اعتیاد

۱۱ مورد از نشانه های بازگشت به اعتیاد در روانشناسی

نشانه های بازگشت به اعتیاد بدترین اتفاق برای فردی است که تصمیم جدی برای ترک کردن اعتیاد گرفته است. علائم بازگشت به اعتیاد مهم ترین موضوعی است که مشاور ترک اعتیاد در معتادین به دنبال آنها می گردد چون زنگ خطری برای بازگشت به مسیر اشتباه قبلی است. در این مطلب سایت ویکی روان به بررسی کامل نشانه‌ های بازگشت اعتیاد از دید علم روانشناسی می پردازیم.

مهم ترین نشانه‌ های بازگشت اعتیاد چیست؟

ترک اعتیاد به هروئین در خانه

با وبلاگ روانشناسی ویکی روان همراه باشید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
آرزو محمدی آرزو محمدی
مشاور تغذیه
از 75,000 هزار تومان
رضوان شمس رضوان شمس
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
زهرا جعفری زهرا جعفری
مشاور روانشناس
از 60,000 هزار تومان
پوریا رضائی پوریا رضائی
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
راضیه هاشمیان راضیه هاشمیان
دکترای روانشناسی
از 200,000 هزار تومان
پروانه صفایی مقدم پروانه صفایی مقدم
دكتراى روانشناسى
از 175,000 هزار تومان
پردیس میرمعینی پردیس میرمعینی
دکتری روانشناسی
از 65,000 هزار تومان
اسما مشمول اسما مشمول
دکتری روانشناسی
از 60,000 هزار تومان

عود کردن اعتیاد چیست؟

عود کردن به بازگشت یک بیماری اشاره دارد. بیماری‌ های عفونی مانند مالاریا، دوره‌ های طولانی و بدون علائم دارند که منجر به عود یا بازگشت علائم می‌ شوند.

از نظر متخصصین و مشاورین ترک اعتیاد، عود به معنای بازگشت به اعتیاد است. نوع اعتیاد خیلی تعیین کننده نیست، بلکه مهم ترین موضوع وجود نشانه های بازگشت به اعتیاد است که در فرد دیده می شود.

اگر بیماری اعتیاد مربوط به مصرف الکل و مواد مخدر یا حتی بازگشت اعتیاد به خالکوبی کردن باشد، عود بیماری خطرناکی است. در طول هوشیاری ممکن است تحمل شما نسبت به کنترل نفستان کاهش یافته و خطر مصرف بیش از حد یا تکرار اعمال اعتیاد گونه را افزایش دهد.

عود کردن و بازگشت به اعتیاد در روند بهبود الکل و مواد مخدر معمول است. تخمین زده می‌ شود که بیش از ۹۰٪ افراد در دوره بهبودی قبل از اینکه به هوشیاری پایدار (ترک کردن دائم) برسند حداقل یک بار نشانه‌ های بازگشت به اعتیاد در آنها دیده شده است.

اما علائم بازگشت به اعتیاد کدامند و چطور باید آنها را تشخیص داد؟ در ادامه به آنها می پردازیم:

۱- تغییر نگرش

به دلایلی، شما متوجه می شوید که شرکت در برنامه ریکاوری یا جلسات مشاوره روانشناسی اعتیاد مناسبتان نیست. احساس می‌ کنید چیزی اشتباه است، اما نمی‌ توانید دقیقا تشخیص دهید که چیست.

اینجا به بحث تغییر نگرش می رسیم، یعنی حتی فرد تمایل مجدد به بازگشت به اعتیاد پیدا می کند!

۲- استرس بالا

بارها در ویکی روان درباره مضرات انواع استرس مزمن و تاثیر آن بر جنبه روانی زندگی افراد صحبت کردیم.

افزایش استرس در زندگی شما می‌ تواند به دلیل یک تغییر بزرگ در شرایط و یا فقط چیزهای کوچک باشد. بازگشت به “دنیای واقعی” پس از وقفه‌ ای در درمان خانگی اعتیاد شرایط بسیار استرس زایی را ایجاد می‌ کند.

بیشترین خطر در واکنش بیش از حد به آن شرایط است، اگر خلق و خوی نامتعادل یا احساسات مثبت یا منفی دارید باید مراقب باشید.

۳- حاشا کردن دوباره از نشانه های بازگشت به اعتیاد است

علائم اعتیاد به هروئین
علائم اعتیاد به هروئین

انکار مصرف مواد مخدر الکی نیست بله انکار استرسی است که بر شما وارد شده است! به همین دلیل افراد در روند جلسات ترک اعتیاد آنلاین یا حضوری کلا همه چیز را حاشا می کنند.

شما سعی می‌ کنید خود را متقاعد کنید که همه چیز خوب است، اما اینطور نیست. ممکن است ترسیده یا نگران باشید، اما این احساسات را کنار می‌ گذارید و درباره‌ اش با دیگران صحبت نمی‌ کنید.

۴- عود کردن علائم ترک

اضطراب، اختلال افسردگی، بی‌ خوابی و از دست دادن حافظه ممکن است مدت‌ ها پس از ترک مشروبات الکلی یا مصرف مواد مخدر ادامه یابد. این علائم به عنوان علائم ترک حاد شناخته می‌ شوند، می‌ توانند در زمان بروز استرس برگردند. آنها خطرناک هستند زیرا ممکن است وسوسه شوید خود را دوباره با الکل یا مواد مخدر درمان کنید.

به همین دلیل متخصصین از مشاهده ناگهانی موارد بالا به عنوان نشانه های بازگشت به اعتیاد یاد می کنند و بسیار زیاد معتادین را تحت نظر دارند.

۵- تغییرات رفتار هم از نشانه های ظاهری برگشت اعتیاد است

شما ممکن است شروع به تغییر برنامه روزانه خود کنید که با هوشیاری اولیه با کمک مشاور ترک اعتیاد خود ایجاد کردید و به شما کمک کرد تا رفتارهای جدی خود را با جایگزین‌ های سالم جایگزین کنید. ممکن است از موقعیت‌ هایی که نیاز به ارزیابی رفتار شما دارد، اجتناب کرده و یا حالت تدافعی به خود بگیرید.

همین تغییر رفتار به معنی تغییر نگرش است که بالاتر به آن اشاره کردیم و نشانه خوبی در روند ترک نیست.

این مورد به خصوص در انواع اعتیادهای رفتاری مانند اعتیاد غذایی یا حتی اعتیاد به ورزش کردن زیاد دیده می شود.

۶- شکست اجتماعی

ممکن است در ارتباط با دیگران احساس ناراحتی و معضب بودن کنید و بهانه‌ هایی برای معاشرت با دیگران بیاورید. شما دیگر به جلسات گروه پشتیبانی ترک اعتیاد نمی‌ روید یا تعداد جلسات را کوتاه کرده و شروع به منزوی کردن خود می کنید.

در کل تغییر رفتار در مراودات اجتماعی فرد معتاد از بدترین نشانه‌ های بازگشت اعتیاد است.

۷- از دست دادن ساختار زندگی شخصی

شما شروع به کنار گذاشتن برنامه روزمره می‌ کنید که در اوایل با انگیزه بالا برای بازگشت به مسیر صحیح زندگی ایجاد کرده‌ اید. ممکن است تا دیر وقت خواب باشید، بهداشت فردی یا وعده‌ های غذایی را نادیده بگیرید و در کل رفتارهای زیادی از خود بروز دهید که نشان دهنده خروج از ساختار واقعی زندگی باشد.

اگر دکتر روانشناس ترک اعتیاد در کنارتان داشته باشید به خوبی می تواند این نشانه های بازگشت به اعتیاد را مشاهده کرده و با اصلاحاتی شما را به مسیر درست قبلی بازگرداند. اینجاست که اهمیت حضور یک متخصص در کنارتان خود را بیشتر نشان می دهد.

۸- مشکل در انواع تصمیم‌ گیری ها هم از علائم بازگشت به اعتیاد است

درمان آنلاین اعتیاد

 

شما برای تصمیم‌ گیری مشکل دارید و یا تصمیمات نادرست می‌ گیرید!

ممکن است فکر کردن برایتان دشوار باشد و شما به راحتی گیج شوید. ممکن است احساس کنید بدون دلیل مشخص احساس آرامش ندارید و به راحتی اذیت و عصبانی می‌ شوید.

تمام این موارد را با مشاورتان در میان بزارید تا از نظر روانی شما را حمایت کند، جای نگرانی نیست فقط باید کار صحیح را انجام دهید.

۹- نشانه های بازگشت به اعتیاد : از دست دادن کنترل

شما انتخاب های غیر منطقی دارید و قادر به قطع یا تغییر آن ها نیستید.

خیلی راحت با افرادی که به شما کمک می‌ کنند بر اعتیاد غلبه کنید قطع رابطه می کنید. فکر می‌کنید که می توانید به نوشیدن الکل در مهمانی‌ ها و یا مصرف مواد مخدر تفریحی برگردید و می‌ توانید آن را کنترل کنید

ممکن است باور کنید که هیچ امیدی نیست. شما اعتماد به توانایی خود در مدیریت زندگی خود را از دست می دهید. این نشانه ها را جدی بگیرید و از کنارشان گذر نکنید.

۱۰- از دست دادن گزینه ها

در این حالت شروع به محدود کردن گزینه‌ های خود می‌ کنید. در همه جلسات با مشاوران غلبه بر اعتیاد و گروه‌ های پشتیبانی شرکت نمی کنید و هرگونه درمان دارویی را قطع می کنید. ممکن است احساس تنهایی، ناامیدی، عصبانیت، کینه و تنش کنید. ممکن است احساس ناتوانی و ناامیدی داشته باشید.

این محدود کردن خود و گزینه های خوبی که در کنارتان هستند متاسفانه از نشانه های بازگشت به اعتیاد هستند.

۱۱- مرحله نهایی: عود مجدد

شما سعی در مصرف الکل یا مواد مخدر کنترل شده برای کوتاه مدت دارید، اما از نتایج ناامید شده و شرم و گناه زیادی را تجربه می‌ کنید.

به سرعت کنترل خود را از دست می‌ دهید و مصرف الکل و مواد مخدر از کنترلتان خارج می‌ شود. این امر باعث افزایش مشکلات روابط، شغل، پول و نقدینگی، سلامت روحی و جسمی می‌ شود و دوباره به هوشیاری نیاز دارید.

همانطور که بالاتر اشاره کردیم، عود کردن امری طبیعی است اما باید آگاهانه آن را مدیریت کنید.

راه جلوگیری از عود چیست؟

ترک اعتیاد با روانشناس

همانطور که در مقاله تعریف بیماری اعتیاد در ویکی روان گفتیم، عود کردن به دنبال درمان اعتیاد به مواد مخدر و الکل و هر نوع دیگر اعتیاد امری عادی و قابل پیش بینی است، اما همچنین قابل پیشگیری است. دانستن علائم هشدار دهنده و مراحلی که منجر به عود می شود می تواند به شما در انتخاب سالم و اقدامات جایگزین کمک کند.

اگر عود کردن اعتیاد اتفاق بیفتد، پایان جهان نیست. اگر این اتفاق افتاد، مهم است که به عقب برگردید، خود را غبار روبی کنید و در مسیر بهبودی قرار بگیرید.

مشاورین روانشناس مرتبط با این موضوع
فریبا روایی فریبا روایی
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
حانیه خوش لهجه حانیه خوش لهجه
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فریناز خانی فریناز خانی
مشاور روانشناس
از 175,000 هزار تومان
کیومرث مروت کیومرث مروت
دکتری روانشناسی
از 75,000 هزار تومان
آناهیتا افخمی آناهیتا افخمی
مشاور روانشناس
از 210,000 هزار تومان
حمید رضا مهرابی بهار حمید رضا مهرابی بهار
مشاور روانشناس
از 75,000 هزار تومان
فرح ناز حیاة غیبی حقیقی فرح ناز حیاة غیبی حقیقی
مشاور روانشناس
از 100,000 هزار تومان
میترا حبیبی میترا حبیبی
مشاور روانشناس
از 125,000 هزار تومان

پیشنهاد ویکی روان چیست؟

همانطور که مشاهده کردید دلایل زیادی برای مشاهده نشانه‌ های بازگشت اعتیاد وجود دارد.

اگر به هر دلیل نشانه های ظاهری برگشت اعتیاد را در خود مشاهده می کنید تا احساسی درونی نسبت به تکرار اعمال اعتیاد آور دارید بهتر است سریعا با مشاور یا مربی ترک اعتیاد خود صحبت کرده و او را در جریان قرار دهید.

شما دوست گرامی در صورت تمایل می توانید از سراسر ایران و جهان، در بخش مشاوره روانشناسی ترک اعتیاد آنلاین ویکی روان، جلسات مشاوره غیرحضوری با روانشناس دلخواهتان برگزار نمائید و راهنمایی های مورد نظر درباره نشانه های بازگشت به اعتیاد را دریافت کنید:

مشاوره ترک اعتیاد در خانه

ویکی روان

ویکی روان سامانه سلامت روان با خدمات متنوع برای تمام فارسی زبانان است. می‌توانید در ویکی روان مشاوره روانشناسی برگزار کنید، در وبینارهای روانشناسی شرکت کرده و از مطالب مرتبط با روانشناسی استفاده کنید. جلسات مشاوره روانشناسی ویکی روان به صورت آنلاین، تلفنی و متنی برگزار می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا