انگیزه

4 راه ایجاد انگیزه روزانه پایدار در روانشناسی

راه انگیزه داشتن برای امروز چیه؟

انگیزه روزانه چیزی است که ما را در طی مسیر به سمت اهدافی که داریم پیش می برد. به همین خاطر ایجاد انگیزه های روزانه در ابتدای روز بسیار مهم است، اما چطور ممکن است؟ در جلسات مشاوره روانشناسی تلفنی و آنلاین، توضیحات کاملی در مورد راه های انگیزه داشتن برای امروز داده می شود تا بتوانید سوخت کافی برای ادامه مسیر را داشته باشیم. با این حال در این مطلب سایت روانشناسی ویکی روان، به بررسی دقیق راه های ایجاد انگیزه روزانه می پردازیم.

ایجاد جریان انگیزه روزانه

با مطالب علمی و روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

برای اینکه در طول روز احساس انگیزه داشته باشید، باید بیشتر تلاش کنید. فقط خواندن یک نقل قول انگیزشی، تشویق شدن توسط دوستان یا مربیان، یا نوشتن یک فهرست کوتاه به شما در ایجاد انگیزه پایدار در طولانی مدت کمک نخواهد کرد. حفظ انگیزه در روز با تکنیک های به ظاهر ساده ای ممکن می شود که باید در انجام آنها استاد شوید.

شاید فکر کنید انگیزه برای امروز ندارم و هیچ امیدی برای ادامه ندارم، اما می توانید با کارهایی که در ادامه توضیح می دهیم ایجاد انگیزه روزانه را آسان تر از چیزی که هست کنید.

شما می توانید به انگیزه ای فکر کنید که می خواهید به آن دست یابید، مانند خورشید (خود – پایدار و طولانی مدت)، که جریان مداوم انرژی را برای تمام حیات روی زمین فراهم می کند

درست مانند خورشید، «موتور انگیزش» شما دارای لایه‌های مختلفی است که از هسته شروع می‌ شود و به سطح می‌ رسد. سطح همان چیزی است که می بینید، اما فرآیند واقعی از هسته (انگیزه درونی شما) هدایت می شود و این مهمترین بخش است.

اگر بتوانید یک موتور انگیزشی خود پایدار ایجاد کنید، می‌ توانید معنای بیشتری در زندگی خود بیابید و از هر دقیقه کاری که انجام می‌ دهید لذت ببرید، که باعث می‌ شود نقش‌ ها و مسئولیت‌ های شما کمتر کاری انجام شود.

مهم ترین بخش از ایجاد انگیزه روزانه این است که شیوه کارکرد سیستم انگیزشی خود را بدانید. این همان چیزی است که در مقاله تعریف انگیزه و انگیزش در ویکی روان گفتیم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
لیلا فراهانی لیلا فراهانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
فاطمه ابراهیم فاطمه ابراهیم
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهره قربانی زهره قربانی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
مریم جاویدی مریم جاویدی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

راه انگیزه داشتن در طی روز چیست؟

اگر بتوانید یک موتور انگیزشی برای خود ایجاد کنید، می توانید معنای بیشتری در زندگی خود پیدا کنید و از هر دقیقه کاری که انجام می دهید لذت ببرید، که این کار نقش ها و مسئولیت های شما را کمتر می کند.
اجازه دهید با تقسیم موتور انگیزه روزانه به 3 قسمت به شما کمک کنم تا جریان انگیزه داشتن در روز را بهتر درک کنید:

  1. هسته – هدف
  2. پشتیبانی – توانمندسازها
  3. سطح – تصدیق

1- لایه بیرونی: سطح

بیرونی ترین لایه، که به عنوان تصدیق نیز شناخته می شود، شامل هر نوع تشخیص خارجی است که ممکن است به شما انگیزه بدهد. ممکن است به شکل احترام یا به رسمیت شناخته شدن باشد، مانند تعریف و تمجید.

حمایت عاطفی از طریق تشویق، بازخورد و انتقاد سازنده نیز ممکن می‌ شود. همچنین وابستگی نیز ایجاد می شود، جایی که شما همراهان یا دوستان مشترکی دارید و هدف مشترکی با شما دارند که این مسیر معنی اشتیاق داشتن را برای شما واضح تر می کند.

اخیرا مطالعه‌ ای نشان داد که پاداش‌ ها تأثیر مثبتی بر انگیزه کاری داشتند، اما هیچ رابطه معناداری بین پاداش و رضایت شغلی وجود نداشت. بنابراین، مهم است که بدانید پاداش‌ ها به شما انگیزه می‌ دهند، اما لزوما در موقعیت‌ های نامطلوب شما را شادتر نمی‌ کنند

این همان چیزی است که وقتی به افراد دیگر نگاه می کنید در ظاهرشان می بینید. شما قدردانی، احترام و شناخت بیرونی را مشاهده می کنید.

2- لایه میانی: پشتیبانی برای ایجاد انگیزه در طی روز

در اصل، لایه دوم موتور انگیزشی (همچنین به عنوان توانمند ساز شناخته می شود) چیزی است که از اهداف شما پشتیبانی می کند. آنها می توانند هسته انگیزه روزانه شما را بزرگتر کنند یا به حرکتی که ایجاد می کنید سرعت ببخشند. اصولا شرایط مساعدی را ایجاد می کنند تا کارها به خوبی پیش برود.

اگر می خواهید بدانید چگونه انگیزه پیدا کنید، توانمندسازی مثبت کلید کار است. این می تواند شامل دوستان و خانواده، یا هر شبکه پشتیبانی باشد که شما در زندگی ایجاد کرده اید. پیشنهاد می کنیم برای شفاف تر شدن موضوع، حتما مقاله تفاوت انگیزه و اشتیاق را در ویکی روان مطالعه نمائید.

3- لایه درونی: هسته

اما آنچه از همه مهمتر است و نیروی محرک واقعی پشت جریان انگیزه های روزانه، درونی ترین هسته، هدف شما است. هدف شما چیزی است که افراد با انگیزه را از افراد بی انگیزه، افراد با انگیزه را از افراد کم انگیزه و افراد خوشحال را از افراد ناراضی متمایز می کند.

هسته انگیزشی هدف شما است و با دو چیز حفظ می شود: داشتن معنا و حرکت رو به جلو. با این دو به عنوان پایه، شما یک منبع قدرت خواهید داشت که انرژی انگیزشی شما را به طور نامحدود تامین خواهد کرد.

راه حفظ انگیزه روزانه و هدف شما

داشتن معنا ساده است. اگر می خواهید یاد بگیرید چطور انگیزه روزانه پیدا کنید، فقط یک سوال از خودتان بپرسید: چرا؟ این از مهم ترین عوامل ایجاد انگیزه است.

چرا هدف خاصی را دنبال می کنید؟ اگر دلیل مبهم یا نامشخص باشد، انرژی انگیزشی شما یکسان خواهد بود. این مهم ترین دلیل بی انگیزه بودن ما است، چون تصویر نهایی واضح نیست. در حالی که انگیزه انرژی لازم برای انجام کاری را به شما می دهد، این انرژی باید در جایی متمرکز شود. بنابراین بدون معنا، هیچ جهتی برای تمرکز انرژی شما وجود ندارد.

با این حال، داشتن یک هدف معنی‌ دار به این معنی نیست که شما باید دنیا را تغییر دهید یا تاثیر زیادی بر جامعه داشته باشید. راز کار معنی دار ساده است:

باید به چیزی یا کسی که برای شما اهمیت دارد، ارزش بدهید

در یکی از پژوهش ها خلاقیت به عنوان یکی از راه های ممکن برای معنا بخشیدن مطرح شده است: بسیاری از مفاهیم اصلی در کار بر روی معنای زندگی، مانند نیاز به انسجام، اهمیت و هدف یا میل به جاودانگی نمادین، می تواند از طریق فعالیت خلاقانه به دست آید.

مورد بعدی، به دست آوردن حرکت رو به جلو است. به طور خلاصه، این به معنای ادامه حرکت است. مانند یک گلوله برفی، انگیزه داشتن از پیشرفت، حرکت رو به جلو ایجاد می کند. بنابراین برای حفظ این حرکت، باید به حرکت خود ادامه دهید.

چگونه روزانه انگیزه داشته باشیم؟

ایجاد انگیزه روزانه

در ادامه به مهم ترین راه های ایجاد انگیزه روزانه می پردازیم. این روش ها باعث می شوند انگیزه برای امروز داشته باشید و هر روز بهره وری بالاتری داشته باشید.

1- دنبال انگیزه روزانه هستید؟ آنچه امروز شما را به حرکت در می آورد را بیابید

چرا امروز کمی وقت نگذارید و جایی که در آن قرار دارید را بررسی نکنید؟ یک جنبه از زندگی خود را در نظر بگیرید که دوست دارید در آن پیشرفت کنید.

برای مثال، ممکن است شغل فعلی شما باشد. با چرایی خود شروع کنید. دلایل خود را برای اینکه چرا در مشغول به این کار هستید، بنویسید. سپس در مورد هسته انگیزه خود در طی روز فکر کنید: هدف شما. بنویسید که در شغل شما چه چیزی است که به شما معنا می دهد، و چه چیزهایی هستند که به پیشرفت شما در زندگی کمک می کنند.

در این مورد می توانید از راه های افزایش انگیزه در محیط کار استفاده کنید تا حفظ انگیر در روز برای شما آسان تر شود.

۲- برای داشتن انگیزه در طی روز باید رویکرد خود را تغییر دهید و تسلیم نشوید

وقتی چیزی درست احساس نمی شود، اگر می خواهید یاد بگیرید که چگونه انگیزه بگیرید، بهتر است لحظه ای وقت بگذارید و به دنبال رویکردی متفاوت باشید.

ممکن است همه چیز را به درستی و کارآمد انجام دهید، اما چنین رویکردی لزوما انگیزه‌ بخش‌ ترین راه نیست. اغلب اوقات، می‌ توانید تعدادی ترفند واضح در رویکرد فعلی خود بیابید که هم تجربه شما را تغییر می‌ دهد و هم فرصت‌ های جدیدی را پیش روی شما می‌ گذارد.

به همین دلیل است که اگر واقعا می خواهید به هدف خود برسید، همیشه یک راه وجود دارد؛ و به احتمال زیاد، بیش از یک راه وجود دارد.

3. برای انگیزه داشتن در طی روز باید پیشرفت خود را پیگیری کنید

حفط انگیزه در روز نیازمند آگاهی از وضعیتی است که در آن قرار دارید.

هر چیزی که می‌خواهید روی آن کار کنید را می توانید به راحتی به بخش ها و مراحل کوچکتر تقسیم کنید. برای بسیاری از اهداف بزرگ یا بلند مدت، کاملا طبیعی است که فرآیند انجام آن ها را به وظایف و نقاط عطف کوچک تر تقسیم کنید. این مهم ترین اصل برای حفظ انگیزه در زندگی است که کمتر کسی به آن دقت می کند.

ما پیشرفت خود را به صورت خودکار با بیشتر فعالیت ها پیگیری می کنیم، اما برای اینکه انگیزه داشته باشید، باید پیشرفت خود را تشخیص دهید، نه اینکه صرفا آن را پیگیری کنید

پیگیری صرفا به این نکته توجه می کند که به مرحله خاصی در فرآیند خود رسیده اید. شناخت زمان می برد تا به تصویر بزرگ تر نگاه کنید و متوجه شوید که دقیقا کجا هستید و چه کارهای بیشتری برای انجام دادن باقی مانده است.

برای مثال، اگر می خواهید کتابی را بخوانید، همیشه با مرور فهرست مطالب شروع کنید. آشنایی با عناوین فصل ها و به خاطر سپردن تعداد کل آنها، تشخیص پیشرفت شما را آسانتر خواهد کرد. تایید اینکه کتاب شما قبل از شروع چند صفحه دارد نیز ایده خوبی است.

۴. به خودتان پاداش دهید، اصلی مهم در انگیزه داشتن برای امروز

از انجام کاری احساس ناراحتی می کنید؟ از ایده کار کردن روی یک پروژه خاص می ترسید؟ از کل ایده کار متنفرید؟ اول از همه خاطر نشان کنیم برای ایجاد انگیزه روزانه نباید به خود فشار زیادی وارد کنید.

درست از همان ابتدا، برخی از راه حل هایی که شما را برای پاداش گرفتن تشویق می کنند را بررسی کنید. به محض اینکه یکی از نتایج مورد توافق را دریافت کردید، زمانی را برای پاداش دادن به خود اختصاص دهید. این باعث ایجاد انگیزه های بیرونی می شود که به شما کمک می کند انگیزه روزانه پایدارداشته باشید.

برای برخی از کارها، فقط استراحت برای چند دقیقه مفید است. ممکن است بخواهید یک فنجان قهوه تازه بخورید و حتی خودتان را با دسر پذیرایی کنید.

برای کارهای بزرگتر و سخت‌ تر، با انجام کارهای لذت‌ بخش‌ تر، مانند رفتن به تماشای یک فیلم، سفر به یک مکان خوب، یا حتی خریدن چیزی برای خودتان، به خودتان پاداش دهید. هر چه بیشتر به خودتان برای پیشرفت پاداش دهید، انگیزه بیشتری برای رسیدن به نقاط عطف جدید خواهید داشت.

آخرین کلام در مورد با انگیزه ماندن در روز

شادی نیازی به یک اصطلاح یا توهم مبهم ندارد که شما دائما در حال دنبال کردن آن هستید بدون اینکه پایانی در نظر داشته باشید. حفط انگیزه در روز همان چیزی است که با کارهایی مانند شاد بودن ممکن تر می شود.

ممکن است روش‌ های زیادی برای داشتن انگیزه روزانه را امتحان کرده باشید که به شما کمک می کنند انگیزه روزانه خود را حفظ کنید و متوجه شده باشید که هیچ کدام از آنها واقعا تاثیری ندارند؛ به این دلیل که تنها تغییرات افزایشی را به ارمغان می آورند و تغییر دائمی نیاز به یک رویکرد جامع دارد

این کار به چیزی بیش از تمرکز بر یک حوزه از زندگی شما یا تغییر یک بخش از برنامه یا اقدامات شما نیاز دارد.

شما می خواهید یک تغییر اساسی ایجاد کنید، اما به نظر می رسد که قلمروی ناشناخته و بزرگی است که نمی توانید در این مرحله از زندگی خود وارد آن شوید. در حقیقت بردن زندگی به مرحله بعد نباید چندان پیچیده باشد. بنابراین، اگر می خواهید اولین قدم را برای رسیدن به هدف زندگی‌تان بردارید، وقت آن رسیده که یاد بگیرید چگونه انگیزه پیدا کنید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
حسین توکلی حسین توکلی
دکترای روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
سحر بهروزیان سحر بهروزیان
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
لاله دستوری لاله دستوری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
مریم بنی عامریان مریم بنی عامریان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان برای داشتن انگیزه روزانه چیست؟

حفط انگیزه در روز گاهی سخت است، البته این روندی است که باید به مرور در آن استاد شوید. به همین خاطر تمام راه های داشتن انگیزه برای امروز که بالا توضیح دادیم را امتحان کنید.

اگر به هر دلیل دچار یاس و ناامیدی می شوید یا نمی توانید به خوبی روی اهداف خود تمرکز کنید، بهترین کار مشورت گرفتن از یک متخصص روانشناس خوب است تا موضوع به صورت علمی بررسی شده و بهترین راهکارها ارائه شوند. شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان شرکت کرده و به صورت صوتی و تصویری و البته نوشتاری جلسه برگزار کنید:

لیست مشاورین روانشناس ویکی روان

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا