روانشناسی کودک و نوزاد

پذیرش کودک توسط والدین

خیلی از خانواده ها برای آرامش روحی خود به قبول کردن یک فرزند روی میآورند ،اما پذیرش کودک توسط والدین چگونه باید باشد؟

با سایت روانشناسیویکی روان همراه شوید.

پذیرش کودک توسط والدین

اگر به کودکتان و پرورش و رشد شخصیت و اعتمادبه نفس در وی علاقه مندید سعی کنید وی را همانگونه که هست بپذیرید و هرگز وی را با دیگر کودکان مقایسه نکنید

یک روان‌شناس تأکید کرد: پذیرش فرزندان بی‌قید و شرط و همان‌گونه که هستند زمینه‌ساز رشد اعتماد به‌ نفس در شخصیت آن‌ها است.

اکبر قاسمی با بیان این مطلب، اظهار کرد: اعتماد به ‌نفس و خودباوری افراد بیشتر در دوران کودکی و رشد شکل می‌گیرد.

پذیرش کودک توسط والدین

در واقع کودکانی که اعتماد به ‌نفس پایینی دارند همیشه آرزو دارند جای شخص دیگری باشند، بیش ‌از حد خیال‌ پردازی می‌کنند، احساس بی‌ارزشی کرده و اغلب در برخورد با وظایف و مشکل گریه می‌کنند.

این کارشناس ادامه داد: به‌ علاوه چنین کودکانی کمتر از سایرین به ‌ظاهر خود توجه و رسیدگی می‌کنند، چرا که از فکر کردن به ‌ظاهر خود و دیدن آن در آینه لذت نمی‌برند.

تصمیم‌گیری برای‌شان مشکل است، نسبت به آینده بدبین بوده و آینده خود را پربار نمی‌بینند، به کوچک‌تر از خودشان زور می‌گویند و در مسائل گوناگون کمتر داوطلب شده و کمتر سئوال می‌کنند.

اهمیت پذیرش کودک توسط والدین

وی با تأکید بر اینکه هر چه سن افراد کمتر باشد تغییر دادن خودباوری و نحوه تفکر آن‌ها ساده‌تر و در نتیجه بالابردن اعتماد به ‌نفس راحت‌تر است،

افزود: برای ریشه‌دار شدن اعتماد به ‌نفس والدین باید منحصر به‌ فرد بودن و بی‌همتا بودن فرزندان‌شان را به آن‌ها آموزش دهند و از مقایسه کودکان خود با سایرین بپرهیزند.

قاسمی درباره پذیرش کودک توسط والدین تصریح‌ کرد: کودک باید خودش باشد نه شبیه دیگران و در واقع باید به بی‌نظیر بودنش افتخار کند.

والدین باید در پی یافتن خوبی‌ها، نقاط قوت و ویژگی‌های مثبت فرزندان خود باشند و اجازه دهند کودک امور روزانه‌اش را با اعتقاد به خود و تنها تحت نظارت پدر و مادر ها انجام دهد.

این روان‌شناس خاطرنشان کرد: محبت‌ های مادرانه‌ای که خارج از حد نرمال باشد برعکس آنچه تصور می‌شود موجب خدشه‌دار شدن رشد اعتماد به ‌نفس در شخصیت کودک شده و آینده روشنی را برای او رقم نمی‌زند.

از جمله آن‌ها می‌توان بستن بند کفش، گذاشتن لقمه در دهان و در واقع انجام امور ساده‌ای باشد که فرزند باید با آموزش و دریافت آگاهی، خودش از عهده تمام آن‌ها برآید.

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا