شخصیت

شناخت شخصیت دونالد ترامپ

دانستن شخصیت افراد شاید برای ما خواندنی و جذاب باشد اما جذابیت این موضوع زمانی دو چندان می‌شود که آن فرد یک شخصیت مطرح جهانی باشد. تا مدت‌ها صحبت از مردی بود که با تصمیمات عجیب و غریب، تیتر یک بسیاری از رسانه‌ها شده بود و نام او این روزها بر خروجی بسیاری از خبرگزاریهای مطرح جهان دیده می‌شود. دونالد ترامپ که مدتی است به عنوان ریاست جمهوری آمریکا جانشین اوباما در کاخ سفید شده و با تصمیمات غافلگیرانه خود سر و صدای بسیاری به راه انداخته به طوری که به غیر از تعجب سیاسیون جهان، کنجکاوی روان‌شناسان را نیز برانگیخته است.

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

اندر احوالات روانی دونالد ترامپ

روان‌شناسان بر این اعتقادند که دو ویژگی خلقی، حال و روز ترامپ را توضیح می‌دهد؛ یکی برونگرایی بسیار بارز که سرنخ رفتار احساسی بسیار شدید و سلطه اجتماعی اوست و نیز توافق پذیری بسیار اندک که سبب فقدان همدلی، دلسوزی، مهربانی و نوع‌دوستی در وجود او شده است.

علم روانشناسی می‌گوید اغلب افراد با خصلت سلطه اجتماعی و توافق ناپذیری هنوز ظرفیت آن را دارند تا دست کم از برخی جهات رفتار خود را با نیازهای پیرامون خود هماهنگ کنند.

آنها می‌توانند به وقت خود، رفتاری متین از خود نشان دهند و دست کم حتی به دروغ تظاهر به مهربانی و خوبی کنند، اما رفتار دونالد ترامپ با این اصل کلی سر سازگاری ندارد: با هر شرایطی در اطراف، او واقعا نمی‌تواند رفتار خود را مدیریت کند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
پریا نوربخش پریا نوربخش
مشاور روانشناس
از 120,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان

تحلیل شخصیت دونالد ترامپ

آنها احتمال می‌دهند که در مشکل خودمدیریتی ترامپ سه موضوع دخیل باشند که هر یک به جنبه‌هایی متمایز در شخصیت او مربوط می‌شوند:

ویژگی های کلی

اول، شخصیت کلی وی، برونگرایی زیاد و توافق‌پذیری پایین. ترامپ بیشتر نیروی خود را از واکنش‌های ناگهانی خشم‌آلود وی می‌گیرد.

جرج بوش و بیل کلینتون هم شخصیت‌های بسیار برونگرا داشتند که سلطه اجتماعی خود را از راه‌هایی دوستانه به نمایش می‌گذاشتند.

سبک رفتاری ترامپ برعکس، پرخاشجویانه و خودمحور است، با ته‌رنگی از شوخی که باعث می‌شود شما ندانید یک لحظه بعد چه اتفاقی ممکن است بیفتد.

شخصیت کاریزمای وی سبب بروز نوعی خطر و هیجان می‌شود. بروز ناگهانی خشم در وجودش، بیان هر نوع دلسوزی، مهربانی یا همدلی را سد می‌کند.

ویژگی های رفتاری

دوم، خلق ناگهانی و دمدمی مزاج دونالد ترامپ با هدف اصلی زندگی‌اش سازگار است، یعنی با هدف «خودشیفته ارتقاء دونالد ترامپ». ترامپ از سال‌های دوری که در دبیرستان آکادمی نظامی نیویورک وارد شد، سرسختانه یک هدف غریزی را دنبال می‌کرد:

پیشرفت، ارتقاء، نمایش و ستایش خود. منصفانه بگوییم برای رسیدن به پست ریاست جمهوری آمریکا همواره مقداری خودشیفتگی را می‌توان دید.

با این حال، به نظر می‌رسد ترامپ با توجه به ارجاعات تقریبا دائمی به خود، لاف‌ زنی‌های بیش از اندازه و عشق به نمایش نامش بر بدنه آسمان‌ خراش‌ها، کلوپ‌های شبانه و به اصطلاح دانشگاه، در این راه هم نسبت به کاندیداهای دیگر راه افراط را می‌رود.

دونالد ترامپ
دونالد ترامپ

در ادامه خودشیفتگی وی باید گفت ترامپ بخصوص وقتی تصور می‌کند چیزی تهدیدش می‌کند به سختی می‌تواند انگیزش‌های ناگهانی خود را نادیده و حساسیت اوضاع را در نظر بگیرد.

این فلسفه زندگی ترامپ است که هنر تعامل را به کناری گذاشته است و از اصول اوست که وقتی به تو حمله می‌شود باید تلافی کنی.

پیشنهاد ویژه

اگر می‌خواهی بازی زندگی را ببری باید ضد ضربه باشی. اصلا مهم نیست چه کسی به تو حمله کرده، چه زوج آمریکایی وطن‌ پرستی باشند که در عزای فرزندشان نشسته‌اند یا بچه‌ای که بی‌اختیار موقع سخنرانی تو گریه‌اش گرفته است.

بعید است که ترامپ رفتار معقولی مانند هر کاندیدای دیگری را در پیش گیرد، کسی که بتواند در موقع نیاز جلوی خود را بگیرد و با زیرکی در مسیر وقایع حرکت کند.

ترکیب انفجارهای خشم، اهداف توام با خودشیفتگی و ایمان قلبی به وجود قهرمانی، همراه با قدرت تلافی‌جویی او را با خود می‌برد.

امضایی که شخصیت دونالد ترامپ را لو داد

چندی پیش تصویری در فضای مجازی منتشر شد که از آن بعنوان امضای دونالد ترامپ یاد می‌شود. دستخط و امضا، یکی از بارزترین عناصر شناخت شخصیت هر فرد است، حالا ببینیم امضای ترامپ چگونه است و درباره او چه می‌گوید.

دونالد ترامپ که بعنوان اسطوره عجایب مطرح است و هر روز یک سخن عجیب یا حرکتی خلاف عادت و رسم عمومی از او سر می‌زند، این بار با امضای خود یک امر عجیب دیگر را رقم زد

دونالد ترامپ از زمان پیروزی در انتخابات آمریکا، یکی از قدرتمندترین امضاهای جهان را به دست آورده است. «تریسی تروسِل»، کارشناس خط‌شناس در یک موسسه انگلیسی است که بررسی‌هایی را روی امضای معروف ترامپ انجام داده و طبق آن شخصیت وی را تحلیل کرده است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مهرانگیز متقی مهرانگیز متقی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
طاهره کیائی طاهره کیائی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

ویژگی های شخصیتی دونالد ترامپ

این کارشناس توضیح می‌دهد که حروف بلند و کشیده و تا حدی اُریب در امضای ترامپ بیان‌کننده چند ویژگی در شخصیت اوست. به گفته او این نوع امضا می‌گوید که ترامپ فردی بلندپرواز، پویا، شجاع و نترس است.

او تشنه قدرت بوده و بسیار با اراده و در عین حال یکدنده و کله شق است.

این خط‌شناس معتقد است او ضمن این‌ که طبیعت محکم و قاطعی دارد بسیار تدافعی است به ویژه زمانی که پای خانواده‌اش در میان باشد.

او شنونده زیاد خوبی نیست اما مطمئنا زبان درازی برای مذاکره کردن دارد؛ نمونه آن را می‌توان در اظهارات سیاسی‌اش در طول تبلیغات انتخاباتی دید آنجا که از ساخت دیوار حائل بین آمریکا و مکزیک، ممانعت از ورود مسلمانان به خاک آمریکا و درخواست مجازات زندان برای هیلاری کلینتون صحبت می‌کند.

اما این کارشناس در کنار این تحلیل‌ها نکات تعجب برانگیزی را نیز ذکر می‌کند. او می‌گوید دونالد ترامپ به دلیل داشتن مواضع و دیدگاه‌های قاطعش به شهرت رسید اما در دست‌خط انعطاف‌پذیر او یک نشانه مهم وجود دارد؛ این‌که ترامپ آنقدرها هم که مردم فکر میکنند انعطاف‌پذیر نیست.

محسن باقری ابیانه

کارشناس روان‌شناسی 11 سال سابقه فعالیت در نشریات اجتماعی و روان‌شناسی کشور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا