موفقیت

عادت های افراد موفق را بشناسید و دنبال کنید

برای اینکه به موفقیت دست پیدا کنید حاضرید چه کارهایی انجام دهید؟ بسیاری افراد دوست دارند زندگی معمولی داشته باشند و خیلی برجسته نباشند. اما این از عادت های افراد موفق نیست.

با ویکی روان همراه باشید.

برای اینکه در بازی زندگی در جایگاه بالاتری قرار بگیرید و به سطح موفقیتی که دوست دارید برسید، لازم است از خود بپرسید چگونه موفق شویم و یک‌ سری قوانین را رعایت کنید. موفقیت چیزی نیست که تصادفی رخ دهد. اگر واقعا آن را بخواهید، باید برای آن تلاش کنید. در زیر با عادتهایی آشنا می‌­شوید که افراد موفق مجبور شده­اند ترک کنند تا به موفقیت دست پیدا کنند.

از عادت های افراد موفق در محدوده راحتی­شان بودن نیست

محدوده راحتی چیست؟ محدوده راحتی اینطور تعریف می‌­شود:

یک حالت روانشناختی که در آن فرد احساس می‌­کند آشناست، راحت است، کنترل اوضاع را به دست دارد و اضطراب کمی را تجربه می‌­کند.

وقتی از محدوده راحتی‌تان بیرون می‌­روید، این بدین معنا نیست که باید دائما در اضطراب و استرس باشید. خارج شدن از محدوده راحتی صرفا به این معناست که اگر حقیقتا بخواهید رشد کنید، لازم است کارهای جدید را امتحان کنید و چشم­ اندازتان را گسترش دهید.

دلیل اینکه ما بر خلاف عادت های افراد موفق در محدوده راحتی‌مان احساس راحتی می‌­کنیم این است که وقتی در این حالت هستیم، ریسک نمی­کنیم. وقتی در محدوده راحتی‌مان زندگی می‌­کنیم همچون “موش همستری” هستیم که روی چرخ گردون حرکت می‌­کند؛ ما دائما در یک دایره ثابت دور می‌­زنیم اما در زندگی عملا بجایی نمی­رسیم.

لِز براون (سخنران انگیزشی مشهور) این مطلب را عالی گفته است: “اگر خودتان را در موقعیتی قرار دهید که مجبور باشید رشد کرده و از محدوده راحتی‌تان بیرون بروید، در این صورت مجبور خواهید بود هشیاری‌تان را افزایش دهید.”

خارج شدن از محدوده راحتی و آسایش یکی از ویژگی ها و عادت های افراد موفق میباشد.

حتما بخوانید: ویژگی های اشخاص موفق کدامند؟

افراد موفق بدون یادگیری اولیه کاری انجام نمی­دهند

اتفاقا از عادت های افراد موفق یادگیری است، یادگیری بهترین کاری است که می‌­توانیم انجام دهیم. بزرگترین نکته درباره یادگیری منفعتی است که در تمام جنبه­ های زندگی‌مان کسب می‌­کنیم. افراد موفق تلاش می‌­کنند چیزهای جدید یاد بگیرند و همواره دانش‌شان را درباره چیزهایی که قبلا می‌­دانستند گسترش می‌­دهند.

اگر یادگیری را متوقف کنیم، مجبوریم به آنچه که پیشاپیش می‌­دانستیم رضایت دهیم؛ و اگر ما به این مورد رضایت دهیم، متاسفانه نمی­توانیم ذهنمان را گسترش دهیم. گسترش ذهن برای موفقیت ضروری است. از آنجایی که ذهن ما برای وسعت یافتن نیازمند یادگیری است، هرگز نباید از یاد گرفتن مطالب جدید غافل شویم.

تصور کنید اگر کسی همچون بیل گیتس یادگیری و رشد را متوقف می‌­کرد، چه اتفاقی می‌­افتاد؟ مسلما اینترنت پیچیدگی کنونی‌اش را نداشت. اما از آنجایی‌ که او رویاهایش را دنبال کرد و به رشد کردن ادامه داد، یکی از بزرگترین شرکتهای دنیا را پایه‌گذاری کرد و هنوز هم در حال رشد و شکوفایی است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مهندس محمد خانی مهندس محمد خانی
مهندس آی تی
از 150,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
نسرین ترابی صائین نسرین ترابی صائین
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان

افراد موفق از پرسیدن نظرات دیگران نمی­ترسند

ریچارد برنسن (سرمایه­ گذار معروف) می‌­گوید: “وقتی می‌­خواهید تصمیمات بزرگ بگیرید، لازم است نظرات‌تان را با سرمایه ­گذاران و صاحبان کسب و کار که مشکلات مشابه شما را حل کرده ­اند، در میان بگذارید.”

افراد موفق از پرسیدن نظرات دیگران نمی­ترسند

پرسیدن توصیه­ های دیگران همیشه آسان نیست اما از عادت های افراد موفق است. ما تصور می‌­کنیم همان فرصتی که همگان دارند را در اختیار داریم، و گاهی اوقات احساس عدم اعتماد به نفس و وابستگی می‌­کنیم، بنابراین دوست نداریم از دیگران توصیه دریافت کنیم و خودمان تلاش می‌­کنیم به‌ تنهایی مشکل را حل کنیم. پرسیدن یکی از رازهای رسیدن به موفقیت در زندگی میباشد.

این کار می‌­تواند باعث شود به اوج استعدادهای بالقوه ­مان دست پیدا نکنیم چرا که ممکن است توصیه­ای که به آن نیاز داریم چیزی باشد که دیگری به خوبی آن را می‌­داند.

افراد موفق در جزئیات گم نمی­شوند

وقتی زندگی فرصتهای بی‌شماری را برای ما پیش می‌­آورد ممکن است خیلی ساده در جزئیات کم اهمیت گم شویم. ممکن است خیلی ساده روی جزئیات کم ­اهمیت متمرکز شویم و در نتیجه چشم­انداز کلی­مان (یا تصویر بزرگتر) را از دست بدهیم.

تمرکز بیش از حد روی جزئیات کم ­اهمیت مانع از این می­شود که بتوانیم روابط بین عوامل مختلف را به درستی درک کنیم. عمده زندگی ما حول محور ارتباطاتی می‌­چرخد که بین دیگران و خودمان ایجاد می‌­کنیم. چنانچه در اطلاعات جزئی گم شویم، این مانند این است که فقط بخشهایی از یک پازل را در اختیار داشته باشیم. در اینصورت، چگونه می‌­توانیم آن را حل کنیم؟

تصور کنید اگر هنری فورد (بنیانگذار صنعت اتومبیل­سازی) فقط به جزئیات کم اهمیت توجه می‌­کرد چه اتفاقی می‌­افتاد؟ وقتی او شرکتی را که اکنون یک امپراطوری است را می‌­ساخت، می‌­دانست که اگر قرار باشد شرکتش موفق باشد، لازم است کارها را به طرزی متفاوت انجام دهد. بعد از اینکه برخی گفتند که طرح او عملی نیست، شرکت او روی همه جوانب کار تمرکز داشت تا اینکه به موفقیت نهایی دست پیدا کرد.

به عنوان مثالی برای توضیح بیشتر عادت های افراد موفق میتوان گفت که هنری فورد به عنوان یکی از افراد موفق بیش از حد روی مسائل جزئی تمرکز نداشت؛ او هدف کلی را می‌­دید و می‌­دانست که می‌­تواند به آن دست پیدا کند. لازمه محقق شدن رویاها دیدن تصویر بزرگتر است.

افراد موفق با یک دست چند هندوانه برنمی­دارند

تصور می‌­شود انجام چند کار بطور همزمان مهارتی است که تنها افراد خاصی آن را دارا هستند. حقیقت این است که هیچ کس عملا توانایی انجام چندین کار بطور همزمان را ندارد. انجام چند کار بطور همزمان، عملا کارایی را پایین می‌­آورد. طبق عادت های افراد موفق در هر لحظه، روی یک کار مشخص تمرکز می‌­کنند؛ آنها همان یک کار را به بهترین نحوی که می‌­توانند و بدون وقفه انجام می‌­دهند.

وقتی چند کار را همزمان انجام می‌­دهید، توانایی تمرکز روی یک کار مشخص را از دست می‌­دهید. افراد موفق از تمام استعدادها و توانایی­ هایشان بهره می‌­برند و فقط و فقط روی یک کار متمرکز بمانند.

افراد موفق با یک دست چند هندوانه برنمی­دارند

اِما واتسون می‌­گوید: “لحظه­ای که گوشی آیفونم داخل سوپ افتاد، متوجه شدم وقت آن رسیده است که انجام همزمان چندین کار را کنار بگذارم.” ما با انجام چندین کار بطور همزمان توانایی­هایمان را محدود می‌­کنیم.

افراد موفق به خودشان دروغ نمی­گویند

دروغ گفتن به خود یکی از آسانترین کارها است. پذیرفتن مشکل بدون اینکه بهانه­ تراشی کنیم، کار دشواری است. افراد موفق متوجه هستند که ما با مشکلات (چه داخلی و چه بیرونی) روبرو می‌­شویم.

اما مهم این است که مشکلاتی که در زندگی ما پیش می‌­آید را بپذیریم و با آنها روبرو شویم بجای اینکه کاری نکنیم یا به خودمان درباره آنها دروغ بگوییم.

استیو مارابولی می‌­گوید: “به خودتان دروغ نگویید. وقتی حقیقت خودمان را انکار می‌­کنیم، در واقع پتانسیل‌هایمان را نادیده می‌‌‌گیریم.”

افراد موفق در دریافت بازخورد تعلل نمی­کنند

بازخورد مهم است چرا که دید متفاوتی درباره موقعیت کنونی­تان به شما می‌­دهد. گاهی اوقات ممکن است نتوانید پاسخی که جلوی روی شما قرار دارد را ببینید. اما وقتی کسی بازخوردی به شما می‌­دهد، به شما این امکان را می‌­دهد که مطلب را از دیدگاه متفاوت فرد دیگری ببینید.

اگر بر خلاف  عادت های افراد موفق در گرفتن بازخورد تعلل کنید، زمانی را که باید صرف دستیابی به رویاهایتان صرف می‌­شد را هدر می‌­دهید. هرچه بیشتر منتظر دریافت بازخورد بمانید، سخت­تر می­توانید توصیه­ هایی که دیگران می‌­توانند به شما بدهند را به کار بگیرید.

اِلون ماسک (سرمایه ­گذار) می­گوید: “لازم است یک حلقه بازخورد داشته باشید، که در آن دائما به این فکر می‌­کنید که چه کاری انجام داده­اید و چگونه می­توانید آن را بهتر انجام دهید.”

افراد موفق دنباله­ رو نیستند بلکه رهبرند

احتمالا این عبارت را شنیده ­اید که: “یا رهبر باش و یا دنباله ­رو، والا از مسیر خارج می‌­شوی.” افراد در جهان دو دسته هستند: رهبر و یا دنباله­ رو. افراد موفق معمولا گله را رهبری می‌­کنند.

افراد موفق دنباله­ رو نیستند بلکه رهبرند

افراد موفق بر اساس شانس، به موفقیت نرسیده ­اند. اینگونه نیست که آنها با دنبال کردن کسی به خط پایان رسیده باشند. آنها با هموار کردن مسیرشان در زندگی به جایی رسیده ­اند که می‌­خواستند برسند.

رابرت فراست (شاعر آمریکایی) می‌­گوید: “دو راه در جنگل از هم جدا می‌­شدند. من مسیری را پیمودم که کمتر از آن عبور کرده بودند، و همین باعث همه تفاوت شد.”

عادت های افراد موفقاجازه نمی­دهند گذشته ­شان آینده‌شان را به آنها دیکته کند

گذشته چیزی است که هرگز نمی­توانیم تغییرش دهیم و نباید هم بخواهیم که آن را تغییر دهیم؛ بدون گذشته­ مان ما هرگز درسهایی که نیاز داشتیم را یاد نمی­گرفتیم. در اینصورت ما دوباره و دوباره مجبور بودیم اشتباهات یکسانی را تکرار کنیم تا درسی را که زندگی تلاش می‌­کرد به ما یاد دهد را فرا بگیریم.

شاهدخان (یکی از صاحبان کسب و کار موفق) در ازای ساعتی یک دلار در رستوران ظرف می‌­شست. با اینحال نقطه شروع فروتنانه­ اش مانع از این نشد که بزرگ فکر کند. او اکنون ۸/۳ میلیارد دلار دارایی خالص دارد و صاحب چندین شرکت مهم آمریکاست.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
شیما شهرکی شیما شهرکی
دکتری روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
سید محمد ستارزاده سید محمد ستارزاده
مشاور روانشناس
از 87,500 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

افراد موفق با افراد منفی­ باف معاشرت نمی­کنند

معاشرت با افراد منفی­باف، بسیار مخرب است بخصوص وقتی بحث موفقیت است چرا که در مسیر موفقیت بسیار اتفاق می‌­افتد که با مشکلات روبرو می‌­شویم، و افراد منفی­باف دقیقا روی همین جنبه زندگی تمرکز می‌­کنند. وقتی مدتی با افراد منفی­باف باشید، کم کم ذهنتان منفی می­شود و دیگر رویاهایتان را فراموش می‌­کنید. موفقیت بیش از هر چیز دیگری به ذهنیت افراد بستگی دارد. و اگر همیشه ذهنیت “منفی” داشته باشید، پاداشی که در انتظار شما خواهد بود نتایج “منفی” است.

جول اوستین به عنوان یکی از افراد موفق می‌­گوید: “وقتی با افراد منفی­باف نشست و برخاست می‌­کنید، نمی­توانید زندگی مثبتی را انتظار داشته باشید.” بنابراین، اگر در آرزوی موفق شدن هستید روی موارد منفی که دیگران مطرح می‌­کنند تمرکز نکنید.

موفق شدن مستلزم تمرکز و مصمم بودن است. به نظر می‌­رسد که تمام افراد موفق از الگوهای مشابهی پیروی می‌­کنند. بنابراین، به راحتی می‌­توان فهمید چرا آنها موفق شده ­اند: آنها می­دانستند چه کاری باید انجام دهند تا به رویاهایشان دست پیدا کنند و اجازه ندادند کسی یا چیزی مانع از دستیابی­شان به آرزوهایشان شود.

شک نداشته باشید که شما قطعاً این توانایی را دارید که تبدیل به یکی از این افراد موفق شوید! پیشنهاد میشود مقاله قانون های نانوشته موفقیت را نیز مطالعه کنید.

ترجمه سید مرتضی نظری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا