آقایان بخوانند

پیش نیازهای پدر شدن وقتی داری پدر می‌شوی…

اگر گمان کرده‌اید، مصائب بچه‌دار شدن تنها مربوط به همسرتان است و از پیش نیازهای پدر شدن اطلاعی ندارید سخت در اشتباهید! درست است که مسئولیت همسرتان سخت و پردردسر است اما شما هم باید به عنوان پدر پا به‌ پای او در تمام این نه ماه مسئولیت‌ پذیر و متعهد باشید، پس خودتان را برای نه ماه بارداری، هزینه‌های بیمارستان و داروها، دو هفته پذیرایی از مادرزن گرامی ‌و کلی دنگ و فنگ دیگر آماده کنید، اگر دل‌تان هم خواست این مطلب را همراه ما باشید:

بررسی مهمترین پیش نیازهای پدر شدن

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

  • کمی‌ اطلاعات‌تان را بالا ببرید: این از مهم ترین پیش نیازهای پدر شدن است. تلاش کنید با خواندن کتاب، صحبت کردن با همسر و پزشک او، سطح اطلاعات‌تان را بالا ببرید. هر چه باشد شما پدر این طفل معصوم هستید.
  • همسرتان خودش را لوس نمی‌کند: باور کنید تنها علامت بارداری، تهوع نیست! برای برخی زنان تهوع ساده‌ترین چیزی است که تجربه می‌شود، پس کمی‌ با او همدلی کنید.
  • دیگر وقت ترک سیگار است: اگر تا به حال انگیزه‌ای برای ترک سیگار نداشتید، دیگر دست دست نکنید و سیگار کشیدن را ترک کنید، یادتان نرود که دود سیگار هم برای همسرتان و هم برای جنین مضر است.
  • هنگام ویزیت‌ های ماهانه همسرتان را همراهی کنید: یادتان باشد آن بار شیشه‌ای که همسرتان حمل می‌کند فرزند شما هم هست، پس کارتان را به گونه‌ای برنامه‌ ریزی کنید که همسرتان را برای ملاقات با پزشکش همراهی کنید. با این کار از اوضاع جسمی ‌همسرتان هم مطلع می‌شوید و تازه می‌توانید صدای قلب کودک متولد نشده‌تان را هم بشنوید.
  • حسودی نکنید: اگر همه جا همسرتان مرکز توجه است، یا توقعاتی که از شما می‌رود زیادتر شده است ناراحت نشوید، شما باید خودتان را برای مدیریت خانواده بزرگ‌تر آماده کنید، هر چه باشد شما همسری هستید که در آستانه پدر شدن است.
  • تنش‌های داخل خانه را کم کنید: لطفا از مشکلات سرکار، کم بودن حقوق، زیاد بودن هزینه‌ها، دعوای‌تان با فلان همکار و… قصه نسازید! ضمنا تا آنجا که می‌توانید تنش‌های غیر ضروری را کاهش دهید، اگر در انجام این کار ناتوانید، به مشاور مراجعه کنید، حفظ نشاط و روحیه همسرتان هنگام بارداری بسیار مهم است.
  • به همسرتان اعتماد به نفس دهید: به همسرتان بگویید که با وجود تغییرات ناشی از بارداری هنوز هم برای شما زیبا و دوست‌ داشتنی است و اگر فکر می‌کند بیش از حد چاق شده این یک مرحله موقتی است، چند وقت یک بار از او عکس بگیرید و به او تاکید کنید که این تجربه فقط تغییرات ظاهری نیست بلکه یک تجربه معنوی و روحی هم هست.
  • وضعیت بیمه و بیمارستان را مشخص کنید: یادتان باشد بچه داری علاوه بر هزینه بیمارستان، کلی خرج دیگر هم دارد و قرار نیست سیسمونی همسرتان جوابگوی تمام ایام نوزادی فرزند شما باشد، پس وضعیت بیمه همسرتان را روشن کنید و مقداری پس‌انداز برای مواقع ضروری در خانه نگه دارید.
  • اول مادر بعد نوزاد: لطفا وقتی کوچولو پا به عرصه وجود گذاشت به جای اینکه با اولین نگاه بگویید، «وای چقدر شبیه باباشه!» اول به سراغ همسرتان بروید و مادر شدنش را تبریک بگویید و به خاطر این نه ماه صبوری از او تشکر کنید.

راه های زیادی برای اینکه پدر خوبی باشید وجود دارد اما باید به پیش نیازهای پدر شدن که در بالا اشاره شد دقت ویژه داشته باشید تا لحظات خوبی و تجربه کنید.

شیما نادری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا