همان چیزی است به افراد موفق را از دیگران جدا می کند! اگر می خواهید در تحصیلات خود موفق شوید و به مدارج بالاتری برسید، به اهداف روشنی نیاز دارید تا با آنها قدم بردارید و کار کنید.

نباید فقط یکجا بنشینید و تصور کنید، باید برای آن آماده و برنامه ریزی نمایید. در صورت امکان، اهدافتان را روی برگه‌ های یادداشت‌ های چسبناک کوچک بنویسید و در جایی که جلو چشمتان هست بچسبانید

نمونه ای از هدفی که می توانید تعیین کنید این است: «من می خواهم در تمام دروس این ترم نمرات عالی داشته باشم». با این حال، این موضوع بزرگی است، نباید فقط به گفتن و نوشتن آن اکتفا کرده و به آن عمل کنید!

به دنبال موقعیت هایی باشید که برای شما مفید است و شرایطی که شما را برای دستیابی به آن ترغیب می کند، سپس به آن متعهد شوید. پیشنهاد می کنیم مقاله راه های ایجاد انگیزه برای درس خواندن را حتما در ویکی روان مطالعه کنید.

این مطالب ویکی روان را از دست ندهید:

2- از همان ابتدا به اطرافیانتان بگویید

وقتی فردی می گوید من عاشق شدم نمیتونم درس بخونم و تمرکز ندارم، یعنی اشکالی ندارد از دیگران کمک بگیرد.

هنگامی که او بداند شما یک هدف تحصیلی دارید، عجیب نیست که کارهای روزمره خود را به او بگویید. مثلا برنامه های مطالعه شما، زمان کتابخانه شما و … اطرافیان باید شما را درک کنند. اگر پارتنر یا اطرافیان بهترین ها را برای شما بخواهند، به آن ساعت‌ها احترام می گذارند. هنگامی که آن اهداف را تعیین کردید و سازگاری شدید، این به روال شما تبدیل می شود.

به این ترتیب ادامه دادن به روال خود عادی می‌ شود، اما باید یک مورد دیگر را به آن روال اضافه کنید و به این صورت پیشرفت خواهید کرد. عشق یا درس موضوعی است که ذهن بسیاری را به خود جلب می کند، اما همیشه راهکاری وجود دارد.

3- عاشق شدم نمیتونم درس بخونم چکار کنم : قاطعانه به عزیزانتان بگویید

تجربه به دست آمده از جلسات مشاوره روانشناسی نشان می دهد عشق و عاشقی در سال کنکور دشمن اصلی افزایش تمرکز برای مطالعه و درس خواندن است!

وقتی در دبیرستان بودم، فکر می کردم که عاشق‌ ها ساعت ها درباره چه چیزی صحبت می کنند! آنها زمانی که کلاس نداشتند روی چمن می نشستند و صحبت می کردند تا حدی که من مدام فکر می کردم که آیا درباره خانواده آینده خود برنامه ریزی می کنند. این یکی از ویژگی های افراد عاشق است.

ممکن است فکر کنید که آنها به اندازه کافی محتاط هستند و اهداف مالی دارند، اما نکته غم انگیز این است که به دلیل سطح ناپختگی و کوتاه بینی عاشقان جوان، بسیاری فقط وقت خود را صرف تبادل کلمات شیرین و خیال‌ پردازی در تمام طول روز می کنند

حقیقت این است که وقتی بزرگتر می‌ شوی اولویت‌ هایت شکل می‌ گیرد، زیرا کهولت سن مثل بالا رفتن از کوه است، از قفسه‌ ای به قفسه دیگر بالا می‌ روی، هر چه بالاتر می‌ روی، خسته‌ تر می‌ شوی، اما دیدگاه‌ هایت گسترده‌ تر و عمیق‌ تر می‌ شود.

وقتی بزرگتر می شوید، به این فکر می کنید که چگونه پس‌ اندازی برای شرایط ضروری داشته باشید. این یک راه موفق شدن در زندگی است که کمتر کسی به آن دقت می کند. عاشقی در سال کنکور یا مدرسه هم دقیقا همینطور است.

4- انقدر احساسی نباشید

مشاوره روابط عاطفی و عشقی

عشق و عاشقی در سال کنکور حال و هوای خود را دارد، اما احساسات زیاد می تواند تمرکزتان را از بین ببرد. این دقیقا همان چیزی است که افراد می گویند عاشق شدم نمیتونم درس بخونم!!! البته این احساسات با عشق دوران کودکی متفاوت است، چون حالا مدرسه می روید و یا برای کنکور آماده می شوید. با این حال عشق و عاشقی در سال کنکور مشکلات زیادی به همراه دارد.

احساسات واقعی هستند. اگر در صورت نیاز آن را مهار نکنید، ممکن است به آن فرصت دهید تا بر هوش شما غلبه کند. همین احساس همان چیزی است که باعث می‌ شود یک موضوع ذهن شما را کنترل کرده و برای بهبودی به زمان و کلمات مناسب نیاز دارید.

نمی خوایم بد بین باشیم، اما هنگامی که عاشق هستید، آنقدر عمیق غوطه ور نشوید که موقع شکست عشقی التیام پیدا نکنید

این ممکن است به معنای پایان رابطه شما نباشد. ممکن است به معنای برخی سوء تفاهم ها و اختلاف نظر بین شما و معشوقتان باشد. در این مرحله، باید خودتان را جمع کرده، روی اولویت‌ هایتان تمرکز کنید و به این ترتیب سریع‌ تر بهبود پیدا می‌ کنید. این یکی از تکنیک های همزمان عشق و درس خوندن است، چون کمک می کند آسیب پذیری کمتری داشته باشید.

شما فقط باید خود را با این واقعیت دلداری دهید که ما همه انسان هستیم و ممکن است اشتباه کنیم. لحظه ای که متوجه اشتباهات خود یا شریک زندگی تان شدید، عذرخواهی کنید و ادامه دهید.

5- زندگی مثلثی یا مربعی راهی برای مقابله با عاشق شدن و درس خواندن

یک زندگی مثلثی یک روش زندگی قابل پیش بینی است. برنامه ای از حرکت خود داشته باشید و آن را برای خود نگه دارید. نباید به دیگران اجازه دهید برنامه‌ ها یا حرکت‌ های روزانه‌ تان را با دلایل و بهانه‌ های بیهوده تغییر دهند.

یک مثال از یک زندگی مثلثی این است که از خانه به کلاس رفته و به کتابخانه رفته و دوباره به خانه برگردید. یک زندگی مربعی اینگونه است که از خانه به کتابخانه رفته و بعد به پارک و ورزش رفته بعد جلسه آموزشی رفته و در نهایت به خانه باز ‌گردید

اگر قصد دارید تا ساعت 10 صبح به کتابخانه بروید و در همان ساعت، دوستتان می آید و می‌ گوید « لطفا بیا امروز سریع از یک مکان خوب دیدن کنیم.» بعد از مدتی دوباره می آید: «من باید جایی بروم و نمی خواهم تنها بروم، لطفا بیا با هم برویم.»

اینها وقت تلف می کنند. اگر فوری و مهم است، می‌ توانید با ملاحظه رفتار کنید، اما اگر مدام اتفاق می‌ افتد، باید مراقب باشید.

6- برای کم کردن تاثیر عشق بر درس خواندن باید خدا را بشناسید

لزومی ندارد که حتما روحانی یا مذهبی باشید، واقعیت این است که آنها از وجود خدای خود آگاهند. آنها می‌ توانند وظایف سخت‌ گیرانه و حساس قلبی را با هم ترکیب کنند، بدون اینکه در یکی از آنها شکست بخورند. این امر می تواند در تجارت، تحصیلات، روابط، عشق، ازدواج، شغل، خانواده و غیره صادق باشد.

در حقیقت بدون داشتن اعتقادات الهی، ممکن بود حواسم پرت شود. بنابراین هر بار به هر کسی می‌ گفتم در یک رابطه هستم فکر می‌ کردند دروغ می‌ گویم. مدام از من سوال می پرسیدند

شوهرم هم می توانست چنین ریسکی بکند چون می دانست که در آن زمان اعتقادات قوی برای شروع رابطه دارد. حتی با این وجود، باز هم باید صبر او را آزمایش می کردم، زیرا این یک رابطه از فاصله دور بود.

من موافقت کردم که بعد از حدود یک سال رابطه را شروع کنم و انتظارات خود را به او گفتم.

7- باور کنید که می توانید و خودتان را تشویق کنید

وقتی باور دارید که می توانید، چیزهای دیگر اهمیتی ندارند. این مطلب برای این نیست که شما را به سمت کاری که نمی‌ خواهید انجام دهید سوق دهد. اگر تصمیم دارید به دلایل شخصی وارد رابطه ای نشوید، خیلی هم خوب هست.

اما اگر هنوز شک دارید که آیا این موضوع روی درس خواندن شما تأثیر می گذارد یا خیر، به این مطلب توجه کنید.

شما اولین دانش آموزی نیستید که در رابطه هستید و می گویید عاشق شدم نمیتونم درس بخونم! اگر دیگران تونستند آن را امتحان کرده و تعادلی پیدا کنند، شما هم می توانید.

اگر خیلی احساساتی هستید (بیش از حد فکر می کنید، درخواست می کنید یا انتظار زیادی دارید، به راحتی گریه می کنید، به راحتی نگران می شوید) و فکر می کنید مدیریت یک رابطه در این مرحله برای شما مفید نیست، بهتر است تا زمانی که کاملا آماده نشده‌اید از آن دوری کنید.

نکته پایانی درباره عشق و عاشقی در سال کنکور و مدرسه

برخی از افراد معتقدند که شما به عنوان یک دانش آموز در یک رابطه غیر جدی هستید. ترس از بارداری ناخواسته، احساسات غیرقابل کنترل، اولویت های نابجا و دیگر پیچیدگی های جوانی قابل درک هستند.

با این حال، دلیل مهمی که جوانان قربانی اولویت‌ های نابجا می‌ شوند این است که فکر نمی کنند چه چیزی از زندگی می‌ خواهند و اهداف رسمی برای خود تعیین نکرده‌ اند. یکی از مهم‌ ترین نکات در زندگی این است که بدانید چگونه در تصمیم‌ گیری‌ های بلند مدت مانند انتخاب همسر، شغل، تجارت و غیره، محکم بایستید

دلایل درستی برای انتخاب خود داشته باشید و به خودتان یادآوری کنید که چرا چنین انتخابی کرده‌ اید. مسلما شما نمی خواهید برخی از مشکلات رایج ازدواج را تجربه کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
فاطمه آریان سپهر فاطمه آریان سپهر
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
نیایش مسلمیان نیایش مسلمیان
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان عاشق شدن و درس خواندن چیست؟

با شرایطی که در بالا توضیح داده شد، تاثیر عشق بر درس خواندن بسیار زیاد است اما شرایط قابل تغییر می باشد. باید حواستان به عشق و عاشقی در سال کنکور باشد، چون می تواند آینده شما را تحت تاثیر قرار دهد.

پیشنهاد می کنیم موضوع را با متخصص روانشناس در جلسه مشاوره رابطه عاطفی درمیان بزارید تا موضوع بررسی و راهکارهای قطعی ارائه شود. شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره آنلاین ویکی روان شرکت کرده و با متخصص مورد نظرتان جلسه صوتی، تصویری و نوشتار برگزار نمائید:

مشاوره عشقی آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا