تربیت فرزند

آموزش اخلاقیات در قالب داستان

بسیاری از نکات اخلاقی را می توان در قالب داستان های تاریخی و اسطوره ای آموزش داد. نکته قابل ملاحظه در آموزش اخلاقیات ، استفاده از ادبیات متناسب با سن فرزندان است.

اهمیت آموزش اخلاقیات

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

آموزش اخلاقیات

برای بیان داستانهای آموزشی به شکل آموزنده و در راستای آموزش اخلاقیات ، می توانیم آنها را حفظ کنیم و پس از آن با بیان بسیار ساده و قابل فهم، به شکلی جذاب و همراه با لبخند و شادی برای فرزندمان بازگو کنیم.

استفاده از سؤالاتی مانند: (اگر تو بودی چه کار می کردی ؟) در نقاط حساس و هیجانی داستان ها، به جنبه آموزشی آنها کمک فراوانی می کند.

در ضمن قسمت بندی داستان و انتخاب عناوین جذّاب برای هر بخش، موجب جذابیت بیشتر داستان می شود.

قابل توجه است داستان هایی که برای آموزش اخلاقیات برای فرزندان خود تعریف می کنیم، باید دارای شرایط خاصی باشند که رعایت این نکات موجب تأثیر گذاری بهتر داستان ها بر ذهن فرزندانمان خواهد شد:

  1. حکایت ها و داستان هایی که برای فرزندمان تعریف می کنیم، خسته کننده و ملال آور نباشند.
  2. مفاهیم آموزشی داستان ها با سن فرزندان مطابقت داشته و برای آن ها قابل فهم باشد. به عنوان مثال بیان داستان ذبح اسماعیل برای کودکان مفید نیست؛ زیرا آنها قادر به درک علّت فرمان خداوند و اعمال حضرت ابراهیم نیستند و این داستان برای آنها می تواند تاثیرات مخرب عاطفی داشته باشد. یا به عنوان مثالی دیگر، داستان قتل عام ظهر عاشورا و مصائب امام حسین به هیچوجه برای فرزندانی که به مرحله تفکر منطقی نرسیده اند مفید نیست و حتی در مواردی می تواند آسیب های روحی و روانی سنگینی را به آنها وارد کند.
  3. محتوای داستان ها و رخدادهایی که در آن ها اتفاق می افتد، باید از لحاظ هیجانی با حالات روحی فرزندان متناسب باشد. به عنوان مثال بعضی از داستانها برای قصه شب مفید هستند و بعضی دیگر برای ساعات دیگر روز مناسب می باشند.
  4. بهترین و آموزنده ترین حکایات، آنهایی هستند که از دل تاریخ برآمده اند و گویای حقیقت های جهان خلقت می باشند. در نظر داشته باشیم که هر چه بیشتر از داستان های واقعی استفاده کنیم، بیشتر فرزندان خود را از تخیلات منفی دور نگاه داشته ایم و بالطبع فرزندانی واقع بین تر خواهیم داشت.

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا