خانم ها بخوانندروانشناسی

چرا برخی مردان با استقلال زنان ناسازگاری دارند؟

همواره برخی مردان در بسیاری از جوامع با مفهوم استقلال زنان سازش لازم را نداشته و با بهانه های مختلف سعی در محدود ساختن و کاستن از این استقلال هستند. سوالی که در ابتدا در ذهن متبادر می گردد این است که مگر استقلال زنان به نفع مرد و زن نیست؟ و آیا مرد این مهم را نمی داند؟

در ادامه دکتر سید حامد واحدی اردکانی مشاور و روانشناس سایت ویکی روان به روانشناسی استقلال زنان میپردازد.

مفهوم استقلال زنان چیست؟

درمان بیش فعالی

با سایت روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

به منظور پاسخ به این سوالات، در ابتدا باید مفاهیم استقلال، “مردانگی و/یا نرینگی” و “زنانگی و/یا مادگی” روشن تر شود.

آیا استقلال در زنان به معنای تقلید ناپخته از رفتار نرینه (و نه مردانه) است؟

به عبارتی اگر زنی تمایل به استقلال داشته باشد، لزوما بروز رفتار نرینه را ایجاب می کند؟

در برخی از زنان جامعه و نیز مراجعینی که با اختلافات زناشویی داشته ام، پاسخ این سوال به طور ناخواسته ای مثبت بوده است.

در این شرایط استقلال بیمارگونه زن، نه تنها نفعی برای وی ندارد بلکه جدا از مشکلات ارتباطی، در درجه اول به خود زن آسیب می رساند.

رفتارهای نرینه (مردانه) که شامل مواردی مانند:

  • کم عاطفگی
  • سردی در روابط
  • زمخت و خشن صحبت کردن
  • ژست ایستادن مردانه
  • تکه کلام های مردانه
  • تمایل به پرخاشگری و…

هستند حتی لزوما در بسیاری از مردان نیز برخی از این رفتارها مشاهده نمی گردد، ناشی از چینش ژنی و ویژگی های تبارشناختی نسخه مرد است.

از این رو بروز رفتاری این حالات توسط زن چیزی جز اشکال در ارتباطات بین فردی نداشته و این خود عاملی است که استقلال زن را به خطر می اندازد

این رفتار وصله شده به زن، دارای علل متعددی است که از جمله می توان بر طبق دیدگاه کارن هورنای به مفهوم “فرار از زنانگی” تعبیر کرد.

آنچه ذکر شد تنها یک روی سکه است.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سید علیرضا مرتضوی سید علیرضا مرتضوی
دکترای روانشناسی
از 300,000 هزار تومان
پری سیما رستمی پری سیما رستمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمود مردانی محمود مردانی
مشاور تغذیه
از 300,000 هزار تومان
بهشته طهماسبی زاده بهشته طهماسبی زاده
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
پریوش شیخ الاسلامی پریوش شیخ الاسلامی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 65,000 هزار تومان
کتایون داودی کتایون داودی
مشاور روانشناس
از 77,500 هزار تومان

علت مخالفت مردان با استقلال زنان چیست؟

نشانه های خیانت زن ها

روی دیگر سکه را می توان با استفاده از مفهوم مردسالاری تبیین کرد.

کارل گوستاو یونگ در نظریه خود با عنوان “روان شناسی تحلیلی” دارای مفهومی به نام ناهشیار جمعی است.

این مفهوم به شرایطی اشاره دارد که افراد یک جامعه به یکسری باورهای بسیار عمقی و نیز ناخودآگاه، بی کم و کاست و بدون علتی واضح اعتقاد راسخ داشته و آن را از بدیهیات می دانند.

با نگاهی روانکاوانه به موضوع استقلال زن می توان به ناهشیار جمعی مرد سالارانه در بین مردان و زنان جوامع پی برد.

به طوری که در بسیاری از اموری که از لحاظ اصولی هیچ منافاتی با نقش زن ندارد، از ابتدا و به صورت سرسختانه ای سرزنش و نفی بسیاری وجود داشته است

این شرایط آنگاه پررنگ تر می شود که حتا خود زنان نیز در صف مردان با آن پدیده مخالفت می کنند.

این پدیده های نکوهیده در طیف گسترده ای قرار دارند که به منظور توضیح بیشتر شاید بتوان ابتدای این طیف را حق اشتغال زن و یا تکفل فرزند دانست و انتهای آن را عدم تمایل زن برای ازدواج.

حال آنکه در بسیاری فرهنگ ها ازدواج برای زن و نیز مرد به یک اجبار ناهشیار تبدیل شده است.

به عبارتی زن و مردی که دارای ناهشیار جمعی مردسالارانه و در تضاد با استقلال زنان هستند.

آنها توان در نظر گرفتن زنان را در نقش های متعدد و متفاوت جامعه ندارند و از این رو به واسطه خلا بینشی و اطلاعاتی در این زمینه با آن مخالفت می کنند.

صحبت از این موضوع بسیار گسترده و چند بعدی است که در این مجال نمی گنجد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
حامد عامری حامد عامری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
نیره آزادی نقش نیره آزادی نقش
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد جواد افشاری نژاد محمد جواد افشاری نژاد
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
علیرضا سروش علیرضا سروش
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تاثیر استقلال زنان بر جامعه چیست؟

خیانت زن

اما باید دانست که یکی از بدیهیاتی که برای ارتقاء سطح فرهنگ جامعه نیاز است.

ارتقاء حقوق و استقلال زنان بوده و این مهم نیازمند دگردیسی روانی، اجتماعی و فرهنگی زنان و مردان جامعه است.

با نزدیک تر شدن زنان به استقلالی که در عین زنانگی (و نه نرینگی یا سوء استفاده از زنانگی) قدرت و توانمندی فردی را افزایش داده و نیز با آگاهی و تلاش در برطرف کردن هرچه بیشتر خرده فرهنگ ها و به دنبال آن خرده رفتارهایی که از ناهشیار جمعی مردسالارانه سرچشمه می گیرد، می توان گامی ارزنده در جهت رسیدن به جامعه ای برداشت.

که در آن زنان و مردان و فرزندان آنان به حداکثر معیارهای سلامت روانی و اجتماعی دست یابند.

شما دوست عزیز میتوانید برای رزرو وقت مشاوره با دکتر واحدی اردکانی و استفاده از خدمات مشاوره صوتی و تصویری ایشان از هر جای دنیا، به بخش مشاوره روانشناس آنلاین سایت مراجعه کنید.

دکتر سید حامد واحدی اردکانی

دکترای تخصصی روان شناسی سلامت و هیپنوتراپیست هستم. دارای مجوز رسمی روان درمانی و مشاوره از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران دانش آموخته و عضو رسمی انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران (تنها مرجع رسمی آموزش هیپنوتیزم در ایران) متخصص در درمان اختلالات جنسی (سکس تراپی)، درمان استرس و اختلالات اضطرابی، اعتماد به نفس پایین، سوگ عاطفی و خودشناسی عضو تیم مشاوره روانشناسی در سایت ویکی روان

‫5 دیدگاه ها

  1. استقلال زنان به سوی در دست گرفتن قدرت اجتماعی توسط زنان پیش میره. چون زنها حس حسادت زیادی دارند. و اگر زنان زمام امور جامعه را در دست بگیرند وضعیت مردان خیلی وخیم خواهد شد. چون زنان نمی تونن تعادل رو بین دو جنس برقرار کنند. چون در کل جنسیت خودشون رو بیشتر دوست دارند و همش به نفع خودشون قضاوت میکنند.
    (این رو بگم که من یک بیمار اسکیزوفرنی هستم و از زمان مبتلا شدن به این بیماری خیلی به حقوق آقایون حساس شدم. بسیار حساس. تا اینکه فهمیدم این رو حسادت مینامند. حسادت روانپریشانه. خیلی راحت میتونم بفهمم که مشکل بیشتر خانمها و خصوصا فمینیستها هم حسادت است. و آقایون از رو احساس درخواستها رو میپذیرند، نه از روی تحقیق و تفکر).
    من خیلی به حقوق آقایون فکر کردم و میکنم. چیزهایی رو میبینم که بیشتر آقایون متوجه نیستن.
    خوب میدونم که چرا پیامبر اسلام گفته زنها اجازه قاضی شدن ندارند. و خوب میدونم چرا خدا در قرآن گفته مردها باید زمامدار جامعه و زنان باشند. خیلی بحث مفصله ایه و من به مثالها فکرشو که میکنم اعصابم به شدت به جوش میاد. چون خیلی به جنس نر داره ظلم میشه و این ظلمها روزبروز داره بیشتر و عمیقتر میشه.
    لطفآ نظر منو تایید کنید. متشکر

    3
    6
    1. به شما پیشنهاد می کنم مطالعه ای روی کشور فنلاند داشته باشید. تمام وزرا زن هستند. این تفکرات اشتباهه. زنان هم میتونند از منطقشون استفاده کنند. و حسادت نداشته باشند. ظلمهایی که به جنس نر میشه یک مسئله ی اجتماعیه نه ذاتی که بخوایم به زنان ربطش بدیم!!!

      4
      1
  2. این وسط به زن یا مرد ظلم میشه، همه توش … . زنان میگن در حق ما ظلم شده که من کاملا با آن موافقم و مردانی عین شما هم میگن که در حق ما ظلم شده که من رای ممتنعه به آن میدهم. اینکه به شما حق رهبری داده اند، در حقتان ظلم شده؟؟؟
    خوب هم به زنان خیلی ظلم میشده، شده و هم به مردان، اما مشترک نیستند.
    اینکه در قرآن … گفته شده، بدان معنا نیست که زنان توانایی آن را ندارند.
    شما هم سر خود حرف بی حساب نزنید و هر آن چیزی که دلتان میخواهد، نمیتوانید به زنان بگویید. در ضمن یک زن، که شما آنقدر در حق آن … میکنید، شما را به این دنیا آورده، بزرگ کرده و اکنون شما…، اوست که شما را در شکم خود تحمل کرد، مدافع حقوق او و هم جنس هایش نیستید، از آنان حمایت نمیکنید، پس مانع آنها هم نشوید، سعی نکنید که جلوی آنها را بگیرید و به آنها ظلم نکنید و در حق آنها حرف بی حساب نزنید.

    3
    1
  3. سلام و وقت بخیر.
    من یک جایی یک جمله جالب از یک انسان مشهور ( اسمش یادم نیست) خوندم با ابن عنوان که قدرت ، فساد می آورد و قدرت مطلق ، فساد مطلق که به نظر من خیلی درسته اما می خوام یک چیزی هم به اون اضافه کنم و اون هم اینکه به قدرت رسیدن کسی که زمینه شخصیتی اون یک شخصیت خودشیفته و ضد اجتماعیه ، حتما فساد می آره چون یک انسان بدون وجدان ، بدون احساس همدلی ، بدون احساس مسئو لیت ، بدون احساس گناه و شرم و خجالت ، بدون احساس پشیمانی که انسانهای دیگه رو فقط ابزار و وسیله ای برای رسیدن به نیازهای خودش می دونه و هیچ وقت هم درس عبرت نمی گیره و تنبیه کردن هم روی اون هیچ تاثیری نداره ؛ قطعا و مطمئنا اگر به قدرت برسه حالا چه اداری چه سیاسی چه مذهبی و… در هر پست و مقامی که باشه به انسانهای دیگه خیلی راحت آسیب می زنه و ربطی هم به زن بودن و مرد بودن اون شخصیت نداره بلکه کاملا بستگی به ذات و شخصیت قبلی اون آدم داره که حالا اون ذات واقعی داره در موقعیت مناسب ، خودش رو نشون میده و یک واقعیت دیگه هم اینه که در طول تاریخه تمام جوامع ، تمام دیکتاتورها از نمرود و فرعون و چنگیز و هیتلر و استالین گرفته تا دیکتاتورهای معاصر ی مثل صدام و قذافی و پوتین و عیدی امین و …. همه وهمه مرد بودند نه زن و اینکه ما از مستقل شدن زنها ( البته به معنای خوب کلمه) از نظر شغل ، درآ مد ، تحصیلات ، تصمیم گیری و مسئولیت پذیری در قبال تمام ابعاد زندگی شخصی خودش به تنهایی ( نه به معنای موج سوم فمینیستی اون که هر کاری که مردها می کنند از جمله سیگار کشیدن ، داشتن روابط جنسی متعدد با هرکسی بدون عشق و تعهد فقط برای لذت و به نام آزادی ، خیانت کردن ، پرخاشگری و خشونت و… زنها هم حق دارند انجام بدند) می ترسیم و نگران میشیم و حالت دفاعی و یا تهاجمی می گیریم به دلیل قرنها تفکر مردسالارانه ی نه تنها مردان بلکه زنان هم هست چون بیشتر و قتها ما زن رو فقط در نقش مادر ، همسر ، دختر و خواهر مطیع ، وابسته ، منفعل ، ترسو و مهرورز و دهنده دیدیم و می خواهیم و تربیت می کنیم تا فقط در خدمت نیازهای شوهر و بچه و برادر و پدر باشند و یک زن مستقل یقینا دارای هیچکدام از این خصوصیات نیست بلکه بر عکس فعال ، با اعتماد به نفس و متکی به خود ، شجاع و با جرات ، قاطع و در صورت لزوم حتی سرسخت ، گیرنده حق و حقوق خودش و حتی دیگرانه بنابراین این خصوصیات یرای یک مرد یا زنه با تفکر مردسالاری یا سنتی که ناخوداگاه معتقد به برتری زن نسبت به مرده ، ناخواسته باعث تحریک احساس تهدید ، حسادت و رقابت در اونها میشه و بنابراین با حمله کردن ، سرکوب کردن و تهدید کردن یا ترسوندن عکس العمل نشون می دند. با تشکر

  4. ببخشید جمله پنج خط مانده به آخر رو اصلاح میکنم به ( معتقد به برتری مرد نسبت به زنه ). با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا