ورزشی

رفتار خشونت بار در ورزش

در اکثر رشته‌های ورزشی بازیکنانی هستند که برای رسیدن به مقام برتر یا به دلیل استرس شدید دست به کارهای خشونت بار می‌زنند و طرف مقابل خود را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند. عده‌ای از بازیکنان در رشته‌های مختلف ورزشی به خاطر خوی پرخاشگری و خشن خود شهرت یافته‌‌اند و چندین بار از حضور در بازی‌های مهم محروم شده‌اند که در ذیل به چند نمونه اشاره می‌شود.

با ویکی روان همراه باشید.

خشن‌ترین زن فوتبالیست جهان «الیزابت لمبرت» نام دارد. او بازیکن تیم دانشگاه نیومکزیکو است که عنوان خشن‌ترین زن فوتبالیست را به خود اختصاص داده است.

مربی تیمی که الیزابت در آن حضور دارد درباره رفتار خشونت بار وی می‌گوید که اقدامات او به وضوح بر خلاف بازی و روحیه ورزشکارانه است. او در یکی از بازی‌ها موهای یکی از بازیکنان تیم مقابل را از پشت کشید و او را نقش بر زمین کرد البته لمبرت چندین بار به دلیل رفتارش در مقابل خبرنگاران از بازیکنان مقابل خود عذرخواهی کرد اما همچنان به رفتار ناپسندش ادامه می‌دهد. او خودش اظهار می‌دارد که عمیقا از حرکاتش پشیمان است و حاضر به پذیرش هر نوع مجازاتی است اما گویی در بازی‌های بعدی یادش می‌رود و دوباره به خشونت خود ادامه می‌دهد. البته مدتی است که بازی های الیزابت لمبرت در تیم به دلیل انجام خطاهای خشن بر روی بازیکنان حریف به صورت نامحدود به حالت تعلیق در آمده است.

خشونت در واترپلو

در ورزش واترپلو نیز حرکات غیرانسانی و ضرب و شتم میان بازیکنان دیده می‌شود. برای مثال در المپیک ۲۰۱۱ زنان آمریکایی در ورزش واتر پلو طی بازی با زنان چینی و کره‌ای رفتار خشونت بار نشان داده و سبب زخمی شدن سر و صورت حریفان خود شدند و چندین بار اخطار گرفتند.

در همین المپیک در ورزشگاه شانگهای در ۲۰ جولای ۲۰۱۱ در ورزش واترپلو مردی از رومانی به نام «دیتفری گوآنتا» با مشت به صورت حریف مقابل خود «دوسکوپیزتلوویک» از صربستان کوبید و سبب مجروح شدن بازیکن مقابل خود شد.

در بازی‌های ۲۰۱۲ در لندن نیز چندین نمونه از این ضرب و شتم‌ها در میان بازیکنان زن و مرد دیده شد. در ورزش واترپلو همچنین نمونه‌ای دیگر می‌توان بیان کرد که تیم بوسنی در بازی یک چهارم نهایی قهرمانی واترپلو در سال ۲۰۱۱ در رم برای به دست آوردن توپ با بازیکن مجاری جنگید و صحنه بازی او شبیه به میدان جنگ تن به تن بود و بازیکن خاطی از ورزش محروم شد.

خشونت بار

خشونت در فوتبال زنان

در قوتبال زنان در برزیل نیز بارها حرکات خشونت‌ بار دیده شده است به ویژه در مسابقات فوتبال بومی زنانی که در شهر مانائوس منطقه آمازوناس برگزار شد و درگیری بر سر توپ جنجالی برپا کرد. این مسابقات فوتبال با نام پلادائو بزرگ‌ترین مسابقات در این سطح است که با حضور ۱۰۰۰ تیم از سال ۱۹۷۳ تاکنون هر ساله در برزیل برگزار می‌شود.

بازیکنان تیم سبز پوش مسابقات فوتبال بومی زنان برزیل، روحیه جنگجو و خشنی دارند که سبب زخمی شدن بازیکنان تیم مقابل خود می‌شوند جالب اینجاست که در این مسابقه همین تیم، قهرمان مسابقه فوتبال بومی زنان شد. گویی این خشونت در میان بازیکنان زن در برزیل مسئله‌ای عادی است.

در سال ۲۰۰۶ دو تیم از بازیکنان فوتبالیست زن از دانشگاه ملبورن با هم مسابقه دادند. این مسابقه یکی از خشونت‌بارترین مسابقات استرالیا محسوب می‌شود که دو تیم مقابل یکدیگر مانند صحنه جنگ‌های قرون وسطی با هم جنگیدند و وقت خود را کمتر به بازی فوتبال گذراندند.

صحنه‌های خونین فوتبال آمریکایی

معمولا استادیوم‌های ورزشی آمریکا در ورزش راگبی و فوتبال آمریکایی به صحنه‌های خونین تبدیل می‌شوند.

در سان‌فرانسیسکو در مسابقات فوتبال آماریکایی که بین تیم کالیفرنیا و تگزاس برگزار شد. در میانه بازی چندین بازیکن را به بیمارستان رساندند زیرا دچار جراحت بر اثر حملات خشونت بار بازیکنان شده بود.

به هر صورت عده‌ای هستند که بازی‌های ورزشی و مسابقات را به چشم یک صحنه نبرد می‌بینند و برای رسیدن به مقام بالاتر حتی حاضر به کشتن طرف مقابل خود هستند.

مهشاد صادقی شاد

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا