روابط

اگر آزار دیدید، آزار نرسانید!

از حکیمی پرسیدند: چرا از کسانی که تو را آزار می‌دهند انتقام نمی‌گیری؟

پاسخ داد: اگر سگی شما را گاز بگیرد شما هم او را گاز می‌گیرید؟

در روزگار جدید که عصر ارتباطات اجتماعی است، افرادی هستند که با رفتارهای‌شان خواسته یا ناخواسته به ما آسیب می‌رسانند.

اگر آزار دیدید، آزار نرسانید

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

در این میان چیزی که مسیر زندگی ما را تعیین می‌کند نحوه عکس‌العمل ما نسبت به آزار دیگران می‌باشد.

در واقع این اهمیت ندارد که دیگران با شما چگونه رفتار می‌کنند بلکه مهم آن است که ما نسبت به رفتار دیگران چه واکنشی نشان می‌دهیم. این یکی از مهم‌ترین مفاهیم هوش اجتماعی می‌باشد‌.

طبق تحقیقات انجام شده بر روی میزان دانش انسان‌ها، دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که اکثر انسان‌ها نسبت به واکنش صحیح در مقابل آزار و اذیت دیگران اطلاعات مناسبی دارند و راه و روش درست مقابله با آن را می‌دانند اما در عمل نمی‌توانند آنها را عملیاتی کنند.

در واقع دانش آنها همیشه در حد یک تئوری خام باقی می‌ماند. اگر بخواهیم به آسیب‌شناسی این موضوع بپردازیم پی می‌بریم که علت اصلی آن این است که دیدگاه افراد نسبت به رفتارهای آزاردهنده طرف مقابل دیدگاه منطقی نیست.

اکثر افراد گمان می‌کنند افرادی که به آنها آزار می‌رسانند انسان‌هایی عاقل و منطقی هستند. بنابراین می‌خواهند با رفتارشان آنها را تربیت کنند.

این درحالی است که افرادی که به دیگران آسیب می‌رسانند و در پی آزار رساندن به دیگران هستند انسان‌هایی ناآگاه و غیرمنطقی هستند.

اگر این باور را در ذهن خودمان تنظیم کنیم، به جای تلاش بیهوده برای تغییر و تربیت افراد آزار رسان به دوری کردن و کاهش سطح ارتباطی با آنها می‌پردازیم. با این روش تعاملات اجتماعی لذت بخشی خواهیم داشت و هوش اجتماعی‌مان بالاتر خواهد رفت.

همچنین به یاد داشته باشیم اگر آزار رساندن صفت شخصیتی طرف مقابل شماست، عقل و آگاهی نیز صفت شخصیتی شماست.

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا