روانشناسی کودک و نوزاد

الگوهای دلبستگی در کودکان

اینزورث دستیار بالبی پس از آنکه از آفریقا به آمریکا بازگشت، مطالعه روی بیست و سه کودک طبقه متوسط و مادرشان را آغاز کرد. براساس این مطالعه او الگوهای دلبستگی را که پژوهش‌های بسیار زیادی را در روانشناسی رشد باعث شده اند تعریف کرد. در ادامه بیشتر به معنای الگوهای دلبستگی در کودکان میپردازیم.

الگوهای دلبستگی در کودکان

با سایت روانشناسیویکی روان همراه باشید.

در این مطالعه اینزورت و دانشجویانش این کودکان و مادران‌شان را در سال اول زندگی، هر سه هفته یک بار به مدت چهار ساعت در خانه آنها مورد مشاهده قرار دادند.

هنگامی که کودکان دوازده ماهه شدند اینزورت خواست ببیند رفتار آنها در موقعیت جدید چگونه است از این رو کودکان و مادران‌ شان را به یک اتاق بازی در دانشگاه جان هابکینز آورد.

او بویژه علاقه‌مند بود که کودکان مادران‌شان را چگونه به عنوان پایگاهی برای جستجوی محیط مورد استفاده قرار می‌دهند و عکس‌ العمل آنها به جدایی کوتاه مدت مجدد از مادران‌شان چگونه است.

در نخستین مرحله جدایی، کودک با یک فرد غریبه تنها گذاشته می‌شد و در دومین مرحله کودک به تنهایی در اتاق گذاشته می‌شد.

هر مرحله جدایی سه دقیقه به طول می‌انجامید ولی در صورتی که کودک ناراحتی شدیدی نشان می‌داد مدت جدایی کوتاه‌تر می‌شد. کل این فرآیند که بیست دقیقه به طول انجامید راموقعیت نا آشنا نام نهادند. این پژوهش منجر به کشف انواع الگوهای دلبستگی در کودکان شد.

اینزورت و همکارانش سه الگو را مشاهده کردند؛ دلبستگی ایمن، دلبستگی نا ایمن و دلبستگی آشفته.

دکتر لوح موسوی

روانشناس بین المللی، کارشناس برنامه های صدا و سیمای جمهوری اسلامی، مشاور شخصیت ها و مدیران ،برتر، نویسنده کتابهای روانشناسی تلفن دفتر مشاوره ۲۲۸۸۹۴۴۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا