جوانان و نوجوانانروابط

چه تصوری از جذابیت فیزیکی خود دارید؟

جذابیت فیزیکی از جهات مختلف اهمیت دارد. بر عزت نفس مثبت و پذیرش اجتماعی نوجوانان تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، بر شخصیت، کشش بین فردی و روابط اجتماعی نیز اثر دارد. از نوجوانان جذاب با واژه‌هایی مثبت نظیر باهوش، دوست‌داشتنی، موفق، با محبت و گرم نام برده می‌شود. نوجوانان جذاب، تا حدودی به دلیل برخورد متفاوتی که با آنان می‌شود، دارای مهارت‌های بین‌فردی گسترده‌تر و متنوع‌تر، سازگاری اجتماعی بهتر، ادراک خویشتن قوی‌تر و صفات شخصیتی سالم‌تری هستند. بسیاری از نوجوانان درباره ظاهر فیزیکی خود به نگرانی‌هایی دچار می‌شوند (اضطراب ظاهر)، خصوصا اگر در دوره کودکی و اوایل نوجوانی تجارب اجتماعی منفی‌ای داشته باشند. مطالعه‌ای که بر روی نوجوانان دختر و پسر پایه ششم در پنسیلوانیا انجام شد، نشان داد افرادی که از لحاظ جذابیت فیزیکی متفاوتند، پیش‌بینی می‌شود که از لحاظ روابط با همتایان و والدین، رفتارهای کلاسی و ادراک خویشتن نیز متفاوت باشند. نوجوانانی که از جذابیت فیزیکی بیشتری برخوردار بودند در ارزیابی‌های به عمل آمده توسط والدین، همتایان و معلمان در مقایسه با نوجوانان با جذابیت کمتر نمرات بالاتری دریافت کردند و این یکی از دلایل توجه بیش از حد نوجوانان به وضع ظاهری‌شان است.

با ویکی روان همراه باشید.

بین تصور مثبت از بدن و عزت نفس رابطه مشخصی وجود دارد. نوجوانانی که به ظاهر خود احساس مثبت‌تری دارند، در کل برای خود نیز ارزش بیشتری قائلند و برعکس، افرادی که خود ارزشمندی کلی بالاتری دارند به وضع ظاهر و وزن‌شان نیز احساس مثبت‌تری خواهند داشت. خود ارزشمندی کلی و ابعاد مختلف تصور مثبت از بدن، رابطه متقابل نزدیکی دارند.

جذابیت فیزیکی

پژوهش بر روی بزرگسالان و نوجوانان ثابت کرده است که نارضایتی از ظاهر فیزیکی در جامعه ما شیوع زیادی دارد. خود ارزیابی نوجوانان از جذابیت فیزیکی‌شان تا حدودی از طریق مقایسه با افراد پیرامون تعیین می‌شود. یکی از مطالعات نشان داد که خودارزیابی فرد پس از مشاهده همجنس غیرجذاب مثبت‌تر است تا پس از مشاهده همجنس جذاب. نوجوانان از مفاهیم آرمانی پذیرفته شده جامعه در مورد اندام تأثیر می‌پذیرند. اکثر نوجوانان ترجیح می‌دهند اندامی‌ با اندازه متوسط داشته باشند. نوجوانان بلندقامت و لاغر نیز مانند نوجوانان کوتاه‌قد چاق از اندام خود ناراضی‌اند. از آنجا که فرهنگ غربی بر اهمیت باریک اندام بودن تأکیدی بیش از اندازه دارد، خصوصا دختران نوجوان چاق بیشتر احساس بدبختی می‌کنند. این وسواس باریک اندامی‌تا حدودی دلیل شیوع بیاشتهایی روانی و پراشتهایی روانی در میان نوجوانان است. اگر دختری اندام باریک نداشته باشد، احتمال آن که با جنس مخالف قرار ملاقات بگذارد کمتر می‌شود. کنار آمدن با طرد اجتماعی آسان نیست از این رو عزت نفس با پذیرش فیزیک خود همبستگی نزدیکی دارد. به طور کلی، دختران دبیرستانی در مقایسه با دختران مقطع راهنمایی نارضایتی جسمی ‌بیشتری دارند که نشان می‌دهد نارضایتی از بدن با افزایش سن بیشتر می‌شود.

مطالعات انجام شده بر روی جنس مذکر نیز دلایل بیشتری را در تأیید اهمیت اجتماعی برخورداری از فیزیک متوسط و جذابیت فیزیکی فراهم می‌کند. پذیرش اجتماعی مردانی که هیکل عضلانی دارند، بیشتر از سایر مردان است. مردان بلندقامت و خوش‌هیکل جذاب‌تر از مردان کوتاه‌قامت به شمار می‌آیند. مردان، در سن دانشجویی، اگر هیکل عضلانی داشته باشند بیشتر از مردان لاغر یا چاق در تعامل با دیگران احساس راحتی و اطمینان می‌کنند و همین طور مردان بلندقامت در قرار ملاقات با جنس مخالف موفق‌تر بودند.

 

فاطمه صبوری پور

سی ساله ليسانس روانشناسی عمومی فوق ليسانس روان شناسی تربيتی دانشجوی دكتری روانشناسی تربیتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا