مطالب روانشناسی خانواده در ویکی روان

تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی (معنی خانواده)

تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی (Family) می تواند خیلی از ابهامات ذهنی ما را حل نماید. در جلسات مشاوره خانواده آنلاین در ویکی روان بسیاری از مردم نمی دانند تعریف خانواده چیست و چرا وجود خانواده اهمیت دارد؟ به همین خاطر در ایجاد معنی خانواده دچار مشکلاتی می شوند. “خانواده” کلمه ای واحد با معانی بسیار متفاوت است. افراد روش های مختلفی برای تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی دارند و همین تفاوت و تنوع باعث ایجاد انواع خانواده می شود که هر کدام هویت مخصوص به خود را دارد! در ادامه این مطلب ویکی روان به تعریف روانشناسی خانواده می پردازیم.

در ادامه این مطلب سایت ویکی روان بیشتر به موضوع انواع خانواده از دید روانشناسی می پردازیم.

تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی چیست؟

مدیریت خانواده

با مطالب روانشناسی سایت ویکی روان همراه باشید.

چزی که در خانواده‌ درمانی به آن پرداخته می شود این است که خانواده ها از نظر اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و بسیاری جوانب دیگر با هم تفاوت دارند. به همین دلیل راه های مدیریت کردن خانواده در آنها نیز متفاوت است.

اما آن چه همه خانواده ها به صورت مشترک دارند این است که، به گونه ای روشن می کنند که افرادی که آن ها را خانواده می نامند، به نوعی برای آن ها دارای اهمیت هستند.

در واقع اعضای هر خانواده مهم ترین بخش های آن هستند و تعریف خانواده بدون وجود آنها شکل نمی گیرد.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
سحر مدیری سحر مدیری
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
داود لکی داود لکی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
مینا فرهادی مینا فرهادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
جواد صادق الحسینی جواد صادق الحسینی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
لیلا امینیان لیلا امینیان
دکترای روانشناسی
از 62,500 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
پگاه عبادی پگاه عبادی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان

روانشناسی خانواده چیست؟

مشاوره خانواده آنلاین صوتی و تصویری

بر اساس تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی :

خانواده یک گروه اجتماعی بنیادی در جامعه می باشد که عموما شامل یک یا دو والد و فرزندان آن ها است

در حالی که این تعریف نقطه شروع خوبی است، چندین ساختار خانوادگی مدرن وجود دارند که از این تعریف مستثنی هستند. مانند زوج های بدون فرزند یا انواع دیگر در واحد خانواده.

مهم ترین تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی این است:

خانواده یعنی، دو یا چند نفر که اهداف و ارزش های خود را با یکدیگر به اشتراک می گذارند، به هم تعهدات بلند مدت دارند و معمولا در یک محل زندگی می کنند

این تعریف روانشناسی خانواده اکثریت وسیعی از واحدهای خانواده مدرن را دربر می گیرد.

در واقع از دید تعریف روانشناسی خانواده، یکی از مهم ترین ویژگی های خانواده های موفق و پیشرو این است که اعضای آن با وجود اختلاف نظر بین اعضا، باز هم در مسیری رو به رشد و متعالی قدم بر می دارند و مدام سعی در ایجاد نقاط مشترک بیشتر دارند.

در جلسات مشاوره روانشناسی به منظور تقویت روابط اعضا، یک مشاور خانواده خوب تلاش می کند تا مفاهیم و اصول خانواده بودن را به آنها یادآوری کند.

چه کسانی خانواده را می سازد؟

مشاوره روانشناسی خانواده اینترنتی

همانطور که قبلا در سایت ویکی روان گفتیم، اعضا مهم ترین بخش های یک خانواده هستند. خانواده سنتی شامل پدر، مادر، و فرزندان است.

این خانواده در تلویزیون به عنوان خانواده استاندارد نشان داده می شود

با این حال، قرن بیست و یک تنوعی از واحدهای خانوادگی را نشان می دهد، که برخی از آن ها بسیار متفاوت از استانداردهای مرسوم هستند.

امروزه، بسیاری از کودکان در خانه هایی با یک والد، توسط پدر بزرگ ها یا مادر بزرگ ها یا توسط والدین همجنس خود پرورش داده می شوند.

بر مبنای تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی، برخی خانواده ها تصمیم می گیرند که بچه دار نشوند یا به دلیل برخی موانع پزشکی یا عاطفی نمی توانند بچه دار شوند.

این ایده که والدین و کودکان یک خانواده را تشکیل می دهند یک تعریف اصلی است. با این حال، به منظور تایید دقیق دیگر ساختارهای خانوادگی، تعریف گسترده تری لازم است.

علاوه بر تعریف روانشناسی خانواده بسیاری از افراد گروهی از دوستان خود را به عنوان خانواده در نظر می گیرند. یا حیوانات خانگی – از ماهی قرمز گرفته تا اسب – را خانواده خود تلقی می کنند.

پس معنی واقعی خانواده بسیار عمیق تر از چیزی که ما بیان می کنیم نیز می تواند باشد!

اگر به هر دلیل مشکلاتی در خانواده شما ایجاد شده است و نیاز به کمک یک متخصص برای رفع قطعی آن دارید، می توانید از خدمات مشاوره روانشناسی خانواده در سایت ویکی روان به صورت آنلاین از سراسر جهان استفاده نمائید و با مشاور خانواده آنلاین مورد نظرتان، تصویری و صوتی صحبت نمائید.

دوستان به عنوان خانواده پذیرفته می شوند؟

جذاب‌تر

بسیاری از افراد دوستان خود به اندازه اعضای خانواده، نزدیک می دانند و یا حتی نزدیک تر تلقی می کنند.

افرادی که اعضای خانواده نزدیک خود را از دست داده اند ممکن است واحد خانواده ای از دوستان خود را با علایق و اهداف مشابه انتخاب کنند تا جایگزین فقدان ساختار خانوادگی آن ها شود.

بر اساس تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی، این نوع واحد خانواده، درحالی که غیر سنتی است، اگر نزدیک تر از یک ساختار سنتی نباشد، اما می تواند به همان اندازه نزدیک باشد

دوستان توسط فرد انتخاب می شوند، این یعنی آنها می توانند اعضای خانواده (یا خانواده دوم) خود را انتخاب کنند، هر چند که این انتخاب الزاما درست نیست.

گاهی این دوستان ممکن است برای آن فرد مهم تر و خاص تر از افرادی باشند که با آن ها به دنیا آمده است یا به قولی هم خون هستند.

علاوه بر این، برخی از افرادی که خانواده حمایتگر دارند هم شبکه وسیعی از دوستان دارند که آن ها را به عنوان خانواده دوم، یا علاوه بر بستگان خونی و قانونی خود در نظر می گیرند.

در واقع اگر بدانیم معنی خانواده چیست و چه افرادی اعضای آن را تشکیل می دهند، پذیرش این موضوع آسان تر می شود.

در ویکی روان بخوانید: تعریف خانواده امروزی چیست؟

معنی خانواده در روانشناسی و دنیای امروز

مشاوره روانشناسی خانواده اینترنتی

تا اینجا به این موضوع پرداختیم که معنی خانواده به افرادی اشاره دارد که هم خون هستند و زیر چتر پدر و مادر و در آینده مستقلا زندگی می کنند.

در معنی خانواده امروزی، اعضا می توانند بعد از مدتی از هم جدا شوند اما کماکان عضو یک خانواده واحد باشند. این چزیز است که در گذشته نه چندان دور پذیرفته شده نبود!

اما تعریف خانواده امروزی کمی با چیزی که قبلا شنیده ایم هم متفاوت است.

هر کسی که با او احساس صمیمیت و وابستگی معقول دارید و از بودن با او لذت می برید، به شرطی که از رابطه شما برای مدت طولانی گذشته است، یکی از اعضای خانواده شماست

شاید این تعریف کمی عجیب به نظر برسد اما، تعریف خانواده نیز به مرور زمان در حال تغییر پیدا کردن است

امروزه هر جامعه تعریف مشخصی از خانواده برای خود دارد که می تواند به کل با تعریف خانواده در جامعه ای دیگر متفاوت باشد. در واقع موضوعاتی مانند

  • ارزش ها
  • فرهنگ
  • دین و مذهب
  • سطح اجتماعی و اقتصادی مردم
  • و حتی موقعیت اجتماعی

معنی خانواده را مشخص می کنند.

مدیرت خانواده خوب و برتر، قطعا یکی از سخت ترین کارهایی است که باید یک فرد انجام دهد. برای اینکه بتوانیم عشق به خانواده داشته باشیم، مستلزم این هستیم که یکسری آموزش هایی را زیر نظر مشاور خانواده به صورت آنلاین یا حضوری ببینیم که در سایت ویکی روان این امکان را برای شما دوستان تدارک دیده ایم.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
بهاره محسنی بهاره محسنی
مشاور روانشناس
از 110,000 هزار تومان
محمد رضا سعید فیروزه محمد رضا سعید فیروزه
دکترای روانشناسی
از 175,000 هزار تومان
نیلوفر نادعلی نیلوفر نادعلی
دکتری روانشناسی
از 100,000 هزار تومان
سمیه بهاروند سمیه بهاروند
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
محمد امین چالاک محمد امین چالاک
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
مریم سادات موسی کاظمی مریم سادات موسی کاظمی
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
شیدا خوشه مهری شیدا خوشه مهری
دکتری روانشناسی
از 87,500 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان به شما 🙂

تعریف خانواده از دیدگاه روانشناسی زمانی کامل می شود که اعضای آن در صلح و تعامل سازنده با هم باشند.

یک مشاور خانواده آنلاین یا حضوری خبره به خوبی می تواند مشکلات موجود در هر خانواده ای را بررسی کرده و برای درمان آن راهکارهای علمی پیشنهاد کند.

شما دوست عزیز می توانید از سراسر دنیا در جلسات مشاوره روانشناسی خانواده در سایت ویکی روان شرکت کرده و با مشاور مورد نظرتان به شمل صوتی و تصویری بدون نیاز به نصب هیچ نرم افزاری جلسه مشاوره اینترنتی برگزار نمائید.

کافیست روی دکمه زیر کلیک کنید:

مشاوره خانواده تصویری

یادتان باشد قدم های کوچک تاثیرات بزرگی بر زندگی می گذارند.

منبع : تیم تحریریه ویکی روان + psychologytoday

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام .چند تا کتاب مناسب و جدید در زمینه روانشناسی خانواده میخوام بهم معرفیش کنین.ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا