تغذیه و سلامتروانشناسی رنگها

رنگ‌ها و هزار حرف و هزار معنی

این موضوع که رنگ‌ها نقش پررنگی در زندگی‌های ما بازی می‌کنند اغراق نیست. ویژگی‌های شخصیتی افراد در اینکه از چه رنگی استفاده کنند تاثیر می‌گذارد و رنگ‌ها هم می‌توانند بر روح و جسم آدمی اثر بگذارند. یعنی تاثیری دو جانبه میان انسان و رنگ برقرار است. رنگ‌ها بر گرسنگی، تشنگی، اشتها، ضربان قلب، فشار خون، خواب و… اثرگذارند و به همین دلیل دانستن درباره این تاثیرات می‌تواند در بهبود کیفیت زندگی انسان هم اثرگذار باشد.

با ویکی روان همراه باشید.

رنگ‌ها و رستوران‌ها

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که چرا رنگ‌های استفاده شده در فست‌فودها همیشه رنگ‌های تند و چشمگیر هستند؟ یکی از دلایل انتخاب این نوع رنگ برای فست فودها،‌ علاقمندی برونگراها به آن است و شاید برای‌تان جالب باشد اگر بدانید رنگ‌هایی مثل رنگ قرمز و نارنجی که تند و گرم هستند، از یک سو سبب زیاد شدن اشتها و از سوی دیگر  باعث خستگی چشم می‌شوند. در واقع طراحی و رنگ‌بندی فست فودها بسیار هدفمند است و سبب می‌شود زمان زیادی را در این رستوران‌های مدرن صرف نکنید و بعد از این‌که غذای سریع پخته شده را سریع میل کردید، رستوران را هم، زود ترک کنید. به همین دلیل با سه چهار تا میز و صندلی رنگی و یک فضای نسبتا کوچک هم می‌توان یک فست فود راه انداخت. در واقع ظرفیت روانی انسان‌ها توانایی تحمل این خستگی و ملال ناشی از رنگ‌های تند را برای مدت طولانی ندارد.

اما رستوران‌های سنتی، بیشتر مورد پسند و علاقه درونگراهاست. غذاها با سرعت کمتری پخته شده‌اند و محیط طوری چیده شده که رنگ‌ها ملایم هستند و چشم را خسته نمی‌کنند. بنابراین افراد با سرعت کمتر و آرامش بیشتر غذا را صرف می‌کنند و زمان بیشتری در رستوران می‌نشینند و صحبت می‌کنند. با این حساب خیلی هم عجیب و غریب نیست که قرارهای کاری و مهم در رستوران‌های بزرگ و آرام تنظیم می‌شود نه در فضای فست فودها.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سمیرا رضایی سمیرا رضایی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان
سید حامد واحدی اردکانی سید حامد واحدی اردکانی
دکترای روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
زهرا محبوبی زهرا محبوبی
دکتری روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان

رنگ‌ها و غذاها

تا اینجا از فضا و رنگ آمیزی مکان‌ها و تاثیر آن بر آرامش روان هنگام صرف غذا گفتیم. بد نیست کمی هم از تاثیر رنگ خود غذاها بر روان بگوییم تا بدانید این همه تلاش و زحمت خانم‌ها در جهت خوش آب و رنگ شدن غذا و زیبایی سفره بی‌دلیل نبوده و نیست. مطالعات نشان داده است که دو فاکتور مهم در غذا وجود دارد که باعث تحریک اشتها می‌شود: رنگ و بو. به همین دلیل است که وقتی از جلوی یک شیرینی فروشی بزرگ رد می‌شوید و بوی شیرینی به مشام‌تان می خورد، هوس خوردن شیرینی خامه‌ای می‌کنید یا وقتی از جلوی یک رستوران رد می‌شوید و بوی کباب را می‌شنوید احساس گرسنگی می‌کنید و دل‌تان کباب می‌خواهد اما با گذشت چند دقیقه که این عطر و بوها ناپدید شد دیگر از آن خواستن شدید خبری نیست.

رنگ‌ها

رنگ نارنجی اشتها برانگیز و خواستنی

نارنجی از همان رنگ‌های گرمی است که چه در غذا باشد و چه در آبمیوه حس خوبی در ما ایجاد می‌کند. آب پرتقال، آب هویج، آب انبه و نوشابه‌های نارنجی همگی نوشیدنی‌های دلخواه ما هستند همچنین استفاده از زردچوبه در بسیاری از غذاها نشان‌دهنده نقش زیاد این رنگ در سفره ایرانی است. قیمه، آبگوشت، خورشت بادمجان، مرغ و بسیاری از غذاهای مورد علاقه افراد حاوی رنگهای قرمز و نارنجی است. ضمنا این رنگ اکسیژن رسانی به مغز را افزایش می‌دهد و فعالیت ذهن را تحریک می کند.

رنگ سبز یعنی یک غذای سالم

برای ایرانی‌ها قرمه سبزی سمبل غذاهای سبز است، غذایی متناسب با ذائقه ایرانیان و البته سالم. غذاهای سبز رنگ تداعی کننده سلامتی هستند و به همین دلیل هم افراد با خوردن این غذاها احساس آرامش بیشتری می کنند. در زمانه‌ای که مدام از رنگ‌های مصنوعی و مواد افزودنی سخن گفته می‌شود داشتن سبزی خوردن و سالادهایی که حاوی کاهو، کرفس و انواع کلم‌ها و منبع انواع ویتامین هاست در کنار غذای اصلی، احساس بهتر و کم اضطراب‌تری به افراد می‌دهد.

رنگ قرمز قدرتمند و پرانرژی

قرمز یک رنگ گرم و زنده است. رنگی پرطرفدار و تاثیرگذار. این رنگ سرعت تنفس و فشار خون را افزایش می‌دهد ضمن اینکه اشتهابرانگیز بوده و با اکثر غذاها رابطه خوبی دارد، تا جایی که برخی از خانم‌ها حتی در قرمه‌سبزی‌شان هم کمی رب می‌زنند تا اندکی متمایل به قرمز شود.

رنگ زرد شیک و اعیانی

مهمترین ادویه برای ایجاد رنگ زرد زعفران است. پس عجیب نیست که بیشتر غذاهای زرد رنگ به نوعی شادی بخش و مرتفع کننده افسردگی هم هستند.  شله زرد، جوجه کباب، ته چین، انواع شیرینی‌ها و شربت‌های زعفرانی همگی اشتها برانگیزند. در واقع زنگ زرد محرک اشتها و تسکین دهنده افسردگی است.

رنگ خاکستری نامناسب برای غذا

خاکستری رنگی خنثی است که نه تنها اشتها را کم می کند حتی می تواند شما را از غذا خوردن هم منصرف کند. خاکستری ما را به یاد رنگ دیوارها، لباسهای کهنه و رنگ رو رفته و حتی محیط‌هایی مثل زندان و بیمارستان می اندازد. رنگی بی احساس و نامناسب برای سفره‌های غذا.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
یونس ترقی طلب یونس ترقی طلب
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
کورش مهدیون کورش مهدیون
مشاور روانشناس
از 150,000 هزار تومان
محمد حسین خانی محمد حسین خانی
مشاور روانشناس
از 62,500 هزار تومان
صبا مهرپور صبا مهرپور
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان

رنگ آبی سردی و آرامش

می‌گویند آبی رنگ لاغرهاست. رنگی سرد که در تضاد با اشتها قرار گرفته و متابولیسم را کند می‌کند. اکثر آدمهای خونسرد و آرام به این رنگ علاقمند هستند. در میان غذاها هم کمتر غذایی به رنگ آبی ست. حتی در میان میوه ها رنگ آبی کمتر از باقی رنگ‌ها وجود دارد. به دلیل خاصیت سرکوبگری در اشتها به کسانی که اضافه وزن دارند پیشنهاد می شود رنگ رومیزی، یا ظرف‌های غذا را آبی انتخاب کنند.

شیما نادری

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا