هوش

افراد دارای هوش اجتماعی بالا

هوش اجتماعی این قدرت را به فرد می‌دهد تا بتواند خود را با چالش‌های موجود در روابط بین‌فردی، عشق، قدرت، تغییر محیط و نیز در حیطه‌های شغلی، اقتصادی، تحصیلی و تطابق دهد و مدیریت کند. طبیعتا کسی که چنین توانمندی‌ای را بیشتر داشته باشد، هوش اجتماعی بالا دارد و بین جمع، قدرت بیشتری خواهد داشت.

با ویکی روان همراه باشید.

اگر هوش اجتماعی افراد را از ضعیف تا عالی دسته‌بندی کنیم، باید هوش اجتماعی افرادی که رهبری گروهی را عهده‌دار می‌شوند مثل رهبران سیاسی، فراتر از درجه عالی قرار دهیم. آنها می‌توانند احساس و اندیشه‌های جامعه را مدیریت و از بحران‌ها عبور کنند.

از طرفی افرادی هم هستند که هوش اجتماعی‌شان در سطح خیلی کمی ‌قرار دارد. این افراد بیمارانی با اختلال‌های روانی هستند که در رأس این اختلال‌ها می‌توان به بیماری‌های طیف اوتیسم اشارهکرد. افراد اوتیستیک توانایی برقراری ارتباط اجتماعی را به شکل کلامی‌ یا با استفاده از زبان بدن ندارند، حس‌های دیگران را از روی حرف و زبان بدن درک نمی‌کنند و خودشان هم قادر به انتقال احساس خود نیستند.

هنر مذاکره برای افراد دارای هوش ‌اجتماعی بالا مهم شمرده می‌شود. در شرایط خاص، فردی که از هوش اجتماعی بالا برخوردار است می‌تواند با در نظر گرفتن خواسته‌های دیگران، بهترین گزینه موجود را انتخاب نماید.

هنر مجادله هم یکی دیگر از مصادیق هوش اجتماعی است که فردی که از هوش اجتماعی بالایی برخوردار است می‌تواند از آن برای رسیدن به منافع شخصی خودش بهره بگیرد.

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا