روانشناسی فردیروانشناسی

چرا یک فرد شاد نیستیم؟

تبدیل شدن به یک فرد شاد میتواند کلید دستیابی به تمام خواسته های ما باشد. فرد شاد دارای احتمال موفقیت بیشتری است و به وقایع زندگی با دید بازتری نگاه میکند. شاد بودن هنریست که خیلی از ما آن را نداریم. در این نوشتار به بررسی جنبه های گوناگون شاد زیستن و یک فرد شاد را بررسی میکنیم. همچنین میتوانید به مطالعه موضوع روش های شاد زیستنبپردازید.

با ویکی روان همراه باشید.

دشمنان یک فرد شاد

روانشناس بزرگ و نامی کارل یونگ برای چندین سال از همکاران نزدیک فروید بود اما برخلاف فروید معتقد نبود که موقعیت روحی و روانی ما فقط ناشی از تجربیات دوران کودکی است. به نظر او، امید، آرزوها و اهداف آینده نیز، باعث شکل گیری هویت هر فرد می شود.

وی با تاکید بیش از حد فروید درباره امیال و لذت های جنسی و نقش آن در رفتار و بیماری های افراد موافق نبود. فروید معتقد بود که ناخودآگاه ما ناشی از سرکوب امیال ممنوع ما است. به نظر یونگ، ناخوداگاه ما منبع خاطرات و ماجراهای سرکوب شده اجداد ما است.

نظرات فروید در جوامع بشری با کنجکاوی و علاقه بیشتری روبرو شد ولی یونگ این شانس را نداشت چون موضوعات مورد بحث او عرفان، معنویات و فلسفه نزدیک بود. اما بعضی نظرات کارل یونگ نظیر تقسیم بندی افراد به آدم های درون گرا و برونگرا، در روانشناسی معاصر مورد استفاده همگانی قرار می گیرد.

به نظر کارل یونگ، دلیل اصلی عدم تبدیل شخص به فرد شاد، این است که از روبرو شدن با تجربه و ایده جدید پرهیز می کند. وی معتقد است بعد از طی دوران کودکی و نوجوانی، وقتی که به دنیای بزرگسالی قدم می نهیم دسترسی و استفاده از احساسات ناخودآگاه برای ما محدود می شود.

چرا یک فرد شاد نیستیم؟

به جای آن، حساب و کتاب های آگاهانه نقش اصلی را ایفا می کنند. انگار به بشر گفته می شود دنیا دیگر جای ابراز وجود بی غل و غش که از دل بر می خیزد نیست.

یونگ معتقد است کودکی ما شبیه زندگی آدم و حوا در بهشت اولیه است که رفتار و حرکاتی طبیعی و معصومانه داشتند. آرام و بی نیاز بودند و طبیعتا شاد هم بودند. اما گاز زدن میوه ممنوعه، باعث در هم شکستن معصومیت شان شد. وقتی ناخودآگاه که منبع عظیمی از تجربیات و احساست مشترک بشری است از انسانها دریغ شود. وقتی یادگیری، ریسک پذیری و میل به تغییر، کاهش یابد، رسیدن به شعور و خردمندی هم کمتر نصیب افراد می شود.

جامعه به پول و شهرت و مقام، بهای بیشتری می دهد و همه ما در یک مسابقه خستگی ناپذیر، هر روز از ناخوداگاه فردی و جمعی که ایجاد کننده تعادل و دانایی است دور می شویم. و به همان نسبت از نعمت فرد شاد بودن فاصله میگیریم.

فرد شاد بودن انتخاب شماست نه یک شانس خدا دادی. میتوانید با نگاه دقیق تر بر زندگی و البته خواسته های خود به این خواسته برسید. مطالعهکارهایی که افراد شاد انجام میدهند کمک شایانی به ما در راه بدل شدن به فرد شاد خواهد کرد.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا