روانشناسیروابط

چرا در دنیای مجازی راحت‌تر ابراز احساسات می‌کنیم؟

در دنیای مدرن امروز یکی از پرطرفدارترین راه‌های ارتباطی، ارتباط از طریق صفحات اجتماعی و راحت ترین نوع ارتباط بین افراد ابراز احساسات در دنیای مجازی است. این روش‌های پرکاربرد، علاوه بر پایین آوردن هزینه‌ها، سرعت برقراری ارتباط‌ها را بالا می برند.

اگر چه از نظر کمی این شیوه‌ها روابط انسانی را تقویت می‌کنند ولی از سوی دیگر کیفیت روابط انسانی را کاهش می‌دهند.

ابراز احساسات در دنیای مجازی آسان تر است

دکتر آلبرت محرابیان در این‌ باره می‌گوید:

«مهمترین قسمت ارتباط، زبان بدن انسان می‌باشد. بیشترین پیام‌ها از طریق بدن ما به دیگران منتقل می‌شود. پس از آن نوبت به لحن ما می‌رسد که ما با چه لحنی سخنی را به دیگران می‌گوییم. از نظر ایشان کم‌اهمیت‌ترین مسئله در روابط انسانی، کلماتی است که گفته و شنیده می‌شود.»

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

نکته قابل توجه در این‌باره این است که در اکثر روابط اینترنتی در دنیای مجازی فقط پیام‌ها از طریق کلمات منتقل می‌شوند. این پیام‌ها غالبا موجب سوءتفاهم بین افراد می‌گردد زیرا معنای کاملی را منتقل نمی‌کنند.

بحث جالبی در این میان بیان می‌شود که چرا ابراز احساسات در دنیای مجازی آسان تر است؟

همیشه عده‌ای از افراد هستند که در عین سردی کلامی و رفتاری در حضور دیگران، وقتی در دنیای مجازی قرار می‌گیرند بسیار مهربان و اجتماعی می‌شوند و ابراز علاقه می‌کنند.

این دسته از افراد به علت عدم اعتماد به نفس نمی‌توانند در حضور دیگران احساسات خود را ابراز کنند اما زمانی که بتوانند به شکل غیرحضوری با دیگران در ارتباط باشند، خود واقعی‌شان را ابراز می‌کنند.

ابراز احساسات در دنیای مجازی

در راستای مطالعه ابراز احساسات در دنیای مجازی میتوان گفت که این دسته از افراد باید آگاه باشیم که آنها اعتماد به نفس پایینی دارند و افراد مناسبی برای ارتباط حضوری نیستند.

بسیاری از این افراد با اطلاعات غلط و حتی استفاده از عکس‌های دیگران برای خود هویت کاذبی را تشکیل می‌دهند تا از احساسات دیگران سوءاستفاده کنند.

به یاد داشته باشیم روابط صحیح، همیشه به شکل حضوری ایجاد می‌شوند و ارتباط اینترنتی فقط یک راه کمکی برای تداوم ارتباط است.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا