روانشناسی فردی

ده روش تقویت حافظه و بهبود قدرت مغز

آیا تا‌کنون متوجه شده‌‌اید که برخی افراد می‌توانند ظاهرا بدون زحمت حتی پیش‌ پا‌ افتاده‌ ترین اطلاعات را به خاطر بسپارند، و خیلی سریع مطالب جدیدی را درک کنند؟ حتما آرزو کرده‌اید که شما نیز می‌توانستید این کار را انجام دهید. حتما می‌توانید! برای رسیدن به حداکثر ظرفیت مغزتان و روش تقویت حافظه لازم است، لازم است آن را فعال نگه‌ دارید و دقت مغز‌تان را بالا ببرید.

این که روی راحتی جلوی تلویزیون لم بدهید و برنامه‌های مورد علاقه‌ تان را تماشا کنید، خیلی کمک نمی‌کند. علاوه بر استفاده از فلش‌ کارت، چه کارهای دیگری می‌‌توانید انجام دهید تا به شما کمک کند بهتر مطالب را به خاطر بسپارید و سریع‌ تر مطالب جدید را یاد بگیرید؟ راهکار‌ های زیر می‌تواند به شما کمک کند.

آشنایی به روش تقویت حافظه

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

اولین روش تقویت حافظه : بدن‌تان را حرکت دهید

ورزش کردن بهترین راه برای افزایش و تقویت گردش خون می باشد و خون نیز اکسیژن و مواد مغذی به مغز می رساند.

کسانی که مرتب ورزش می کنند بیشتر متوجه بهبود در حافظه بلند مدت خود می شوند. ۲۰ الی ۳۰ دقیقه دویدن ۳ بار در هفته نیز برای این کار کافی است.

اخیرا تحقیقاتت نشان داده است که از مزایای ورزش کردن حتی ۱ دقیقه ورزش سخت در روز نیز می تواند برای تقویت حافظه کافی باشد.

پس برای کسانی که مشغله کاری را بهانه می کنند نیز هیچ عذری قابل قبول نیست.

ورزش نه تنها بدن‌ تان را تمرین می‌دهد، بلکه همچنین مغزتان را نیز تمرین می‌دهد. مزایای ورزش کردن بسیار بسیار زیاد میباشد.

چاقی و انواع گوناگون بیماری‌هایی که در اثر داشتن اضافه وزن ایجاد می‌شود می‌تواند آسیب جدی به مغزتان وارد کند.

علاوه بر این، بدون ورزش مرتب ممکن است جرم داخل سرخرگ‌ ها تجمع کند و باعث شود رگ‌های‌ خونی توانایی پمپاژ خون به صورت کار آمد را از دست بدهند. ورزش کردن یک روش تقویت حافظه و تمرکز بیشتر است.

نشستن جرم داخل رگ‌ های‌ خونی به حملات قلبی منجر می‌اشود. این مورد همچنین میزان اکسیژن و مواد غذایی که خون به مغزتان می‌رساند را کاهش می‌دهد.

وقتی مواد غذایی به خون نرسد، عملکرد مغز مختل می‌شود. برای این که مانع از این اتفاق شوید، اطمینان حاصل کنید که هر روز ورزش می‌کنید.

پیاده‌ روی تند هم جواب می‌دهد. چرا که باعث می‌شود فعالیت ذهنی‌تان حفظ شده و افزایش یابد. آرام دویدن، شنا کردن، و پایکوبی همگی فعالیت‌های عالی هستند.

روش تقویت حافظه

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
مژگان افضلی مژگان افضلی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
لیلا شکوری لیلا شکوری
دکتری روانشناسی
از 112,500 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان

عوامل استرس‌ زا را حذف کنید و چنان‌ چه افسردگی دارید حتما از کارشناس کمک بگیرید

 هر چیزی که باعث استرس شود (‌همچون خشم یا اضطراب) به مرور بخش‌هایی از مغز شما که مسئول حافظه است را می‌فرساید.

افسردگی یکی از عمده‌ترین عوامل استرس‌ زای تخریب‌ کننده مغز است، که اغلب به عنوان یک مشکل مربوط به حافظه تشخیص داده می‌شود، چراکه یکی از اصلی­ترین نشانه ­های آن عدم تمرکز است.

اگر استرس دارید میتوانید از راهکارهای سریع کاهش استرس استفاده کنید.

اگر نتوانید تمرکز کنید، در این صورت احساس می­کنید دائما در حال فراموش کردن چیزها هستید. افسردگی سطح کورتیزول در جریان ­خون را افزایش می­دهد، و در نتیجه سطح کورتیزول در مغز بالا می­رود.

پزشکان دریافته­ اند که افزایش کورتیزول باعث تحلیل بخش­های خاصی از مغز (به خصوص هیپوکامپ که مسئول حافظه کوتاه‌مدت است) می­شود.

تداوم افسردگی می­تواند توانایی مغز در به ­خاطر‌سپاری مطالب جدید را تخریب کند. اگر افسردگی دارید حتما کمک بگیرید؛ مسلما مغز‌تان ممنون شما خواهد بود.

شب‌ها خوب بخوابید و در طول روز یک خواب کوتاه داشته باشید

کسانی که زندگی پر مشغله ای دارند معمولا به اندازه کافی نمی خوابند و این کم خوابی در توانایی شناختی آن ها تاثیر منفی می گذارد.

۶ الی ۷ ساعت خواب شبانه تاثیر شگفت انگیزی بر حافظه می گذارد و اگر چرخه خواب مناسبی داشته باشید بعد از چند روز متوجه تاثیر آن بر حافظه خواهید شد.

خواب کافی یکی روش تقویت حافظه و بهبود قدرت مغذ است. داشتن ۷ تا ۸ ساعت خواب مستمر در طول شب حافظه شما را بهبود خواهد بخشید.

در خواب، مغز شما اطلاعاتی را که اخیرا به دست آورده ­اید پردازش می­کند. باید به رابطه خواب باکیفیت و تقویت حافظه ایمان داشته باشید.

خواب کافی به مغز شما کمک می­کند چرخه­ های شبانه کاملی که در طول ساعات بیداری برای کارکرد بهینه مغز و بدن ضروری است را طی کند.

یک چرت کوتاه در طول روز، به‌ خصوص بعد از یادگیری مطالب جدید، می­تواند به شما کمک کند آن مطالب را به خاطر بسپارید و مغزتان را برای مطالب جدید دوباره شارژ کنید.

هشت ساعت خواب

یادداشت برداری دیگر روش تقویت حافظه است

 اگر مطلبی هست که باید به خاطر بسپارید، یادداشت کردن آن کمک می­کند. نوشتن یک مطلب باعث جاری شدن خونِ دارای اکسیژن به بخش­هایی از مغزتان می­شود که مسئول حافظه است؛ این کار عملا باعث ورزش کردن آن بخش­ها می­شود.

می­توانید یک روزنگار داشته باشید یا برای خودتان ایمیل بنویسید، حتی می­توانید یک وبلاگ داشته باشید. از این فعالیت­ها به عنوان روش تقویت حافظهیاد میشود. حال وقتش است تا ظرفیت به‌ خاطر‌سپاری و سپس یادآوری اطلاعات­تان را بهبود ببخشید.

موسیقی گوش دهید

گوش سپردن به موسیقی یکی از روش تقویت حافظه است. پژوهش­ها نشان می­دهد که انواع خاصی از موسیقی در به خاطر آوردن مطالب بسیار مفید است.

اطلاعاتی که در حالی یاد گرفته شده است که به موسیقی یا ترانه خاصی گوش می­دادید را می­توان با فکر کردن به آن ترانه یا موسیقی یا نواختن آن در ذهن به خاطر آورید.

در این صورت موسیقی می­تواند به عنوان سرنخی برای بیرون کشیدن اطلاعات از مغز استفاده شود.

به خودتان استراحت بدهید

خیلی ها هنگام مطالعه ساعت ها می خوانند تا سریع تر یاد بگیرند. مطالعه طولانی مدت کار درستی نیست چون توانایی شما در حفظ اطلاعات از یک نقطه به بعد کاهش پیدا می کند.

ذهن وقتی اطلاعات روی هم انباشته می شود نیاز به استراحت دارد زیرا ذهن نیز مانند بدن دچار خستگی می شود. همانطور که بدن با ورزش خسته می شود ذهن نیز با ذخیر اطلاعات زیاد خسته می شود.

پس به خودتان استراحت بدهید و به جای این که مرور کنید در فواصل زمانی کوتاه مدت مطالعه کنید. زمانی که احساس کردید دیگر نمی توانید به متن تمرکز کنید یک استراحت کوتاه مدت به مغزتان بدهید.

مغزتان را تغذیه کنید

۵۰ تا ۶۰ درصد از کل وزن مغز چربی است که برای عایق‌ بندی میلیاردها سلول عصبی استفاده می­شود.

هر چه سلول عصبی بهتر عایق­ بندی شده باشد، سریع­تر می­تواند پیام­ها را ارسال کند، و در نتیجه سریع­تر می­توانید فکر کنید.

به همین دلیل است که اغلب به والدین توصیه می­شود شیر کامل به فرزندان­شان بدهند تا به این ترتیب چربی مورد نیاز مغز که برای رشد و عملکرد مناسب مغز ضروری است را به آن برسانند.

رژیم غذایی کم‌چرب می­تواند برای مغز مخرب باشد. بنابراین، خوردن غذاهایی که شامل ترکیب سالمی از انواع چربی­ ها است برای حافظه دراز‌مدت حیاتی است.

برخی غذاهای عالی برای مغز عبارتند از انواع ماهی‌ها و سبزیجات دارای برگ­های سبز تیره. غذاهایی که در روغن زیاد سرخ شده­ اند نیز ظاهرا چربی دارند اما ارزش غذایی بالایی ندارند و نمی­توانند به مغز یا بدن شما کمک کنند.

بنابراین، به غذاهای سالم پرچرب فکر کنید تا از یک روش تقویت حافظه که بسیار متداول است استفاده کرده باشید.

مغزتان را تغذیه کنید

یک روش تقویت حافظه ساده سازی مفاهیم است

 برای به‌ خاطر‌ سپاری مطالب، لازم است اطلاعاتی که دریافت می­کنید را تصور کنید. به عکس­ها، چارت­ها و سایر کمک­های دیداری که در کتاب­تان می­آید توجه کنید.

همواره تلاش کنید تصویری ذهنی از آن چه که می­خواهید به خاطر بسپارید، ایجاد کنید. ایجاد چارت، نمودار و شکل توسط خودتان نیز می­تواند کمک کند.

از رنگ­های مختلف و ماژیک‌های های­لایت نیز می­توانید استفاده کنید تا ایده­های مرتبط با هم را در یادداشت­های­تان دسته­بندی کنید.

دیگر روش تقویت حافظه این است که مطالب جدید را آموزش دهید

پژوهش­ها نشان داده ­اند که بلند خواندن مطلبی برای کسی یک روش تقویت حافظ است، و میتواند تا حد زیادی به‌خاطر‌ سپاری آن مطلب را بهبود می­بخشد.

در همین راستا، روان­شناسان و دست­اندرکاران آموزش دریافته‌اند که واداشتن دانش‌آموزان به آموزش مفاهیم جدید به یکدیگر به درک و یادآوری آن مطالب کمک می­کند.

چنانچه مفاهیم و اطلاعات جدید را به یک دوست یا هم­درس (study partner) آموزش دهید، متوجه خواهید شد اطلاعات را بسیار بهتر به خاطر خواهید آورد.

جدول حل کنید، چیزی بخوانید، بازی­های فکری انجام دهید

 مطالعات نشان داده است که انجام هر یک از این فعالیت­ها به صورت روزانه نه تنها مغز شما را فعال نگه­می­دارد، بلکه همچنین باعث کاهش سرعت فراموشی می­شود، به خصوص در مورد کسانی که دچار یاد­زدودگی یا فراموشی (dementia) می­شوند. بنابراین هر روز روزنامه بخوانید، جدول حل کنید، کتاب بخوانید.

غذاهای سالم بخورید

غذاهایی که می خورید نقش مهمی در ظرفیت مغز برای ذخیره و حفظ اطلاعات ایفا می کند و یک برنامه غذایی ضعیف نیز می تواند آسیب های جدی به مغز برساند.

بلوبری، کرفس و شکلات تلخ بهترین غذاها برای کسانی است که می خواهند حافظه بهتری داشته باشند.

ده روش تقویت حافظه و بهبود قدرت مغز

به طور کلی غذاهایی که آنتی اکسیدان بالایی دارند روی حافظه تاثیرات مثبتی می گذارند. غذاهای پردازش شده و غذاهایی که قند بالایی دارند باید کمتر مصرف شوند چون این غذاها باعث خستگی مغز می شوند.

حتما صبحانه بخورید و مطمئن شوید که صبحانه شما شامل تخم‌ مرغ می­باشد

 بر اساس نظر دکتر لری مک­کلیری (نویسنده کتاب “به مغزتان اعتماد کنید”) تخم‌ مرغ یک صبحانه ایده­ آل و یک روش تقویت حافظه است.

تخم‌مرغ شامل ویتامین‌های “ب” (که به سلول­های عصبی کمک می­کند گلوکز بسوزانند)، آنتی‌اکسیدان‌ها (که از سلول‌های عصبی در برابر آسیب حمایت می­کند) و اسیدهای چرب اُمگا ۳ (که باعث افزایش سرعت کارکرد سلول­های عصبی می­شود) می­باشد.

غذاهای دیگری که می­توانید در صبحانه مصرف کنید عبارتند از میوه، سبزی و پروتئین­های کم‌چرب. از چربی­ های ترانس اجتناب کنید.

چربی­ های ترانس توانایی سلول­های مغز برای ارتباط با یکدیگر را کاهش می­دهد و غذاهای پر‌کلسترول عملا با تخریب سلول­های مغز می­توانند باعث کوچک شدن مغز شوند. نشان داده شده است که خوردن صبحانه سالم هنگام صبح باعث بهبود عملکرد در کل روز می­شود.

شما چه نکات، ترفند و یا روش تقویت حافظه و بهبود قدرتمغزتان استفاده می­کنید؟ حتما تجربیات­تان را با ویکی‌روان در میان بگذارید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه شکری فاطمه شکری
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

مدیتیشن روش تقویت حافظه تضمینی

مغز انسان می تواند اطلاعات زیادی را در یک لحظه پردازش کند و حواس پرتی باعث می شود نتوانید این اطلاعات را به حافظه بلندمدت منتقل کنید. ۱۰ دقیقه مدیتیشن در روز قدرت تمرکز را تقویت می کند و در نتیجه بهتر می توانید وقایع مهم را به ذهن بسپارید.

پس نتیجه می گیریم که برای داشتن حافظه بهتر و پویاتر باید ذهن را به چالش بیندازیم (اما در انجام آن زیاده روی نباید کرد) و از بدن به خوبی مراقبت کنیم.

مترجم: سید مرتضی نظری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا