بلوغروانشناسی کودک و نوزاد

رفتار با کودک در سن بلوغ

سمیه افشاریان آسیب شناس، با بیان اینکه بلوغ و رفتار با کودک در سن بلوغ در دختران و پسران مرحله ای مهم و گاه بحرانی تلقی می شود، اظهار داشت: تغییرات فیزیکی و ظاهری در نوجوانان با تغییرات خُلقی و رفتاری همراه است. البته ژنتیک، فعالیت جسمی، تغذیه و غیره در روند بلوغ تأثیرگذار است.

با ویکی روان همراه باشید.

وی افزود: دختران و پسران نسبت به دوران بلوغ و تغییرات ناشی از آن واکنش های متفاوتی دارند. دخترها معمولا منزوی تر و گوشه گیر تر می شوند اما پسران از این تغییرات استقبال می کنند.

پیشنهاد ما:تربیت کودکان ۳ تا ۱۴ سال

نوع صحیح رفتار با کودک در سن بلوغ

این کارشناس ادامه داد: دو جنس نسبت به ظاهر و چهره خود حساس می شوند و میل به زیباتر و جذابرتر شدن ذهن آنها را درگیر می کند. در این مرحله احتمال ابتلا به افسردگی افزایش می یابد، نوجوانان در این برهه حساس تر و زودرنج تر می شوند. بنابراین لازم است خانوادها شکل رفتار با کودک در سن بلوغ را رعایت کنند تا بحران های احتمالی این دوره را سپری کنند.

بلوغ

افشاریان افزود: این سن معمولا میل به استقلال طلبی دارند و معمولا شروع به مخالفت با عقاید و نظرات والدین خود می کنند که این امر تا حدی طبیعی است و والدین باید با در نظر گرفتن جوانب، به فرزندان خود فضا دهند تا شخصیت آنها شکل بگیرد.

وی تصریح کرد: بهتر است والدین در این مورد آگاهی خود را افزایش داده درباره تبعات بلوغ با فرزندان خود صحبت کنند و ذهن نوجوان را نسبت به این پدیده روشن کنند تا آنها بتوانند با تغییرات جسمی و عاطفی بلوغ کنار بیایند و در مورد رفتار با کودک در سن بلوغ مطالعه کنند.

این کارشناس در پایان گفت: در این دوره افت تحصیلی و تغییر در علایق و سلایق نوحوانان قابل پیش بینی است. والدین باید سعی کنند به نظرات فرزندانشان احترام گذاشته و به آنها حق انتخاب دهند و با نظارت بر روابط اجتماعی، گزینش دوستان و نوع تفریحات فرزندانشان به آنها در گذر از این مرحله کمک کنند.

نوع رفتار با کودک در سن بلوغ به عنوان ریشه شخصیت فرزندانمان در آینده میباشد و ما میبایست در نوع رفتارمان با آنها دقت کامل به عمل آوریم.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا