ورزشی

بررسی اهمیت خوش اندامی و مزایای آن

در راستای بررسی روانشناسی خوش اندامی آیا افرادی که از لحاظ فیزیکی جذاب تر و زیباتر هستند شادتر هستند؟ آیا واقعا زیبایی می‌تواند به احساس شادی در فرد کمک کند؟ پاسخ به این پرسش در تازه ترین تحقیقات ارائه شده است.

بررسی اهمیت خوش اندامی

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

در یک مطالعه روانشناسی خوش اندامی تحت عنوان شادی و ناامیدی در بین مدلها، یافته شگفت انگیز نشان داد که مدلهای زیبا در مقایسه با افراد معمولی از خرسندی کمتر و سازگاری کمتری برخوردارند.

این در صورتیست که افرادی که از لحاظ فیزیکی جذاب تر و زیباتر هستند شانس بیشتری در استخدام، ارتقا، شغلی و حقوقهای بالاتر دارند و همچنین این افراد از اعتماد به نفس و مهارت های اجتماعی بیشتر از افراد غیر جذاب برخوردارند.

بر اساس یافته های روانشناسی خوش اندامی محققین در دانشگاه شفیلد در انگستان و دانشگاه تگزاس در ایالت متحده آمریکا افرادی که از لحاظ فیزیکی جذاب تر و زیبا تر هستند مثل مدلها و ستاره های سینمایی درمعرض اختلالات شخصیتی هستند.

آنها شکاک، ناسازگار، هیجانی، ناهنجار، و خود محور هستند. در واقع مدلها خواسته های خود را به خاطر خواسته های دنیای مد، کارفرمایان و مشتریان سرکوب میکنند و ارزشگذاری آنها بر اساس زیبایی ظاهری انهاست، در نتیجه نیازهای روانی این افراد بر آورده نمیشود.

متاسفانه به دلیل سرکوب نیازهای روانی و نادیده گرفته شدن ارزشهای درونی برخی از این افراد تا مرز خودکشی پیش میروند، برای مثال افراد مشهوری مثل مرلین مونرو، کرت کوبین، جنیس جاپلین و جیمی هندریکس.

روانشناسی خوش اندامی

این در صورتیست که نتایج تحقیقات اخیر در دانشگاه هاروارد به روی ۱۰ هزار زن و مرد آمریکایی نشان داد افرادی که ظاهری زیبا دارند از سلامت روانی و شادکامی بالایی برخوردار هستند.

نکته کلیدی تفاوت بین این دو تحقیق در معیار زیبایی شناسی است، در تحقیق اول معیار زیبایی افراد بر اساس دنیای مدلینگ ارزش گذاری شده است، در حالیکه در تحقیق دسته دوم، افراد بر اساس معیار زیبایی طبیعی و ذاتی ارزشگذاری شده اند.

بر طبق نتایج تحقیقات دانشگاه تگزاس در راستای روانشناسی خوش اندامی خانمهایی که باور دارند زیبا و جذاب هستند رفتار گرم تر و اجتماعی تری دارند و این باعث میشود مورد توجه بیشتری قرار بگیرند و احساس شادی بیشتری کنند.

اما احساس شادی در مردان جذاب متفاوت است، در واقع جذابیت آنها منجربه شانس بیشتر در استخدام، ارتقا شغلی و حقوقهای بالاتر میشود در نتیجه احساس شادی بیشتری دارند.

نتیجه تحقیقات دیگر نشان داده است که نه تنها ظاهر خوب منجربه احساس شادی در افراد میشود بلکه برعکس افراد شاد به ظاهر خود توجه بیشتری نشان میدهند که این منجر به عزت نفس بالا و سلامت روان در آنها میشود.

بر اساس یافته های محققین در انگلستان حتی افرادی که ظاهرشان به دلیل مشکلات جسمانی، بیماری و تصادف غیر جذاب شده است وقتیکه احساس خوبی نسبت به خود و توانایی هایشان دارند از سلامت روانی بالایی نیز بر خوردارهستند.

به بیان دیگر وقتیکه انسان احساس افسردگی و ناشادی را دارد از رسیدگی به ظاهر خود غفلت میکند، در واقع این که ظاهر جذاب نیست باعث احساس افسردگی نمیشود بلکه احساس ناشادی باعث غفلت از ظاهر میشود.

امروزه استانداردهای زیبایی بر اساس تبلیغات بالا رفته است و باعث ایجاد فشار در جوانان برای همسو شدن با این استانداردها شده است.

بهتر است که جوانان توجه بیشتری به بالا بردن معیارهای درونی و سلامت روانی خود داشته باشند و تنها به موضوعات اصلی روانشناسی خوش اندامی بپردازند.

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا