دسته بندی موضوعات جنسی

سکس پر خطر چیست؟ (انواع رابطه جنسی پر خطر)

سکس پر خطر که به آن رابطه جنسی پرخطر یا رابطه آزاد جنسی هم گفته می شود نوعی ارتباط جنسی نزدیک است که زن و مرد از نکات ایمنی برای ممانعت از انتقال بیماری های احتمالی استفاده نمی کنند. آموزش پیشگیری از سکس پرخطر یکی از موضوعات همیشگی در جلسات مشاوره آنلاین جنسی و سکسولوژی در ویکی روان است که در ادامه بیشتر به بررسی آن می پردازیم.

دلیل بد بودن رابطه جنسی پر خطر چیست؟

با بخش مقالات جنسی در ویکی روان همراه باشید.

اولین سوال این است که معنی رابطه آزاد چیست و چرا افراد باید از آن دوری کنند؟

رابطه جنسی پر خطر باعث می شود فرد در خطر بیماری های مقاربتی جنسی یا STI و بارداری ناخواسته قرار بگیرد یا پیش از آن که در مورد داشتن یک رابطه سالم اطلاعات کافی داشته باشد، رابطه جنسی برقرار کند.

بهتر است بدانید اصلا رابطه جنسی چیست و چطور باید انجام شود بعد برای آن اقدام کنید، گاهی واقعیت با تصورات ما کاملا متفاوت است.

نوجوانان و جوانان بیشتر از بزرگسالان در خطر رابطه جنسی پر خطر قرار دارند، چون نیازهای جنسی آنها بیشتر است و آینده سنجی صحیحی در مورد اینکه رابطه پرخطر چیست هم ندارند.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سعید بابایی سعید بابایی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
آرزو بختیاری آرزو بختیاری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
نسرین دشتبانیان نسرین دشتبانیان
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
سارا مددزاده سارا مددزاده
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
مهناز شاه مرادی مهناز شاه مرادی
دکترای روانشناسی
از 125,000 هزار تومان
علیرضا مرادی علیرضا مرادی
مشاور حقوقی خانواده
از 75,000 هزار تومان

رفتارهای پر خطر جنسی چیست؟

سکس پر خطر چیست؟ (انواع رابطه جنسی پر خطر)

یکی از بیشترین سوالاتی که در بخش مشاوره جنسی آنلاین ویکی روان دریافت می کنیم مربوط به این می شود که رابطه پر خطر چیست یا مثلا رابطه محافظت نشده چیست؟ باید بدانید رابطه جنسی پر خطر شامل موارد زیر می باشد:

  • رابطه جنسی بدون این که مرد یا زن از کاندوم استفاده کنند.
  • رابطه جنسی دهانی بعد از دخول واژنی محافظت نشده.
  • برقراری رابطه جنسی در سنین نوجوانی. افراد جوانی که رابطه جنسی برقرار می کنند بیشتر در خطر تبخال تناسلی قرار دارند.
  • داشتن رابطه جنسی با بیش از یک نفر.
  • داشتن شریک جنسی پر خطر (مثلا شخصی که با چند نفر رابطه جنسی داشته باشد)
  • داشتن رابطه جنسی مقعدی و یا شریک جنسی که این نوع رابطه جنسی را انجام داده است.
  • داشتن شریک جنسی که مواد مخدر مصرف می کند.
  • رابطه جنسی تجاری – روسپی گری

علاوه بر انواع رابطه جنسی پر خطر باید از رفتارهای نادرست در روابط جنسی هم پرهیز شود.

رایج ترین رفتار جنسی پر خطر : رابطه جنسی محافظت نشده

رابطه جنسی حفاظت نشده به معنی داشتن رابطه جنسی واژنی، دهانی، و یا مقعدی بدون استفاده از کاندوم است. حتی رابطه جنسی بدون کاندوم با همسرتان هم یک سکس پرخطر است که می تواند عواقبی به همراه داشته باشد.

این نوع رابطه جنسی پر خطر باعث می شود شما بیشتر تحت خطر بیماری ایدز و یا بیماری های مقاربتی جنسی قرار بگیرید. مایعات بدن مانند منی و خون در حین رابطه جنسی از شریک جنسیتان به شما منتقل می شوند

بنابراین اگر شریکتان ایدز و یا دیگر انواع بیماری مقاربتی داشته باشد و حتی خود او نداند، ویروسش به شما نیز منتقل می شود. به همین دلیل گفته می شود تا از سلامت جنسی همسرتان هم مطمئن نیستید با او سکس پر خطر یا بدون کاندوم نداشته باشید.

راه کم کردن عواقب رابطه پر خطر چیست؟

استفاده از کاندوم در هنگام هر رابطه جنسی باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی می شود. اما اگر شما از کاندوم نیز استفاده کنید، می توانید تبخال و یا HPV را از شریکتان دریافت کنید.

اما اگر شما هیچگاه رابطه جنسی نداشته اید و اطمینان ۱۰۰ درصد دارید که شریکتانتان فقط با شما رابطه جنسی دارد و بیماری مقاربتی ندارد، باز هم استفاده از کاندوم بهترین انتخاب است.

داشتن رابطه جنسی با چند نفر بدترین کار ممکن است!

اگر شما با بیش از یک نفر رابطه جنسی دارید و یا در طول زندگی تان شریک های جنسی زیادی داشته اید، احتمال ابتلای شما به بیماری ایدز و دیگر بیماری های مقاربتی زیادتر است. زیرا افراد بیشتر، شانس داشتن ایدز و یا بیماری های مقاربتی را در رابطه جنسی پر خطر افزایش می دهند.

حتما شنیده اید که می گویند:

وقتی شما با یک فرد رابطه ی جنسی دارید، دقیقا بدین معنی ست که با همه افرادی که شریکتان با آن ها رابطه داشته است، نیز رابطه جنسی دارید

یکی از دلایل درد در واژن خانم ها بعد رابطه جنسی همین مورد است، یعنی سکس پر خطر می تواند موجب ناراحتی های جنسی شود.

چگونه این خطرات را کاهش دهیم؟

اگر شما مجرد نیستید و رابطه جنسی دارید، برای کاهش این خطرات باید در رابطه جنسی ای باشید که هر دو شما فقط با همدیگر رابطه دارید.

زندگی بسیار پیچیده است و شما ممکن است با اطمینان نتوانید بدانید که شما و همسرتان از زندگی چه می خواهد، حتی ممکن است ندانید که همسرتان قبلا با فرد دیگری رابطه ی جنسی داشته است یا خیر

پس برای اطمینان حاصل کردن بهتر است آزمایش بیماری مقاربتی بدهید.

رابطه جنسی مقعدی از مهمترین انواع روابط جنسی پر خطر می باشد

رابطه جنسی مقعدی شامل هر رابطه ای در اطراف مقعد است.

این نوع رابطه جنسی پر خطر در واقع پرخطرترین نوع رابطه هم برای زن و هم برای مرد برای دریافت و انتشار بیماری مقاربتی و ایدز می باشد. اما چرا؟

آناتومی مقعد به گونه ای است که دیواره و پوشش آن از واژن نازک تر می باشد و به آرامی آسیب می بیند و سریع تر دچار عفونت می شود.

چگونه سکس پرخطر را مدیریت کنیم؟

از کاندوم به درستی استفاده کنید تا با سایش، پاره نشود.

استفاده از روان کننده ها آبی روغنی می تواند برای کاهش خطرات جنسی موثر باشد

شما با داشتن رابطه جنسی مقعدی هنوز هم در خطر دریافت بیماری مقاربتی خواهید بود، اگر اصرار به انجام این رابطه دارید، حتما قبل از نزدیکی اطراف مقعد و داخلش را تمیز کنید و بعد از سکس پرخطر سریعا دوش بگیرید.

رابطه جنسی خطرناک با پوزیشن های اشتباه

خارج از موضوع استفاده یا عدم استفاده از کاندوم، یک رابطه جنسی پرخطر می تواند با انتخاب پوزیشن های سکس اشتباه انجام شود. گاهی ما با انتخاب های اشتباه، آسیب های جبران ناپذیری به خود و شریک جنسیمان وارد می کنیم.

این آسیب ها می توانند در سکس خشن یا با پوزیشن های جنسی نادرست و افراطی انجام شوند و سکس عادی و لذت بخش را تبدیل به سکس پرخطر کنند، پس در انتخاب خود نهایت دقت را به عمل بیاورید.

رابطه جنسی و مواد مخدر

مشاوره جنسی آنلاین و تصویری در ویکی روان

ایدز و بیماری های دیگری مانند هپاتیت صرفا با رابطه جنسی منتقل نمی شوند. شما حتی ممکن است در رابطه جنسی پر خطر این بیماری ها را از افرادی که مواد مخدر تزریق می کنند نیز دریافت کنید.

اگر شما با فردی رابطه جنسی دارید که لوازم و سرنگ های مواد مخدرش با فردی که ایدز دارد مشترک است، می تواند ناقل بیماری باشد، زیرا سوزن، قاشق و حتی پنبه ی سوزن و سرنگ فردی که ایدز دارد، خونی می شود و به افراد دیگر منتقل می کند

بدین ترتیب اگر با این فرد رابطه جنسی برقرار کنید شما نیز ویروس را دریافت خواهید کرد. اگر شما با فردی رابطه جنسی دارید که مواد مخدر تزریق می کند، همیشه از کاندوم استفاده کنید و آزمایش ایدز و هپاتیت بدهید. همچنین اگر آن فرد همیشه از وسایل خودش استفاده کند، خطر ابتلایش بسیار کم تر است. اما شما نباید ریسک کنید و همیشه باید مراقب باشید.

جلوگیری از انواع رابطه جنسی پر خطر بهترین راه حفظ سلامتتان است، حتی اگر با همسرتان نزدیکی می کنید نیاز است گاه به گاه سلامتی جنسی هر کدامتان برای دوری از عواقب رابطه جنسی پرخطر حفظ شود.

رابطه جنسی پولی هم سکس پر خطر است؟

از آنجایی که این افراد (روسپی و روسپی گری) برای پول، غذا و مواد مخدر رابطه جنسی برقرار می کنند، احتمال داشتن ایدز در آن ها بیشتر است.

این افراد حتی ممکن است پول دریافت کنند تا رابطه جنسی بدون کاندوم برقرار کنند

این افراد همچنین ممکن است به الکل و مواد مخدر نیز اعتیاد داشته باشند. مشتری هایشان نیز نمی دانند که آن ها ایدز و یا انواع بیماری مقاربتی دارند. آن ها نیز نمی توانند مشتری هایشان را قانع کنند که از کاندوم استفاده کنند.

در هر صورت باید از برقراری رابطه جنسی با افراد ناایمن جلوگیری کنید. به هیچ وجه از رابطه جنسی پر خطر استفاده نکنید.

انواع رابطه جنسی پر خطر که در بالا گفته شد در بسیاری از کشور های جهان غیر قانونی است

اگر وارد چنین روابطی شدید آزمایش ایدز بدهید و از کاندوم استفاده کنید.

آیا خودارضایی هم یک رابطه جنسی پرخطر و آزاد است؟

صحبت های زیادی در مورد اینکه اصلا خودارضایی چیست و در دسته رابطه های جنسی به حساب می آید شده است. از نظر علمی، استمنا هم یک نوع رابطه جنسی است، چون می تواند به تنهایی یا توسط فرد دیگری انجام شود!

همانطور که در مقاله روش های ترک کردن خوارضایی در ویکی روان گفتیم، اگر استمنا به دفعات زیاد و به شیوه های عجیب و آسیب رسان انجام شود، در دسته انواع رابطه جنسی خطرناک قرار می گیرد چون می تواند آسیب های جسمی روانی زیادی به فرد وارد نماید.

دلیل تمایل مردم به رابطه خطرناک چیست؟

شاید شما هم فکر کنید با وجود این مشکلات، دلیل میل مردم به رابطه خطرناک چیست؟ افراد ممکن است وارد رابطه جنسی پر خطر شوند زیرا:

  • اطلاعاتی از بیماری مقاربتی و نحوه انتقال آن ها نداشته باشند
  • با شریک جنسی خود در مورد داشتن رابطه جنسی سالم و محافظت شده صحبت نمی کنند
  • درکی از رابطه جنسی محافظت شده و جلوگیری از بیماری مقاربتی ندارند
  • از علائم بیماری مقاربتی اطلاعاتی ندارند
  • برای درمان بیماری مقاربتی از دارو استفاده نمی کنند
  • به روش های درمانی و پزشک دسترسی ندارند
  • برای داشتن رابطه جنسی از الکل و مواد مخدر استفاده می کنند. این مواد، قدرت تصمیم گیری را از بین می برند و ممکن است فرد از رابطه جنسی پر خطر استفاده کند

اگر رابطه پر خطر داشتیم چه کنیم؟

اختلالات جنسی زنان

این سوال زیاد در بخش مشاوره موضوعات جنسی ویکی روان مطرح می شود، حالا با تمام توضیحات اگر رابطه پر خطر داشتیم چه کنیم آیا رابطه محافظت نشده و بارداری با هم در ارتباط هستند. به تک تک این مسائل می پردازیم:

۱- اگر رابطه پر خطر داشتیم چه کنیم؟

اولین کار این است که مطمئن شوید امکان باردار شدن خانم وجود ندارد. یعنی با انجام تست های بارداری از این موضوع اطمینان کسب کنید.

سریعا بعد سکس پر خطر دوش بگیرید و کاملا بدن و اندام جنسیتان را شستشو دهید تا از عواقب ناخواسته رابطه پرخطر دور بمانید. در صورت احساس درد و سوزش شدید در بخش های تناسلی، حتما به پزشک مردان یا زنان مراجعه و تحت درمان قرار بگیرید.

اگر بعد از مدتی احساس ایجاد تغییرات و دردهای ناخواسته در بدنتان احساس کردید (زیگیل ای تناسلی یا تغییر رنگ در اندام جنسی)، حتما بدون فوت وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا تحت درمان قرار بگیرید.

۲- رابطه محافظت نشده و بارداری ارتباط دارند؟

بله، رابطه جنسی پرخطر می تواند موجب باردار شدن خانم ها شود، چون در این نوع نزدیکی خبری از کاندوم نیست!

اگر مطمئن نیستید که آب منی وارد واژن شده است یا خیر، می توانید از قرص های ضدبارداری رایج در بازار استفاده کنید که در بیشتر داروخانه ها پیدا می شوند. استفاده از تست های بارداری هم دیگر روش مرسوم برای پی بردن به بارداری بعد از گذشت چند روز است.

با این حال تمام موارد فوق را تحت نظر متخصص زنان انجام دهید تا از بروز آسیب های احتمالی جلوگیری شود.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
پریسا سبزواری پریسا سبزواری
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
صدیقه صفایی صدیقه صفایی
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
علی اشرف نورمحمدی علی اشرف نورمحمدی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
فرشته همدانی فرشته همدانی
مشاور روانشناس
از 55,000 هزار تومان
فاطمه غواص معانی فاطمه غواص معانی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

حالا میدانیم رابطه آزاد چیست و چند نوع دارد، اما اگر به هر دلیل نیاز به کسب اطلاعات بیشتر یا پاسخ های دقیق برای سوالات خود دارید، می توانید در بخش سکس تراپی آنلاین ویکی روان، با مشاور مورد نظرتان به صورت صوتی، تصویی و حتی تایپی در ارتباط باشید و در مورد اینکه رابطه محافظت نشده چیست و چطور باید آن را مدیریت کرد صحبت کنید:

لیست درمانگرهای جنسی آنلاین

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا