هوش

تقویت هوش اجتماعی

قدرت کنار آمدن و ارتباط برقرار کردن با دیگران را «هوش اجتماعی» می‌گویند. بدن شما بدون گفتن حتی یک کلمه، با مردم ارتباط برقرار می‌کند. اگر قانون زبان غیرکلامی ‌را بشناسید، فکر و کارهای دیگران را می‌توانید پیش بینی کنید و باعث تقویت هوش اجتماعی خود شوید. با تقویت موارد زیر می‌توانید تقویت هوش اجتماعی را تسریع ببخشید:

راه های تقویت هوش اجتماعی

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

هماهنگی حرکات بدنی با گفتار

حرف زدن و حرکت‌های بدنی هر دو محور عملکرد فکرند. در واقع، هر دوی این ابزارها سبب انجام دادن تعدادی کارکرد فکری می‌شود و برای تقویت هوش اجتماعی باید هنگام صحبت کردن طوری از دستان‌مان استفاده کنیم که بتوانیم افراد را به صحبت‌های‌مان جذب کنیم.

هنر شنونده بودن

گوش کردن به حرف‌های طرف مقابل یکی از راه‌های بسیار خوب و موثر است که نشان می‌دهد آن شخص برای ما جالب است. سعی کنیم در حین گوش کردن کار جانبی انجام ندهیم و از همه مهم‌تر اینکه با موضوع یک بعدی برخورد نکنیم.

حتما بخوانید

چنین گوش کردنی نشان می‌دهد که آن شخص برای‌مان مهم است و ما برایش ارزش قائلیم. وقتی چنان رفتاری از خود نشان بدهیم، آن شخص به ما واکنش مثبت نشان خواهد داد.

چگونگی برقرار ارتباط

هوش اجتماعی به ما می‌گوید اگر به مردم فرصت مطرح بودن بدهیم، آنها هم خود به خود با ما دوستانه رفتار می‌کنند. برای تقویت برقراری ارتباط با دیگران، از حرکت‌های بدنی مثبت استفاده کنید، مثلاً وقتی با کسی صحبت می‌کنید ارتباط چشمی‌منظمی ‌با او برقرار کنید و نشان دهید که برای شخص مقابل احترام قائلید.

برای تقویت هوش اجتماعی به هیچ وجه، به افراد برچسب نزنید

بهتر است که با هر فرد به آن صورتی که هست و استحقاق دارد برخورد کنیم. در برخورد با افراد، لحظه‌ای تامل کنید تا چشم و مغز شما درباره آنها اطلاعات کافی کسب کند از همین راه است که ما می‌توانیم افراد را ارزیابی کنیم.

نشانه‌های موفقیت اجتماعی

اگر به دنبال تقویت هوش اجتماعی هستید باید معاشرت و ارتباط خود با دیگران را بیشتر کنید و سعی کنید که نام افراد را به خاطر بسپارید. مهم‌تر از همه اینکه افراد را دوست بدارید و درباره آنها ذهنیت مثبت داشته باشید و بدون توجه به مقام‌شان به آنها احترام بگذارید.

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا