روابط

۷ عادت بد حرف زدن که به سرعت آدم‌ها را از شما دور می‌کند

حتی اگر بهترین ایده‌های جهان را هم داشته باشید، بدون شنونده و مخاطب، به هیچ جایی نمی‌رسید. شنونده‌ خوب اصلا با بد حرف زدن میانه‌ خوبی ندارد. چند عادت بد حرف زدن باعث می شود که شنونده تمایلی به شنیدن صجبت های شما نداشته باشد.

«جولین ترژِر»، سخنران و نویسنده‌، در ۲۰۱۴ در برنامه محبوب تدتاک شرکت کرد و در مورد روش‌های موثرِ حرف زدن و اهمیت استفاده از آنها در مکالمه‌ها یا سخنرانی در مقابل جمعیت سخن گفت. به گفته وی، همان‌قدر که با گفته‌های‌تان می‌توانید بر دیگران تاثیر بگذارید، با ناگفته‌های‌تان هم می‌توانید بر آنها تاثیر بگذارید.

در ادامه، به چند عادت بد اشاره می‌کنیم که اگر می‌خواهید آدم‌ها شما را بشنوند و بپذیرند، باید آنها را ترک کنید؛ ترژر این ۷ عادت بد حرف زدن را «هفت گناه مرگبار در حرف زدن» می‌نامد.

با ویکی روان همراه باشید.

شایعه‌پراکنی

یکی از عادت بد حرف زدن شایعه پراکنی است. شایعه‌هایی که می‌سازید به سرعت به خودتان بر می‌گردند و به شما آسیب می‌رسانند. به گفته‌ ترژر، بدگویی کردن در مورد دیگران واکنش زنجیره‌ای به همراه خواهد داشت.

اگر خودتان را درگیر شایعه‌سازی کنید، اعتبار و آبروی‌تان را در معرض خطر قرار می‌دهید و با این کار به دیگران اجازه می‌دهید در موردتان شایعه‌سازی کنند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
محمد اسماعیل زاده محمد اسماعیل زاده
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
پروانه طاهری خراسانی پروانه طاهری خراسانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
صفورا نصیری صفورا نصیری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 50,000 هزار تومان

قضاوت کردن

غرور و تکبر دوستان‌تان را از اطراف‌تان پراکنده می‌کنند. به گفته‌ ترژر، اگر مدام در مورد دیگران قضاوت کنید و این مسائل را در مکالمه‌های‌تان با دیگران بازگو کنید، در هنگام صحبت کردن به طرف مقابل‌تان القا می‌کنید دائما در حال قضاوت شدن از جانب شماست. در نتیجه شاید آنها از درد و دل کردن با شما خودداری و شاید به طور کلی با شما قطع رابطه کنند.

منفی‌بافی

احتمالا شخصیت منفی‌باف گلام در مجموعه‌ کارتونی ماجراهای گالیور یادتان هست؛ سعی کنید هرگز مثل آن شخصیت نباشید.

به گفته‌ ترژر، مادرش سال‌های پایانی زندگی‌اش به شکل غیرقابل باوری منفی‌باف شده بود. وی حتی در مورد مسائلی که از اختیار و کنترلش نیز خارج بود احساس منفی و ناامیدی داشت.

ترژر در مکالمه‌هایش با مادرش، دائما سعی می‌کرد از شنیدن جملات منفی و ناامیدکننده اجتناب کند.

به گفته‌ ترژر، خوش‌بین بودن دست خودتان است و صحبت کردن با شما را برای دیگران لذت‌بخش‌تر می‌کند. البته به سلامتی‌تان هم کمک می‌کند.

عادت بد حرف زدن

شاکی بودن

هر کسی در زندگی با چالش‌هایی روبه‌رو است، بنابراین نیازی نیست همه از مشکلات‌تان خبردار شوند. شاکی بودن و دائما از این و آن شکایت کردن، ارتباط نزدیکی با منفی‌بافی و دیدن نیمه خالی لیوان دارد و می‌تواند به راحتی به یک عادت همیشگی تبدیل شود.

به گفته‌ی ترژر، پیش از این‌که خودتان متوجه‌ این عادت بد شوید، دیگران شما را به عنوان فردی می‌شناسند که در مورد همه چیز، حتی آب و هوا، اخبار و کار شکایت می‌کند. ترژر این عادت را «مصیبت مسری» می‌نامد.

بهانه‌تراشی

اگر مدام بهانه‌تراشی کنید، دیگران به سرعت فکر می‌کنند می‌خواهید مسئولیت‌تان را گردن دیگران بیندازید. به گفته‌ ترژر، برخی آدم‌ها «سرزنش‌گر» هستند و هرگاه با شکست مواجه می‌شوند همه افراد را جز خودشان سرزنش می‌کنند.

با این‌که ممکن است دیگران بهانه‌تراشی‌های گاه و بیگاه‌تان را نادیده بگیرند، ولی وقتی با یک جریان دائمی از این بهانه‌تراشی‌ها از جانب‌تان مواجه شوند، مطمئنا فکر می‌کنند فردی هستید که همیشه از مسئولیت‌های‌تان شانه خالی می‌کنید.

مبالغه و بزرگ‌نمایی

در هر شهر بزرگی در ایران کف‌بین‌ها و طالع‌بین‌هایی هستند که همیشه عادت دارند به شما وعده آینده‌ای درخشان را بدهند. ترژر می‌گوید: «بزرگ‌نمایی زبان‌مان را سخیف می‌کند.»

اضافه کردن ویژگی‌های چشمگیر و برجسته به هر چیزی، اساسا دروغگویی است و هیچ‌یک از ما دوست‌ نداریم به آدم‌هایی گوش دهیم که می‌دانیم دروغ می‌گویند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره بوربور بهاره بوربور
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
مارال حقیقی کرمانشاهی مارال حقیقی کرمانشاهی
دکتری روانشناسی
از 150,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
شیما وفا شیما وفا
دكتراى روانشناسى
از 62,500 هزار تومان
معصومه چوبین معصومه چوبین
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهدیه پاکدامن مهدیه پاکدامن
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان

تعصب

وقتی اظهارنظرهای شخصی را با حقایق کلی و پذیرفته شده اشتباه بگیریم، عواقب خطرناکی در انتظارمان خواهد بود. هیچ‌کس دوست ندارد دائما با اظهارنظرهایی مواجه شود که گوینده‌شان سعی دارد به هر نحو آنها را حقیقت جلوه دهد.

پروانه صفایی مقدم

متخصص روانشناسی بالینی، عضو تیم مشاوره آنلاین ویکی روان، عضو سازمان نظام روانشناسی، عضو سازمان علوم شناختی و سخنران برتر سمینارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا