روانشناسی کودک و نوزادتربیت فرزند

راهکارهای ساده برای شکل‌گیری نقش جنسی در کودکان

کودکان بین سنین ۱۸ ماهگی تا ۳ سالگی درباره هویت و نقش جنسی , شناختی دست کم ناقص کسب می کنند. شناخت نقش جنسی در کودک از همان سالهای اولیۀ پیش دبستانی( ۳ تا ۷ سالگی), در حال شکل گیری می باشد. والدین در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کنند. در زیر به نکاتی که در فرایند شکل‌گیری نقش جنسی در کودکان مهم هستند اشاره می‌کنیم:

شکل‌گیری نقش جنسی در کودکان

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

  1. پوشیدن لباس زنانه از کودکی برای دختران و لباس مردانه برای پسران.
  2. استفاده از وسایل تزئینی متناسب با جنسیت. مانند دامن، پیراهن، لاک، گردن‌بند برای دختران.
  3. تمرین رقص با دخترها و کشتی با پسرها.
  4. توصیه به بازی‌های متناسب با جنسیت مانند خاله‌بازی، لی لی بازی، عروسک بازی برای دختران و ماشین بازی، بازی‌های ورزشی برای پسران.
  5. دختران بهتر است همبازی‌های دختر و پسران همبازی های پسر داشته باشند.
  6. تعریف از وضعیت ظاهری، (اندام، صورت، لباس و ارائه صفات‌های متناسب با جنسیت). به عنوان مثال برای پسر از صفاتی مانند پرزور، قوی و برای دختران از صفاتی مانند زیبا، ملوس، استفاده کنیم و به هیچ وجه از صفات و خصوصیات جنس مخالف برای تعریف کردن استفاده نکنیم. توجه به این مسئله برای شکل‌گیری نقش متناسب با جنسیت بسیار مهم است. زیرا شکل‌گیری نقش جنسی در کودکان بیشتر با یادگیری و در دوران کودکی پدیدار میگیرد. مثلا به دختر نگوییم چه دختر قوی و پرزوری و یا به پسر نگوییم چه پسر ملوسی.
  7. عدم ترساندن از نامحرم و در نتیجه سردمزاجی. به عنوان مثال اگر نامحرم به منزل آمد پوشیدگی لازم است ولی نباید فرزند را بترسانیم چون باعث وحشت از جنس مخالف می‌شود.
  8. ظاهر نشدن والدین با لباس‌های کاملا باز یا کاملا بسته (حفظ حالت متعادل خوب است.)

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا