پرسش و پاسخ های تربیت فرزندتربیت فرزند

از اختلاف و دعوا میان فرزندانم خسته شدم

پرسش: سلام. من دوقلو دختر و پسر دارم که دوسال و سه ماه‌شونه. خیلی بینشون اختلاف و دعوا هست. پسرم خیلی خواهرشو می‌زنه. دخترم چون نمی‌تونه از خودش دفاع کنه خیلی عصبی شده. همه‌ش خودش و گاز می‌گیره. مدام جیغ می‌زنه و موهای خودشو می‌کشه .الآن مشکل اصلیم با دخترمه. هم خیلی عصبی شده هم وقتی جایی مهمونی می‌ریم یا کسی میاد خونه‌مون همه‌ش می‌ره طرف مهمونا دستش رو به حالت زدن به طرف مهمونا می‌گیره، سرشون جیغ می‌زنه. باهاشون خیلی مشکل دارم خودمم خیلی عصبی شدم. بعضی اوقات نمی‌تونم خودم رو کنترل کنم و تنبیه‌شون می‌کنم.

با ویکی روان همراه باشید.

پاسخ: پرورش کودک یه مسئولیت سخت و طاقت فرساست. حالا که دو فرزند دارید مسئولیت شما دو برابر می‌شه و این کار نیازمند صبر و شکیبایی دو چندان شماست و باید صبور باشید تا فرزندانی خوب را پرورش دهید.

علل ناسازگاری دوقلوهای شما می‌تونه به دلایل زیر باشه:

* به هم خوردن عدالت و برابری میان فرزندان: وقتی پدر و مادر عدالت را رعایت نمی‌کنند، حس حسادت کودکان را نسبت به یکدیگر بر می‌انگیزند و باعث بروز اختلاف و دعوا بین خواهر و برادر می‌شوند.

* به خطر افتادن حس مالکیت کودک: کودک دارای حس مالکیت قوی است و زمانی که کودک دیگری بخواهد وسیله متعلق به او را بردارد عصبانی می‌شود و پرخاش می‌کند.

* حس برتری طلبی: کودکی که می‌خواهد همیشه نقش اصلی را در بازی داشته باشد، مثل پسر شما اگر کودک دیگر به او اجازه چنین کاری را ندهد دست به تخلف در بازی می‌زند و این کار باعث جدال میان آنها می‌شود.

* دخالت پدر و مادر در اختلافات جزئی: پدر و مادری که دائما نقش داور یا قاضی را بازی می‌کنند و می‌کوشند مقصر اصلی را شناسایی کنند باعث مکرر شدن اختلاف و دعوا میان کودکان می‌شوند و آنان را برای نزاع بعدی آماده‌تر می‌کنند.

* تحریک حس حسادت: عواملی که سبب تحریک حس حسادت کودک می‌شود مانند؛ جانبداری از کودک دیگر در دعوا، مجبور کردن کودک به گذشت به نفع کودک دیگر، مقایسه کردن کودک با سایر فرزندان.

* انرژی اضافی: مصرف انرژی اضافی که در آنها به جا مانده و موفق به تخلیه آن نشده‌اند.

* بیکاری و بلاتکلیفی: سعی کنید کودکان را سرگرم و مشغول سازید.

* از همه مهم‌تر سعی کنید الگوی مناسبی برای آنها باشید. کودکان نباید شاهد این باشند که شما برای اثبات حقانیت خودتان به زور متوسل می‌شوید و تصور کنند که دعوا امر اجتناب‌ناپذیر است. باید در حضور کودکان از دعوا کردن بپرهیزید.

دکتر مریم ایزانلو

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا